Chtiac, či nechtiac som si dal pauzu od Medziplynu na viac ako tri týždne. Presne toľko zaberie externému študentovi vysokej školy popri svojej bežnej práci absolvovať všetky skúšky. Teda minimálne na Univerzite sv. Cyrila a Metoda na obore Marketingovej komunikácie. Konečne to mám však už všetko za sebou a môžem sa naplno vrátiť k tým príjemným veciam v mojom živote. Autám! Toto skúškové obdobie som sa však niečo reálne aj naučil. Keďže som už „druhák“, cez to najväčšie sito som už prešiel a teraz ma čakajú už len tie zaujímavé predmety. Jednou z tých zaujímavých tém boli Marketingové persóny. Aby som teda naučil niečo aj vás, hneď aj vysvetlím.

Firmy, ktoré si vytvárajú svoj marketingový plán, predovšetkým v digitálnom marketingovom prostredí, čiže na internete, v mobiloch, v telke a podobne, musia najprv analyzovať svojho zákazníka. Ak už majú zmáknutú analýzu, tak je ich úlohou snažiť sa čo najviac uvedomiť si jeho správanie pri nákupe. Vytvoria sa teda tzv. marketingové persóny. Jedná sa o fiktívnu postavu, ktorá má určité znaky, ktoré sú zhodné s tými, čo poznáme aj na nás. Čiže napríklad v prípade BMW M4 Competition to môže byť: mladý človek vo veku od 25 do 35 rokov, vo vzťahu, bezdetný, žijúci v byte jednej z bratislavských novostavieb, zamestnaný s platom 2000€+. Sú to základné znaky, ktoré by takéhoto človeka mohli predurčiť k nákupu presne tohto auta. Akonáhle si vytvoríme svoju vlastnú fiktívnu persónu, prestaneme sa na produkt pozerať vlastnými očami, či potrebami, ale človeka, ktorého to má zaujímať.

Vďaka tomu bude potom marketingové oddelenie konkrétnej značky presne cieliť aj reklamu. Ak má ta M4 Competition osloviť mladého človeka, nebudeme toto auto predsa propagovať v časopise o materstve. To je myslím celkom logické. Ja som si nevedomky vytvoril svoju osobnú persónu aj pri teste tohto auta. Nie je to žiadna hračka, je to predsa 510 koňové Coupe, ktoré dokáže byť veľmi rýchle, no zároveň je veľmi hot! Som teda mladý človek vo veku od 25 rokov do 35 rokov, bývam v bežnom dvojizbovom byte, ktorý som však počas testu tohto auta nazýval štúdio (nech to lepšie znie) a ani náhodou nezarábam „dvojku v čistom“, či viac. Počas týchto piatich dní som sa však tak skúsil tváriť. A najlepšie na tom všetkom je to, že si to môže skúsiť hocikto. Znova sa teda chcem poďakovať chalanom z Blackrent.sk, že sme sa mali možnosť k ich BMW M4 Competition dostať. Vďaka nim aj bežný smrteľník môže ochutnať kúsok vyššej vrstvy.

 

 

Nič lepšie sa mi stať nemohlo – part 1

BMW M4 Competition som dostal do rúk 22.12. a vracal som ho 27.12.. Už podľa fotiek ti je jasné, že som vychytal to najlepšie možné počasie na test pohonu M xDrive. Môj vianočný darček teda prišiel o jeden celý deň skôr, keďže už v noci z 22.12. na 23.12. celkom slušne snežilo a vo vyšších polohách kúsok od Trnavy bola už statočná vrstva snehu. To, po čom som 7 rokov v Medziplyne sníval, sa mi teda konečne splnilo. Poriadne auto, pohon všetkých kolies a sneh! Priateľka bola v tento deň v práci a tak som sa rozhodol ho využiť najzmysluplnejšie, ako sa len dalo. Išiel som sa voziť! Ak si čakal, že som upratoval, za to som si vypočul zopár milých slov až neskôr večer, keď prišla polovička z práce 🙂 …ona to totižto tiež čakala.

Toto som si však nemohol nechať ujsť. Začal som na hrade Červený Kameň, kde vedie jedna veľmi pekná cesta. Už tu som sa s týmto monštrom zoznamoval a začal sa trhať z reťaze zákonov. Začal som veľmi jemne a mal som všetko zapnuté. Jediné, čo som na začiatku zmenil, bol manuál na prevodovke. Takto ma to bavilo presne jednu minútu, koľko trval jeden výjazd na hlavné parkovisko tohto inak krásneho hradu. Tu som sa rozhodol prepnúť stabilizáciu do režimu M Dynamic Mode, kedy ti nastaví ESP benevolentnejšie, no nevypne ho úplne. To som presne potreboval. Neverím si totižto až tak, aby som to bol vypínal úplne. To prišlo až neskôr.

 

 

Už tu cítim, že je auto krásne komunikatívne a kam natočím prednú nápravu, tak tam pod plynom ide. Kúsok okolo Častej a Červeného Kameňa mi však nenapovie úplne, čoho je toto auto schopné. S veľmi malou dušičkou sa teda vydávam viac na západ a idem skúšať šťastie a MDM niekde inde. MDM v tomto zmysle znelo, ako nejaká ľahká droga, no nie je to tak 🙂

Míňam teda značku Pezinok a predo mnou sa týči naša jediná jazdecká Mekka na západnom Slovensku – Pezinská Baba. Pri výjazde z Pezinka, ktorý je celý pod snehom a po prejdení okolo zapadnutého odhŕnača na krajnici, som vedel, že bude dobre. Hrdlo sa mi zoviera, srdce začínam konečne cítiť a tak ako Grinch, ktorý sa naučil mať rád vianoce, som vyškerený znova prepínal režim M Dynamic Mode (MDM), zapol režim M1, kde mám nastavené všetko do Sport Plus a rútim sa tak do prvej zákruty.

To auto je lepšie čitateľné, ako prvý riadok na tej tabuli u očného lekára! Prisahám!!! Akonáhle som si to cez plyn hodil do šmyku, tak okamžite sa ohlásil typický prejav BMW a ani neviem ako, už driftujem. Akonáhle to však človek drží pod plynom, tak sa prihlási ku slovu práve pohon M xDrive, ktorý v režime MDM rozloží maximálne 35% sily aj na prednú nápravu. Vtedy veľmi jednoduchou korekciou volantu môžem auto upratať presne tam, kde ho chcem mať. Ak chcem uhol o čosi väčší, stačí pridať viac plynu a nechať pôsobiť pohon. Ak chcem uhol zredukovať, pridám na kontre a nechám plyn v jeho súčasnej polohe. Občas som až mal pocit, že si auto číta profil cesty a jej zákrut, lebo tie drifty boli až priveľmi dokonalé. A ja teda driftovať na suchu vôbec neviem.

 

 

Keď som však sledoval tie rýchlosti, v ktorých boli tie drifty vykonávané, zastavoval sa mi rozum pri pomyslení na hmotnosť tohto auta. Moje bežné rýchlosti boli okolo 60 až 80 km/h v rýchlejších pasážach a 30 až 50 km/h vo vracákoch, čo je na snehu naozaj už o gule. Užíval som si takto jedni zákrutu za druhou a pohon xDrive bolo to najlepšie, čo som tu v tomto momente mohol mať. Je jasné, že Symmetrical AWD na WRX Sti by to tu dávalo ešte lepšie, no to je skôr na rýchlu a čistejšiu „rally“ stopu. Ja som sa chcel zabávať! Ja som chcel rock’n roll!

Ak to teraz po sebe čítam, tak pre teba je to ako lízať med cez sklo. Ale nemusí to tak ostať. Zima ešte ani náhodou nie je na konci. Na víkend ťa to bude stáť 600€, no zážitok budeš mať na celý život presne ako ja!

 

Nič lepšie sa mi stať nemohlo – Part 2

Prešlo pár dní, sneh sa roztopil a samozrejme aj Štedrý Deň bol skôr na blate, ako na snehu. Prvý sviatok vianočný človek chodí po rodine. Tento rok to bolo predsa len o čosi zábavnejšie, keďže som všetkým musel samozrejme ukázať novú M4 a previesť ich. Robilo mi to však omnoho väčšiu radosť, ako sa prežierať koláčikov a iných nekalostí týchto sviatkov. Počasie sa radikálne zmenilo a na druhý sviatok vianočný ostalo svietiť slnko, vonku príjemných 8 stupňov a cesty pomaly vyschli. Ja som sa teda rozhodol ísť objaviť aj zvyšok mojej súdnosti na kľukaté cesty, ktoré ukážu ten pravý charakter BMW M4 Competition. Nie, tentokrát to nebola Pezinská Baba a ani Kopanice, ako s BMW M5 rovnako od Blackrent.sk.

Po hodine a pol jazdy z Trnavy som sa objavil v Čičmanoch. Krásna dedinka, ktorá bola prepchatejšia, ako vianočné trhy posledný víkend. Ajtak som sem išiel len kvôli pár fotkám, takže som extra nezúfal. Môj primárny cieľ tejto cesty, bola práve tá cesta. Nie nadarmo sa hovorí: „Cesta je cieľ“. Na trase Košeca – Zliechov som teda znova siahol po mojej obľúbenej droge MDM, chytil som do ruky pádla pod volantom a plnou parou vpred. Teda, nie úplne. Na aute sú úplne nové Michelin Pilot Alpin 6 a nerád by som ich zničil. Ja viem. Výhovorky… 🙂

 

 

To auto! Ide! Strašne! 510 koní z veľmi výbušného a známeho motora S58 ma ženie vpred, že si ani neuvedomujem tempá, ktoré na tejto úzkej ceste dosahujem. Horizont za horizontom a mne samému sa začína zdvíhať žalúdok. Auto je aj na zimných pneumatikách až strašidelne presné na riadení a cítim celý čas, že ho mám pevne v rukách. Kde tu si vďaka preferencii zadku hodí kufrom, ale len do takej miery, aby ma ešte viac zabavilo. Viac si však netrúfam. Mám rád bezpečnú zábavu a vo úplne vypnutej stabilizácii s pohonom zadnej nápravy vôbec netúžim. V pozadí tohto celého sa ozýva veľmi návykový zvuk 6 valca ako spod kapoty, tak aj z výfukov.

A vieš, že si vieš aj trakciu nastaviť úplne presne? Je na to práve M Traction Control, kedy si pri pohone zadnej nápravy môžeš regulovať ako presne ti bude trakcia zasahovať do tvojej práce. Je to na úrovni od 0% až po 100% v rozpätí 10%. Ak si natoľko frajer, že to skúsiš, daj mi vedieť. Len ju nerozbi!

M4-ka vôbec nie je veľké auto a tu som si to naplno mohol uvedomiť. Je tak akurát na takéto cesty. Na slalome by som sa s ňou asi trápil, no na okreskách je ako doma. Ak to mám porovnať s M5 Competition, tak určite je v mnohých aspektoch zábavnejšia a aj rýchlejšia. Na brzdách som si trošku nebol istý, aj keď sú tu naložené 380 mm brzdy vpredu a 371 mm vzadu. Znova sa o to zapísal faktor zimných pneumatík, ktoré majú obmedzenú trakciu. Treba na to určite myslieť pri ostrejšom jazdení.

 

 

Na tomto úseku mi však okrem podvozku a motora učarovala aj prevodovka. A nie teda málo. V tomto stroji je totižto založená M8HP76, čo je známa hydromeničová prevodovka od spoločnosti ZF, no vyvinutá špeciálne pre modely M. Jej preradenie na akýkoľvek stupeň trvá maximálne 150 milisekúnd a to keď si spočítaš, tak je naozaj okamžite! Na prevodovke si vieš nastaviť aj jej aretáciu v troch stupňoch. Samozrejme najvyšší stupeň znamená najrýchlejšie radenie, najnižší stupeň znamená vyššiu mieru preklzu. Ja som pri športovej jazde mal stále posledný, tretí stupeň. Táto funkcia sa nazýva Drivelogic a je v prípade BMW M modelov prítomná už naozaj dlho. Nové modely však nepoužívajú SMG, či DCT prevodovky, ako tomu bolo v minulosti. V súčasnosti je toto teda naozaj najlepšou a najspoľahlivejšou voľbou.

 

Kontroverzné, no úspešné

BMW je značka, ktorá si dáva veľmi záležať na kontroverzii. Pamätám si ešte, keď do generácie M3 F80 dali šesťvalec, namiesto predtým používaného 8 valca. To boli rečí v ústach odborníkov. Až časom sa ukázalo, že motor S55 bolo najlepšie rozhodnutie značky. A dnes tu už máme jeho druhú generáciu s označením S58, zatiaľ čo konkurencia sa trápi so 4-valcami. Smutné, nie?! BMW naozaj dokázalo spraviť top motor s top parametrami, ktoré ho katapultovali na vrchol triedy a potravinového reťazca v jeho vodách. Skok do prázdna bol pre BMW aj dizajn M4, či M3. Musíš uznať, že na začiatku sa to málokomu páčilo. Dnes je realita taká, že počas dňa stretnem na ceste minimálne dve až tri BMW M3/M4. Ak je krajšie počasie, tak občas aj viac. BMW-čku sa podaril naozaj úspech s týmto modelom a vďačia práve tomu dizajnu.

Oslovili ním absolútne novú cieľovku, keďže vedia, že ich skalný fanúšik, ktorý má doma E46 a mal problém s týmto dizajnom, si toto auto tak skoro nekúpi. Ľudia, čo majú na to peniaze, to zožrali hneď aj s navijákom. A ja sa veru ani nečudujem, ja som to BMW-čku zožral celé tiež. Čím dlhšie som sa na to auto pozeral, tým sa mi viac páči. V tejto zelenej farbe Isle of Man Green je navyše presne také, aké by som ho aj ja chcel. Nič mu nechýba.

 

 

Vráťme sa však ešte raz k tým parametrom. 510 koní (375 Nm), 650 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3.9 sekundy. Motor S58 je celohliníkovej konštrukcie s kompletne kovanými vnútornosťami, o ktorých výrobu a úpravu sa postarala spoločnosť Mahle. Tento motor dokáže v sériovom stave zvládať ďaleko vyšší výkon, ako je fabrických 510 koní a na YouTube nájdeš kopec maniakov, ktorí dokázali z S58 vytlačiť 700 koní bez zásadných hardvérových úprav. Tento motor je tým najčistejším diamantom z dielne BMW M Gmbh. A tento diamant dokonca dokáže jazdiť aj za 9 litrov. Mimo mesta a predpisovo. Inak rátaj s bežnou spotrebou okolo 12 litrov, ak si to budeš celý víkend užívať, tak aj 19 litrov.

M4 Competition má navyše aj ďalšie už známe technologické riešenia týchto modelov. Samozrejmosťou je karbónová strecha, ktorá znižuje ťažisko auta a zvyšuje pevnosť celej karosérie. Okrem tohto prvku tu však nájdeme kompletné vytuženie prednej časti výstuhami nad motorom a aj pod ním. V prípade M3/M4 si naozaj inžinieri dali záležať na tuhosti celej karosérie, čo nebolo zrovna doménou predchádzajúcich generácii F. Veľa ľudí hovorilo a hovorí doteraz, že M3 E90 jazdila istejšie ako M3 F80, ktorá trpela na slabú karosériu. Tu takéto klebety už naozaj nehrozia! Aj keď nájdeme tábor ľudí, čo povie, že je nová generácia tučná. Ja mám veľké rite rád.

K tej kontroverzii som sa však stále nedostal. Určite však vieš pri pohľade na M4, čo tým myslím. BMW si roky buduje imidž na veľmi odvážnych dizajnoch. Zatiaľ čo konkurencia zo svätej nemeckej trojice vsádza na evolúciu a konštantnosť, BMW pri každom jednom novom modely absolútne vyčistí svoj stôl a začína odznova. Aj preto nové BMW M4 vyzerá tak, ako nič doteraz. Jediné, čo mi na dizajne naozaj chýba je Hofmeister Kink. Je to z môjho pohľadu neúcta k dizajnu BMW a ten, kto sa podpísal pod jeho vymazanie z dizajnu nových modelov, je podľa mňa absolútny ignorant histórie značky. Hovorím teda o typickom prvku na zadných bočných oknách, kde niekedy bola tzv. „hokejka“.

Mimo tohto sa dizajn naozaj vydaril. Za M4, aj keď je to auto na trhu už dlhšiu dobu, sa obzerá drvivá väčšina okoloidúcich. Pri tomto aute jednoducho vieš, že je to niečo veľmi výnimočné a nie je to úplne obyčajné BMW. A to spozná aj laik. Obzvlášť ak je to v tejto zelenej Isle of Man farbe a s červeným interiérom, ako máme tu. To auto si naozaj pýta pozornosť. A to si zober, že dnes už vieš M4 kúpiť ľahko jazdené – dvojročnú, trojročnú, za 65000€, čo nie je zas neviem aká cenovka. Nové sú samozrejme o cca 20 tisíc € drahšie. No už toto je dôkaz úspechu, že cenový pád nezažila tak extrémny a pekne si drží svoju hodnotu.

 

 

Lahôdka a pocit frajera

Aj keď 70 tisíc € už dnes nie je extrémne veľa a za 510 koňové auto je to viac než lepšia ponuka, na Slovensku je to stále auto pre vrchných „10 tisíc“. Ak som teda dostal možnosť okúsiť si znova o čosi iný život, samozrejme neodmietnem. A mal by si to skúsiť aj ty. Minimálne na niekoľko dní budeš patriť do inej vrstvy a vyskúšaš si, čo je to na parkovisku parkovať niečo „iné“, ako tvoj súčasný Passat. Špecifikácia tohto konkrétneho kúsku je absolútne popi*i. Milujem túto farbu a milujem červený interiér. Nenájdeme tu tie M-škrupiny, no tieto základné sedačky sú veľmi komfortné. A áno, majú podsvietené logo M4, čiže tvoja frajerka si bude môcť spraviť fotku na IG. Na to sa priprav. Ak nemáš frajerku, tak po víkende s týmto autom ju mať budeš.

Toto auto mi závideli všetci. Sused sa ma dokonca spýtal, či som si spravil vianoce skôr a dal som si pod stromček auto. „Jááj bodajby kámoško.“ M4 dostala tiež už vynovený a vylepšený interiér s BMW Curved Display. Tento panel sa skladá z dvoch displejov. Pred volantom nájdeme 12.3″ a stredný má až 14.9″, čo teda už rozhodne nie je málo. Jeho grafika je naozaj excelentná a princíp ovládania je už skôr viac dotykový, ako cez iDrive. Samozrejmosťou je aj bezdrôtové Android Auto aj Apple CarPlay, kedy už naozaj stráca iDrive zmysel. Ja som však tento ovládač z akejsi nostalgie používal stále.

Tento kúsok je vybavený aj prémiovým audiosystémom Harman/Kardon, čo je vrcholom doplnkovej výbavy v M4. Jeho prejav je v menšej karosérii coupe veľmi slušný. Aj pri vyšších hlasitostiach, alebo horšie zmastrovaných hudbách, je veľmi čistý a ani raz nezachrčal, alebo nezarezenoval. Toto je určite musthave. Nájdeme tu však aj 360º kamerový systém, adaptívny tempomat s autonómnym riadením, či samozrejme aj matrixové adaptívne svetlá. A ako pracujú tie?! Ako v BMW 😉

 

 

Chalani vybavili tento kúsok aj ventilovanými sedadlami, ktoré som využil po jazde na Pezinskej Babe, aby som usušil svoj spotený chrbát. Do BMW M4 si inak vieš nakonfigurovať aj karbón-keramické brzdy, ktoré tu nemáme, samozrejme. Tie sú však dostupné len v sade Track aj spolu so škrupinami v interiéri. Tie sa mi síce páčia, no dlhšiu cestu by som v nich absolvovať nechcel. Myslím si však, že v takom prevedení môže byť M4 naozaj veľmi schopná aj na trati.

A toto auto papá 100 oktán. Na pumpe som opäť bol trošku známejší, ako bežne. Pri jednej návšteve som natrafil na miestnych pánov, ktorí hneď zhodnotili M4: „To je trojvalec?!“ Keď som im na otázku výkonu, či to má aspoň 300 koní odpovedal, že hej, má to 510 koní, asi som si získal ich rešpekt a obdiv 🙂 Moje ego sa cítilo zasa o čosi lepšie. Toto auto je presne o tom. Ja si osobne myslím, že málokto bude po ňom siahať, aby sa išiel niekam fakt dobre povoziť, čo to auto zvládne viac než dobre. Dôvodom požičiavania si tohto auta bude robiť dojem. Človek si naozaj veľmi výrazne poboostuje svoje ego a poviem ti, že naozaj je to veľmi dobrý pocit z tohto vystupovať pred očami iných.

 

 

Testujem ja, testuješ ty

Pri iných testoch sa staviam do pozície výnimočného chlapca. Testujem väčšinou autá, o ktorých môžeš ty len rozmýšľať, ako v skutočnosti jazdia a či hovorím pravdu. Tu si však vymýšľať nemôžem, keďže si to vieš sám overiť. O to ma to však baví viac, lebo musím hovoriť pravdu. To často absentuje pri testoch pre značky – pravda. Novinári potom popíšu sprostostí, ako sa im nepáči hento a hento. A ľudia im to zožerú, lebo si to nemajú ako overiť. A chápem to, som taký istý. Až kým ti niekto z importu nezavolá, že toto bolo už príliš.

BMW M4 Competition je dostupná našťastie pre všetkých. A vôbec sa jej nemusíš báť. Ak nie si skúsený vodič, dá sa pustiť na Easy level, kedy ťa nepustí cez svoju hranu a nedovolí ti rozbiť seba aj ju. Akonáhle si už skúsený, môžeš si dovoliť upustiť uzdu svojej fantázie a aj svojho BMW M4. Máš na to hneď niekoľko príležitostí a nastavení. Tak šup, našetriť pár stoviek a utekaj na Blackrent.sk obsadiť si svoj víkendový termín na Jar, kedy si ju na nejakej peknej ceste, či pred lepšou reštauráciou užiješ aj ty sám.