Prológ

Na chodbách geriatrického oddelenia automobilového sveta vládne pokoj. Tlmené svetlo, mäkké kreslá a v rohu blikajúci televízor naladený na nezaujímavý program. Pri stole sedia traja veteráni hothatchového sveta – Golf R, Audi S3 a Mercedes-AMG A35. Ich karosérie už nesvietia tak ako kedysi, ale v očiach sa im zračí nostalgia. Spomínajú na časy, keď ich vodiči v rukavičkách prehadzovali zo zákruty do zákruty bez softvérových obmedzení, keď turbo pískalo bez filtra OPF a keď emisné normy ešte neboli koncom každej poriadnej spaľovacej zábavy.

Zrazu sa dvere otvoria a dovnútra vojde nový pacient. BMW M135i. Chvíľu naňho mlčky pozerajú. „Ty si ten nový?“ pýta sa Golf R s jemným podtónom škodoradosti. „A kde máš šesťvalec a zadný náhon?“ Audi S3 si uhladí svoj golier a trochu snobsky dodá: „To už dnes rozdávajú M-ká aj za účasti xDrive a štvorvalca?“ Mercedes-AMG A35 sa len ticho zasmeje popod nos, akoby vedel svoje.

M135i si len vzdychne, oprie sa o operadlo a s typickou bavorskou sebadôverou prehlási: „Možno už nemáme toľko sily, čo kedysi, možno sme všetci tak trochu obmedzení filtrami a legislatívou, ale stále máme čo ponúknuť. Čo keby sme si ešte naposledy užili poriadnu jazdu a čo tak pekne spoločne?!“

A v tom sa svet geriatrickej čakárne rozplynie. Je to ako keby sa im do žíl vlial posledný elixír mladosti. Tlmené osvetlenie sa mení na slnečné lúče dopadajúce na rozohriaty asfalt okresnej cesty, mäkké kreslá na športové sedačky a blikajúci televízor na digitálnu prístrojovku s režimom Sport a vypnutým ESP. Sú stále tu, možno nie na vrchole síl, ale odhodlaní ešte naposledy dokázať, že sa oplatí držať ich pri živote a dam im šancu.

BMW M135i je možno posledný zo svojho druhu. Možno už nemá legendárny šesťvalec, možno už netočí zadnými kolesami v oblakoch dymu. Ale stále je to hothatch, ktorý chce byť počuť a chce byť s nami. Možno naposledy, ale za to zo všetkou úctou, cťou a hrdosťou. Ako obvykle, vítam ťa pri teste špeciálneho auta BMW M135i. A ak dovolíš, bude tento test pre mňa znova v čomsi nostaglický.

 

 

História BMW M135i: Z rebela na križovatke vývoja

Ak by ste chceli nájsť prvopočiatky BMW v segmente kompaktných, športovo ladených modelov, museli by ste sa vrátiť do 60. rokov minulého storočia. Práve vtedy vzniklo BMW 2002 tii, ktoré bolo malé, svižné a revolučné – svojou filozofiou by sa dnes dalo považovať za praotca hothatchov, aj keď to vtedy ešte nikto tak nenazýval.

Neskôr, v 80. a 90. rokoch, sa BMW orientovalo skôr na ostré verzie svojich väčších modelov. Až v roku 2004 prišla prvá generácia BMW radu 1 (E87), ktorá mala priniesť prémiovosť a dynamiku do kompaktnej triedy. Hoci išlo o hatchback, zachoval si zadný pohon – niečo, čo v tomto segmente nikto iný neponúkal.

1️⃣ BMW 130i (E87) – prvý rebel

Prvý skutočne výkonný model radu 1 bol BMW 130i z prvej generácie E87. Tento hatchback mal atmosférický 3.0-litrový radový šesťvalec (N52) s výkonom 265 koní a pohon zadných kolies. Bolo to niečo, čo v kompaktnej triede jednoducho neexistovalo – malý hatchback s veľkým motorom vpredu a poháňanými zadnými kolesami. Bol to v podstate recept klasických športových áut zabalený do karosérie malého hatchbacku.

2️⃣ BMW 1M Coupé (E82) – legenda, ktorá nemala byť

V roku 2011 BMW prekvapilo svet, keď vzalo malý rad 1 a vyrobilo BMW 1M Coupé. Táto ostrá verzia bola v podstate dar z nebies – automobilka vtedy tvrdila, že je to len „výplňový model“, no v skutočnosti to bol jeden z najlepších M modelov. Používal preplňovaný radový šesťvalec N54 s výkonom 340 koní, manuálnu prevodovku a zadný pohon. Auto bolo surové, nekompromisné a dnes je z neho ikonický youngtimer s hodnotou vyššou než niektoré nové M-ká.

3️⃣ BMW M135i (F20) – prvý pokus o M Performance

Druhá generácia radu 1 (F20, 2011) bola posledná, ktorá si zachovala zadný náhon. V nej vznikol prvý M Performance model – BMW M135i. Pod kapotou mal radový šesťvalec N55 (3.0 R6) s výkonom 320 koní, čo bolo na hatchback stále veľmi agresívne číslo. Po facelifte v roku 2015 dostal vylepšený motor B58 (326 koní) a stal sa ešte atraktívnejším.

4️⃣ BMW M140i (F20 LCI) – posledný zadokolkový hothatch

Faceliftovaná verzia, BMW M140i, bola posledným skutočne puristickým hothatchom od BMW. Radový šesťvalec B58 bol vyladený na 340 koní a auto si stále zachovávalo zadný náhon. Ponúkalo sa však už aj s pohonom xDrive, no praví nadšenci vedeli, že manuál so zadným náhonom je to, čo robilo z M140i čistokrvný vodičský nástroj. Tento model bol labuťou piesňou klasických BMW hatchbackov, pretože v ďalšej generácii prišiel zásadný obrat.

5️⃣ BMW M135i xDrive (F40) – premena na moderný hothatch

Rok 2019 priniesol veľký šok. Tretia generácia BMW radu 1 (F40) už stratila zadný pohon a radový šesťvalec. Namiesto toho prišiel úplne nový koncept – poháňaná predná náprava s možnosťou xDrive a motor 2.0 R4 (B48) s výkonom 306 koní. BMW M135i sa tak z puristického „driver’s car“ zmenilo na štandardný hothatch, aký ponúkajú aj konkurenti ako Golf R či Audi S3.

Dôvod? Emisné normy, priestorová efektivita a vyšší dopyt po AWD modeloch. BMW sa rozhodlo, že si nemôže dovoliť udržiavať R6 v tak malom aute a prešlo na efektívnejší, ale menej charizmatický štvorvalec.

Kam sa M135i zaradilo dnes?

Dnes, v ére elektrifikácie, je M135i v podstate posledným zástupcom „klasického“ hothatch segmentu v rámci BMW. Áno, už nemá šesťvalec ani manuál, ale stále ponúka 300 koní, xDrive a hlavne žiadnu elektrifikáciu. Otázka je: Je to ešte skutočné BMW, alebo sa už len prispôsobilo mainstreamovému trendu?

BMW M135i xDrive LCI 2025 – evolúcia, kompromisy a tvrdohlavý hothatch

Keď sa BMW M135i objaví na scéne, nenápadne, ale s vedomím svojej pozície v hierarchii moderných hothatchov, človek si nemôže nepoložiť otázku: Kam tento model vlastne patrí? Je to posledný mohykán starých časov, alebo len technokratická evolúcia, ktorá sa snaží maskovať niekdajší duch BMW do nových emisných rámcov? Pri pohľade na jeho techniku a výbavu je odpoveď zložitá – a práve v tejto ambivalencii je jeho čaro.

Pod prednou kapotou sa ukrýva 2,0-litrový štvorvalec s označením B48A20T1, preplňovaný turbodúchadlom TwinScroll, ktorý síce už nemá ikonických šesť valcov v rade, no stále dokáže poskytnúť slušných 300 koní (221 kW) pri 5 750 – 6 500 ot./min a 400 Nm pri 2 000 – 4 500 ot./min. Dynamika teda nepochybne ostala zachovaná, aj keď si to už vyžiadalo určité konštrukčné kompromisy.

Možno najväčšou zmenou oproti starším generáciám je prevodovka. Pred modernizáciou M135i používalo 8-stupňový hydrodynamický automat Aisin, no faceliftovaný model už využíva 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku (DCT). Na rozdiel od niektorých očakávaní nejde o klasickú ZF prevodovku, ale o jednotku vyrobenú spoločnosťou Getrag. Prevodovka síce ponúka rýchlejšie radenie a efektívnejšie prenosy výkonu, no zároveň stráca niečo z charakteru hydrodynamického meniča, ktorý mnohí považovali za lepší v každodennej jazde.

BMW M135i stojí na základoch platformy UKL2, čo znamená, že motor je uložený priečne a primárne poháňa predné kolesá. To je zásadná zmena oproti starším M Performance modelom radu 1, ktoré ešte využívali koncepciu so zadným pohonom. Pohon všetkých kolies xDrive je tu preto viac než len pomocný systém – je to nutnosť na efektívne zvládnutie výkonu. Systém xDrive v tomto modeli funguje tak, že štandardne poháňa prednú nápravu, pričom zadná sa pripája v závislosti od trakčných podmienok. Hoci BMW neuvádza presné rozloženie krútiaceho momentu, vieme, že pri ideálnych podmienkach putuje takmer 100 % výkonu na predné kolesá, no v prípade potreby môže xDrive v zlomku sekundy poslať až 50 % výkonu na zadnú nápravu. To znamená, že auto sa primárne správa ako rýchly predokolkový hothatch, pričom pohon AWD prichádza na pomoc až v prípade straty trakcie.

Svoju tvrdohlavosť však M135i ukazuje v oblasti jazdných vlastností a brzdovej sústavy. Vpredu sa nachádzajú M Compound brzdy s priemerom 360 mm a štvor-piestikovými pevnými strmeňmi, ktoré ponúkajú vynikajúci brzdný účinok a lepšiu tepelnú odolnosť v porovnaní so štandardnými oceľovými kotúčmi. Zadná náprava si vystačí s jednopiestikovými plávajúcimi strmeňmi a kotúčmi s priemerom 330 mm.

A potom je tu vizuálny a akustický aspekt. M135i LCI dostalo prepracovaný dizajn zadnej časti, kde sa teraz hrdo vyníma štvorica výfukových koncoviek – prvok, ktorý si doteraz BMW šetrilo skôr pre plnohodnotné M modely. Je to akoby automobilka chcela dodať tomuto hothatchu na exkluzivite a športovom výzore. Zvuková stránka však zostáva čiastočne utlmená filtrami pevných častíc a softvérovými obmedzeniami, no to si rozoberieme v ďalšej kapitole.

Celkovo je modernizované M135i akýmsi hybridom medzi minulým a súčasným svetom hothatchov. Na jednej strane je to stále rýchly a schopný stroj, ktorý dokáže pokoriť stovku pod 5 sekúnd a ponúknuť špičkovú trakciu. Na druhej strane je však kompromisom – medzi minulosťou, kde BMW ešte stavilo na puristické princípy, a súčasnosťou, kde legislatíva a zákaznícke preferencie tlačia aj najšportovejšie modely k univerzálnemu použitiu. Je to ešte stále pravé M Performance BMW? Poďme to rozlúsknuť.

Jazda s BMW M135i

Veteráni hothatchovej geriatrie sa stretli v čakárni a debatovali o starých časoch, no BMW M135i neprišlo len sedieť a spomínať. Po facelifte si oblieklo extravagantný kabát v odtieni Thundernight, akoby chcelo svetu ukázať, že hoci má pred sebou možno posledné roky v tejto forme, rozhodne neprišlo ticho zomrieť. A tak som sa s ním vybral na jazdu, bez akýchkoľvek očakávaní. Nevedel som, či ma čaká rýdzi hothatch alebo len výkonnejšie prémiové vozenie s marketingovou nálepkou M. A prvé dojmy? Zmiešané.

Na jednej strane extrémne tuhý podvozok, presné riadenie a rázne reakcie. Na strane druhej umelý zvuk BMW Iconic Sound, ktorý sa ozýval z reproduktorov, ako keby som si kúpil hothatch v audio verzii Deluxe. Musel som ho okamžite vypnúť. Tešiť sa vo vnútri z „výfukového orchestra“, keď vonku reálne počuť len štvorvalec dusiaci sa cez filtre, je vskutku surrealistický zážitok. Klamanie samého seba? Nie, ďakujem.

Nechal som si však čas sa s autom zžiť. Dni za volantom mi postupne odkryli jeho pravú tvár. Pneumatiky 225/40 R19 sú na prvý pohľad poddimenzované, čo potvrdzujú aj jazdné vlastnosti. Výrobca síce zámerne nasadil užšie obutie, ale v tomto prípade to ukrojilo z „hothatch“ charakteru auta. Niečo mi hovorilo, že v zákrutách to nebude ten zadok-vyhadzujúci hothatch, aký by si niekto predstavoval. Takže kam ho vlastne BMW zacielilo?

Na Pezinskú Babu som sa vydal s jasným cieľom – pochopiť, čo toto auto vlastne chce byť. Motor? Perfektný. Výbušný, lineárny, s intenzívnym zvukovým prejavom aj bez softvérového prifarbovania tónu. 300 koní je cítiť v každom režime a zrýchlenie pod 5 sekúnd na stovku je vždy presvedčivé.

Čo však cítiť rovnako intenzívne je prevodovka. Je dobrá, ale nie športová. Radenie smerom nahor trvá o milisekundy dlhšie, než by som očakával, a aj keď je v bežnej premávke hladká, pri ostrej jazde zaostáva za ZF automatmi v rýdzo M modeloch. Podraďovanie bez medziplynov je ďalší detail, ktorý ukazuje, že táto prevodovka je viac o efektivite než o emóciách.

A čo xDrive? Toto je moment, kde som sa s autom pasoval najviac. Systém sa správa podobne ako v Subaru WRX STI – skôr nedotáčavo. Aj keď som sa ho snažil prinútiť ísť dverami napred, neprišlo to. Až kým som nezmenil prístup. Čistá stopa, precízna práca s plynom – vtedy začalo auto poslúchať a ukazovať, kde sú jeho silné stránky.

Pezinská Baba bola slušným testom, ale kde sa M135i cítilo najlepšie, boli rozbité okresky plné horizontov a nepredvídateľných zákrut. Až tam som pochopil, že BMW tento hatchback vyvíjalo s iným prístupom. Tuhý podvozok, pohon xDrive a presné riadenie boli na technických cestách ako doma. Kopanice a Záhorie sa stali ihriskom, kde som si jazdu skutočne užil.

Riadenie? Neuveriteľne presné. V iných autách by som pri niektorých rýchlostiach dvakrát váhal, ale v M135i som si bol istý každým pohybom volantu. Hrubý veniec volantu mi dodával pocit, že v rukách naozaj niečo držím – a nebolo to len marketingové označenie „M“.

A čo sedačky? Nie sú to vyslovene škrupiny, ale bočné vedenie je výborné. Ani pri ostrej jazde som sa necítil, že by som v nich „utekal“.

Takže čo je BMW M135i? Hothatch, alebo len výkonnejší hatchback v prémiovom balení? Po niekoľkých dňoch jazdy mám odpoveď. Nie je to rebelský hothatch zo starej školy. Je to moderný športový hatchback, ktorý hrá podľa pravidiel doby. A keď ich prijmeš, dokážeš si s ním užiť viac, než si možno očakával.

Ale ešte nekončíme. Poďme sa pozrieť na každodenné jazdenie – ako sa s týmto autom žije?

BMW M135i v každodennom živote – výnimočnosť, ktorá sa nestratí v dave

V tomto segmente má každý model svojich jasných zákazníkov. Jeden osloví tých, ktorí hľadajú sterilnú dokonalosť a technickú precíznosť. Druhý je zas voľbou pre tých, ktorí chcú nekompromisné športové vlastnosti a pocit pretekárskeho stroja na každý deň. Tretí láka komfortom a všestrannosťou. Každý si vyberie podľa vlastných priorít.

A potom je tu BMW M135i. To je ten, kto stojí mimo hlavného prúdu. Nie preto, že by bol lepší alebo horší – ale preto, že ponúka niečo, čo konkurencia nie. Nevšednosť.

Ak si človek kúpi BMW radu 1, nekupuje si len auto. Kupuje si odlišnosť. A práve M135i ju prináša v podobe mixu prémiovosti a jazdných vlastností, ktoré z neho robia hothatch, ktorý sa nedá jednoznačne zaškatuľkovať. Vie osloviť rôzne kategórie zákazníkov. Tých, ktorí hľadajú luxus a kvalitu spracovania. Tých, ktorí chcú skutočne jazdecký stroj. A tých, ktorí si potrpia na značku, ktorá sa vyznačuje svojím vlastným prístupom k automobilizmu.

Každodenné používanie ma presvedčilo, že práve v tejto disciplíne M135i exceluje. Vie byť dynamické, ale zároveň nenúti svojho majiteľa, aby bol neustále v športovom móde. Pri bežnom jazdení je príjemne utlmené – žiadne hlučné výfuky, žiadne nepríjemné vibrácie, žiadne neustále upozorňovanie na to, že je to „M“.

Spotreba? Prekvapivo dobrá. V meste sa dá jazdiť okolo 8 l/100 km, na diaľnici zvládne 7 l/100 km. Na auto s výkonom 300 koní je to veľmi slušný výsledok, ktorý naznačuje, že BMW zvládlo skombinovať výkon s efektivitou. Podvozok je síce tuhý, ale nie tak, aby bol na každodenné jazdenie otravný.

Interiér je presne tým miestom, kde sa M135i odlišuje najviac. Športové sedadlá sú dokonalým príkladom toho, ako môže byť komfort a športovosť v rovnováhe. Sú pohodlné na dlhé cesty, ale zároveň držia telo pri dynamickej jazde. A ten detail, ktorý ma dostal? Svietiace logo M integrované do hlavovej opierky. Je to možno maličkosť, ale práve takéto veci robia z M135i prémiový produkt.

Ale čo technológie? Tu sa dostávame k ďalšiemu aspektu, kde BMW ukazuje, že prémiovosť sa neskrýva len v jazdných vlastnostiach, ale aj vo výbave. Poďme sa na to pozrieť bližšie.

Technologická výbava BMW M135i

V tomto segmente už len ťažko vymyslieť niečo revolučné. Všetko podstatné už bolo vymyslené a čokoľvek nad rámec pôsobí skôr ako futuristická exhibícia než reálna potreba. Priznám sa, že ako snílek som tajne dúfal, že raz sa aj v kompaktnej triede dočkáme vecí ako natáčacia zadná náprava či vzduchový podvozok. Bolo by úžasné mať hothatch, ktorý dokáže sám sebe pomôcť mechanickými trikmi a nebyť odkázaný len na elektroniku. Ale zostaneme nohami pevne na zemi.

BMW M135i v modelovom roku 2025 si totiž zvolilo úplne iný prístup – vycibrenosť a dokonalé doladenie už existujúcich prvkov. A v tom je jeho najväčšia sila.

Po modernizácii sa interiér zmenil radikálne. Ak si niekto myslel, že facelift prináša len pár retuší, v tomto prípade sa BMW poriadne odviazalo. Prepojený displej, absencia fyzického ovládania klimatizácie a množstvo ambientného osvetlenia – to všetko posunulo interiér o ligu vyššie.

Nový dizajnový jazyk BMW je prítomný v každom detaile. Ak ešte niektorí konkurenti v kompaktnej triede udávali technologický trend, BMW sa im týmto faceliftom minimálne dotiahlo na úroveň. A to bez zbytočných experimentov s elektrifikáciou. BMW ostalo verné svojmu charakteru a v žiadnej verzii radu 1 nenájdete hybridnú prímes – čo je v dnešnej dobe takmer anomália.

Ak by som mal definovať technologické prvky, ktoré tu hrajú kľúčovú rolu, je to presne to, čo by ste od BMW očakávali. Matrixové LED svetlá, 360° kamera, rozsiahle možnosti digitálnej konektivity cez BMW aplikácie a sofistikované jazdné asistenčné systémy. Všetko funguje na najvyššej úrovni, aj keď priznávam, že niektoré prvky si vyžadujú chvíľu zvyku. BMW jednoducho ráta s tým, že si človek sadne do auta a bude ochotný chvíľu sa s ním „učiť“.

Na čo si však zvykať vôbec nemusím, sú klasické kľučky dverí. BMW sa vyhlo trendu zapustených kľučiek, ktoré dnes vidíme čoraz častejšie, a ostalo verné tradičnému riešeniu. Možno je to detail, ale v praxi je stále príjemnejšie natiahnuť ruku po klasickej kľučke než čakať, kým sa niečo automaticky vysunie.

M135i možno neudáva nový smer technologickým výstrelkom, ale ponúka presne to, čo si človek pri prémiovom hatchbacku predstaví – dokonalú integráciu komfortných a luxusných prvkov bez toho, aby to pôsobilo samoúčelne. Aj to je jeden z dôvodov, prečo som si BMW radu 1 ako celok veľmi obľúbil.

A teraz otázka: Dokáže toto auto obstáť v záverečnom verdikte? Poďme si to zhrnúť.

 

Epilóg

Spomínaš si na tú čakáreň plnú hothatchov na sklonku života? Na Audi S3, Golf R a AMG A35, ktorí čakajú na svoj neodvratný osud? No tak si predstav, že dvere sa znovu otvárajú a vstupuje ďalší kandidát – elektrický nástupca M135i. Možno sa bude volať i1 M, možno nie, ale jedno je isté: bude tichý, sterilný a presne nalinajkovaný podľa regulácií, ktoré si nevyberáme my, ale páni v kravatách v Bruseli.

A tak, hoci sa tu ešte dnes bavíme o tom, či má M135i právo existovať bez šesťvalca, čoskoro budeme spomínať na akýkoľvek spaľovací motor s rovnakou nostalgiou, s akou starší nadšenci spomínajú na éru atmosférických motorov a manuálnych prevodoviek.

Vyserme sa teda na predsudky. Na lamentovanie nad stratou zadného náhonu, na plač nad absenciou legendárneho radového šesťvalca. Toto je dnešná realita. A vieš čo? BMW M135i v nej nie je ani zďaleka zlou voľbou.

Je to geniálne auto. Možno už nevyhráva všetky diskusie v krčmách medzi puristami, ale je rýchle, presné, zábavné a stále si zachovalo svoj vlastný charakter. Nie je to sterilný koncernový produkt bez duše, stále je v ňom kúsok rebélie. Ak ho prijmeš za to, čím je dnes, budeš s ním šťastný.

A cena? Testovaný kúsok vychádza na 64 000 €. Áno, nie je to málo. Ale v dnešnej dobe, keď konkurencia tlačí ceny ešte vyššie, je to racionálna cenovka za prémiový hothatch so značkou BMW.

Čo s tým teda spraviť? Možno je ten správny čas prestať odkladať veci na zajtra. Možno je čas užiť si tieto autá dnes, kým ešte existujú. Lebo keď sa raz aj M135i definitívne zaradí do čakárne vedľa ostatných, už nebude cesty späť.