Keď sa povie Aprilia, väčšina jazdcov si predstaví rýchly naháč alebo superšport, prípadne nejaký maloobjem pre jazdcov do 18 rokov. Keď sa spomenie adventure, jazdcov napadne BMW GS alebo KTM, prípadne ešte Yamaha so svojimi modelmi Tenére. No a keď sa spomenie offroad, jazdcov napadne Honda, Husqvarna a KTM. No a nejazdci si predstavia dačo talianske. 

 

Ak však všetky tieto prísady skombinujeme, pridáme tu špetku talianskeho dizajnu, tam nadrobno nasekanú kvalitnú a overenú techniku, tu trošku zredukujeme objem, za horúca naservírujeme s pohárom silného temperamentu, vznikne nám úžasný stroj.  

 

Aprilia 660 Tuareg odkazuje na svojich dávnych predkov z dôb, keď väčšina z nás bola minimálne veľmi malá, prípadne nebola na svete vôbec. Cestovné adventure enduro, ktoré sa tej adventure časti nebojí – práve naopak, pýta si ju a cítí sa tam ako doma.

 

Hned od pohľadu vidno, že motorka má užasný, zaujimavý dizajn a poctivé materiály. Kvalitné brzdy, odpruženie s akurátnymi zdvihmi, a od prvého naštartovania aj nezameniteľný zvuk. Pri naštartovaní motorka vyštekne, ale hneď v zapetí sa skludní. Zvuk je hlboký, hlučný, ale zároveň až krásny a vo svojej podstate jemný. Nie je umelý, nie je ho moc – je proste taký, aký by mala poctivá motorka, čo to myslí vážne, mať. Taký, až mi pripadá, akoby pre talianov neplatili rovnaké normy a limity ako pre iné, napríklad japonské stroje. Hm, ktovie 🙂

 

 

 

Stavba tela je skôr užšia, vysoká, ale ťažisko je položené nízko, takže motorka je veľmi obratná a ľúbi sa klopiť. Riadidlá sú pekné široké, dobre sa držia a umožňujú jazdcovi dokonalo vystretú komfortnú pozíciu. Pre jazdcov, čo chcú jazdiť viac kilometrov, by som odporúčal dokúpiť zvýšené plexi, ale aj štandardné poskytuje prijateľnú ochranu a nezavadzia v teréne. Jednodielna sedačka je pohodlná aj na dlhé cesty, na krátke cesty (cca 100-200km) poskytne pohodlie aj spolujazdcovi.

 

Ak však plánujete jazdiť offroad častejšie, zadné stupačky by som odmontoval a nechal doma – mimo ciest je to pre spolujazdca zbytočne nepohodlné a v konečnom dôsledku aj nebezpečné. To však nie je chyba motorky, ale známy fakt/pravidlo. 

 

Na ceste sa motorka správa sebavedomo, aj napriek nižšiemu objemu a výkonu má dostatok sily na pohodlné a bezpečné obehnutie a svižnú jazdu. Bez problémov sa dokáže držať aj motoriek cenovo aj výkonovo vyšších – napríklad BMW GS 850 ADV, a to či už na rovinkách alebo na pokrútenom horskom priechode. Motor má rád rýchlosť, prvý záťah príde niekde okolo 2500 ot/min, druhý kopanec príde za 7500 ot/min, kde motorka chytá druhý dych. Rada sa točí, ale pohodová jazda jej nie je cudzia – pri stabilnej dialničnej rýchlosti točí okolo 5000ot/min, maximálna rýchlost je niečo okolo 190km/h – tachometrových. Motor pochádza z modelov 660 Tuono, avšak bol značne upravený na finálny výkon 80 koní a 70 NM. Aj napriek vysokej stavbe je motorka kľudná, ale cítite že na vyššie rýchlosti stavaná nebola. 

 

 

 

 

Kde ma motorka veľmi milo prekvapila je mesto – v nízkych rýcchlostiach je stabilná, na dvojku ťahá lineárne bez kopancov odspodu až do vysokých otáčok, vďaka quickshifteru spojku často nepotrebujete. Vďaka úžasnému podvozku pojme spomalovače, jamy, obrubníky, detské ihriská alebo menšie ploty a iné nástrahy našich ciest priam učebnicovo. A vďaka nízkej váhe a dobre umiestnenému ťažisku sa s motorkou ľahko manévruje a viete sa otočiť vrámci úzkej cesty ako nič, bez položenia nohy na zem. 

 

Zlatý bod programu – jazda v teréne. Aj napriek tomu že motorka mala počas testu už značne zjazdené offroad gumy (4500km je naozaj dosť na jednu sadu, obzvlášť keď sa z veľkej časti jazdí po asfalte, kde sa rýchejšíe ničia), mi ustrelila dekel. Ovláda sa ľahko, výkonu má dosť a váhy (na tento typ stroja) málo – iba 208kg plne natankovaná. Predné tlmiče majú zdvih 240mm, vzadu nájdeme progresívne prepákovanie, ktoré spolu fungovali viac ako dobre. 

 

Poľnačky zvláda s prstom v nose, ale najviac sa cíti doma na šotolinových výjazdoch a dlhších jazdách do kopca. Tlmiče dokonalo berú väčšie aj menšie nerovniosti, stabilita je ukážková a výkonu je na rozdávanie. 

 

Aby sme sa pochopili, aká je motorka istá a stabilná na poľnej ceste/rozbitom podklade – v rýchlosti 100km/h som sa nebál posadiť sa a zapnúť tempotat, a prejsť tak niekoľko kilometrov. 

 

Motorka je ako stvorená pre rallye terén, preto verím že jej domovom sú skôr dlhšie rýchle trasy ako ťažký offroad. Ten som síce skúsil tiež, ale nedopadlo to práve najslávnejšie – do budúcna by som určite odporučil zaobstarať si napinák reťaze. Na tento terén však takýto typ motorky stavaný nie je, čiže jej to nemôže mať nikto za zle. 

 


 

 

 

Treba si ale dávať pozor, motorka ponúka toľko istoty až to može jazdcovi stúpnuť do hlavy, a na šotoline/v teréne celkovo je brzdná dráha značne dlhšia ako na asfalte, pričom stromy a prekážky sú oveľa bližšie. Výhodou ale je, že padnutá motorka sa dá ľahko zdvihnúť a ponúka k tomu dobré a pevné úchyty – overené krvopotne.

Tu by som mal ešte jednu výtku, a to je ochrana jazdca od vody/blata – áno, v teréne sa so špinou ráta, ale toto bolo prvýkrát čo voda striekala všade, dokonca až na okuliare helmy, pričom rýchlosť prejazdu nebola nejako závratná. Myslím si, že toto bude problém aj pri jazde v daždi – to som avšak nemal nemal možnosť vyskúšať.

 

Motorka má plno jazdných asistentov – ABS, trakčnú kontrolu a možnosť nastavenia si motorovej brzdy – to je veľmi prijemné pri jazde z kopca, kedy vám táto funkcnia pridá istotu, keďže sa nemusíte báť zablokovaného kolesa pri brzdení. Výhodou je, že všetko si viete vypnúť/zapnúť/nadstaviť podľa potreby v 4 stupňoch, a vďaka štyrom individuálnym jazdným režimom aj uložiť do pamäti motorky. To je super vec, nakoľko istá konkurencia pri každom vypnutí/zapnutí motorky vyžaduje vypnutie asistentov nanovo. Doležitá poznámka – všetko sa dá vypnúť a vy tak dostanete surovú, úprimnú motorku, ktorá už vyžaduje skúseného jazdca. 

 

Bohužiaľ, pri pohlade na grafiku displeja/ovládacie prvky/funkčnosť systému, musím povedať že Aprilia trochu zaostáva. Rovnako tak v nie príliš logickom fungovaní tempomatu. Avšak podstatné veci (kvalt, otáčky, aktuálna rýchlosť) sú vynikajúco čitateľné, navyše si motorka zachovala kruhovú grafiku otáčkomeru, ktorú mám osobne rád. Výhodou je možnosť dokúpiť si niečo ako SMART paket, vďaka čomu prepojíte smartphone s motorkou a viete si spustiť navigáciu, prepínať pesničky a podobne. 

 

Čo by som chcel ešte vyzdvihnúť, je veľmi kvalitné predné svetlo – cez deň má LED denný pásik pekný tvar, v noci priam ukážkovú svietivosť. Či uz pri plnom plyne alebo pri plných brzdách, motorka vždy svieti pred seba do dialky, a vy viete kam idete. Čo ma zaujalo je aj automatické prepínanie denných a normálnych svetiel, ktoré stále nie je také zvyčajné v tomto segmente motoriek. 

 

Aká je konkurencia tejto motorky? Povezdme, že špecifická. Yamaha Tenere T7, KTM 790/890 Adventure R, KTM 690 Enduro/Husqvarna 701 Enduro s úpravami a AJP PR7, ktorá je viac na ten terén a menej na cestovanie. Výhody a nevýhody tej ktorej motorky tu písať nebudem, osobne si myslím že Aprília stojí za zváženie – cenovo sa nachádza v priemere, avšak poskytuje nadpriemernú jazdu a veľmi zaujímavý jazdný zážitok.  

 

 

A pre koho je táto motorka určená?

Pre človeka ktorý chce zaplatiť za motorku pod 13 000€, za ktoré dostane motorku ktorú neprekvapí nič. Rýchle vybavovanie po meste? Prosím, ráčte naskočiť. Pohodá jazda so spolujazdcom na kávu? Nech sa páči. 2 týždňový výlet po balkáne? Ona je už zbalená a čaká kým Vy otvoríte garáž. Víkend na chate s nejakými poľnačkami a lesnými cestami? Stačí naštartovať. Výlet do vinohradov kamarátovi na ochutnávku (samozrejme, jazda domov až na druhý deň) – večer si užijete dvakrát, pretože už cesta tam vám urobí úsmev. 

 

Táto motorka je ako dobrý priateľ, na ktorého sa viete spoľahnúť, je Vám s ním dobre a vždy sa tešíte na najbližšie stretnutie. Vykúzli Vám úsmev, má charakter a zároveň gule a odvahu. Ku tomu všetkému dobre vyzerá, vždy zaujme, a na nič sa nehrá. Nemá najnovšie high-tech hračky, má svoje muchy ale Vám je to aj tak jedno. Lebo ho/ju máte radi takého/kú, aký/aká je.

 

Plus, keď ju večer odparkujete doma, nedokážete len tak odísť a vždy sa za ňou musíte otočiť. Potrebujete vlastne niečo viac?