BMW M235 Gran Coupé patrí medzi posledné vysokovýkonné kompakty, ktoré ešte stále fungujú bez akejkoľvek elektrických barličiek. Žiadne hybridné podporné systémy, žiadna batéria v kufri, len čistý benzín, turbodúchadlo a poctivá mechanika. V čase, keď emisné normy pomaly likvidujú takéto autá z ponuky, M235 pôsobí ako posledný vzdorujúci samuraj. Nie je to síce plnokrvné BMW M, no napriek tomu dokáže ponúknuť jazdný zážitok, ktorý sa dnes už nenosí a práve preto si ho treba vážiť.

Dizajnovo sa M235 jasne odlišuje od bežných verzií. Predná maska je ostrejšia, nárazníky agresívnejšie, spätné zrkadlá aerodynamickejšie a devätnásťpalcové disky ukrývajú masívne brzdové kotúče. Zadnej časti dominujú štyri koncovky výfuku, ktoré sľubujú veľa. Príplatková farba Fire Red metallic v kombinácii s čiernymi doplnkami mu však dodáva poriadne ostrý výraz. M235 v nej pôsobí menšie, ale svalnatejšie.

Interiér: Športový, no stále komfortný

Interiér pôsobí športovo, no zároveň si zachoval vysokú mieru komfortu. Športové M sedadlá ponúkajú výborné bočné vedenie, sú elektricky nastaviteľné v niekoľkých smeroch a navyše vyzerajú poriadne dravo – aj na pohľad vás naladia na jazdu. Volant padne perfektne do rúk, má ideálnu hrúbku a za ním sa nachádzajú veľké pádla, ktoré oceníte hlavne pri dynamickej jazde. Kabína je vybavená dvojicou displejov s uhlopriečkami cez 10 palcov, ktoré ponúkajú tradične špičkovú BMW grafiku, rýchlu odozvu a vysoké rozlíšenie. Všetky podstatné informácie máte pred sebou a nechýba ani bezdrôtové prepojenie s Apple CarPlay či Android Auto je samozrejmosť, ktorú už dnes očakávame. Infotainment systému iDrive 9 však môže na prvý pohľad pôsobiť trochu mätúco. Zobrazuje veľké množstvo ikoniek, ktoré pripomínajú rozhranie mobilného telefónu. Počas jazdy to nie je úplne ideálne, hlavne ak sa snažíte niečo rýchlo nájsť. No po chvíli používania si človek osvojí, kde čo je, a všetko ide o niečo intuitívnejšie. Zaujímavosťou sú integrované minihry, ktoré môžete hrať sami, vo dvojici alebo aj viacerí. Stačí naskenovať QR kód, pripojiť mobil a zábava sa môže začať. Vyšší zmysel to má hlavne pri elektromobiloch počas nabíjania, v M235-ke to pôsobí trochu ako zbytočná atrakcia.

Aj dobrého veľa škodí

Na dnešné pomery má M235 Gran Coupé priaznivú hmotnosť, približne 1600 kg, čo je pri dnešnej záplave ťažkých áut celkom osviežujúce číslo. Riadenie je presné, reakcie podvozka rýchle a čitateľné. Auto reaguje na povely vodiča bez oneskorenia, čo oceníte hlavne v technických pasážach alebo na dobre známych okreskách, kde si trúfate pritlačiť. Srdcom auta je benzínový štvorvalec s technológiou TwinScroll turbodúchadla a výkonom 221 kW (300 koní) a krútiacim momentom 400 Nm. Stovku zvládne tesne pod 5 sekúnd. Výkon sa prenáša na všetky štyri kolesá cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. V bežnej prevádzke ide väčšina výkonu na prednú nápravu, čo pomáha efektivite, no ak to situácia vyžaduje, systém dokáže v priebehu milisekúnd presunúť až 50 % výkonu na zadok. Výsledkom je istota, stabilita a viac zábavy v zákrutách, hlavne v kombinácii s mechanickým samosvorným diferenciálom, ktorý pomáha ťahať auto von z oblúka ako po koľajniciach. Jazdné vlastnosti M235-ky sú naozaj na výbornej úrovni. Všetko pôsobí presne, pevne a vyvážene. Nie je to surový športiak, ale jazdí s chuťou. M Performance brzdová sústava, ktorá je súčasťou balíka M Sport Pro, ponúka silný a konzistentný brzdný účinok, dobrú dávkovateľnosť a najmä výdrž aj pri ostrej jazde. Jednoducho to, čo od auta tohto kalibru čakáte.

Sklamanie však prichádza zozadu, konkrétne od výfukov. Vizáž so štyrmi koncovkami vyzerá drsne, no realita je inde. Skutočný zvukový prejav je tlmený a sterilný. V kabíne síce počujete praskanie, bublanie a niečo ako športový soundtrack, ale ide len o syntetiku z reproduktorov. Kto sa tešil na poctivý zvuk z výfuku, ostane trochu sklamaný – vizuálny sľub, ktorý zvuk nesplní.

Môže byť aj pokojný

Motor má príjemný, vyvážený prejav, dokáže byť ostrý, keď to od neho chcete, no v bežnej premávke pôsobí kultivovane, ticho a komfortne. Odhlučnenie kabíny je na veľmi dobrej úrovni, čo oceníte hlavne pri diaľničných presunoch. 7-stupňová dvojspojková prevodovka v dynamickom režime bleskovo hádže jeden kvalt za druhým, bez zbytočného rozmýšľania. Keďže ide o „lite“ M-ko, preradenia nie sú také surové a agresívne ako by niekto možno čakal. Výnimkou je štart s funkciou Launch Control. Tam zaradenie druhej rýchlosti pôsobí poriadne ostro a fyzicky citeľne. Takto nejako by mal fungovať režim Sport Plus počas celej jazdy.

Pri bežnom tempe však prevodovka pôsobí hladko a bez rušivých momentov. Jazda môže byť dokonca aj prekvapivo úsporná. Menšie sklamanie prichádza vtedy, keď potrebujete v komfortnom režime rýchlo vyštartovať. Reakcia na plyn je vtedy trochu oneskorená a auto pôsobí chvíľami až lenivo, kým sa konečne rozhýbe. Deklarovanú spotrebu 7,9 l/100 km sme pri pokojnej jazde bez problémov podliezli približne o liter. No ak prepnete do športového režimu a začnete to poriadne rezať cez zákruty, spotreba vie vyskočiť aj na 13 litrov. Vtedy sa dojazd zníži na 300–350 km. Ak sa však držíte pri zemi a jazdíte s rozumom, nie je problém prejsť na jednu nádrž aj 600 kilometrov.

Pachuť dokonalosti

BMW M235 Gran Coupé patrí bez pochýb k tomu najlepšiemu, čo sa dnes dá v tejto triede kúpiť. Vyzerá ostro, pôsobí prémiovo a jazdí veľmi rýchlo. Pohon všetkých štyroch kolies xDrive uprednostňuje prednú nápravu a drží auto na ceste ako ako suchý zips na koberci. Stabilita v zákrutách je výborná, trakcia bezchybná a pocit istoty za volantom sa drží na vysokej úrovni, aj keď si dovolíte trochu pritlačiť na krk. V kombinácii so športovými M-sedadlami, hrubým M-volantom a ostrými M-brzdami to celé pôsobí ako veľmi schopné auto, ktoré si vie poradiť s rýchlou jazdou cez horský priechod, ale aj s nudným mestským tempom.

Pachuť ale príde v momente, keď sa začnete viac započúvať. Z výfukov, ako som spomínal, totiž nejde skoro nič. Namiesto toho sa o atmosféru v kabíne starajú reproduktory, ktoré do kabíny púšťajú syntetický zvuk motora. Áno, je to trend, áno, je to už normálne, ale je to falošné. A tým to nekončí. Ak ste dlhoročný fanúšik značky, nezaľúbite si xDrive s preferovanou prednou nápravou. Bokom sa len tak ľahko nedostanete, ale ak to od tohto auta očakávate, problém s najväčšou pravdepodobnosťou nebude v aute.

Napriek týmto výhradám ide o veľmi dobre zladené auto. Nepôsobí extrémne tvrdo, vie byť aj pohodlné, ale zároveň má výkon na rozdávanie. Nie je to čistokrvné BMW M, ale rozhodne to nie je ani nuda. Osloví vodiča, ktorý chce niečo svižné, prémiové a trochu zábavné, no zároveň nepotrebuje každý deň riskovať život v zákrutách. Silnou stránkou M235 je jeho nenáročnosť za volantom. Nemusíte byť profesionálny vodič, aby ste si ho vedeli užiť. Sadne si zaň aj mladý šofér a auto ho pri prvom prešľape hneď neprefacká z každej strany. Vie podržať, vie odpustiť. A to je pri aute, ktoré cieli na mladých a šikovných, dosť dôležité. A keď hovorím šikovných, nemyslím pretekárov – ale skôr ľudí, ktorí na to majú. Základné BMW radu 2 Gran Coupé štartuje na cene 33 470 €, čo nie je úplne zlé. Ale vrcholný model M235 začína na sume 57 520 €. A to sme ešte nezačali klikať v konfigurátore. Pár M Performance doplnkov, niečo na vizáž, pár funkčných hračiek a ste na hranici 70 000 €. Je to veľa? Áno, je. Ale žijeme v dobe, kde sú 3-valce v segmente za 35-tisíc bežná vec. A ak čakáte, že si dnes kúpite poriadny hothatch za tridsať, tak vás musím sklamať. Tie časy sú už len pekná spomienka.

Privacy Preference Center