Pojem Luxus má pre každého úplne iný význam. Rovnako tak si každí inak predstavuje ten svoj luxusný život. Niekto má predstavu obrovského domu, veľkej jachty a šatníku plného Gucci, Fendi. Iní zase pod pojmom luxus rozumejú niečo úplne iné. Zastávajú inú hodnotu a tak luxus pre nich znamená byť zdraví, mať pri sebe tých blízkych, ktorí žiaľ už nemôžu byť medzi nimi, alebo jednoducho mať aj kde bývať a mať z čoho nakŕmiť rodinu. Žiaľ aj toto je reália roku 2020. Na jednej strane tu sú výroky bohatých ľudí: “Peniaze sú lepšie ako chudoba, už len z finančného hľadiska.” – Woody Allen, a na strane druhej výroky múdrych ľudí: “Bohatstvo a chudobu nemajú ľudia v dome, ale v duši.” – Xenofón. A tu sa presne dostávame k tomu pojmu, čo znamená chudoba a luxus. Dve antonymá, ktoré zdanlivo polarizujú spoločnosť, no robia to potichu. Denno-denne sa vo všetkých svetových médiach riešia financie, a to, kto koľko na čom zarobil, kto si kde koľko ulial pre seba, alebo kto sa stal najbohatším človekom na svete.

Hovorí sa zároveň, že pojem chudoby pochopí len naozaj ten človek, ktorý ju raz aj zažije, no pravda je taká, že aj ten najbohatší človek sveta môže byť chudobným. Je chudobný svojim zmýšľaním, pretože v hlave má stále len jedno. Aj keď má už všetko, stále je mu málo. Je to už raz tak. Sme ľudia a chceme stále viac. A prečo sa tejto téme venujem práve pri teste novej X3-ky?! No možno práve preto, že značka BMW je medzi verejnosťou vnímaná ako tá značka, ktorú si môžu dovoliť len finančne viac zabezpečení ľudia. Ono to tak asi aj má byť, rozdiely medzi ľuďmi vždy boli a aj budú. A bude to ešte priepastnejšie. No práve tento testovaný kúsok je pre toho, kto sa nerád predvádza. Ten kto nechce byť silou mocou stredobodom pozornosti, no potrpí si na kvalite, na spracovaní a koniec koncov aj na vybavení auta.

Ja zrejme patrím do tej druhej skupiny, lebo v prvom momente ma táto X3-ka nenadchla vôbec. “Strieborné SUV s naftou a ani M-packet to nemá.” Jednoducho subjektívno-povrchný redaktor. Ale! Až po týždni som si uvedomil, že toto je to pravé orechové pre X3-ku.  A rýchlo sa dostanem k tomu, čo tým myslím.

 

 

Bráško, to máš trojliter?!

No a ako inak. Čo iné dať do X-ka s vyšším, alebo rovným číslom ako 3?! Áno, áno, viem. Do X3-ky dnes kúpite aj benzínový štvorvalec a rovnako tak aj naftový. Paradoxne sú veľmi obľúbené a asi sa niet čomu extra čudovať. Parametrovo najslabší motor v ponuke nesie označenie 18d a jedná sa o 150 koňový naftový dvojliter. Táto jediná motorizácia sa však ponúka výhradne s pohonom sDrive, čiže v prípade X3-ky len zadokolka. Zvyšok ponuky je vždy s pohonom xDrive. Najslabší nafťák je ďalej nasledovaný benzínovým dvojlitrom s výkonom 184 koní a rovnako objemnou naftovou jednotkou s výkonom 190 koní. Tieto sú označené ako 20d a 20i. Práve o týchto motoroch sa dá stále hovoriť ako o najobľúbenejších, keďže predstavujú výborný kompromis ceny a výkonu. Pokračujeme k označeniam 30i a nášmu 30d. Tu už sa stretávame s anomáliou v prípade označení motorov BMW. Verzia 30i totižto označuje dvojlitrový benzínový motor s výkonom 252 koní, čiže nie trojliter, ako sme boli niekedy zvyknutí. Tento agregát je zastúpený v mnohých iných modeloch a jeho aktuálne najsilnejšia derivácia je 306 koní v prípade M135i resp. Clubman S JCW All4.

Tu sa však dostávame k nami testovanému modelu 30d. Tento nápis si zachoval svoju litráž a pod kapotou nájdeme plnohodnotný trojlitrový naftový agregát s výkonom veľmi slušných 265 koní a ešte slušnejších 620 Nm krútiaceho momentu. V tejto šedej myške, teda skôr povedané, šedom mláďaťu slona je rovnako aj športová automatická prevodovka s pádlami pod volantom. A poviem ti, toto telo dokáže naozaj klamať. Ani vo sne by som však netipoval tejto stodôlke takú dávku dynamiky. Ozrejmíme si aj pomenovanie “stodôlka”: X3 = stodôlka, X4 = stodôlka bez humna, X5 = stodola, X6 = stodola bez humna a X7 je už riadna stodolisko. X1 a X2 sú také záhradné domčeky. Aj preto je trojlitrový naftový motor do X3-ky viac ako postačujúci aj pre náročnejšieho vodiča.

Ak sa pozrieme do cenníku ďalej, nájdeme len agregáty pre špecifickú klientelu. X3 M40d s výkonom 326 koní a pre junior-športovcov X3 M40i – 354 koní z trojlitrového benzínu. Ak by niekomu však ani toto nestačilo, nech sa páči: X3M a X3M Competition s výkonom až 510 koní!!! z troch litrov. Podľa môjho názoru, aktuálne jedno z najkrajších športových SUV, ak nie aj úplne najkrajšie.

Vráťme sa však k našej naftičke. Ak sa bojíš trojlitrového naftového motoru skrz spotrebu, tak ťa poteším. Za celý týždeň jazdenia, prevažne v mestskej premávke, mi spotreba nepreskočila cez hodnotu 8.5 litrov nafty. Mimo mesta dokázal tento motor ísť číslom atakujúcim hodnotu 6 litrov na 100 kilometrov a potešujúcou bola hlavne diaľničná spotreba. Pri rýchlosti 140 km/h sme na trase TT-BA-TT dali spotrebu 7.1 litra. Myslím, že toto je viac než konkurencie schopné aj k menším motorom. Stále platí to, že minimálne pri nafťákoch sa väčší motor trápi so spotrebou menej.

Tradične mu veľmi pomáhala 8-stupňová prevodovka od ZF. Tu už aj zbytočné niečo navyše písať. Táto overená prevodovka obsadzuje piedestál automatických hydro-meničových prevodoviek, raz darmo.

 

Radosť z jazdy

Všetci dobre toto motto značky BMW poznáme. Ako sú však na tom modely triedy X? O nič horšie ako bežné rady. Ten kto neskúsil nejaké BMW, nevie, čo je akurátne vyladený podvozok na všetky typy ciest. Až po jazde v BMW človek naozaj zistí o čom je prémiový segment. Je mi jasné, že rozdiely medzi značkami sú už naozaj minimálne, no BMW si zachováva to svoje špecifikum. Veľmi ostré a presné riadenie, typický posed za volantom, ktorý si dovolím označiť ideálnym aj vo vozidle tejto kategórie a nehovoriac o pretáčavom charaktere pohonu xDrive. Práve tento pocit mi najviac chýbal pri novej X1-ke s platformou UKL a uprednostňovanou prednou nápravou. Celý skelet auta je navyše veľmi tuhý, čiže akékoľvek krútenie karosérie nie je takmer ani cítiť, či skôr počuť a to môžeš auto dostať do akejkoľvek paseky.

V občasných situáciach bolo mierne cítiť vyššie umiestnené ťažisko vozidla a tomu nie moc nápomocné pneumatiky s vysokým bočným profilom. Nebolo to však nič, za čo by sme mohli BMW karhať. Na druhú stranu ponúka na takýchto pneu vysokú úroveň komfortu. Pneu samozrejme spolupracujú s adaptívnym podvozkom. A je tomu aj reálne tak? Skoro áno, niekedy však nie. Akonáhle prepnete podvozok do režimu Sport, zabudnite na vysoký profil pneu. Auto ostane ako na nízkoprofilových runflatoch. Tvrdé, trošku tuhé a na zlom povrchu akusticky menej prívetivé. Na diaľničných pripájačoch na útek pred premotivovaným lepičom sa, avšak viac než efektívne.

Celkovo však podvozok pôsobí naozaj rozvážne a vďaka koncepčne správnemu pohonu xDrive si zachoval typické jazdné vlastnosti BMW. Performance control zadnej nápravy, čo značí prítomnosť akéhosi samosvorného diferenciálu, pomáha v mnohých prípadoch autu pri rozbehoch, ale podporuje aj v zákrutách. Čo sa týka terénnych vlastností, pochybujem silno o tom, že niekto bude takúto konfiguráciu X3-ky drať v ťažkom teréne. Pre tých, čo sa však terénu neboja, tento pohon naozaj ocenia. Do kopca, aj v zablatenom, či na zamrznutom povrchu zadok pekne celé auto tlačí hore. Stále hovorím a stojím si za tým, že preferencia zadnej nápravy bude mať aj mimo cesty vždy navrch oproti povedzme takému Haldexu. Pri pohybe po nespevnených komunikáciach si hlavne treba dať pozor na hmotnosť vozidla. Tá atakuje hranicu 1800 kilogramov a tak s bežnými cestnými pneumatikami sa ľahko stane, že budeš musieť svoju X3-ku ťahať z nejakej rokliny.

 

Čo však BMW ponúka nenapodobniteľné?! Posed za volantom. Akonáhle usadneš do kokpitu akéhokoľvek BMW, tak si ho raz a navždy zapamätáš. Veľakrát sa s kolegami bavíme a polemizujeme o tom, ktoré auto je to najdokonalejšie, a ktoré má ten najlepší posed. Vôbec sa nebudú na mňa hnevať a oponovať mi, keď poviem, že BMW tým autom je. Akákoľvek rada, od jednotky až po osmičku, ponúka takmer dokonalý posed za volantom. Teda, neviem, ako na tom je nová rada 1, no budem veriť, že veľmi podobne. Nízke ukotvenie sedačky, predsunutý stĺpik riadenia smerom k vodičovi , sklon sedáku s veľkým negatívnym sklonom. Za mňa si dovolím označiť polohu v BMW X3 za dokonalú. Sú autá, kde si polohu hľadám veľmi dlho, v BMW X3 som si tých ideálnych polôh našiel hneď niekoľko.

Dobrý pocit z jazdy umocňuje perfektný volant. V nami tvrdo skúšanom kúsku sme mali príplatkový volant M-packet, ktorý je dizajnovo veľmi dobre známa vec. Aj tento volant však prešiel rôznymi modernizačnými “kúrami”, až prišiel do tejto podoby. Nikdy som si ani nevedel predstaviť, aký dôležitý element celej jazdy tvorí volant, až kým som neokúsil naozaj pár zlých volantov. Napríklad tie, ktoré majú príliš tenký veniec, sú zle tvarované, prípadne sú až priveľmi malé v priemere. Auto mohlo byť aj kvalitatívne dobre spracované, no bez pardónu som ich odsúdil kvôli zlému pocitu od volantu. Budem sa znova opakovať, keď poviem, že práve BMW je tá značka, ktorá volanty robiť naozaj vie. Je síce pravda, že tie spred pár rokov, ktoré neboli M-packet, boli naozaj odporné. Pravdou je, že aj tie interiéri spravili od vtedy kus cesty. Dnes však neviete, ktorý volant skôr. Pôvodne som sa domnieval, že v našom kúsku bude bežný volant, nie M-kový. Už aj ten štandardný však vyzerá veľmi dobre a míle predbehol konkurenciu.

Veľmi dobre sa drží v rukách aj mne, čo svojimi prstami občiahnem dvojlitrovú fľašu. Má “macatý” veniec s úžasnými vybratiami a hlavne s veľmi príjemnou mäkkou kožou. Jediným sklamaním, v hlavne v týchto chladných dňoch Januára, bola absencia vyhrievania. Toto považujem v mnohých autách a obzvlášť tejto kategórie, už za akýsi štandard.

 

 

Manažér v najlepších rokoch s dobrým vkusom na autá

Tieto riadky píšem za sprievodu perfektného playlistu “Coffee Table Jazz” na Spotify. Po rokoch písania článkov som si uvedomil, že práve pri tejto hudbe sa mi najlepšie pretavujú myšlienky do písmen a dokážem mnohé veci popísať akýmsi poetickejším spôsobom. Myslím, teda lepšie povedané, som presvedčený, že cieľová skupina pre takéto konkrétne BMW aktuálne počúva podobný žáner hudby idúc po diaľnici v DE smerujúc na konferenciu. Potrebuje upokojenie a nechce aby ho niečo rušilo. Vo svojom živote ma vždy všetko upratané a auto mu má slúžiť, je jedno, že nevyčnieva vzhľadovo z davu. A práve on je ideálnym majiteľom takto našpecifikovanej X3-ky. Veková hranica 50+, krásnu ženu doma, veľký dom navrhnutý podľa jeho vkusu s piánom v spálni, no pre potreby svojej profesie je nútený neustále cestovať. Ide však s dobou a vyžaduje od auta všemožné vymoženosti dnešnej doby.

BMW Display Key – pretože takýto človek potrebuje mať aj mimo auta prehľad a istotu o jeho stave. “Zamkol som?! Mám dostatok nafty?! Sú zatvorené okná?!” Aj tieto odpovede nájde vrámci svojho kľúča. Je to zároveň stará škola, čiže mobil využíva výhradne na prácu a aplikácie výrobcov áut, ktoré by ho o tomto informovali, by mu zbytočne zaťažovali jeho iPhone 8 – aj ten má preto, že nepotrebuje výsostne ten najnovší, najkrajší. Mne sa idea takéhoto kľúča veľmi páči. Okrem toho, že je to naozaj celkom užitočná a hlavne pekná vecička, BMW sa týmto líši od svojich úhlavných konkurentov. Či sú jeho rozmery veľké?! Vôbec nie. Kľúč je relatívne úzky a tvorí zhruba 1/2 z veľkosti spomínaného iPhone-u 8. Elegantne sa zmestí aj do vrecka saka bez toho, aby na ňom vytvoril guču. Trošku ma mrzí, že BMW nevyužilo potenciál tohto prístroja na 100%. Okrem tých bežných údajov, ktoré som u spomenul, by mohol obsiahnuť omnoho viac informácii.

 

 

V prípade paliva ukáže jedine dojazd v kilometroch. To je fajn údaj, no osobne by ma potešila prítomnosť celého palubného počítača. Čiže údaje poslednej jazdy, dlhodobé údaje, ako spotreba, prejdená vzdialenosť od tankovania, priemerná rýchlosť… Rovnako príjemným prvkom by bolo aj možnosť prednastavenia jednotlivých parametrov auta. Teplotu klimatizácie po naštartovaní, prípadne automatické zapnutie vyhrievanie sedadiel, alebo pre viacero vodičov možnosť nastavenia si profilu vodiča pred nasadnutím do auta, aby sa sedačky vedeli prispôsobiť ešte skôr, než človek fyzicky nastúpi. Myslím však, že sme ešte len na začiatku cesty digitalizácie v automobilovom svete a za 5 rokov, ak sa náhodou zatúlam pri písaní testu na novú X3 2025, k tomuto článku, tak si len s jemnou dávkou nostalgie zaspomínam na “Staré dobré časy”.

Celý interiér je rovnako nesený v duchu konzervatívnosti. Čierna koža, ktorá je praktická na starostlivosť, drevené obklady, čiže nič prekombinované a klasický bledý strop. Čiže nie celkom tie tmavé interiéri, na aké sme v roku 2020 zvyknutí. Všetko však má svoj zmysel a interiér špecifikovaný do entity Luxury Line sa mi veľmi páčil. A pokojne by som oželel aj ten M-kový volant, keďže ten bežne používaný vyzerá dostatočne prémiovo. Celému interiéru bez pochýb dominuje stredová konzola spolu s displejom systému iDrive a jeho ovládačom v spodnej časti. Bez väčšej debaty si dovolím tvrdiť, že iDrive je najprepracovanejší multimediálny systém aktuálne nachádzajúci sa v autách. Funguje im to už dlho a jeho najnovšie modifikácie sú TOP, čo nájdeme v autách. Po 5-minútach som sa s ním úplne vžil a presne som vedel, kde aké tlačítko je. Neodvádza to pozornosť od cesty a to je na tom celom najlepšie. Dotykovú obrazovku ani nebudete využívať, verte mi. Keď k tomuto pridáme ešte možnosť ovládať celý systém gestami, tak nenájdeme jedinú výčitku.

Možno len na tie samotné gestá. Niekedy, ak je človek rozrušený a prudšie gestikuluje rukami, môže sa stať, že si nechtiac prepnete pieseň, prípadne stíšite rádio. Možno práve to vás upokojí, alebo ešte viac naserie. Gestá sa samozrejme dajú vypnúť, možno to po čase človeka omrzí, mňa celkom bavilo sa s tým hrať. Rovnako, ako ma bavil displej pred vodičom. Tieto digitálne budíky majú stále svoje čaro a ja som sklamaný, že sa BMW rozhodlo ísť cestou plnej digitalizácie. Budíky, ktoré sa objavujú ešte stále v kategórii strednej triedy modelov BMW, sú kombinované analógovým okrajom a plne-digitálnym displejom. Spojenie sveta analógu a digitálu je pre mňa najlepšie riešenie a najkrajšia voľba. Obrysy, kde niekedy behali klasické ručičky ostali zachované. No tie ručičky nahradil displej, ktorý však plní svoju úlohu veľmi dobre. A preto mi je ľúto, že sa toto z dnešných áut vytráca a každý dáva už len plochý displej. A už aj BMW. Pritom toto má stále taký potenciál. Ten je však z časti nevyužitý.

 

 

Súčasný vzhľad budíkov dovoľuje konfigurovať len ich celkový vzhľad a aj to len prepínaním jednotlivých jazdných režimov. Ak si zapnete adaptívny tempomat, podobne, ako tomu bolo kedysi, aj teraz sa zobrazí zelená šípka pri rýchlosti, ktorou chcete ísť. Uprostred digitálnych ciferníkov následne človek nájde číselný údaj o rýchlosti, alebo zaradený rýchlostný stupeň. A ako sa mohlo BMW s týmto ešte vyhrať?! Do pravej časti, kde sa nachádza otáčkomer, mohli pokojne zakomponovať mapové podklady a mali by krásny funkčný digitálny štít. Nie je to predsa také ťažké, stačí sa nabudúce len s nami poradiť 😉 Možno prídu raz časy, keď sa dočkáme aj tohto.

Celý kokpit X3 Luxury Line však pôsobí naozaj upokojujúco. Sú autá, kde sa cítim nekomfortne v kokpite, už len kvôli jeho tvarovaniu, použitým materiálom, či zlej ergonómii. Tu naozaj nie je čo vytknúť. Ešte k tomu máme v kastlíku, ktorý síce nie je veľkých rozmerov, ale predsa, prítomné parfémy BMW. Cez iDrive si potom vieš nastaviť z dvoch vôní, ktorými chceš aby auto voňalo. Perfektná vec, ktorú mám veľmi rád. Jazzový feeling to ešte viac umocňuje. K tomu pridaj nastaviteľné ambientné osvetlenie v jemnej bronzovej farbe a máme melanchóliu ako lusk. Pracovisko na výbornú!

A čo X3-ka zvonku?! Povedz nám ty svoj názor, páči sa ti takáto konfigurácia? Nechám ti pár sekúnd na rozmyslenie, kým si prečítaš môj subjektívny názor na vzhľad tohto kúsku. Áno, mne sa páči. Aj napriek tomu, čo som napísal v úvode, že by som radšej prijal plne M-packet X3 vo výraznejšej farbe, toto je práve tá voľba Alpha. Ako jasné, ak by nezasiahlo rácio, asi by som aj ja siahol po X3M Competition, ale v šedej farbe! Jediným rušivým prvkom pri tejto špecifikácii boli práve kolesá. Tie boli jediné z exteriéru ovenčené plaketkou M, a to mi už k autu nesedelo. Keďže som človek, čo si na kolesách potrpí, volil by som najväčšie 21″. Viem, som občas sedlák, ale na tomto aute vyzerajú geniálne, aj keď sú vrcholne nepraktické. Kolesá predsa robia auto. Ale inak je výbavovy stupeň Luxury Line celkom fešák.

 

 

K celkovému dobrému dojmu sa pripájajú aj exteriérové fičúrky, ktoré ťa presvedčia o tom, že máš lepšie auto. Osvetlenie nástupnej plochy, akýmsi “kobercom”, logá X3 všade kam len pozrieš, dokonca aj na B-stĺpiku. Je to pekné auto… Viac to už ani nebudem rozvádzať, názor na dizajn je ajtak tá najsubjektívnejšia vec na svete, tak názor si môže každý urobiť sám. Len som podotkol, čo by úplne zmenilo celé auto.

Čo ho však mení hlavne v očiach šoféra, sú jeho svetlá. Mali sme to šťastie, že naša X3-ka mala adaptívne svetlá. Tie sú naozaj geniálne. Nie sú síce inteligentné, že by sa nejakým spôsobom adaptovali na zákrutu ešte skôr, ako do nej auto vojde, no istú dávku rozumu si zaslúžili. Vyrezávanie oproti idúcich áut tieňovaním jednotlivých segmentov. Toto im ide viac než dobre a ich svetelný výkon je v dobe rôznych regulácii na vynikajúcej úrovni. Smerovky našťastie klasické a žiadne dynamické. Toto je pri X3 vrchol ponuky. Až vyššia rada X5 ponúka ich slávne Laserové svetlá. Ešte to je taký môj malý sen raz vyskúšať.

 

 

Jazzový epilóg

Vonku stále zamračené počasie a v sluchátkach mi hrajú tóny jemného saxofónu. Aha! Ešte na to som zabudol. Nezabudni si do BMW priplatiť lepší audiosystém ako ich bežný HiFi systém. Minimálne Harman/Kardon. My sme ho nemali a rozdiel cítiť naozaj je. Aký som mal teda pocit z auta BMW X3 po spoločnom týždni?! Necítil som sa výnimočnejšie, to asi nemôžem potvrdiť. Cítil som sa však veľmi príjemné, vedel som, že mám na skus niečo, čo má pridanú hodnotu kvalitného spracovania, vysokého renomé a hlavne nepôsobím na nikoho pohoršujúco. Nepozerali na mňa ľudia cez rameno, že by som mal nablískaného “Bavoráka”, a to je pre človeka s takýmto konkrétnym kúskom podľa mňa dôležité.

Ponúka však obrovské množstvo vychytávok a technológií, ktoré sa ani nedajú všetky opísať v jednom článku, bez toho, aby som nenapísal o tom knihu. Chcem sa dostať v živote do pozície takého človeka, ktorý si chce takéto auto zaobstarať. Vie, že už je “za vodou”, ale skromnosť ho neopustila. Potrebuje príjemné auto, ktoré mu bude pomocníkom na dlhých cestách, a v ktorom nájde svoj cenný pokoj medzi stretnutiami. A v piatok pôjde s ním pokojne do Jazzového baru vypočuť si svoju obľúbenú hudbu v podaní živej kapely so svojou ženou pri bafkaní Cohiby. Krásna predstava života.