Na Slovensku neexistuje auto-moto novinár, ktorý by mal vo svojom živote prostriedky na to, kúpiť si Audi Q8. Ak sa nejaký taký nájde a predsa len si toto auto môže dovoliť, nebude to určite z peňazí zarobených jeho publikačnou činnosťou. A môžeme pokojne hovoriť aj o tých najväčších menách. Preto aj testovanie áut, ako je toto, je veľmi subjektívne z mnoha pohľadov. Ani jeden novinár sa totižto nedokáže úplne dobre vcítiť do kože záujemcu o Audi Q8 a zároveň máloktorý záujemca o Audi Q8 bude čítať alebo pozerať testy na takéto auto. Taký človek nemá na to čas, jemu sa to proste páči, lebo to niekde videl. A práve tu obsadzujeme to miesto my. Práve my novinári sme to „niekde„, keď vypustíme do sveta o tom test, článok, video alebo čo i len fotku. Toto auto je však len pre vybraných. A tým nemyslím len majiteľov. Ono tých cca 90 tisíc €, čo bola cenovka tohto vozítka, nie je zase až tak moc, ak sa pozriem na to, že nový Kodiaq môže pokojne stáť dnes aj 60 tisíc €. Je to však predsa len už takmer 100 tisíc €.

A ja som mal unikátnu možnosť si život v 100 tisícovom Audi Q8 vyskúšať a navyše s jedným z posledných dostupných čisto benzínových verzií 55 TFSI. Na víkend som sa teda tváril, že namiesto vizitiek dávam na stretnutiach link na Finstat, kde mi na firme svietia miliónové tržby a Costa Rica je moje prechodné bydlisko a chodím tam niekoľko-krát do roka. „Hmm, ako asi tak majiteľ Q8 svoju Q8 chce využívať?“ To bola jedna z mojich prvých otázok. Štatisticky samozrejme tieto autá trávia najviac času v meste alebo kúsok mimo neho. Ak však pôjdeme mimo štatistické vody, tak zistíme, že toto SUV chcú ľudia aj na to, aby plnilo úlohy SUV. Čiže párkrát do roka na lyžovačku do hôr, cez leto na chatu, potiahnuť si s tým menšiu jachtu, či jetski do Chorvátska a podobne. Navyše v mnohých prípadoch, hlavne ak je majiteľom developer, či realiťák, slúži aj ako vozidlo stavebného dozoru. Kde tu treba previesť mech cementu, či chlapov na stavbu do vedľajšej dediny. A počas týchto úloh by malo plniť do bodky účel: Super Univerzálne Vozidlo (SUV).

 

Plán na sobotu

Okej, môj plán na víkend bol teda jasný. Bude to dobrodružný víkend a chcem Audi Q8 vyskúšať kde sa bude dať a hlavne si ju užiť. Pri plánovaní víkendu s autom vždy počítam aj so svojou polovičkou, keďže ona plní úlohu tichého sudcu a okrasy v aute. Začali sme teda jej plánom v sobotu. Išli sme pozrieť zvieratká do Malkia Parku a odtiaľ samozrejme smer nákupy do Bratislavy. Áno, presne o tomto je moja práca. Zatiaľ čo však ona vnímala krajinu okolo nás, tak ja som vnímal auto. Vnímal som jeho vyrovnané správanie sa na cestách druhej triedy a vnímal som vo veľkej miere aj pohľady okoloidúcich. Náš konkrétny kúsok, tým že to bol S-Line, tak mal aj vzduchový podvozok a navyše aj natáčanie zadných kolies. Jedno, alebo druhé vodič naozaj ocení. Vzduchový podvozok dodáva autu veľmi zaslúžený komfort na 22″ diskoch kolies. Je až neuveriteľné, ako dokáže tak dobre žehliť zlé cesty. A ak sú čas tvoje peniaze, tak nechceš riešiť ešte nejaké nepohodlné auto.

Natáčacia zadná náprava samozrejme veľmi rozpoznateľné pomáhala pri manévrovaní. Tá časť nás však ešte len čakala. Prišli sme teda do Malkia Parku a test spotreby mimo mesta po okreskách len predpisovými rýchlosťami dopadol na výbornú. Na parkovisku v Orechovej Potôni svietil na displeji údaj 8.6 litra na 100 km. A áno, pod kapotou sme mali 3.0 V6 benzín s výkonom 340 koní a auto váži bez mála 2.3 tony! Na túto veľkosť s týmto motorom naozaj geniálne čísla. Presun z Malkia Parku do BA bol už jemne svižnejší, no po príjazde na druhé miesto určenia, Nivy, som odčítal spotrebu 9.6 litra. Stále veľmi dobré! A ak niekto z bohatých ľudí tvrdí, že spotrebu nerieši, tak na aute, ktoré má na pracovné účely a robí si riadne PHM, tak mu to neverte 🤪 Zo skúsenosti viem, že ju rieši viac než by bolo nutné a potvrdia to aj servisní technici prémiových značiek. Nejednému autu už prehrávali softvér, lebo pán nejazdil za predpísaných 9 litrov 😉

 

 

No a ideme na skúšku ohňom. Frajerka si zaumienila, že chce jeden konkrétny parfém a ideme ho teda hľadať… Tour de nákupné centrá teda začala. V bratislavských Nivách je našťastie veľmi dobrý prístup a viacero parkovacích boxov je nadpriemerne veľkých, čiže aj s Q8 nebol absolútne problém sa tu vymotať. Tá natáčacia zadná náprava naozaj spraví veľa, aj keď sa pohybuje len v rozmedzí 4º. Z auta je inak perfektný výhľad na všetky strany a kamerový systém s 360 stupňovým zobrazením tiež veľmi pomôže. V prvom nákupnom sme ten parfém nenašli, tak pokračujeme do Eurovei. Tam bol v tento deň ČSOB maratón, čiže po tom, čo sme sa ledva dostali na parkovisko, sme sa veľmi rýchlo otočili a vystrelili preč. Tak smer Central a najväčšia parkovacia výzva. Ten kto pozná vjazd do Centralu, tak vie, že je veľmi úzky. Tu som si otestoval hlavne svoje jazdecké schopnosti, ale zmestil som sa. Chvíľami nebolo ani mne všetko jedno a ak svojej milej požičiaš Audi Q8, tak jej zakáž chodiť do Centralu, ak máš rád tie Audi Sport 22″ disky kolies.

Každopádne po Bratislave už spotreba úmerne stúpala. Pri vstupe do BA som ju schválne vynuloval a pri vjazde do Centralu tam svietilo lichotivých 12.5 litra na 100. CHVALABOHU sme v Centrali ten parfém našli a mohli sme ísť konečne jesť! Keďže som sa na pár dní hral na vyššiu kastu, tak som podľa toho aj vyberal podnik. Na pána som si to teda namieril do Rio Restaurant na jeden ľahký stejčík. Poviem pravdu, účet ma bolel, ale nevyskúšaš si to aspoň na moment?! Užíval som si každý jeden moment s tým autom a ešte ja v reštaurácii sme sedeli tak, aby som naňho videl. Dovtedy ma ani len nenapadlo, že na Q8 nechám svoje oči, pritom ich už toľko jazdí.

Prvý deň sme zakončili klasicky a to kinom v Boroch. Po skončení kina sme mali aj nečakané stretnutie s raperom Pil C-im, ktorý inak paradoxne tiež jazdí na Audi Q8. Pozdravujeme! Cesta do TT po diaľnici o dvanástej v noci sa mení na priamy let. Prázdna diaľnica láka a s Q8, ktorá má slušných 340 koní, o to viac. Maximálka 250 km/h nie je v aute ani cítiť a auto drží ako prikované. Ak by vytvorili pre tieto autá špeci neobmedzený pruh do Košíc, tak si tam za hodinu a pol. Bratislava-Trnava bola tak precestovaná za necelých 15 minút. A spotreba?! 😅 25.1 litra na 100 km.

 

 

Nedeľa = robota

V prípade takto výrazne skrátených testovacích týždňov len na víkend, musím celú prácu upratať na nedeľu. V sobotu ako tak auto spoznám a v nedeľu ho idem fotiť. Tentokrát nevystal už čas na natáčanie, ale aspoň fotky vyšli. Program na nedeľu som však už plánoval len ja. Chcel som auto vyskúšať aj v tej praktickej stránke. Vydali sme sa teda do prírody. Audi Q8 uvádza svoju svetlú výšku až na úrovni 256 mm, čo vôbec nie je málo na luxusné SUV. Vzduchový podvozok vie pracovať v rozmedzí 90 mm a tak si vieš efektívne auto naozaj slušne pridvihnúť. Zároveň pre mňa dôležitým parametrom bola brodivosť tohto tanku. Tá je až 50 centimetrov a to znamenalo, že ideme hľadať brod spĺňajúci tieto parametre. Mal som pár tipov a už som sa v minulosti brodil na pár úsekoch, ale nepáčilo sa mi tam prostredie, tak som chcel niečo akčnejšie. Kúsok od českých hraníc som našiel ten najlepší brod pre Audi Q8.

Áno, je to možno zbytočné skúšať toto s týmto autom, keďže nie je na to extra určené. Ale to nie je ani do mesta. Takže žiaľ, bude musieť prejsť skúškou ohňom. Teda v tomto prípade skôr vodou. Samotná Audi Q8 so vzduchovým podvozkom však ponúka niekoľko nastavení, vďaka ktorým je pripravená na nespevnenú cestu veľmi dobre. Dokonca by som povedal, že je tu viac profilov jazdy na nespevnenú cestu, ako do mesta. Z tých terénných režimov tu nájdeme dva: All Road a Off Road. Pred samotným brodom som teda zastavil, vystúpil a pohľadom overil, či je vôbec rozumné do tej vody ísť. Všetko bol okej, takže som sa vrátil nastaviť auto.

 

 

Prepol som ho intuitívne do režimu Off Road, auto sa automaticky zdvihlo až na najvyššiu možnú úroveň a prevodovka zapla redukovaný pomer. V tomto režime sa samozrejme aj pohon Quattro zapne do akéhosi „lock“ režimu a dáva pomer 50:50. Podklad tohto menšieho brodu bol spevnený veľkými kameňmi. Už po prvom metri som zistil, že režim Off Road nie je to pravé orechové na tento typ terénu. V tomto režime je auto až priveľmi tvrdé a nedovoľuje akékoľvek prepruženie, aby ochránilo svoju spodnú časť. Na týchto kameňoch však kvôli tomuto vyslovene trpelo. Cestou naspäť som teda prepol režim All Road, kedy sa dalo do civilnejšieho režimu a hlavne bolo výrazne komfortnejšie. Vďaka kamerovému systému som pekne vedel sledovať, kam s autom idem lebo inak by som cez dlhú kapotu nevidel vôbec nič. Keď som neskôr pozeral fotky, tak tá voda nebola naozaj vôbec vysoko a skôr to bola taká tečúca mláka. Ale Audi Q8 zvládlo aj takúto výzvu!

Tým to však neskončilo. Už keď som zavítal do týchto kútov sveta, musel som dôsledne otestovať aj zvyšné off road parametre. Kríženie náprav má systém Quattro totálne u prdele. Prekrížiš nápravy, auto pol sekundy pouvažuje a bez váhania sa pohýna ďalej. Výkon mu nechýba a grip má prekvapivo na tých ozrutne veľkých kolesách relatívne dobrý. V teréne si v prvom rade treba dávať pozor na tie nízkoprofilové pneumatiky a ak plánuješ Q8 brávať príležitostne aj do terénu, skôr pozeraj po menších 21″ diskoch. Na verziu S-Line menšie dostupné už žiaľ nie sú. Ak by si oželel S-Line, tak sú dostupné aj 19″ disky kolies, ktoré sa však nedajú kombinovať so vzduchovým podvozkom. Ten je dostupný až od 20″. Ale veri mi, na 19″ diskoch to nechceš. Raz som videl takú Q8 naživo a vyzerá to neuveriteľne hnusne a lacno. Auto ako toto si zaslúži veľké koláče.

 

 

Čiže v teréne svoje schopnosti potvrdila Q8 na výbornú v tejto kategórii. Ak vezmem do úvahy, že je to luxusné SUV, tak A++. Naspäť sa vraciame po cestách cez Kopanice. A neodpustím si svoje obľúbené zákruty. To auto je v zákrutách totálne šialené. Očakávaš, že ťa to zabije, že sa to skôr prekotí, ale nič z toho sa nedeje. Pneu so šírkou 285 držia auto ako prikované k ceste až máš pocit, že si vytváraš dlh u pani Fyziky. Natáčanie zadných kolies je v dynamickom režime naozaj cítiť a krásne smerujú celú hmotnosť do zákruty. Vzduchový podvozok dá auto do najnižšej polohy a to nielen kvôli tomu, že to tak dobre vyzerá. Tým, že sa zníži, tak zníži zároveň aj ťažisko auta a to potom lepšie reaguje na pokyny volantu. Akože, asi by to nenaplnilo moje tajné sexuálne túžby s autami v týchto zákrutách, ale keď nie je na výber, tak poteší aj táto stodola na kolesách.

 

 

Zážitok

Ako som na začiatku písal o tej subjektivite, tak to jednoducho tak je. Naozaj to bol pre mňa unikátny zážitok si na pár dní toto vyskúšať a úprimne v dobrom závidím všetkým, ktorí si ho môžu dopriať. Samozrejme si ho na 100% zaslúžia za tú ťažkú podnikateľskú prácu čo odvádzajú. Štatistika totižto hovorí viac než jasne. Až 93% Audi Q8 je predaných na firemnú klientelu. Čiže sú to všetko odpočtové autá. Z týchto percent je viac ako 80% financovaných formou leasingu, alebo auto-úveru a len 20% na cash. Predpokladám, že hlavne koncom tretieho kvartálu, kedy treba optimalizovať veľké zisky. Okej, moje zisky netreba optimalizovať, ale skôr hľadať, takže Q8 zatiaľ v garáži nebude 🙂 Zatiaľ…

Aby som však nebol len prehnane vzrušený z toho auta, našiel som na ňom aj niekoľko mínusov. Prvým a najzásadnejším je vnútorný priestor. Auto je obrovské. Vnútri však máš pocit, že sedíš vo Fabii, keďže tam ju 0.5 odkladacích priestorov. Pardón, aj tá Fabia ich má omnoho viac a máš si kam odložiť mobil, peňaženku aj kľúče. Tu?! Zabudni a prikúp si nejakú kapsičku, v ktorej to budeš sústavne nosiť. Ďalšia vec je výška posedu. Sedíš naozaj vysoko a máš rozhľad nad svetom, ale veru sa ti ťažko bude nastupovať. Ja mám takmer dva metre a mal som čo robiť pri nastupovaní do takto vysokého auta. A potom tu je miesto nad hlavou. Ako nečakal som, že budem mať nad hlavou sotva pár centimetrov miesta. To je daň za ten tvar karosérie, alebo to jednoducho nie je auto pre až tak vysokých ľudí.

 

 

Ďalej si ešte priplať za základné Bang&Olufsen audiosystém. V tomto kúsku sme mali úplne základné bezpríplatkové audio a v tomto aute jednoducho očakávam o čosi viac. Možno som to však len ja a väčšina ľudí počúva tak akurát obyčajné rádio cez frekvencie a Bang&Olufsen tak neocenia. Ak sa však na to v globále pozriem, tento kúsok nebol vybavený nejako extra. Veľké množstvo príplatkov tu chýbalo a boli tu len vyslovene tie potrebné a nutné veci. Sedadlá, ktoré vidíš sú základné a napríklad aj fyzické tlačítka pod dotykovou obrazovkou klímy len tak hocikde nevidíš. Toto mne osobne však veľmi vyhovovalo. Tento konkrétny kúsok nemal ani nočné videnie, či head-up displej, nemal ani soft close funkciu dverí, masážne sedačky s ventiláciou a podobne.

Mne sa to však všetko páčilo, lebo to auto malo krásny benzínový motor, úžasnú modrú Navarra metalízu, čierny interiér a prvýkrát som naozaj zažil pocit výnimočnosti v aute. Neviem čím to bolo. Či tou veľkosťou, alebo tým, že si to auto spájame s úspechom na Slovensku.

Dobrou správou pre budúcich majiteľov je aj to, že sa auto veľmi páči aj nežnejším polovičkám. Ak si všimneš, tak na fotkách za volantom sedí aj tá moja a minimálne druhý deň si ho naozaj užívala aj sama za volantom. Čo však človek zašpiní, to si treba aj umyť, ňe?

 

 

Vzbudzuje pokoru a rešpekt

Nie je to módny výstrelok. Toto auto nehovorí ľuďom vo vašom okolí, ako ste nechutne bohatý. Audi Q8 je veľmi ochotným sluhom. Ak si videl akýkoľvek diel filmu John Wick, tak si spomeň na postavu concierge Charon, ktorý bol na recepcii Hotelu Continental. Presne to je Audi Q8. Slušné, veľmi elegantne odeté, no ak je treba, pripravené na akciu. Máloktoré auto dokazuje tak dominanciu na cestách, ako práve Audi Q8. Toto auto sa im neskutočne vydarilo a čoskoro sa teším, čo prinesie facelift. Určite by som mu doprial viac priestoru v interiéri, aby sa okrem pupkov ich majiteľov zmestil na dostupné miesto aj mobil, peňaženka, či kľúče.

Zároveň by som si veľmi želal, ak by bola zachovaná táto motorizácia, aj keď už teraz viem, že je to nereálne. Podľa mne dostupných informácii v krátkej dobe produkcia benzínovej Q8 skončí a bude úplne nahradená Q8 e-Tron. V prípade Q8 je teda trend opačný a normálne naftové motorizácie ostanú. A to aj kvôli obrovskému záujmu, keďže sa predávajú vo výrazne väčšom pomere, ako tie benzínové. Ale to je hlavne preto, lebo kto chce benzínovú Q8 tak si už priplatí buď za 508 koňovú SQ8, alebo už za poriadny kus výkonu v RS Q8. Nečudo.

Takže ostáva mi len poďakovať Q8-čke za krásny víkend a že si nás tak rozmaznávala a že ma zrovna tak nabudila na to makať na sebe, aby som sa raz mohol do podobného klubu zapísať.