Začala sa písať nová etapa v mojom živote. Nie, našťastie sa mi nenarodilo dieťa a na nešťastie som si ani nekúpil nové auto. Jeremy, James a Richard uviedli prvý diel novej, piatej série The Grand Tour! Pre mňa je to naozaj taký malý sviatok a vždy nedočkavo čakám a počítam dni k ďalšiemu dielu. Prvý diel ma osobne veľmi potešil, keďže bol v obsadení WRX Sti, Lancer EVO a Audi RS4. Čo ma však obzvlášť zaujalo, boli slová Jeremyho.

Ten v jednom zábere vnútri svojej RS4-ky povedal svoj názor, že najlepšie motory, aké kedy boli vyrobené sú: V10 v Lexuse LFA, V6 od Alfy Romeo a 4.2 liter V8 v Audi RS4. Nebudem mu v tomto úplne oponovať, keďže každý z nich má neskutočnú atmosféru a bez akejkoľvek dlhej debaty môžeme len ticho prikývnuť, že okej, sú naozaj najlepšie. Tých najlepších motorov je však oveľa viac a pre každého je to iná trojka. Ja by som do tejto mojej trojky dal nasledovné: 2.9 V8 twin turbo vo Ferrari F40, radový 5 valec vo Forde Focus RS a na najnovšiu pozíciu dám 3.0 R6 s označením B58 od BMW!

Holy Grail motorového inžinierstva, najlepší z najlepších, najodolnejší a najpotentnejší motor všetkých čias. To sa doteraz hovorí o motore 2JZ-GTE, ktorý sa nachádzal v Toyote Supra štvrtej generácie. Potom prišla piata generácia, ktorá so sebou priniesla zároveň rovnocenného nástupcu motoru 2JZ-GTE. A áno, ty už veľmi dobre vieš, že je to práve motor od BMW označovaný ako B58. My tu však dnes nie sme kvôli Supre. Sme tu kvôli autu a motoru, ktorým zdá sa ukončíme najlepšiu éru šesťvalcových motorov od BMW.

 

 

Obrovské šťastie v predchádzajúcom nešťastí

BMW M440i Gran Coupe. Z aktuálneho vozového parku novinárskych áut BMW nie je nič, po čom by som túžil viac. Dlhé mesiace ma však toto auto absolútne nezaujímalo, keďže na 12.9. som mal na týždeň dohodnuté BMW M8 Cabrio. Čo viac si priať, ako V8 s výkonom cez 600 koní?! No zrejme som sa tešil až priveľa. Mesiac predtým mi toto auto bolo žiaľ zrušené z dôvodu jeho predaja. To sa môže stať a ja nie som v pozícii, aby som si diktoval podmienky. Musel som sa s tým bez náhrady zmieriť. Môj smútok bol však silný a nejaká energia vo mne prehovorila, aby som skúsil týždeň predtým ešte jeden pokus, či sa náhodou niečo nenájde. A predsa len!

Nemohol som si prečítať lepší mail, ako to, že sa uvoľnilo BMW M440i Gran Coupe vraj, či ho teda chcem? To je otázka?! Na tento mail som reagoval tak rýchlo, ako by som mal reagovať aj na správy svojej frajerky. A vedel som, že nám to už nič neprekazí a tak som cestoval v pondelok do BA pre najkrajšie auto, aké BMW v súčasnosti ponúka. Podľa mňa.

Ku karosérii Gran Coupe a obzvlášť v modeli 4er, som mal vždy slabosť. Nemôžem si pomôcť, ale tá línia celej strechy, bezrámové okná, skrátený zadný kufor, či celkový vnem z toho auta je nenahraditeľný. Spolu s radou 8 v Gran Coupe stoja aktuálne tieto dva modely na piedestáli dizajnovo najlepšie zvládnutých súčasných BMW. Change my mind! A tú 8 Gran Coupe si zapamätaj, dnes sa k nej ešte vrátim. Predtým, ako som si samotnú 4-ku prebral, musel som si naštudovať špecifikáciu, že na čo všetko sa môžem tešiť. Z kolegov zo Slovenska som túto konkrétnu špecifikáciu videl len u chalanov z Autogrip a nejaký krátky výstup bol na Auto SME. Nič viac, čiže bolo to jemne tajomné auto.

 

 

Špecifikoval ju však sám pán Boh! 20″ disky kolies BMW Individual, špeciálne lakovanie Gravit Grey, Cognac interiér, laserové svetlá, strešné okno, či červené M Sport strmene vytvorili z toho neodolateľný balík. A obzvlášť ak na tom celom vzadu svieti malé písmeno M, ktoré je nasledované 440i. Geniálne! Plačem od šťastia v momente, ako mi ho Rišo aj s kľúčmi na Harmincovej v BA odovzdáva. A vraj chlap nevie plakať. Stačí mu dať poriadne auto, ktoré vie, že musí za týždeň vrátiť.

Cel relatívne malý otvor dverí si sadám do na pohľad perfektných sedačiek M Sport. Tie sú mi však veľmi povedomé, keďže som si v nich vozil riť aj minulý rok v 330e. Dokonca aj v rovnakej farbe. A vlastne celý interiér je mi už akosi známy. Taký ten starý kamoš, ktorého nevidíš mesiace, ale aj tak vieš, že žije stále ten istý život. A presne tento interiér mi v prípade BMW sadol najviac. Milujem ho a je mi naozaj ľúto, že sa musel posunúť generačne v iných modeloch ďalej a napríklad už nemá takto pekne skrytý klíma panel medzi výduchmi. Napríklad elektrifikovaná i4 v tomto istom prevedení už má dvojicu zakryvených displejov s dotykovým ovládaním klímy. Moderné, ale toto je nestarnúca klasika, ako Sting.

 

Nie som tu náhodou…

Na skladbu od Majka Spirita – Nie som tu náhodou, som si situačne spomenul práve pri písaní tohto odseku. Je to veľmi príjemná skladba, ktorú zvládne aj „nefanúšik“ hip-hopu, keďže na nej hosťuje Richard Muller, ktorého osobne považujem za jedného z najlepších hudobníkov, ak nie aj najlepšieho na Slovenskej a Českej scéne. V spojení s hip-hopom vytvoril neuveriteľnú atmosféru. Nie som však náhodou v Bratislave. Okrem samotného prevzatia M440i tu mám dohodnuté aj jedno fotenie. A s čím iným, ako s predchádzajúcou generáciou F36 BMW 440i. Raz a navždy som chcel pochovať vojnovú sekeru a rozlúsknuť to, ktoré z týchto áut má krajší predok. Na mieste sme sa však nezhodli. Christián, majiteľ predchádzajúcej generácie, samozrejme pochválil tú svoju a ja naopak tú novú, aj keď stará sa mi stále páči. Nové je však nové a viac ako akémukoľvek inému modelu, práve 4-ke v Gran Coupe tie nové ladvinky sedia najviac. Ešte mať tak možnosť nenosiť prednú značku na Slovensku.

No, dal som anketu aj na Instagram, kde sme postavili obidve autá vedľa seba. A čuduj sa svete, aj tam sú (takmer) rovnako veľké dva tábory. Za staršie prevedenie s menšími hlasovalo 85 ľudí a za novšie prevedenie hlasovalo 76 ľudí. Pomer teda 53:47. Osobne som čakal väčší pomer v prospech staršej generácie. Ale aj tu máme dôkaz, že sa to začína viac a viac ľuďom páčiť. No naše stretnutie nebolo len o fotení. Osobne som si chcel tie dve autá porovnať. Ako sa štvorka Gran Coupe zmenila za tých pár rokov a kde nastal najväčší posun. Hneď na prvý pohľad myslím aj ty rozoznáš, že to celé prešlo len akousi evolúciou a BMW sa snažilo zachovať pôvodný tvar a pôvodné proporcie. Tie samozrejme museli vylepšiť a tak je nová 4ka GC dlhšia, širšia, má dlhší rázvor, ale je o pár milimetrov nižšia!

 

 

Najväčší progres však absolvovala po stránke zamerania. Prvá generácia neniesla totižto označenie M. Označovala sa len ako 440i a až Christián z nej spravil tak povediac M440i. BMW totižto ponúkalo obrovské množstvo príplatkových opcií BMW M Performance a tak si človek vedel inak relatívne civilné auto upraviť na „skoro M-ko“. Dnes už to je inak a to „skoro M-ko“ je jediná možnosť v prípade motora 3.0 R6, ktorý tu máme.

Okrem dizajnu je M440i zamerané aj na jazdnú stránku. V sérii napríklad dostaneš adaptívny M podvozok, M zadný diferenciál, M prevodovku, alebo aj veľké brzdy so štvoricou piestikov. No po stránke dizajnu sa M440i odlišuje od M Sport verzie len vyslovene v detailoch. Tým najvýraznejším je zadný difúzor s veľkými koncovkami REÁLNYCH výfukov. V zadnej časti rovnako nájdeš v prípade tohto modelu aj malú odtrhovú hranu na kufri. Ďalej sa upravili spätné zrkadlá a po vzore M modelov dostali krídla. Následne len predný gril dostal matný sivý finiš, ktorým sa vyznačuje tento model aj na jeho samotnom označení. Čiže matná sivá je nová čierna. I like it…

Predchodca však tých rozdielov mal ešte menej. 440i vs povedzme 420i vo verzii M Sport, si rozoznal len podľa bŕzd. Nič viac. Až príplatkové prvky M Performance spravili z toho oku lahodiaci liftback. Čo som si však hneď všimol je to, ako enormne narástli oblúky kolies za tých pár rokov. V prípade novej generácie G26 tam sadli až tieto obrovské 20″ disky kolies. Ak sú už menšie, tak to vyzerá tragicky smiešne. Za to predtým, už na 19″ diskoch to bolo viac než dosť. Veď vidíš sám.

 

 

 

V čom sa však nová 4-ka posunula naozaj radikálne, je interiér. To však vypovedá už z generačného posunu medzi radami F a G. Interiér v novej generácii G26 pôsobí omnoho masívnejšie a v mnohých aspektoch prémiovejšie. Koniec koncov, práve interiér bol najväčším kameňom úrazu predchádzajúcej generácie, ktorý kritizovali odborníci z celého sveta. V mnohých aspektoch bol slabším hráčom v porovnaní s triedou C od Mercedesu. Teraz sa však karty obrátili. Do interiéru pribudlo mnoho prémiových materiálov a BMW sa posunulo o dekádu vpred. Čo povieš na to ty? Páči sa ti viac aktuálna generácia s kontroverznými ladvinkami, alebo dávaš prednosť starej „klasike“?

 

 

Ako keby nepoznal svoju váhu

1860 kg je prevádzková hmotnosť toho sivého stroja. Keďže nám nerastú len ceny energií, ale aj hmotnosť áut, považujem to už za taký bežný priemer. Obzvlášť v tejto kategórii a s použitím šesťvalca pod kapotou. Avšak, moje ego nedopustilo to, aby som M440i nevyvetral, tak ako sa na M označenie patrí. Aj keď som si vedomý toho, že to nie je plnokrvné M-ko, chcem v tomto momente plne obhájiť pozíciu tohto stroja. Zároveň však chcem vysloviť nespokojnosť s tým, že prevedenie Gran Coupe neponúka BMW vo verzii M4 GC. Osobne som presvedčený, že vďaka dizajnu by obrovské percento ľudí siahlo práve po verzii M4 Gran Coupe a uprednostnili by ju pred M3 Sedan. A možno práve to je ten problém. Aj keď mi to úplne nejde do hlavy kvôli prítomnosti modelu M6 Gran Coupe. Tam sa neboja úbytku zákazníkov voči BMW M5?!

Tak nám neostáva nič iné, len sa uspokojiť s mild-M verziou, ktorá produkuje výkon 374 koní, krútiaci moment rovných 500 Nm a používa na svoj pohon systém xDrive. Ale, toto nemusí byť pravidlom. Na moje prekvapenie sa verzia M440i ponúka aj s pohonom výhradne zadných kolies, čiže puritán si vie tiež prísť na svoje aspoň v smere pohonu. Mne však plne vyhovoval pohon xDrive, keďže som osobne menej skúsený s pohonom zadných kolies. Pohon všetkých kolies odpúšťa výrazne viac chýb a je všestrannejší na celoročné používanie, o čom som sa mohol aj sám presvedčiť.

Nemusel som teda byť smutný, keď takmer celý týždeň pršalo. S týmto autom sa dá veľmi zábavne povoziť aj na mokrom povrchu. A čo ma opakovanie prekvapovalo, bolo jeho správanie pri dynamickej jazde. Na to koľko váži, tak som hranu hľadal veľmi dlho a veeeľmi bojazlivo. Predsa len, Newtonove pohybové zákony sa nedajú porušiť, ako tie cestné zákony. BMW M440i má na pohybové zákony iný pohľad. Vďaka naozaj premyslenému zaveseniu kolies, je táto 4-ka nadpriemerne nadaná v ostrých aj dlhých zákrutách.

Vpredu nájdeme prepracované lichobežníkové zavesenie kolies a vzadu bežný 5-prvok s vyladením M Performance. Stabilitu autu dodáva aj jeho proporčná stránka. Len napríklad predné kolesá majú o celých 25 mm širší rozchod, ako v prípade predchádzajúcej generácie. Verzia M440i má aj o 10 mm nižšiu svetlú výšku oproti bežným verziám. Je to aj vďaka špeciálne vyladeným M Sport adaptívnym tlmičom a pružinám. Nižšie položený bod H vodiča je cítiť na ovládaný auta. Ale to v prípade BMW je už tradíciou.

 

 

Druhé husle samozrejme hrá samotný pohon xDrive. Ten výrazne preferuje zadnú nápravu a presmerovaním výkonu dozadu vie veľmi efektívne pomáhať hmotnosti auta zatáčať do zákruty. Ak predná náprava je v zákrute tou vodiacou bez preklzu, je jasné, že auto bude mať tendenciu byť skôr pretáčavé, ako nedotáčavé. A to síce nie je z pohľadu pasívnej bezpečnosti úplne podľa predstáv byra z Bruselu, ale za to si zachováva charakter BMW. To auto jazdí jednoducho úžasne.

Opojné je už len samostatné zrýchlenie, ktoré výrobca deklaruje na úrovni 4.7 sekundy, no nám sa podľa GPS opakovane podarilo odmerať 4.4 sekundy. Vďaka tejto dynamike ti nikdy v zákrute nebude chýbať výkon, vtedy keď ho budeš potrebovať. BMW je jediná značka, ktorá lineárne drží a zvyšuje pravidelne pôžitok z jazdy vo svojich autách. A osobne mi veľmi imponuje, že nevymýšľajú hlúposti. Verzia M440i má zároveň aj dobre známu prevodovku Sport Steptronic od ZF. Tá je elektronicky nastavená podobne, ako v modeloch M4. Príjemne zašklbne pri preradení a rýchlosť dokáže podržať a nepreradí sama od seba. To je pri ostrej jazde naozaj žiadúce. Nie je tu teda naozaj žiaden „kazišuk“.

Možno by si niekto povedal, že tých 374 koní je na tak veľké auto relatívne malá porcia výkonu. Opak je pravdou. Je to viac než dosť a stačí to aj ľuďom, ktorí jazdili predtým ďaleko silnejšie autá. Je to presne „tak-akurát“. A nielen na dynamiku, ale aj na úsporu. Veril by si tomu, že dokáže tento motor jazdiť diaľnice za 7.2 litra na 100 km pri rýchlosti 140 km/h?! Ja som predtým tiež neveril. Dlhodobo, ak by si využíval M440i len na bežné presuny po meste aj mimo neho, je nereálne, aby si preskočil spotrebu 10 litrov. Mestský okruh som absolvoval so spotrebou 8.8 litra na 100 km a počas špičky to bolo 9.6 litra. Výrazne dynamická jazda, keď sme auto ukazovali kamošom na Meet&Greet, znamenala spotrebu 14.4 litra. Ani to som nečakal. Úžasný motor!

 

Gran Coupe, ako najväčšia pýcha dizajnérov

Kto s tým začal?! Už v minulosti sme mali nejaké pokusy o karosériu tohto typu. Ako príklad uvediem napríklad VW Passat CC, či Citroen C6. V princípe karoséria ako táto sa vyznačuje hlavne športovým tvarom zadnej časti s plynulo sa zvažujúcou strechou do oblasti krátkeho kufra. Hlavným prvkom však sú bezrámové okná, čo tomu dodáva práve prívlastok Coupe. Samotné BMW však trošku zámerne schomolilo princíp Coupe v prípade modelu 4. Model 2 Gran Coupe, aj model 6 Gran Coupe majú otváranie kufra v štýle sedanu, čiže len kapota bez skla. Jedine 4ka vždy mala pri Gran Coupe otváracie aj sklo. Logicky to tak je kvôli prítomnosti karosérie Sedan v trojke. V prípade štvorky museli dať týmto autu akúsi pridanú hodnotu. A úprimne, aj sa to k nemu hodí viac.

Gran Coupe je však trefa do čierneho. Vytvorili tak veľmi sílneho konkurenta modelom Audi, zároveň však majú aj „bežné“ modely pre konkurencie-schopnosť k Mercedesu. Geniálne. Celé auto pôsobí veľmi vyváženým dojmom. Oproti bežnej verzii Coupe má aj o pár centimetrov kratšiu kapotu a predný previs. Zadok zasa pôsobí viac placatejšie a drží sa pri zemi. Celá bočná línia je priama a nemám pocit, ako v prípade nového prevedenia 4 Coupe, že by stúpala smerom hore. Zároveň aj absencia legendárneho tvaru Hofmeister Kink, tu nebije až tak do očí. Osobne som názoru, že takto má vyzerať pekné auto v tejto kategórii. Veľmi som s jeho dizajnom spokojný a oči som na ňom nechával každý jeden krát.

 

 

Okrem očí som však na karosérii nechával občas aj svoju hlavu. Myslím pri nastupovaní. Nízka strecha sa nevyznačuje zrovna praktickým a veľkým otvorom. Zároveň aj dvere sú na pocit zkrátené a nemôžeš si moc vyberať, ako sa za volant nasúkaš. Inak povedané, 4ka Gran Coupe je auto pre atleticky tvarovaných ľudí. Hlavne dozadu sa nastupuje naozaj veľmi obtiažne. No, nie je to úplne pre každého. Ako sa hovorí, pre krásu sa trpí. Ak by chceli vymyslieť pekné a zároveň praktické auto, dopadlo by to ako Multipla. Tam bol podobný zámer. Na pekné sa však zvyká rýchlejšie, ako na škaredé. A sused predsa nemusí vedieť, že sa ledva dostaneš za volant.

Na druhú stranu, čo ubrali na dverách, pridali na kufri. Nová generácia má až 470 litrov, čo balancuje presne medzi 3-kou Sedan a Touring. Na praktickosti pridáva aj delenie sedačiek v pomere 40:20:40. Strednú sedačku teda ľahko sklopíš a môžeš prevážať aj dlhšie predmety, ako napríklad lyže.

Interiérovým vybavením je táto 4ka Gran Coupe na úplne rovnakej úrovni, ako minulý rok 330e Touring, čo u nás týždeň jazdil. Klasický a štandardne perfektný Harman/Kardon, všetky možné asistenčné systémy, úžasné Laserové svetlá, či veľmi pekné ambientné podsvietenie. BMW sa v prípade svojich modelov nevyznačuje extrémnou technologickou revolúciou a mne sa to v tomto prípade stále páči. Všetko je tam, kde by to aj použivateľ BMW hľadal. Za tie roky vyladili aj zopár neduhov kvality ich stredového panela a je to dokonalé.

Za príplatok tu máme aj galvanizované ovládače, ktoré by som prijal na viacerých miestach. Nerozumiem napríklad, prečo už aj ovládanie tempomatu nedostalo tieto plastové tlačítka s kovovou úpravou pre vyššiu odolnosť. Bolo by to pekné a zároveň aj plnilo svoj účel. Je to však jedno z posledných BMW, ktoré má ešte stále klasické ovládanie a dotykový displej nemusíš naozaj na nič používať. Čiže týmto sa tým zároveň aj lúčim. A bude mi smutno.

 

 

 

Konzervatívec, či liberál?!

Počas týždňa s týmto autom som dal zopár ľuďom jasnú otázku. Toto auto, ako ho vidíš, stojí aktuálne 92 tisíc €. 374 koní, panoráma, 20″ disky, xDrive, laser svetlá, Harman/Kardon, individual koža aj farba atď, atď. Ja som schválne rovnakú výbavu naskladal do elektrickej verzie tohto modelu. BMW i4 sa totižto ponúka aj v M verzii M50. Tá navonok vyzerá úplne rovnako, len vo svojich útrobách skrýva závratných 544 koní. Na jedno nabitie vieš v tom prípade spraviť takmer 480 kilometrov a tak to vychádza z hľadiska prevádzky určite výhodnejšie. Vieš však koľko stojí?!

V úplne totožnej špecifikácii s rovnakými prvkami doplnkovej výbavy aj so zárukou to je aktuálne 90 tisíc € (rovných). A tu nastáva ta dilema a odveký boj dvoch rivalov. Budem konzervatívny a vsadím na overenú technológiu s úžasným motorom B58, kým sa ešte dá kúpiť?! Alebo budem liberál a siahnem po električke, ktorá vie akcelerovať na stovku za 3.5 sekundy a hmotnosť maskuje širším obutím?! Odpoveď však neviem.

BMW M440i má pre mňa obrovskú pridanú hodnotu v zmysle jeho zvukovej kulisy. Raz mi bude zvuk tohto šesťvalca naozaj chýbať. Aj napriek normám dokáže krásne znieť aj v roku 2022 o čom sa vieš sám presvedčiť v našom videu na YouTube. Ako sa však hovorí, človek neváži si čo má, až kým to nestratí. A to mi stále behá po rozume pri porovnaní modelov M440i a i4 M50. Ostanem teda nohami na zemi a kým sa mi nedostane do rúk práve táto elektrická varianta, dovolil by som si uprednostniť BMW M440i, ktorému by som oddal aj svoje srdce ❤️