Čo si dostal pod stromček?! Našiel si si, to po čom si túžil? Alebo znova len ďalší rok hromada ponožiek, ako sa to bežne medzi ľuďmi hovorí… Ja som tento rok mal veľmi štedré Vianoce. A darčeky sa mi dávkovali postupne. Rád sa však vraciam myšlienkami do svojho detstva, kedy som každý jeden rok túžil po niečom, s čím sa môžem následne celé dni hrať. Bolo mi jedno koľko som mal rokov. Vždy som sa chcel s tou vecou hrať. Ak som dostal ako malé dieťa model autíčka, bol som celý rok vybavený a plný radosti. Čím som bol starší, samozrejme sa nároky zvyšovali. Ale to platilo aj opačne. Nemohol som si dovoliť nosiť zo školy zlé známky, ak som si chcel pod stromčekom nájsť povedzme nový mobil. A môžem povedať, že som úprimne vďačný za to, že sme každý rok na Vianoce mali plno darčekov pod stromčekom. Veľa ľudí také možnosti ani náhodou nemá.

Rok 2022 však Santa prišiel v predstihu a možnosť hrať sa s autíčkom som mal týždeň pred Vianocami. Po Vianociach vystriedala úlohu užívania si darčeku touto aktívnou formou moja priateľka, ktorá dostala odo mňa pod stromček nové Call of Duty. A práve vtedy som si našiel aj čas na písanie tohto testu. Napríklad aj v tomto momente hrá. Rád robím iným radosť. No späť k tomu autíčku. Miloval si aj ty väčšie modely v mierke 1:18? Ja neuveriteľne. Mal som síce tak 3 roky, keď som dostal prvý taký, a logicky to auto bolo väčšie ako ja sám, ale to mi vôbec nevadilo. Celý rok som ho pyšne nosil všade. A keď hovorím všade, myslím naozaj všade. Dokonca aj na svadobné fotenie mojej rodiny, kde som robil komparzistu na fotky. A v ruke som držal sivé Ferrari 575M Maranello. To bolo moje prvé.

24 rokov na to držím v ruke kľúč od sivého superšportu novej doby. Doby, ktorá priniesla neuveriteľné zážitky a technológie na bežné cesty. Týmto autom je samozrejme Audi RS e-Tron GT (by Porsche). Úžasný nový svet. Dôvetok „by Porsche“ som priradil k tomuto autu zámerne. Marketing Porsche a ani Audi nedovolí toto označenie v dnešnej dobe používať. No tak, ako ja som vyrástol z malého chlapca držiaceho v ruke hrdo Ferrari, tak vyrástli aj tieto dve značky. Za tie roky sa výrazne zmenili ich firemné compliance a mňa to mrzí.

 

 

 

Nájdime spolu pôvod a históriu

Súčasťou môjho testovacieho týždňu a toho, prečo som vlastne aj toto auto dostal, bolo to, že sme organizovali v spojení s Autocentrum Zachar veľmi vydarený Vianočný meeting. Po rokoch sme sa dostali pod strechu a hlavne na takú úroveň, že ani jeden magazín na Slovensku takéto niečo nespravil. Dávam si teda sám za to kredity. Ľuďom sme naživo ukázali zopár historicky významných modelov Audi. Obsadenie sme mali naozaj hviezdne, keďže na samom začiatku bolo Audi RS2 by Porsche, nasledovala Audi RS6 C5, Audi R8 prvej generácie a tento RS e-Tron GT. Martin Zachar o každom aute povedal zaujímavý príbeh a mne sa to v tom momente všetko spojilo.

Model Audi RS2 totižto bol prvý, ktorý to všetko začal. Môžeme ho považovať za otca celej divízie RS od Audi. Bez akejkoľvek hanby a posmechu sa v tej dobe tento kúsok predstavil ako výtvor Porsche. Dokonca boli v Porsche naň tak pyšný, že mu dali aj disky z 911 Turbo 964, brzdové strmene s nápisom Porsche, nárazník s hmlovkami z 911 generácie 993. Audi RS e-Tron GT však nie je až natoľko odlišné, ako sa na prvý pohľad zdá. Jeho základ totižto tvorí rovnako Porsche. Jediný rozdiel je ten, že tentokrát sa Porsche s tým nechváli a na auto nedal nikam svoje logo. Pod plášťom e-Tronu GT sa však skrýva technológia značky Porsche.

 

 

Až 40% dielov je zhodných práve s modelom Taycan. Tieto dve autá stoja aj na rovnakej platforme vyvinutej spoločnosťou Porsche. Vrcholom ponuky v prípade Audi je práve táto verzia RS. Audina dostala do vienka teda 440 kW (600 koní) výkonu z dvoch elektromotorov. Na druhej strane rieky však stojí Porsche Taycan Turbo S a posmieva sa e-Tronu, že ono má 560 kW (760 koní). Je však na mieste sa Audine vysmievať?! Hierarchicky samozrejme musela Audi dostať nižší výkon. Tak, ako aj Cupra Formentor VZ5 má z 5-valca od Audi „len“ 390 koní, namiesto 400. Nižší výkon však vôbec nie je na škodu.

 

Povedzme si prečo:

Audi RS e-Tron GT dokáže pri Launch controle vyprodukovať výkon až 645 koní. Počas bežnej jazdy je stále dostupných 600 koní a 830 Nm. A to je viac než dosť na „bežnú“ jazdu. e-Tron GT používa na pohon dvojicu elektromotorov. Slabší s výkonom 170 kW na prednej náprave a samozrejme silnejší s výkonom 320 kW na zadnej náprave. Ten zadný má navyše aj dvojstupňovú prevodovku. Vo videu OneTake som však mylne uviedol, že na zadnej náprave sú dva elektromotory. Vidím však, že nie som jediný, ktorý sa oklamal. Dva elektromotory na zadnej náprave pre každé koleso zvlášť používa bežný e-Tron SUV. Ten však nezdieľa techniku z Porsche. Tu nájdeme len bežný samosvorný lamelový diferenciál.

Prevodovka nefunguje v prípade tohto kúsku techniky, ako na bežnom aute. Dva stupne sú tu pre rozdielne štýly jazdy. Prvý prevodový stupeň je totižto s vyšším prevodom, aby dokázal auto efektívnejšie zrýchliť z 0 na 100. Druhý stupeň následne preradí pri 130-ke a ťahá až po 260 km/h. Toto však platí len pri výrazne dynamickej jazde. Pri bežnom používaní má zadná prevodovka stále zaradený druhý prevodový stupeň, keďže je efektívnejší z pohľadu spotreby energie.

Spotreba energie ma však v prípade tohto ústrojenstva vôbec netrápila. Čo ma trápilo a čo som chcel zistiť, bolo, ako to jazdí. A či to jazdí tak, ako by sa na označenie RS patrilo. No a tu sú dva tábory ľudí. Tí, čo sa pozrú výhradne na parameter zrýchlenia a ostanu bez slov a na druhej strane tí, ktorí očakávajú od superšportového sedanu aj niečo viac, ako len Launch Control. Ja som však miestna pobehlica a okoštoval som obidva tieto tábory.

 

 

 

Poďme si spolu zacvičiť

Samozrejme, čo chce človek skúsiť prvé, je to opojné zrýchlenie. Bez debaty, je to návykové a nedá sa to porovnať s ničím iným. Ani benzínové autá s týmto výkonom neposkytujú taký špecifický zážitok. Stlačíš brdzu, následne plyn na podlahu, brzdu prudko pustíš a skôr než ji stihneš poriadne pustiť, auto už ide 50. Na 100 km/h mu to trvá neskutočných 3.2 sekundy a z 0 na 200 km/h to bolo 10.7 sekundy. Neskutočné a úžasné. A všetko to robí bez akéhokoľvek hulvátskeho prejavu. A paradoxne mi to vôbec nevadilo a ani nechýbalo. Myslím, že práve toto je ten zážitok, ktorý chce každý skúsiť v elektrickom aute s týmto výkonom. A veru sa vôbec tomu nečudujem.

Ja som však zašiel omnoho ďalej. RS e-Tron GT, tým že dostal orgány a kostru od Porsche, sľubuje nezabudnuteľný zážitok aj pri ostrej jazde po krivkách. Poďme to teda vyskúšať a nájsť vlastné limity. Prvý deň som sa rozhodol s autom ísť za snehom. Je to predsa Quattro a nemôže ostať nič dlžné svojmu menu. Vyhľadal som teda vyššie položené kúty ciest v mojom okolí a kolesá ma zaviedli na Veľkú Javorinu. Je to menšie lyžiarske stredisko na slovensko-českých hraniciach. V doline bolo v ten deň jemne nasnežené a skôr už pršalo. Vedel som však, že vo výške zhruba 900 m.n.m. to bude o poznanie krajšie. A tak aj bolo. Už za Novým Mestom nad Váhom sa lúky a polia zfarbovali do bielej. Prvé dedinky v stúpaní do kopca už odhalovali aj neudržiavané zasnežené cesty.

Dlane sa mi potili, ale našťastie môj pot absolvovali len rukavice, ktoré som si nasadil. Alkantarový volant ostal suchý. Nevedel som absolútne, čo si môžem dovoliť. Na aute boli obuté relatívne slušné zimné pneumatiky Michelin Alpin 6, no s veľmi neslušným rozmerom. Na tejto ceste som bol naposledy so Subaru Impreza WRX STI a vedel som teda, čo ma čaká. Ak mám však pravdu povedať, veľmi som sa tu trápil a bál. Auto váží 2.4 tony plus dve osoby na palube, na zadnej náprave máme gumy široké 305 mm obuté na obrovskom disku s rozmerom 21″ a nehoráznou zotrvačnou energiou. A na tieto kolesá sa prenáša okamžitých 600 koní. Išiel som ako posratý. Možno len ja na to nemám gule, ale auto mi lietalo po ceste a pri pomyslení na jeho cenu som sa radšej krotil.

Potvrdila sa mi však jedna vec. Na lyžovačku sa s ním dostaneš bez problémov. Len si nevypínaj ESP a zdvihni si podvozok.

 

 

Po mojom fiasku na snehu, kde som maximálne tak mohol využiť svoj talent a spraviť pekné fotky, som logicky musel spraviť reparát. Ten sa konal pár dní na to. Vydal som sa s e-Tronom na okresky. Na suché okresky, pri peknom slnečnom dni a s minimálnou premávkou. Znova som si nasadil rukavičky, ale tentokrát sa zapotí aj auto! 600 koní je však už trošku iná zodpovednosť. Nie som fanúšikom bezhlavého rýchleho jazdenia po okreskách. Vyberám si teda cesty, kde sa človek zabaví aj pri predpisových rýchlostiach a kde sa prejaví podvozková technika auta.

Z Trnavy cez Bukovú smer Kopanice. Zahrievam sa na krátkych zákrutách pri obci Buková. Auto drží ako „ďábel“, no pasujem sa s jeho širkou. Táto cesta je špecifická veľmi dobrým povrchom, no výrazne vytiahnutým svahom popri ceste bez zvodidiel. Kým som si zvykol na šírku auta v týchto zákrutách, bol som už za kopcom. Tak teda smer Kopanice. Mám tu pár úsekov, ktoré nájdeš aj v našich videách na YouTube, kde som zobral v minulosti napríklad Konu N, i20N, či Formentor VZ245. No až s e-Tronom som tu išiel tak, ako som vždy chcel ísť.

Zrazu ti nechýba výkon. Zrazu nenadávaš na neochotnú prevodovku, či nemusíš čakať na turbo. A drží to tak, že máš až pocit, že ťa to klame. Na veľmi ostrých zákrutách, ba až vracákoch, sa najlepšie prejavil vzduchový podvozok s talentom smerovať lepšie ťažisko a zároveň aj natáčanie zadných kolies. Ideálne spojenie. Do toho všetkého bolo celý čas cítiť, ako nízko je umiestnené ťažisko a ako široké auto to je. Aj napriek hmotnosti 2.4 tony totálne odrbalo fyziku a bez akýchkoľvek náklonov karosérie sa spolieha na priľnavosť všetkých štyroch kolies. Pri bežnom benzínovom aute je ťažisko omnoho vyššie a tak aj náklon v zákrute odľahčuje vnútornú stranu auta. Vtedy sa teda auto viacmenej spolieha na vonkajšie pneumatiky. V prípade e-Tronu to išlo stále po štyroch. A bolo to teda cítiť. Najlepšie by som to prirovnal k motokáre. Len teda so 600 koňmi. A perfektne rozloženou hmotnosťou.

 

 

Pri výjazdoch z ostrých lomených zákrut bolo cítiť prevahu zadnej nápravy. Neraz sa mi stalo, že sa mi zadok jemne hrnul a chcel predbiehať predok. No žiaľ, vzadu je omnoho výkonnejší elektromotor. Jeho regulácia v šmyku je však veľmi obtiažna. Pri tomto výkone si treba zvykať na citlivosť plynu. Nie je to tak, že dáš podlahu a držíš. Si vôbec rád, ak efektne z toho powerslidu vyjdeš. Pokusy o power-slide s e-Tronom GT mi veľmi pripomínal driftovanie s motokárou. Tým, že obe nemajú takmer žiadny náklon karosérie, nedokážu pneumatiky toľko toho tolerovať. Proste buď-alebo. Aj preto som sa skôr sústredil na čistú stopu.

Pri ostrej jazde sa však človek v prípade elektrického auta musí sústrediť aj na brzdenie. Je mi jasné, že je efektívnejšie brzdiť aj elektrickým motorom, ale v režime Dynamic by som prijal úplne prerušenie rekuperačného brzdenia pedálom. Ja chcem vtedy cítiť len a len brzdy. Kedy zaberú, kedy treba ešte viac dobrzdiť. Ten nábeh brzdnej sily je tu veľmi exponenciálny. Dlho nič, nič, nič a potom všetko naraz. A zároveň neviem úplne objektívne zhodnotiť aj príplatkové volfrám-karbidové brzdy, keďže to najlepšie už mali za sebou. Minimálne však viem, že naozaj neprášia. Kotúče však mali už polievky dosť.

Auto je na riadený krásne ostré a presné. Progresívne riadenie mu pridáva aj toľko chcený feedback od riadenia a až pri ostrej jazde si človek uvedomí, že naozaj sedí v superšporte, ktorý nemá obdobu. Veľmi dobre a technicky som sa s týmto autom povozil. Za svoj život som nezažil nič podobné. Ťažisko, široké pneu, okamžitý výkon, natáčanie zadnej nápravy… Ak je toto vrcholom inžinierstva Audi spolu s Porsche, budem im naozaj veriť. Audi RS e-Tron GT je homologizovaný závodný špeciál kategórie LMP1.

 

Koho to však trápi?!

Po mojom jazdení tak sedím u Martina Zachara v Autocentre, kde som ešte zbehol pofotiť auto spolu s RS2-kou a zamýšľam sa tak nad zameraním tohto e-Trona. Kto si ho vlastne chce kúpiť?! Novinári nielen zo Slovenska ho stále prirovnávajú k R8. Tá tu je tiež, ale je to blbosť porovnávať! Ani jeden človek, čo si chce kúpiť R8-čku, nebude uvažovať nad elektrickým super-sedanom. R8 je auto, ktoré si niekto kúpi kvôli motoru V10, dvom miestam a prestížu superšportu. Jednoducho s ním zapadne do tých kruhov majiteľov Huracánov, Ferrari 488, či F8, McLarenov a podobne. Aktuálne si R8 novú už ani nekúpi. Tak prejde cez ulicu do Lamborghini a kúpi si o pár desiatok tisíc drahší Huracán EVO. Aj tak to pôjde do nákladov, no nie?!

Nikto si ho ani nekúpi, aby na ňom jazdil ako ja dnes na Kopaniciach. To auto nepôjde nikdy ani na okruh. Kúpi si ho teda bonitný fanúšik elektromobility? A to je práve prvá cieľovka. Vo svojej fantázii vidím pred sebou človeka, ktorý jazdí na Tesle Model S z roku 2016. Kúpil si ju, lebo je fanúšikom alternatívy. Tento svet a život s týmto autom sa mu veľmi zapáčil, firme sa zadarilo a nová Model S Plaid má hnusný volant. Obzerá si Taycan, no v kategórii Modelu S Plaid stojí verzia Turbo cez 200 tisíc €. A to už je dosť. Vie, že nepotrebuje zrýchlenie za 2 sekundy, keďže už tie 3 sekundy sú úžasné. Nájde Audi RS e-Tron GT. A je rozhodnuté.

Je z neho nadšený, keďže využíva 800 voltovú architektúru batérie a to mu dovoľuje nabíjať aj rýchlosťou 270 kWh. Zároveň však potvrdím, že aj s využiteľnou kapacitou batérie 84 kWh, je to jedno z najefektívnejších elektrických áut na diaľnici. V meste som totižto jazdil so spotrebou na úrovni 31 kWh a na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h to bolo prekvapivých 28.6 kWh, čo je zatiaľ najlepší pomer výkon/spotreba.  Auto čerpá zo svojej výhody, že je nízke, geniálne aerodynamicky tvarované a do detailu premyslené, aby bolo efektívne. V režime Efficiency totižto zníži svoj podvozok na minimum, aby čo najviac vzduchu obtekalo okolo auta a nedostávalo sa pod neho. Tlieskam za toto riešenie.

Je tu však aj druhá cieľovka, ktorá možno ani nevie, že RS e-Tron GT chce. A to sú ľudia vlastniaci, alebo túžiaci po Audi RS7, či BMW M5, alebo Mercedes E63 AMG. Poznám takých ľudí. Tieto autá končia väčšinou v rukách tých, čo sa radi prezentujú na verejnosti. Auto je ich spoločenský kredit. Cez týždeň je auto ich kancelária a v piatok večer slúži ako odvoz do klubu, do vychytenej reštiky, či na nákupy. Samozrejme nie sám, ale v spoločnosti nejakej babenky, alebo manželky. Túto tvoju spoločnosť však netrápi moc, že máš pod kapotou osem valec s výkonom cez 600 koní. Vie, že to je Audi a vie aj, že je to RS. Na storke na Instagrame to bude vyzerať dobre. Ty máš však s týmto autom patálie.

Týraš ho totižto väčšinou po meste, alebo na krátkych trasách. Sadáš doňho nasratý, lebo dodávateľ niečo posral. Plný plyn, potom to hneď zhasneš. A po 40 tisíc ti tesnenie pod hlavou, alebo ojnica povie „Maj sa“. Samozrejme, že povie a dalo sa to čakať. Všetky moderné performance osem valce majú totižto medzi svojimi valcami dve turbá. Tie výrazne tento priestor prehrievajú a treba sa k ním tak aj správať. Nechať riadne zohriať, či naopak dochladiť. Ty však považuješ auto za stroj, ktorý ti má slúžiť. Sedíš však teraz v A3-ke, ktorú ti dali v servise, ako náhradné vozidlo počas toho, ako ti menia motor v záruke. Poznáš to?!

No s e-Tronom GT ťa to nebude musieť trápiť. Nemá to síce zvuk osem valca, ale ver mi, že na to pritiahneš len párky. Tvojej babe bude akýkoľvek osem valec ukradnutý. Zbadá brutálne pekné auto a je vybavené. Je spoko a viac ani nepotrebuješ. Zoberieš ju nakupovať, hodíš to zatiaľ na nabíjačku a nemusíš šaškovať po pumpách a nechať sa zožierať obkukávačmi. Cez týždeň pracovne poslúži, cez víkend ťa bude reprezentovať. A hlavne bude slúžiť bez poruchy, aj keď tomu budeš robiť fakt veľmi zle. WIN/WIN

 

 

Vybavením nezaostáva

Do modelu RS e-Tron GT si vieš priplatiť čokoľvek. Cena začína bez príplatkov na 143 tisíc € a vieš ľahko skončiť aj na 190 tisíc €. Záleží len na tebe. V sérii máš napríklad sklenenú panoramatickú strechu bez slnečnej clony. To sa stalo v prípade elektrických áut akýmsi trendom. Ak ju však nechceš, tak za takmer 5000€ si vieš priplatiť karbónovú strechu. Znova o čosi lepšie jazdné vlastnosti s nižším ťažiskom. Vieš tu mať aj ventilované sedačky, či štvorzónovú klímu, Laserové LED svetlá, vzduchový podvozok, rôzne farby interiéru a podobne. Z Audi RS7 si tu nevieš priplatiť len lepší audiosystém a budeš sa musieť uspokojiť s týmto „základným“ Bang&Olufsen.

Veľmi ma v e-Trone teší aj prítomnosť fyzických tlačítok na ovládanie klimatizácie a bežných vecí. To sa veru už často nevidí. A to je podľa mňa ďalšou veľkou výhodou, ktorá hraje v prospech tohto auta. Aby to však nebolo všetko len pekné, tak nie je tu poriadne miesto na mobil. Napríklad iPhone 14 Pro Max nedáš nikam a budeš ho musieť nosiť v cupholderi. Zrejme sa už sem poriadny priestor na mobil nezmestil. Žiaľ.

 

 

RS e-Tron GT má zároveň geniálne svetlá. Sú Laserové, majú úctihodný dosvit a samozrejme vedia schopne vyrezávať. Nie sú to síce tie digitálne, ale pri bežnom používaní to človek riešiť nebude. Veľmi sa mi páči interiérové ambientné osvetlenie. Do auta nedali nikam tie kolotočárske LED pásiky, ktoré sú už všade. Každé jedno ambientné podsvietenie osvetľuje niektorú plochu. Čiže nie je reálne vidieť zdroj svetla, len ten priestor, na ktorý svieti. A toto sa mi ohromne páči. A teda aj spolu s farebnou škálou nastaviteľnosti tohto svietenia. Samozrejme pred spolujazdcom svieti veľký nápis e-Tron, aby ten čo sedí vedľa teba vedel. Osobne by som toto úplne oželel a nemuselo by to tam byť. Stačilo malý nápis Quattro, či RS a nie podsvietené.

Pri e-Trone je nuda s farbami. Ja by som si vybral asi tiež tento sivý, lebo inak je to bez nápadu. V konfigurátori nájdeš nejakú horčicovú, potom nejakú fádnu modro-sivú a samozrejme bielu, striebornú, čiernu a vo finále červenú a modrú. Prijal by som širšiu bežnú ponuku. Za 5000€ ti však namiešajú akú len budeš chcieť. Rovnako malý výber je aj z diskov. Samozrejmosťou sú veľkoplošné krytované disky, ako máme aj my. Autu by neublížilo, ak by dostalo nejaké pekné disky po vzore práve RS7. Nie?! A inak, má to aj krídlo!

 

Sen splnený ✔️

Táto možnosť a skúsenosť bola pre mňa motiváciou. Audi RS e-Tron GT je auto, ktoré si zaslúži úctu. Zaslúži si, aby sa o ňom rozprávalo len v dobrom, keďže je naozaj úžasné. Ďakujem za túto možnosť, že som mal tú česť okúsiť technologický strop a vrchol moderného inžinierstva. Zároveň s otvorenou náručou vítam novú éru označenia Audi RS. Teším sa na počiny tejto divízie zo Štutgartu. Teším sa aj na to, kedy prídu plne elektrické modely menšej a cenovo dostupnejšej kategórie. To bude ešte len zábava, keď už toto jazdí ako klincami pribité o cestu.

Audi RS2, ďakujeme za všetko majster. Audi RS e-Tron GT – vitaj nová doba.