Prológ

Niektoré autá v sebe nesú protichodnosti. Bentley Continental GT Centenary Edition ich ale neukrýva, ono ich vystavuje. Nehanbí sa za ne. Líščie rúcho, elegantné a pokojné na povrchu, v sebe ukrýva dušu Iana Curtisa. Niečoho tichého, ťažkého a surového. Niečoho, čo sa nezvykne ukazovať verejne, ale keď sa tak stane, nie je cesty späť. Curtis nebol showman a predsa si ho pamätáme. Rovnako ako toto Bentley.

Keď mi ho zapožičali z Blackrent.sk, miesta, kde luxus nie je cieľom, ale štandardom, netušil som, že vstupujem do debaty so storočím automobilového vývoja. Táto edícia bola vytvorená na počesť sto rokov značky Bentley, mena, ktoré sa v medzivojnových rokoch zapísalo do dejín nielen svojimi víťazstvami v Le Mans, ale najmä svojím charakterom. Tým istým, ktorý dnes visí v éteri ako ozvena zašlej éry džentlmenov šoférov, ktorí po pretekoch siahali po koňaku a kurvách, nie po športovej regenerácii.

A predsa sa Bentley zmenilo. Prestalo vyhrávať preteky a začalo vyhrávať sociálny status. Už nie je značkou určenou pre hlučných hrdinov z Brooklands, ale pre tých, ktorí si potichu objednávajú degustačné menu, bez toho, aby dávali extra najavo kto vlastne sú. Continental GT Centenary Edition nie je len auto, je to monument. Memento aristokracie, ktorá sa nebojí ísť 330 km/h, ak má na to dôvod.

Stál som pred ním. Nevedel som, čo si o ňom myslieť. GT? Športiak? Limuzína? Výstavný kus? Celý ten lesk, tie masívne disky, detaily v zlate, vôňa kože a vyšívané logá vo mne vyvolávali istú neistotu. Akoby som čítal román, ktorý sa tvári ako poézia, no vnútri je to politický manifest.

A potom som si sadol.
A odvtedy viem.

Kontúry ticha

To, že som spomenul Iana Curtisa, nebola len literárna póza. Ten výber bol osobný. Narodil sa presne v ten deň, ako ja, len o štyridsať rokov skôr. Osudovo naviazaný na melanchóliu, preslávil sa ako frontman skupiny Joy Division, charizmatický, no vnútorne rozorvaný génius, ktorý ani nepotreboval kričať, aby ste ho počuli. Jeho pohyby na pódiu boli epileptické, nepravidelné, a predsa hypnoticky precízne. Jeho texty odhaľovali človeka, ktorý vníma svet intenzívnejšie než väčšina. Nepotreboval dymové efekty ani svetelnú šou, stačilo, že tam stál. Ticho. A vy ste vedeli, že je niečím iný.

Rovnako pôsobí aj Bentley Continental GT Centenary Edition. Auto, ktoré som dostal do rúk, sa nehrá na nič. Je čierne. Nie metalíza, nie perleť, žiadna snaha o lomené odtiene. Len čistá, hlboká čierna, ako keď zatvoríte dvere do tichého priestoru a všetko okolo stíchne. Ozdobené zlatými doplnkami, ktoré nepôsobia ako snaha zbohatlíckeho výrazu, ale ako decentná pripomienka toho, že toto auto vzniklo na oslavu niečoho výnimočného.

Keby som chcel byť sedlák, možno by som pri pohľade na tú farebnú kombináciu spomenul jeden notoricky známy track istého slovenského rapera. Ale nespravím to. Lebo by to bola dehonestácia. Toto Bentley si nezaslúži byť vtiahnuté do diskurzu o zlatých reťaziach a samopašných storyčkach z Dubaja. No zároveň je pravda, že práve takéto asociácie sa na značku Bentley v posledných rokoch nalepili. Nie vlastnou vinou, ale vinou svojich majiteľov. Lebo ak niečo Bentley dokáže, tak je to vyvolať ten pocit nadradenosti. Nielen tichej elegancie. Ale suverénneho postoja, že všetko ostatné je akoby o stupeň nižšie.

A veru, bolo to presne to, čo som pocítil, keď som si doň sadol.
Môže vedľa vás zastaviť akékoľvek BMW, akékoľvek Audi, Mercedes, dokonca aj Porsche. A predsa budete vedieť, že vy ste v tom aute. Nie najrýchlejšom. Nie najmodernejšom. Ale v tom, ktoré všetko ostatné v miestnosti premení na šum.

Konkrétny kus, ktorý som mal k dispozícii, ma zaujal svojou špecifikáciou, nielen vizuálne, ale celkovou výbavou. Doplnky z divízie Mulliner, ktoré by ste v inom aute nazvali tuningom, no tu pôsobia ako súčasť rodokmeňa. Zlatá línia tiahnuca sa po boku auta, decentne vyšívané logo Bentley v opierkach hlavy a prešívanie sedačiek zlatou niťou, ktoré skôr pripomína remeselné umenie ako automobilový priemysel.

A to všetko len ako predohra k tomu, čo leží pod kapotou.
Starý známy 6.0 litrový W12, o ktorom si povieme viac v ďalšej časti…

Anatómia majestátu

Bentley nikdy netrpelo komplexom z veľkých objemov. Už v medzivojnových rokoch dominovali jeho autá s mohutnými radovými šesťvalcami, ktoré víťazili v Le Mans nie jemnosťou, ale vytrvalosťou a hrubou silou. A predsa, dvanásťvalec sa v histórii značky objavil až začiatkom 21. storočia. Nie skôr. Ani počas desaťročí, kedy bola značka Bentley siamsky prepojená s Rolls-Royce, sa do jej modelov nedostal V12 motor. Rolls-Royce síce vyvíjal vlastné dvanásťvalce, no Bentley ich nikdy nepoužilo vo svojich vozidlách, vždy zostávalo pri radových šesťvalcoch alebo V8.

Prvý dvanásťvalec sa tak do Bentley dostal až v roku 2003, s príchodom úplne nového Continental GT. Bol to zároveň začiatok novej éry pod vedením Volkswagen Group, ktorá značku kúpila v roku 1998. A keď už nový začiatok, tak vo veľkom štýle, s motorom, aký vtedy nemal obdobu.

W12 – označenie, ktoré znie ako tajný kód, no skrýva za sebou fascinujúcu techniku. Tento agregát nie je klasickým V12. Je to kompaktný dvanásťvalec, ktorý vznikol spojením dvoch úzkych VR6 blokov pod uhlom 15° na spoločnom kľukovom hriadeli. Výsledkom je motor menších rozmerov ako bežný V12, no s rovnakým objemom a, v prípade Bentley, aj omnoho väčším dôrazom na kultivovanosť.

Motor W12 v testovanom Continental GT Speed Centenary Edition reprezentuje poslednú verziu tejto koncepcie. Ide o agregát s označením EA398 evo, ktorý produkuje 467 kW (635 koní) a 900 Nm krútiaceho momentu dostupného už od 1500 otáčok. Plynulosť jeho nástupu je takmer znepokojujúca, žiadne turbodiery, žiadne zbesilé zmeny charakteru. Len lineárna, nekonečná sila, ktorá ťahá auto ako vlak ZSSK.

Výkon je prenášaný na všetky štyri kolesá cez osemstupňovú dvojspojkovú automatickú prevodovku PDK, vyvinutú Porsche a špeciálne upravenú pre potreby Bentley. Jej správanie nie je agresívne ani teatrálne, skôr ako keď vám skúsený majordóm naleje pohár šampanského. Presne, potichu, včas.

Pohon všetkých štyroch kolies je plne variabilný elektronický systém, ktorý v bežných podmienkach posiela až 83 % výkonu na zadnú nápravu. V prípade potreby však okamžite prenesie krútiaci moment dopredu, bez toho, aby ste si to vôbec všimli. A v kombinácii s aktívnym vzduchovým podvozkom, 48V systémom aktívnych stabilizátorov (Bentley Dynamic Ride), vytvára dojem, že jazdíte v niečom podivne ľahkom, hoci auto váži viac ako 2 200 kilogramov.

Základom všetkého je platforma MSB, ktorú Bentley zdieľa s Porsche Panamera. A to je dobre. Lebo ak niekto vie postaviť podvozok pre auto, ktoré má byť zároveň športové, komfortné aj technologicky brilantné, je to práve Porsche.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len 3,6 sekundy. Maximálna rýchlosť? 335 km/h. To sú hodnoty, ktoré by ste čakali od superšportu. Nie od ručne šitej salónky na kolesách. A možno práve preto tento motor vyvoláva také emócie. Pretože viac už nebude!

Volkswagen Group v roku 2023 oznámil koniec výroby motorov W12. Posledné kusy boli rezervované výhradne pre špeciálne edície Bentley, vrátane tohto. Po dvadsiatich rokoch produkcie, státisícoch luxusných kilometrov a nespočet množstve zlatých manžetových gombíkov na plynových pedáloch, odchádza W12 do histórie. Ticho, bez drámy. Ako gentleman, ktorý vie, že svoj odkaz už zanechal.

A možno práve preto má Continental GT Centenary Edition taký zvláštny pokoj. Vie, že je posledný svojho druhu. Vie, že už nič nepríde po ňom. A vy to viete tiež.

Bentley Dreamliner

Keď som dostal do rúk špeciálnu edíciu Bentley Continental GT Speed, hlava mi automaticky začala triediť očakávania. W12. Dve turbá. 635 koní. 900 newtonmetrov. Osemstupňová dvojspojková prevodovka z dielne Porsche. Platforma z Panamery. Výsledkom toho všetkého by mal byť stroj, ktorý roztrhá asfalt, ostrý a agilný aristokrat s chuťou športovca, elegancia v rýchlosti, jachta s nožmi namiesto plutiev.

To som si myslel. A práve tu sa začína ten moment, keď ma Bentley naučilo niečo nové.

Nastúpil som. Zavrel som dvere cez soft-close a svet sa zmenil. Nie ako v superšporte, kde sa celý priestor okolo stlmí a zostane len motor a volant. Nie. V Bentley sa svet nezatvára, on sa stíši. Tak, ako keď vojdeš do koncertnej sály tesne predtým, než dirigent zdvihne ruky. Ten moment, keď všetci vedia, že sa niečo udeje a sledujú to so zatajeným dychom. To je Bentley v režime Comfort.

Na rovinke by si si pomyslel, že musíš dať režim Sport, že chceš počuť výfuky, cítiť ten nábeh turbodúchadiel. Veď načo máš 635 koní, keď ich nevyužiješ? Ale Bentley ti hneď dá najavo, že si na zlej ceste. V režime Sport auto síce ožije, viac si všímaš tvrdší podvozok, prenesieš väčšiu spätnú väzbu z cesty, výfuky si odkašlú o čosi hlasnejšie… ale niečo ti nesedí. Celé telo ti hovorí, že to takto nemá byť. Že sa hráš na niečo, čím toto auto nikdy nechcelo byť.

Vrátiš sa späť. Komfortný režim. Jemná práca plynu. Prevodovka hladká ako diplomat v drahom obleku. A zrazu sa to stane. Bentley si ťa podmaní. A ty sa ocitneš vo svete, kde chceš len ísť. Nie rýchlo. Nie agresívne. Ale ďaleko. Kamkoľvek. Ideálne do Švajčiarskych Álp. Zbaliť si do kufra dva kožené dufflebagy, zaklapnúť ich remienkami, nabiť telefón, nainštalovať Tidal HiFi a vydať sa na výlet, kde cieľ nie je dôležitý. Dôležitá je cesta. A pocit, že si v niečom výnimočnom.

Bentley sa pri jazde správa ako menšia loď. Nie ako speedboat, čo rozráža vlny. Ale ako elegantná jachta, ktorá sa kĺže pomedzi ne, sleduje ich, rešpektuje ich a vedie sa medzi nimi. A hoci sedíš v aute, ktoré váži cez 2,2 tony a má 21-palcové disky, podvozok ti nevráti ani najmenší otras. Vôbec nič. Len tak si plávaš. Na slovenských okreskách. A neveríš.

A potom príde predbiehanie.

Každý iný výrobca by sa snažil predviesť. Ukázať silu. Divadlo. Výfuk, ktorý zareve, prevodovka, ktorá podradí o 6 stupňov a dá ti medziplyn ako na ringu. Nie Bentley. Tu len zošliapneš plyn. A nepodradí. Nie preto, že by nestíhal. Ale preto, že nemusí. 900 Nm a šesť litrov objemu si poradia aj pri 1300 otáčkach. Auto sa len nečujne opre o svoj vlastný krútiaci moment, jemne ťa zatlačí do sedačky a zrýchli. Bez jedinej emócie. Bez jedinej paniky. A ty sa o tri sekundy pozrieš na tachometer a vidíš číslo, ktoré by si očakával pri vzlete 787-800 Dreamliner. Tý rýchlosť V1, po ktorej nasleduje „Rotate“ a Boeing sa odliepa z odletovej dráhy v rýchlosti blížiacej sa 300 km/h.

A to, čo ma rozbilo najviac, bola spotreba. Auto, ktoré by malo piť ako pán predseda, jazdilo na diaľnici 150–160 km/h do 11 litrov. Na okreskách, tempom 90 a 50 km/h, 8,5 litra. 8,5 litra, Richard. Chápeš to? Ja som to nechápal. Sedel som v kresle s logom Bentley na opierke hlavy, obklopený kovom, kožou a zlatým prešívaním, a zároveň som pozeral na palubný počítač, ktorý sa tváril ako keby som šoféroval Passat na CNG. Moja hlava to odmietla spracovať.

A možno práve preto je jazda v Bentley taká výnimočná. Pretože ti rozbije paradigmy. Predefinuje, čo považuješ za „športové“ a „luxusné“.
Nie je to auto, ktoré by si chcel mať na každý deň. Nie preto, že by to nezvládlo. Ale preto, že si každý deň nechceš kaziť niečím takým výnimočným. Bentley je niečo, čo máš chuť si šetriť.

Ako vzácny rum v skrinke.
Ako poéziu, ktorú nechceš prečítať naraz.
Ako ženu, ktorá vie, že sa za ňou otáčajú všetci, ale ona sa usmeje len na teba.

Pravidlá salónu

Bentley je zvláštne auto. Nie pre svoj výkon, nie pre cenu. Ale pre to, ako nenápadne vás zasiahne.

V čase, keď väčšina luxusných áut kričí o pozornosť, Bentley nepotrebuje kričať vôbec. A práve preto ho budete počuť jasnejšie než všetky tie superšporty so selfie volantom a LED pásikmi, čo blikajú ako diskoguľa v Ministry. Bentley pôsobí, akoby ani nemalo potrebu zaujať. A pritom zaujme každého. Od človeka, ktorý celý život číta Financial Times, po mileniála, ktorý si auto vybral podľa farby Apple Watch.

A v tom je tá sila. Bentley je pre všetkých a predsa pre nikoho. Pretože to nie je auto, ktoré si kúpite, keď chcete niečo ukázať. Ale keď už nemusíte ukazovať nič. Interiér je toho dôkazom.

Zvonku pôsobí auto umiernene, najmä v čierno-zlatej špecifikácii Centenary Edition. Nie je vyzývavé, no keď sa k nemu postavíte, viete, že to nie je len nejaké „luxusné kupé“. Dizajn je ikonický, nehrá sa na nič iné. A vnútri? Tam je to jemná filozofická hádanka.
Bentley totiž akoby hovorilo: „Chceš technológie? Máš ich. Nechceš? Fajn, zložím ich.“

A práve tu vstupuje na scénu Bentley Rotating Display. Trojtvárový panel na stredovej konzole, ktorý sa pri štarte pretočí a vyberie si, čo vám dnes ukáže: buď digitálny infotainment, analógové budíky, alebo jednoducho nič, čistý, lakovaný panel. A viete čo? Aj ja, zástupca digitálnej generácie, som väčšinu času jazdil s analógovými budíkmi. Nie preto, že by som potreboval stopky či kompas. Ale preto, že to bolo gesto estetickej čistoty. Navyše, ak by Bentley chcel byť športiak, tie budíky by ukazovali tlak turba, oleja, možno teplotu výfukových plynov. Ale nie. Tu máte kompas, vonkajšiu teplotu a stopky. Žiadne naháňanie výkonu. Len údaje pre človeka, ktorý má čas.

Interiér samotný je, ako sa patrí, ručne vyrobený v Crewe. V tom závode, kde sa čas zastavil a kde ešte stále cítite duch remesla. V tomto konkrétnom aute dominuje piano black lak – a hoci niekto by mohol povedať, že to pôsobí fádne, v tejto konfigurácii to dáva zmysel. Sedí to k čiernemu exteriéru, k zlatým doplnkom a k celkovej decentnosti auta. Aj tak, úprimne, mne osobne by sa viac páčila smaragdová koža v kombinácii so sivým orechom. Ale to už je čisto estetické preferenčné volanie. Keby som si objednával svoje vlastné Bentley, v konfigurátore by som strávil týždne.

No to, čo v tomto interiéri pocítite, nie je len o dizajne. Je to o dotyku. Kožený strop. Kožené stĺpiky. Kovové ovládače. Nie kovovo vyzerajúce plasty, ale naozajstný, studený kov. Aj na smerovkách. Aj na ovládaní sedadiel. Aj na tlačidlách svetiel. Bentley vám hovorí: „Všetko, čo sa ťa dotkne, si musíš zaslúžiť.“ A verte, že si to zaslúži. Toto auto vám dáva jasne najavo, že nebolo stvorené pre každého. V skutočnosti pre väčšinu ľudí ani nie je. Nie je to Rolls-Royce, kde sa človek cíti byť na návšteve u niekoho iného. Tu sa cítite ako doma. Vo vlastnej knižnici, kde poznáte vôňu dreva, viete presne, kde sú cigary a kde je posledné číslo The Rake.

Samotné ovládanie systému, logika menu a infotainment, to sú tie momenty, kde sa pripomenie príslušnosť k VW Group. A ani to nie je zlé. V skutočnosti práve tomu Bentley vďačí za spoľahlivý digitálny základ. To, čo by v inom aute mohlo pôsobiť lacno, je tu oblečené do nádhernej grafiky, zaobalené do jemnej animácie a lemované chrómom.

Audio? V tomto aute som mal Bang & Olufsen, ktorý bol… fajn. Na pomery bežného auta – výborný. Na pomery Bentley – postačujúci. Ale úprimne? K Bentley patrí NAIM. Ak ste už niekedy počuli, ako znie klasika na plný výkon v tom systéme, pochopíte. Ale aj B&O má svoje tromfy, hliníkové mriežky, decentné podsvietenie a krásne rozvrhnutie reproduktorov. Aj tu je Bentley precízne, aj keď nejde o „top“ voľbu, nechýba mu noblesa.

A viete, čo mám na tomto aute najradšej?

Nie je to výkon. Nie je to značka. Ani ten motor. Je to moment, keď stiahnete všetky okná. A zistíte, že tu nie je B-stĺpik. Celá tá silueta auta sa zrazu zmení na jedno veľké otvorené kupé. Bočný profil je čistý a zároveň tak ikonický. Je to obraz, ktorý treba vidieť. A v mojom prípade, žiaľ, som si ho neodfotil. Lebo Bentley je presne ten typ auta, ktoré ťa tak pohltí, že zabudneš, že žijeme vo svete Instagramu.

Epilóg ticha

Niektoré autá si kúpite. Iné si musíte zaslúžiť.
Bentley Continental GT patrí do tej druhej skupiny. A to nielen cenou. Ale hodnotou, ktorú v sebe nesie. Toto nie je auto, ktoré si vyklikáte v konfigurátore, spustíte kalkulačku leasingu, porovnáte RPMN a potiahnete zľavu. Na Bentley sa nezjednáva. Bentley sa platí. A najlepšie v hotovosti.

Nie preto, že by to bolo finančne výhodné. Ale preto, že človek, ktorý si Bentley kupuje, nerieši zostatkovú hodnotu. On rieši len to, čo mu auto dá. A dá mu presne to, čo iné značky len sľubujú: pocit, že ste niečo dosiahli. Nie dnes, nie minulý týždeň. Ale za celé tie roky. Bentley nie je odmena za dobrý mesiac. Je to monument vašej vlastnej histórie.

Nie je to najrýchlejšie auto na svete. Nie je ani najšportovejšie. Ani najľahšie. A predsa, keď sadnete za volant, máte pocit, že nič viac už netreba. Bentley nie je o hľadaní limitov. Je o ich poznaní a ignorovaní. Podobne ako Boeing 787 Dreamliner – nie je to najväčšie lietadlo na nebi, ale rozhodne je to to najtichšie, najpokojnejšie a najluxusnejšie. Nikto nekupuje Dreamliner preto, aby previezol najviac pasažierov. Kupuje ho preto, aby sa v ňom pasažieri cítili ako doma. A Continental GT je presne taký. Nevláči vás. Nesnaží sa vás ohúriť. Ale keď sa doňho posadíte, už z neho nechcete vystúpiť.

V úvode som spomenul Iana Curtisa, nie náhodou. Ako človek, ktorý sa narodil v rovnaký dátum, ho vnímam možno hlbšie než iní. Curtis nebol hlasom generácie preto, že kričal. Ale preto, že mlčal. Bentley je podobné. Jeho suverenita neprichádza z obrovského spojlera ani rachotu výfukov. Prichádza z prázdneho priestoru medzi slovami. Z elegantného mlčania, ktoré povie viac ako celé prejavy marketingových oddelení iných značiek.

Bentley je posledné slovo v ére veľkých motorov, veľkých interiérov a veľkých emócií, ktoré sa nedejú na pretekárskej dráhe, ale v nás samotných. Nie je to auto, ktoré vlastníte. Je to auto, ktoré vás prijme, keď ste pripravení. A keď to urobí, nezmení len to, ako jazdíte. Zmení to, ako vnímate všetko ostatné.

Privacy Preference Center