Všetci to veľmi dobre poznáme a určite viacerí z nás sa aspoň raz za život dostali do takej situácie, kedy museli spraviť nejaké nepopulárne rozhodnutie. Je to také rozhodnutie, ktoré s určitosťou uškodí inému človeku, či väčšej skupine ľudí a sú za tieto rozhodnutia zodpovedné osoby na vyšších pozíciach. Vedia tak jednoducho ovplyvniť situáciu a uškodiť cielene, alebo nechcene inému. Medzi takéto nepopulárne rozhodnutia patria napríklad výpoveď v práci, zníženie odmien pre celú smenu, hromadné prepúšťanie, či zrušenie kyvadlovej dopravy do práce. Nájde sa samozrejme veľké množstvo ľudí, ktorí to zažili a priamo sa ich to v minulosti aj dotklo.

Nepopulárne rozhodnutia však robíme aj my v našom každodennom živote, ktoré zase môžu ovplyvniť našich blízkych, naše deti, či naše ženy. To možno poznáš už lepšie. Máš 14 ročného syna a povieš mu, že idete v nedeľu na návštevu k jeho ujovi, lebo mal narodeniny. To je tiež pre teba nepopulárne rozhodnutie, keďže vieš, že tvoj syn bude na teba niekoľko dní absolútne zdutý a neprehovorí s tebou. Tých príkladov je omnoho viac a mohol by som ich tu menovať niekoľko hodín, no celkom zbytočne. Čo je však pointou nepopulárnych rozhodnutí v prípade nami testovaného BMW i5 M60?!

Značka BMW je už dlho známa svojou kontroverziou v prípade dizajnov a rôznych technologických riešení. Posledné roky sa uberá po vetre nariadení Európskej únie, ktoré hovoria jasne. V roku 2035 nebudeme môcť kúpiť auto so spaľovacím motorom pod jeho kapotou. Pre automobilový svet je to výstredné a veľmi nepopulárne rozhodnutie. Ideme sa teda hrať na záchranu sveta a záchranu ľadovcov ukončením predaja spaľovacích motorov. BMW, ako aj iné prémiovky, musia byť vo všetkom prvé. Práve tieto značky určujú smer, ktorým sa vydá celý automobilový trh tých bežných výrobcov. V BMW sa rozhodli, že idú ofenzívou elektrických áut a my sa tak dnes pozeráme na ďalšieho člena rodiny „i“.

BMW i5 M60 je auto mnohých protikladov a vyvracá mnohé doteraz zaužívané štandardy značky Mníchovskej vrtule. Na prvý pohľad je zjavné, že generácia s označením G60, prešla rukami mladých a nových dizajnérov značky. Čo som si však hneď všimol je, že do práce týchto mladých dizajnérov diktovali svoje názory aj ostrieľaní dizajnéri starších BMW. Teda domnievam sa pri prvom pohľade na to auto. Postupne skúšajú pretvárať existujúce a opakovane prichádzajú s novými prvkami ich vlastného dizajnu. A nielen toho.

Pozrime sa napríklad na rad 4. Ten prišiel po desiatkach rokov o povestný Hofmeister Kink, či priniesol nám známe „bobrie zuby“. Nový rad 7 zase prišiel s rozdelenými svetlami v prednej časti, ako má v súčasnosti aj modernizovaný rad X7. Také BMW iX absolútne spálilo všetky odkazy dizajnérov minulých modelov a prišlo s revolúciou všetkého, čo sme poznali.  A tu nehovoriac o modele BMW XM. Po tých všetkých experimentoch a dizajnových „nepopulárnych rozhodnutiach“ prišiel na svet nový, už ôsmy rad 5. Experimenty však BMW zvyšujú ich čísla a vďaka tomu už niekoľko rokov po sebe zvyšujú náskok oproti konkurencii.

Nový rad 5 je teda tiež svojský experiment tejto značky. Čím dlhšie sa však naň pozerám, tým viac mi je blízky. Na prvý pohľad je to absolútne odlišné auto od pôvodného radu 5 generácie G30. Celá línia sa radikálne zmenila a tvorí omnoho aerodynameckejšiu siluetu. Svetlá sú menšie a menej dominantné, no po viacerých pohľadoch vidím stále v tom tú vydarenú generáciu G30. A aj tie prvky, ktoré sa najprv zdali, ako nepopulárne, sú mi veľmi známe a po opakovaných pohľadoch sa mi páčia viac a viac. Hneď je zjavné, že sa pozeráme na novú generáciu radu 5, ktorá zase o čosi dospela a zmenila svoj imidž.

 

 

BMW a skoro M-ko

Označenie i5 M60 vo mne evokuje športovosť, precíznosť a extrémne dobrú vyladenosť. Poviem pravdu, že som do tohto auta vstupoval s absolútne roztrieštenými pocitmi a názormi. Nevedel som totižto, čo môžem a čo mám od označenia M60 čakať. Bolo to zároveň moje prvé stretnutie s novým radom 5 a bolo teda toho veľa, čo som mohol spoznávať. Musel som sa teda rozumne zamerať na všetky aspekty tohto 600-koňového elektrického auta od BMW. Značka z Mníchova už desaťročia symbolizuje tú povestnú „Radosť z jazdy“. Tento kúsok má všetky predpoklady toho, naplniť motto svojich markeťákov. Aká je však skutočnosť?!

Ešte pred samotným testom som mal očakávania od i5 M60, ako od športového supersedanu v elektrickom prevedení. Bol som zaslepený hodnotou výkonu, pekným dizajnom, veľkými brzdami, či červeným nultým bodom na volante. Už po prvých hodinách spoločných jázd mi však dokázalo niečo viac. BMW i5 M60 nie je plnokrvné M-ko. Je to auto, ktoré vďaka svojmu výkonu ponúka bezpečie, pohodlie a zážitok. 600 koní, z čisto elektrického pohonu, je návykových. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3.8 sekundy, dva elektromotory, pohon xDrive, rozloženie hmotnosti 50:50, či maximálna rýchlosť limitovaná na 230 km/h. Vzbudzuje to vo mne zvedavosť a pokušenie. Stále som však mal tendenciu hovoriť o tom aute, ako o elektrickom M-ku. Pravda je však iná.

Toto nie je M-ko a ani sa naň nesnaží hrať. BMW i5 M60 je ochutnanie elektrického sveta BMW M-Performance. V prenesenom slova zmysle, je to priamy nástupca modelu M550i, čiže auta, ktoré ponúkalo veľmi slušný výkon, no nebola to stále M5. BMW M nám stále ešte neponúklo plnokrvné elektrické auto, ktoré by spĺňalo atribúty všetkého známeho z ich M sveta. Toto má byť však veľmi slušný predskokan, čiže poďme spolu skákať.

600 koní tejto 5-metrovej limuzíny som zobral na moje obľúbené zákruty. Logicky. To proste musím. Zimné obutie so šírkou pneu 245 mm a relatívne vysokým profilom na 19″ diskoch kolies, mi moc neprialo. O to však väčšia zábava. Akonáhle sa ponoríš do nastavení auta, zistíš, že neobsahuje úplne bežné jazdné režimy. Nájdeme tu skôr akési abstraktné módy meniace ambient v interiéri a všeobecne tvoju náladu. Popritom tu nachádzam ale aj režim Sport. Po jeho aktivovaní ma okamžite vozidlo vyzvalo k vypnutiu DSC, čo som bol prekvapený. Bez tohto sa Sport režim ani nedal aktivovať. Hovorím si teda: „dobre“.

Výkon je tu okamžitý a medzi zákrutami letím závratnými rýchlosťami. Pri vjazde do zákrut a brzdení cítim hmotnosť auta a hlavne zimné obutie. S najväčšou opatrnosťou teda hľadám limity a vnímam auto. Na brzdách je veľmi lineárne a cítiť aj výraznú pomoc od elektromotorov a ich silnej rekuperácie. Ten predný má výkon 261 koní a zadný, logicky silnejší, až 340 koní. Ich robustnosť sa teda prejaví aj na brzdách. Tie sú výrazne šetrené a nevadí ani ich „bežný“ priemer na úrovni 374 mm vpredu a 345 mm vzadu.

Dlhé, tiahle zákruty sú vďaka rozloženiu hmotnosti a nízkemu ťažisku potešením. Auto je veľmi stabilné a necítiť akúkoľvek nedotáčavosť, či známu BMW pretáčavosť. Na hrane je vyslovene neutrálne. V ostrých a krátkych zákrutách sa však samozrejme prihlási hmotnosť na úrovni 2380 kg, kedy musí človek naozaj rozmýšľať o prejazde zákrutou. Efektívne je teda pred zákrutou znížiť rýchlosť na najnižšiu hraničnú, nájsť ten limit a po apexe sa postupne hrať s plynom. Aj takto sa dá s BMW i5 M60 zabaviť. Ak by si však čakal nejaké driftovanie, či powerslidy, to sa tu nekoná.

Aj keď je elektronika podľa kontrolky DSC OFF vypnutá, tak ti nedovolí pri vytočených kolesách pustiť 100% výkonu na kolesá. Ten je dostupný až po vyrovnaní volantu a teda len v priamke. Auto si postupne uvoľňuje výkonovú krivku podľa uhlu natočenia volantu, čo je na druhú stranu bezpečné. Aj vďaka tomu je však BMW i5 M60 vyslovene pokojné a stabilné auto, ktoré má radšej čistú jazdu. S hmotnosťou a vďaka veľmi dobre nastavenému adaptívnemu podvozku, pracuje bez chyby aj na úzkych 245 milimetrových gumách. Na druhú stranu, vďaka natáčacej zadnej náprave, dokáže ukážkovo viesť stopu aj v ostrých šikanách. Vždy si treba dať pozor hlavne na hmotnosť pri nájazde.

Čiže po jazdnej stránke vie byť BMW i5 M60 veľmi rýchle. Dokáže zároveň prechádzať zákruty s noblesou a vyváženosťou jeho elektrického pohonu. Aj keď sa nestratí ani v zákrutách, no jeho výkon je skôr zameraný na to zaujať v priamke. Jazdecky je to teda slušne naladená M-Performance limuzína, ktorá čaká na testosteronovú injekciu. Popravde, sa už teraz neviem dočkať, keď nám raz BMW M Gmbh. prinesie plnokrvné a testosterónom našľahané elektrické M-ko. Ak sa na týchto autách učiach agilite elektrických sedanov, tak to bude jedna obrovská vec!

 

 

Jeho život a jeho služba

Nové BMW i5 však nemá byť primárne auto na prekonávanie preťaženia v priečnom smere. BMW i5 je v mnohých aspektoch revolúcia a odkaz dnešnej doby elektrifikácie. Elektromobily sa nám pred očami vyvíjajú a menia. BMW už dlhé roky ide cestou premeny svojich „špinavých“ benzínových verzií na elektrické. U nás sme už v minulosti mali možnosť tento svet aj spoznať v prípade BMW iX3. Dnes však BMW prišlo aj s autom pre vyrovnaných a úspešných manažérov, ktorí sa však predsa len chcú trochu odlíšiť a majú radi zábavu. Presne také je BMW i5 M60.

Je vyrovnané a úspešné. Je to kus veľkej limuzíny, ktorá dorástla na rozmery predchádzajúcich generácií rady 7. Postavená je na platforme CLAR 2, ktorú zdieľa práve s väčším radom 7. Táto platforma bola od začiatku vyvíjaná s dôrazom na použitie elektrického pohonu a tak je omnoho tuhšia, ako platforma CLAR 1. BMW sa sústredilo na spevnenie celej platformy aj z dôvodu hmotností batérií, keďže tie pridajú vozidlu cca 800 až 900 kilogramov hmotnosti. Extrémnu tuhosť karosérie je cítiť stále a pridáva to výrazne na pohodlí v aute, keďže sa konštruktéri mohli sústrediť na dokonalé vyladenie podvozku a pohonu.

Aj to je jeden zo znakov toho, že BMW 5 je už plnohodnotnou limuzínou strednej-vyššej triedy. Na novom BMW i5 sa mi najviac páči ten fakt, že vyzerá veľmi normálne. Je to v princípe klasický rad 5 doplnený v sérii o pár efektných doplnkov, no nevyčnieva z celej tej rady, ako napríklad BMW iX, alebo iná konkurencia z Nemecka. Auto nekričí a nepúta na seba príliš pozornosť elektromobilu, čo mne osobne veľmi imponuje. A toto práve vyhľadávajú aj zákazníci BMW.

BMW i5 M60 dokáže byť zároveň plnohodnotným autom vďaka svojmu reálnemu dojazdu. V praxi sa nám podarilo dosiahnuť s i5-kou dojazd na úrovni 360 km. Batéria má kapacitu skromnejších 81.2 kWh, ktorú však vďaka výbornej aerodynamike dokáže efektívne využiť. Reálna spotreba sa pohybovala na hodnote 22.6 kWh/100 km. Verím, že tomuto napomohli aj užšie pneu obuté na celom aute. V letných mesiacoch verím aj v dojazd na úrovni 400 km. V prípade elektrických áut s výkonom 600 koní, je však často riešiť dojazd zbytočné. Toto auto s touto špecifikáciou si človek kupuje z iných dôvodov, ako tých ohľadom dojazdu. Ak by ste chceli reálny dojazd na úrovni 450 km a viac, tak siahnite po zadokolkovej verzii eDrive40. Má rovnakú kapacitu batérie, ktorá však kŕmi len jeden elektromotor.

Bežný život s týmto autom je však absolútne príjemný. Musím znova zopakovať, že mám veľmi rád prejav elektrických áut. Okamžitý výkon bez potreby zohrievať olej, dochladzovať turbodúchadlá, či čakať, kým prevodovka podradí. Zároveň je pri dynamickej jazde omnoho lacnejšie, ako rovnako výkonný spaľovák. To čo spotrebuje z batérie pri zrýchlení, časť aj vráti pri brzdení. Nie som úplne zástancom elektrifikácie Európskej únie. Elektrické autá však osobne vnímam ako veľmi príjemne jazdiacu alternatívu k spaľovacím pre človeka, ktorý denne nespraví viac ako 200, či 300 kilometrov. Prídeš večer domov, hodíš ho na wallbox a do rána je zasa nabité. Viem si BMW i5 M60 predstaviť aj ako plnohodnotné jediné auto v garáži.

 

 

Luxus je to, čím si ťa určite získa

Pred testom tejto 5-ky som počul viac názorov od rôznych osôb, vraj nový rad 5 nie je už tak kvalitne spracovaný, ako jej predchodca. Bol som teda osobne veľmi zvedavý na skutočnosť týchto tvrdení. Keďže som relatívne nedávno sedlal BMW M5 Competition, čo je teda vlajková loď radu 5, tak som to vedel veľmi dobre porovnať. Samozrejme, nový rad 5 G60 sa výrazne zmenil a v interiéri neostal kameň na kameni. Dnes sa však nová 5-ka podobá na rad 7 viac, ako kedykoľvek predtým. Dizajnovo sú si na prvý pohľad veľmi blízke a čo sa materiálov týka, tak rovnako. Interiér novej generácie je omnoho jednoduchší, keďže prišiel o veľké množstvo tlačítok.

Zložitosť tlačítok a rôznych panelov však bola nahradená premakaným ambientným osvetlením, čo je určite prvé, čo si tu človek všimne. Interiér ma však na prvú šupu absolútne ohúril svojim spracovaním. Všetko, čo tu vidím a chytím je prémiového charakteru. BMW zásadne zmenilo logiku použitých materiálov a celý interiér je zo špeciálnej vegánskej kože, čo je cítiť aj na pohmat. Ani náhodou sa však nedá povedať, že by pôsobil menej prémiovo. Práve naopak. Dizajn je veľmi moderný, aktuálny a predbehol dnešnú dobu. V nami testovanom kúsku nájdeme aj príplatkové plochy ‚CraftedClarity‘, čo sú prvky interiéru spracované z kryštálu. Pekne ladili s plochou ambientného osvetlenia, ktorá je tiež v štýle veľkého kryštálu, aby čo najkrajšie lámala svetlo. Interiér si ma neskutočne získal a viac som chcel v ňom tráviť čas v noci, ako cez deň, už len kvôli jeho schopnostiam a svetelnej šou.

 

 

Svetielka ja môžem

Ambientné osvetlenie je to, čo dnešné prémiovky robí prémiovými a odlišujú sa od bežných značiek. Tie bežné až dnes nabiehajú na trend multifarebného osvetlenia formou svetlovodov vo dverách, či palubnej doske. BMW to posunulo znova o niekoľko stupňov vyššie a do radu 5, po vzore ešte luxusnejšieho radu 7, priniesla LED plochy, ktoré sú formou prepracovaných uzučkých „displejov“. Tie vedia plynulo meniť svoju farbu, intenzitu a dokonca jemne pulzujú. Vieš si nastaviť niekoľko desiatok rôznych farieb, ktoré sú všetky veľmi výrazné a sýte. Zároveň v ambientných módoch auta ako Relax, Expression, či Digital Art, sa zmení zvlášť sfarbenie pred vodičom aj spolujazdcom. Brutálne prepracovaná hračička. Na tomto celom ma trošku mrzelo len to, že som si nevedel individuálne nastaviť farbu každej zóny vozidla.

Ak si totižto nastavuješ farbu ambientného osvetlenia, tak vždy len v celom aute. Len zmenou režimov docieliš rozdielne farby. A poviem ti, že tieto „jazdné režimy“ sú naozaj iný svet. Každý z nich je prispôsobený na iné obdobie dňa, či nálady človeka. Ak máš po ťažkom dni v práci, tak nechceš výrazné červené osvetlenie. Navolíš si režim Relax, zmení sa ti farba ambientného osvetlenia na pieskovú s azurovým akcentom, okrem toho sa ti zatiahne roletka zadného okna aj panoramatického okna a vytvorí ti unikátnu atmosféru, ktorá by ťa mala upokojiť pri jazde domov. Toto som BMW-čku absolútne zožral a očarilo ma to.

 

 

Koncertná sála Bower&Wilkins

Ja som si tento režim Relax ešte vylepšil pustením mojej obľúbenej Sade cez úžasnú audio-sústavu Bower&Wilkins. Nájdeme tu celkovo 17 vysoko-kvalitných reproduktorov od audio giganta Bowers&Wilkins, ktorý sa spoločne so softvérom Logic 7 od Harmanu postaral o zvukový zážitok. Ich zvuk je spracovávaný zosilovačom s výkonom 655 wattov, čo už dnes, pri nízkoenergetických reproduktoroch, úplne postačuje.

Model i5 žiaľ má jeden limit a to v podobe dvojice Wooferov, ktoré sú pri spaľovacej verzii pod prednými sedadlami. Elektrická verzia o tieto dva Woofery prišla a dostala jeden väčší 20 cm Subwoofer do kufra. Samozrejme teda tomu odpovedá aj váha kopákov a basy znejúca zo zadnej časti auta. Zvyšné tóniny sú veľmi pekne rozložené naprieč spektrom jeho reproduktorov. Počas počúvania všetkých žánrov hudby som ani raz nemusel siahnuť na nastavenie ekvalizéra, takže zvukový inžinieri odviedli naozaj dobrú prácu.

Dobrou správou je to, že tento audiosystém je v prípade i5 M60 za príplatok len 796€ a ak si teda potrpíš na krásne čistej hudbe, toto je tvoja voľba. Štandardný audiosystém v prípade BMW radu 5 je Harman/Kardon s 12-timi reproduktormi, čo určite tiež nebude najhoršie. Toto je však iný level. Rad 5 však stále nedostal ten ikonický diamond sound s teleskopickými výškovými reproduktormi, ktoré sa vysúvajú z palubnej dosky. Ako veľký fanúšik hudby by som si chcel tieto niekedy ešte vypočuť. A samozrejme sú reproduktory aj podsvietené. Teda vpredu len ich nápis, no na zadných dverách je podsvietené telo stredo-tónového reproduktoru. O zážitok naviac.

 

 

Technológie na palube

Novinka z dielne BMW musí byť premakaná. To platí samozrejme aj o technológiach použitých v tomto kúsku. Nie je to možno v súčasnosti ten úplný vrchol známeho, no na rad 5 je to potvrdenie si svojej pozície na poli prémiových limuzín. Začnem asi najslabšou stránkou a tou sú svetlá. BMW sa v minulosti pýšilo príchodom prvých laserových svetiel vo svojich vlajkových modeloch. Tie neskôr začala dávať do celej modelovej rady. Dnes ich však odvšadial vyhadzuje a ten dôvod mne osobne nie je úplne známy. Domnievam sa však, že budú za týmto rozhodnutím regulácie EÚ o maximálnej intenzite svetelného lúča LED svetiel. Tie, ktoré tu vidíme dnes, sú štandardné Full LED s funkciou statického vyrezávania vypínaním LED segmentov. Svoju prácu splnia a rovnako aj účel, na ktorý sú tvorené. V minulosti mám však pocit, že fungovali trošku sofistikovanejšie, keď mali ešte mechanické vyrezávanie, keďže bolo o čosi jemnejšie. Svetelný podpis tiež výrazne zmenili a Angel Eyes myslím, že vieš, že tu už hľadať nemusíš.

Stratu ikonického svetelného podpisu však auto vynahrádza novou fičúrkou zvanou BMW Iconic Glow. Samozrejme sa jedná o nezamiteľné podsvietenie obrysu ladviniek, čo autu dodáva nezameniteľný predný pohľad. Toto sa mi strašne páči a vyzerá to naozaj moderne. BMW sa v tomto chvíľku hľadalo a napríklad BMW X6, či X6 malo len podsvietenú masku chladiča. Toto je omnoho efektnejšie. Samozrejme to dostanete len v modely i5.

Nový rad 5 má následne už známe zapustené kľučky, ktoré sa nevysúvajú, no sú vyslovene mechanické. Z bočného pohľadu je ten dizajn tak jednoliaty. Na palube potom nájdeme všetky známe asistenčné systémy, ako pokročilý adaptívny tempomat s predikciou, štvrozónovú klimatizáciu s pekným dotykovým displejom aj vzadu, bezdrôtové pripojenie s telefónmi, úžasnú dvojicu zakrivených displejov s uhlopriečkou 12.3″ a 14.9″. Okrem toho tu samozrejme, po vzore iných elektromobilov, máme pevné strešné okno s fyzickým tienením, roletky na zadných bočných oknách, či elektronickú roletu na zadnom okne.

Novinkou je kamera s rozšírenou realitou, kedy ti na displeji pred tebou zobrazuje obraz z kamery v čelnom skle. Pýtaš sa, na čo to je dobré?! No na semafory napríklad, prípadne ako výpomoc navigácii, kedy ti pekne ukazuje trasu na kamere a presne tak vieš, kam odbočiť. Architektúra celého interiéru je už potom dobre známa napríklad aj z menších modelov BMW X1, či X2. Navyše však nová 5-ka dostala otočný ovládač iDrive, ktorý však v prípade najnovšieho systému s označením 8.5 je už menej využívaný. V stredovej konzole nájdeme následne aj množstvo skratiek a ovládacích prvkov, ktoré sú veľmi pekne rozmiestnené.

BMW sa technologicky s novým radom 5 vyhralo, no na druhú stranu nepriniesli žiadne revolučné zmeny. Tých zmien je tu však dostatok a veľmi výrazných na to, aby oslovili majiteľov predchádzajúcej generácie. Tým sa bude nový rad 5 určite páčiť, keďže je ultra-moderný a hlavne veľmi komfortný.

 

 

A čo dizajn?!

Nepopulárne rozhodnutia sa týkali v úvode hlavne dizajnu. Veľa ľudí na prvú tvrdilo, že rad 5 už nevyzerá ako predtým. S tým však nesúhlasím, keďže po lepšom spoznaní tohto auta, musím potvrdiť, že sa jedná o veľmi vydarenú a modernú evolúciu. Ak sa pozrieme na tie najkontroverznejšie prvky BMW, ako sú ladviny, či Hofmeister Kink na C-stĺpiku, tak všetko tu nájdeme. A musíš sám uznať, že ladviny sú tu veľmi rozumnej veľkosti. Nič prehnané ani prehrotené do extrémov. Ich tvar je elegantný a je to jedno z posledných súčasných BMW radu G a H, ktoré dostali tradičný vzhľad ladviniek. BMW pred pár dňami ukázalo svetu ich „Novú generáciu“ dizajnu a tá bude odkazovať na ich retro autá a zo známych ladviniek sa stanú dizajnové prvky po celej šírke predku auta.

BMW i5, a teda aj rad 5, zastáva tradičné hodnoty značky a je tam vidieť ovplyvnenie novej éry práve tou starou. Pre BMW je rad 5 kľúčový model, s ktorým si nedovolili až tak experimentovať ako povedzme s radom 2. Dizajn bol zároveň ovplyvnení aj súčasnými požiadavkami na aerodynamiku vozidiel a tak sa môže zdať, že je viac „vajcový“. Páči sa mi však hneď niekoľko prvkov, ako už spomínaný Hofmeisterov oblúk s integrovanou číslicou 5, páči sa mi aj grafika zadných svetlometov, ktoré sú elegantné, úzke a nevýstredné. Smerovka zároveň nemá žiadnu animáciu a jednoducho bliká súvisle, čo je zase plus oproti občas prekombinovanej konkurencii.

Vďaka novému dizajnu, dlhšiemu rázvoru a aj celkovej dĺžke vozidla, máme dnes ultra-komfortné auto s veľkorysím priestorom na zadných sedadlách. Rad 5 nikdy nebol známy pre svoj veľký priestor a na zadných sedadlách ho mal menej, ako Superb. Dnes je to však inak a vzadu sa všetci odvezú rovnako pohodlne, ako aj vpredu. A teda aj vzadu je zároveň čo obdivovať.

Rad 5 zaútočil teda paradoxne už osvedčenými vecami. Chcel sa interiérom priblížiť väčšiemu radu 7, no v omnoho kompaktnejšom balení. Nie je to výstrelok dizajnérov ani experiment, či krok do neznáma. Čím dlhšie sa na to auto pozerám, tým sa mi viac páči a tým viac chcem spoznať aj jeho ďalšie verzie v bežných prevedeniach, prípadne nižších výkonoch.

 

 

Najlepšia päťka – samozrejme

Nie vždy znamená nové aj zákonite lepšie. V minulosti sa výrobcovia už viackrát popálili a ich nepopulárne rozhodnutia ich stáli pozíciu na trhu. Aj to je myslím dôvod za tým, prečo nová generácia radu 5 je veľmi vydarenou evolúciou, ktorá však na prvý pohľad dostala úplne nový look. Až na ten druhý, tretí, či štvrtý pohľad človek zistí, že je to stará dobrá 5-ka, so všetkým čo k tomu patrí. A ešte omnoho viac. Nový rad 5 sa možno nemusí hneď páčiť každému. Viem však, že si získa srdce aj mnohých tých, ktorí ju na prvú odsúdili.

A M60?! 600 koní je okúzľujúcich, bez pochýb. Spravia dojem na každého a samozrejme je návykové mať vo vrecku výkonovú rezervu. 600 koní však nemusí byť zákonite športových. Dnes je 600 koní pri prémiovke často taký príjemný komfort, kedy sa nemusíš báť, že sa ti niekde nepodarí pripojiť, prípadne predbehnúť.

BMW i5 M60 je krásne, veľmi kvalitne spracované, luxusné elektrické auto, ktoré si konkurenciu hľadá len veľmi ťažko. BMW i5 M60 je luxusnou alternatívou k horšie spracovanej a horšie vybavenej Tesle Model S. BMW i5 M60 poskytne pocit luxusu, inakosti a moderny dnešného automobilového dizajnu. Je to auto, za ktorým otočíš svoj zrak v akejkoľvek špecifikácii. BMW i5 M60 sa naozaj vydarilo!