Poznáš výrazy „bojím sa toho/mám pred tým rešpekt“?! Ako ľudské bytosti sme známe tým, že často nevieme priznať naše pocity. Predstierame šťastie, aj keď reálne šťastní nie sme. Vieme predstierať takmer všetko, na čo si zmyslíš. Smútok, hnev, radosť, lásku či náklonnosť. Jednu vec však predstierať nevieme a skrývame sa za slovné hračky. Kedy naposledy si z úst nejakého chlapa počul slovo strach, či že sa niečoho bojí?! Ja predpokladám, že to bolo veľmi dávno, ak vôbec…
My chlapi sa totižto skrývame za slovné spojenie: „mám pred tým rešpekt“. Boli sme k tomu vždy vedení a chlap nikdy nemohol priznať strach, aj keď mal naložené v gatiach. Niekedy by bola hanba čo i len zapochybovať o schopnosti niečo dosiahnúť či spraviť. Ak chlap nemal dostatok odvahy, tak z neho spravili martýra a slabocha. Aj dnes často hráme formu a tak sa často pustíme po hlave do nezmyselných aktivít, ktoré nám nie sú dvakrát príjemné a len naše ego nás donúti potvrdiť, že to dokážeme. Ja však dnes musím ísť so svojou kožou na trh a priznať sa. Ja som bol pred testom Audi RS6 ku*va dos*aný!
Áno, mal som strach a nebudem to skrývať za rešpekt. Aj keď do videa som síce hovoril, že mám pred RS6 brutálny rešpekt, v skutočnosti to bol nefalšovaný strach. Veľa ľudí mi závidi moje povolanie. Ja sám sebe občas tiež, no pravda je taká, že z takéhoto auta mám väčšiu radosť v momente keď ho vrátim naspäť importérovi, ako počas samotného testu. A jeden z tých dôvodov je práve strach. Prvým strachom v prípade RS6 Performance bola jeho cenovka. Auto za cenu trojizbového bytu v Trnave na úrovni takmer 170 tisíc €. To už nie je ani ako vtip dobré. Ďalším mojim aspektom strachu bol jeho výkon 630 koní, čo povedzme si pravdu, nie je úplne bežné novinárske auto. Posledný strach však bol ten najhorší. A to ten, že sa mi auto natoľko zapáči, že v posledný spoločný deň budem mať depresiu z toho, že nezarábam dostatok na to, aby som nad ním čo i len mohol rozmýšľať.
Jeden z týchto mojich obáv a strachov sa mi však počas týždňa vyvrátili a prestal som sa báť. Už teraz ti však viem spoilnúť, že to nebol ten strach z jeho cenovky. Týmto ťa vítam pri teste nadupaného rodinného kombíku s neuveriteľným parametrom výkonu a brutálne ikonickým vzhľadom. A ako už dobre vidíš, tak nie jedného 🙂 Audi RS6 Performance C8 vs. Audi RS6 Avant C5.
Pra-Dedko a ako si založil našu firmu?!
…toto sa pýta najnovšia generácia C8 tej prvej a pôvodnej generácie C5. Vďaka Martinovi z Autocentrum Zachar som mal unikátnu príležitosť zažiť si, kde to všetko začalo. Mohol som spoznať, čo je to svet superšportových kombíkov zo začiatku nášho milénia a zrazu sa pozrieť na novú RS6 úplne inou optikou. Úspešná firma s označením RS6 v rozdiele štyroch generácii. Ktorá sa ti na prvý pohľad páči viac?
Audi RS6 Avant C5 je v očiach mnohých už akousi legendou. Je to auto, ktoré všeobecne definovalo tento segment kombíkov s maximálnou rýchlosťou 300 km/h. Dalo by sa síce polemizovať, že RS2 tu bola skôr, no to auto považujem všeobecne za stvoriteľa Audi RS a nie úplne ešte za pôvodcu označenia Super-kombi. Kategória s predponou super musí pod kapotou mať motor s počtom valcov viac ako 6, musí mať maximálku 300 km/h a musí dať stovku v okolí štyroch sekúnd. V prípade Audi to ako úplne prvá splnila práve RS6-ka. Auto pre úspešných a bohatých ľudí, ktorí majú radi rýchlosť, potrpia si na prestíž a majú zároveň radi exotické autá, ktoré na prvý pohľad hovoria, že sú odlišné.
Konkrétna Audi RS6 Avant C5 je auto z roku 2004, čiže z úplneho konca produkcie tohto ostrého kombi. Generácia C5 sa vyrábala len 2 roky a predalo sa jej 8081 kusov, z čoho 6500 bolo vo verzii Avant a 999 kusov z toho bolo vo verzii RS Plus, ako limitka ku koncu produkcie. Už prvá generácia mala veľmi potentný agregát s objemom 4.2 litra, samozrejme V8. Jednalo sa o technologický skvost s dvomi turbami a výkonom na tú dobu slušných 450 koní. Krútiaci moment RS6 dosahoval až 560 Nm, dokonca v pásme otáčok od 1950, čo však v praxi poznať nie je. Na vývoji tohto motora sa podielala divízia Quattro Gmbh. spoločne so spoločnosťou Cosworth. Ten kto vie, čo má Cosworth na rováši, tak mu musí byť jasné, že vytvoriť ultra-agilný motor do civilného auta, nebude pre nich problém.
Tento osemvalec s brútalnym charakterom presúval výkon na kolesá prostredníctvom 5-stupňovej automatickej prevodovky skrz tradičný pohon Quattro s medzinápravovým diferenciálom Torsen. A jazdilo to že pfuuuu! Mal som možnosť s týmto autom stráviť zhruba dve hodiny počas fotenia a natáčania. Presun medzi jednotlivými lokáciami som si ale že brutálne užíval. Audi RS6 C5 je auto s klasickým prejavom, ktoré si musíš získať. Nie je to auto, ktoré by jazdilo samé. Na svoju dobu má neskutočnú porciu výkonu, ktorú má dávkovanú nad hranicou 4000 ot./min v takom množstve, že ti láme krk. Auto má neuveriteľný charakter, no aj napriek svojmu veku je krásne presné na riadení a aj na brzdách. Cítiť z neho tú bezprostrednosť, čo ma na ňom bavilo najviac.
Na aute som nespravil tak ostré kilometre, ako by som možno túžil, čiže som v skutočnosti len lízal med cez veľmi hrubé sklo pohára. Aj napriek tomu ma ale presvedčilo, že už 20 rokov vedeli v Quattro Gmbh., čo robia a ako to robia. Prešlo 20 rokov a konceptuálne sa auto výrazne nezmenilo, no po jazdnej stránke poskočilo o dve dekády vpred bez váhania.
Čo priniesol rok 2024…
V poradí štvrtá generácia modelu RS6 Avant je tu s nami od roku 2020. Pri jej predstavení mnohých ohúrila svojim výstredným dizajnom a tým, ako výrazne sa líšila od bežnej A6-ky. Po generácii C7, ktorá zožala obrovský úspech, musela značka svoju vlajkovú loď medzi kombíkmi posunúť ešte o level vyššie. Súčasná Audi RS6 je jednoznačne najagresívnejšie vyzerajúca RS6 v histórii a podľa môjho osobného názoru sa najviac priblížila prvej generácii C5. Tá bola na svoju dobu tiež veľmi unikátna svojimi agresívnymi blatníkmi, 20″ diskami kolies, veľkými koncovkami výfuku, či masívnym nárazníkom. Na prvý pohľad bolo zrejmé, že je to RS6. Druhá generácia v poradí s označením C6 to vzala z tej jemnejšej stránky. Blatníky dostali len menšiu úpravu oproti bežnej verzii a výfuky sa zmenšili. Najväčšou devízou generácie C6 však bol motor V10 s objemom 5.0 litra a dvomi turbami.
Táto ohromná kombinácia dávala výkon 580 koní, no pri pohľade na iné parametre, bolo jasné, že C6 generácia má byť luxusný, rýchly kombík a športové DNA svojho predchodcu výrazne okresalo. Rozdiel bol napríklad už len na prevádzkovej hmotnosti oboch týchto modelov. Zatiaľ čo generácia C5 v prevedení Avant mala prevádzkovú hmotnosť 1865 kg, generácia C6 bola už o 200 kg ťažšia. C6-ka dostala v sérii „len“ 6-piestikové brzdy s priemerom kotúča 390 mm, kdežto predchodca mal 8-piestiky Brembo s priemerom 365 mm. V prípade C6-ky si si však vedel priplatiť rovnako 8-piestikov s karbón-keramickými kotúčmi.
Nasledovala generácia C7, ktorá dostala downgrade objemu motora na 4.0 V8 s výkonom 560 koní a prvýkrát aj s 8-stupňovú prevodovku Tiptronic. Zároveň nová generácia schudla na 1950 kg a tak priniesla omnoho lepší jazdný zážitok, ako auto s kladivom v podobe motora V10 pred prednou nápravou.
A konečne sa dostávame k dnešnému pacholkovi. V8 TFSI s dvomi turbami, objemom 4.0 litra a výkonom 630 koní. Konštrukčne tento motor vychádza z predchádzajúcej generácie RS6, no tentokrát s hybridnou úpravou v podobe 48 voltovej siete. Motor má hliníkový blok motora so špeciálnym APS nástrekom na stenách valcov, ktoré sa starajú o lepší termo-menežment. Dvojica turbodúchadiel tlačí v prípade verzie Performance 1.6 baru (bežná verzia len 1.4 baru). V tomto prípade majú zároveň väčší bypass ventil a vedia efektívnejšie pracovať s výkonom a plniacim tlakom.
V praxi sa to prejaví na lepšom zrýchlení v prípade verzie Performance z 0 na 100 km/h za 3.4 sekundy. Performance však nie je ani tak o vyššom výkone. Je o hmotnosti, na ktorej sa tu uberalo pre ešte lepší jazdný zážitok. Každý disk je ľahší o 5 kg oproti bežnej RS6, vďaka použitiu karbon-keramických bŕzd zároveň ďalšie 4 kg na každom kolese v neodpruženom stave. Len 38 kilogramov sa teda inžinierom podarilo redukovať hmotnosť na pohonnom rotujúcom ústrojenstve. Vďaka tomuto omnoho lepšie funguje podvozok a prejaví sa to samozrejme aj na pružnosti auta a zotrvačnosti kolies. V prípade tohto výkonu je však samotný rozdiel pružnosti zanedbateľný.
Ďalšie kilogramy RS6 Performance zhodila použitím menej izolačných materiálov medzi motorom a kabínou, zároveň však pri výfukoch v zadnej časti pre lepší prechod zvukovej kulisy. Karoséria je samozrejme celohliníková a po sčítaní a odčítaní všetkých redukcií hmotnosti sa dostávame na hodnotu 2235 kg v našom prípade. Bolo by určite ešte z čoho chudnúť, no RS6 Performance má byť stále primárne luxusné športové auto, čím naďalej ostalo.
Ako teda Performance jazdí?
Dostávam sa k jednému zo svojich strachov z úvodu tohto testu. Po skúsenosti z minulého roka s BMW M5 Competition, ktoré mi nič nedarovalo a vypotil som v ňom rezne ešte spred troch rokov, tak som logicky pred RS6 sklápal celý týždeň uši. Cez víkend som však povedal dosť! Vzal som bič a išiel som s ním trieskať na pekný asfalt. Cítil som sa ako toreádor, ktorý ide skrotiť veľmi divokého a horko-krvného býka. Mal som jeden problém predtým. Prázdna nádrž 🙂 Toto sa ti bude pri RS6 stávať pomerne často. Totižto, mestská spotreba sa pri bežnej jazde dostala na 16 litrov a pri neopatrnej jazde na 19 litrov na 100 km. Mimo mesta však vie ísť aj za 11 litrov. Ale to nie je príliš často 🙂
Do RS6 som teda načapoval „letecký benzín“ – moja nová obľúbená Verva 100 z Orlenu a zamieril som smerom k horám. Brutálne sa mi po ceste potili dlane, no alkantarový volant pekne môj pot vstrebával a ruky sa mi vôbec nešmýkali. Prišiel som pod kopec známy ako Pezinská Baba. Je to úsek cesty, ktorý si vzal už množstvo životov a týmto by som chcel vzdať česť ich pamiatke. Dnes to však bolo len o mne a tomto stroji. Dnes tu podľahne len jeden z nás a ja to zrejme nie som, keďže o pár týždňov na to som schopný písať tento článok!
Prepínam 2.2 tonové monštrum s modrou krvou vo svojich žilách do režimu RS2, ktorý je prednastavený na najostrejšiu modifikáciu tohto gaunera. Všetko Sport, ESP rovnakom v režime Sport a ťuknutím do voliča automatu prepínam prevodovku ZF 8HP90 do manuálneho režimu. Po štarte sa ozýva z výfuku neskutočné chraplavý hlboký hlas, ktorý si v ozvenách stromov nemôžeš zameniť so žiadnym iným autom. Je to typický hukot tohto zvieraťa, ktorého opraty pevne držím v ruke.
Po prvých troch, štyroch zákrutách sa na mojich ústach začína objavovať úsmev a v kútiku mojej zreničky malá iskrička. Strach absolútne ustupuje a ja pomaly zisťujem, že v opratoch nedržím splašené monštrum, ale inžiniera s pravítkom na steroidoch. Na veľmi silný steroidoch. „To je neskutočné, ako to auto poslúcha a vedie stopu!!“ 2.2 tony živej hmotnosti sa vnorí do zákruty, ako keby poznalo cheat na porušenie zákonov fyziky. Riadená zadná náprava smeruje hmotnosť po celej zákruty a aktívny diferenciál nedovolí, aby čo i len na chvíľku auto zaváhalo. RS6 Performance ide ako po koľajnici a kopíruje apex za apexom.
Na brzdách je absolútne sebaisté až po hranu zimných pneumatík. 10-piestikové brzdy od spoločnosti Akebono sú dokonalým nástrojom tohto auta a cítiť ich gigantickú silu pôsobiacu na 440 milimetrový kotúč. Výkon je tak explozívny, že mi v istých okamihoch odkrvovalom periférie prednej časti mozgu a vnímal som všetko akosi rozmazane. Predpokladám, že pod dve minúty som na vrchole Pezinskej Baby a ostávam v nemom úžase…
„To auto ma vôbec nechcelo zabiť…“ Zhodnocujem vo svojej hlave, potom, čo sa mi do dôležitých častí mozgu vrátila krv. Je úžasne rozvážne, no s úžasne rýchlym BPM. Je to atlét, ktorý má natrénovanú techniku do dokonalosti a žiaden vagabund, či kickboxer, ktorý ti dá K.O. pri prvej príležitosti. Audi RS6 Performance preukázalo talent svojich stvoriteľov, ktorí aj napriek brutálne zvláštnym riešeniam dokázali z toho vyťažiť absolútne možné maximum.
Naspäť k teórii
Reverzným inžinierstvom a po vychladnutí emócií behám okolo auta a zisťujem vďaka čomu som zažil, to čom som zažil. Mimochodom, Pezinskú Babu som si dal niekoľko-krát hore a stále s rovnakým výsledkom, len s pomaly sa zvyšujúcim tempom, ktoré už aj pri prvom pokuse bolo strašidelné. Ak chceš z jazdy vidieť viac, určite ti odporúčam sledovať nás na Youtube, kde čoskoro pridáme aj videotest k Audi RS6 Performance aj spoločne s jazdou.
Audi RS6 má motor absolútne umiestnený pred prednou nápravou. Celá hmotnosť tohto hliníkového osemvalca je teda na nose tohto giganta. Audi tak muselo vyriešiť hneď niekoľko vecí. Čo spraviť, aby bolo čo najmenej nedotáčavé a ako rozumne rozložiť hmotnosť auta. S takto umiestneným motorom už moc zázrakov nespravia, no pomer 55:45 (predok:zadok) nie je vôbec na zahodenie. Generácia C6 s motorom V10 mala tento pomer na 60:40. A to je to správne číslo, s ktorým treba pracovať, no na iných miestach. Reč je o pohone Quattro, ktorého pomer je rozumne rozložený na pevný 60:40 no v opačnom garde v prospech zadku. Vďaka tomu a symetrickému obutiu 285 vzadu aj vpredu sa dalo s hmotnosťou pracovať výrazne lepšie.
Natáčacia zadná náprava zase pomáha smerovať ťažký čumák do stredu zákruty a veľkou oporou je aj aktívny RS diferenciál na zadnej náprave. Ten sa zas postará o smerovanie sily na zaťažené koleso pre čo najplynulejšie výjazdy pod plynom. Po novom však vie RS Performance dostať na prednú nápravu až 70% výkonu v prípade potreby a na tú zadnú až 85% výkonu. Celý Torsen tak pracuje efektívnejšie a s rýchlejšou odozvou. V praxi to znamenalo absolútne vyváženú jazdu bez akéhokoľvek strachu. Bolo to naozaj úžasné a obrovský klobúk dole pred naladením Audi RS6 Performace.
Pre niekoho možno charakter Quattro v tomto prípade nebude mať moc čara. Ak hľadáš pretáčavé auto, Audi nie ja tá správna odpoveď. Akonáhle si chcel s RS6 Performance prejsť aj do šmyku na výjazde, žiadne pretáčavé haluze sa nediali. Quattro sa šmýka všetkými štyrmi a máš pocit, že pod tebou trhá v tom momente asfalt „na minďár“. Úžasné a neuveriteľne presvedčivé auto. Jediné, čo ma mrzí, že som ešte nemal možnosť vyskúšať si RS6 Performance na toľko ospevovaných Continental ContiSport Contact 7.
V porovnaní s touto novou generáciou môžem oprávnene na C5 generáciu povedať, že to bolo „kladivo“. Doba sa samozrejme posunula a je to cítiť na mnohých aspektoch. Prvá generácia bola neohrabaným kombíkom, ktorý ťa pri 4000 ot./min kopol do chrbta tak silno, že ti vyťahoval platničky. 5-stupňova prevodovka mala jediný benefit, že bola automatická, no o rýchlosti radenia, či jeho plynulosti sa hovoriť nedalo. Dnes známa prevodovka ZF8HP90, robí všetko absolútne dokonalo. Preradenie stupňa je v stotinách sekundy a odstupňovaná je tak akurát, že na Pezinskej Babe používaš len tri rýchlosti – 2 – 3 – 4. Audi RS6 Performance C8 má už najbližšie k pocitu jazdenia na počítačovej simulácii, kde však zažívaš brutálne Géčka.
Vidím priestor na zlepšenie?!
Aj keď je mi jasné, že RS6 nie je auto na okruhové jazdenie, stále som mal tendenciu to v ňom hľadať. Márne som sa snažil pocitom agility dostať na minuloročnú Audi RS4 Competition Plus, ktorá je do dnešného dňa mojim miláčikom. Audi RS6 Performance však taká nie je. Audi RS6 Performance je auto, ktoré s pokojom angličana atakuje 300 km/h a ty si budeš na jej palube vychutnávať svoju kávičku. Je to auto s úplnou istotou na riadení aj na pohone, v ktorom však absolútne necítiš jeho hmotnosť, až kým…
Osobne by som videl ešte priestor na pár zlepšení a Audi RS6 by tak naozaj atakovala agilitu superšportov. Panoramatická strecha je síce cool, no namiesto nej si viem predstaviť karbónový diel. Znížilo by to výrazne ťažisko a celková hmotnosť vozidla by bola možno o nejakých 40 kg nižšia, čo spraví na ovládateľnosti viac než si myslíš. Zároveň by som v RS6 osobne preferoval škrupinové manuálne nstaviteľné sedačky, ako boli napríklad aj v RS4 Competition Plus. Boli to jedny z najlepších, najpohodlnejších športových sedačiek v akých som mal možnosť sedieť. Na druhý stranu, ja nie som cieľovka Audi. Ja všade hľadám úsporu hmotnosti, no na príležitostné dynamické pojazdenie je toto ideálna špecifikácia.
Audi RS6 Performance je hlavne demonštráciou sociálneho postavenia. Nie je to totižto obyčajná RS6. Je to niečo extra a naviac a vďaka tejto krásnej kombinácii farby Ascari Blue a tých zlatistých kolies je naozaj nezameniteľná.
Tri strachy a ja
Depresia prišla skôr než som čakal. Už po ceste z Pezinskej Baby som sledoval bez slov svoje okolie pri vypnutom audiosystéme. Cítil som na pár dní tú prestíž, no zároveň som bol brutálne vďačný za túto možnosť. Audi RS6 Performance je jedno z ďalších pre mňa nedosiahnuteľných áut, do ktorých som sa zabuchol. Nechcem si v živote neveriť, no dávam si naplniteľné ciele, nie tie nereálne. Nateraz je 170 tisíc pre mňa čiastka, ktorú nemám ani v celkovom Net Worth so zarátaním svojho bytu, auta a aj všetkého vybavenia 😀 Úprimné a v dobrom závidím tým z vás, ktorí si toto auto môžete dovoliť.
Ak toto číta budúci majiteľ Audi RS6 Performance, tak mi dovol pogratulovať ti k úžasnej práci, ktorú odvádzaš, že si toto auto môžeš kúpiť. A ak si len snílek, ktorý verí, že si ju raz kúpi… Máš sa na čo tešiť. Je to geniálne auto s geniálnym motorom, pohonom a dizajnom, ktoré ti bude robiť obrovskú radosť svojim charakterom.
Z tých troch strachov na konci týždňa ostal len jeden – a to práve tá depresia. Už sa nebojím, že ho rozbijem, lebo stojím už s ním bezpečne na parkovisku importéra. Už sa ani nebojím jeho výkonu, lebo je naozaj slušné a ľahko si ho získaš. Tá depresia sa mi však stále vracia a asi ešte dlho bude… Ak si sa dostal až sem, ďakujem ti za prečítanie celého tohto testu. Ako poďakovanie za tvoj čas prečítať si tento test úplne celý mi dovoľ ti ponúknuť tričko Medziplynu úplne zadarmo ako darček. Ponuka platí len do 8.5.2024, tak si pohni 🙂