Leon je pre Seat jedným z najúspešnejších a zároveň najdôležitejším modelom, to všetci vieme, vrátane Seatu ktorý, podľa ich slov je nová generácie len podarenou evolúciou. Na jednej strane chápem ich rozhodnutie. Prečo sa zahrávať s ohňom, keď máte v portfóliu niečo podarené a obľúbené širokou verejnosťou. Ale prečo neskúsiť niečo nové? Tento problém sa týka drvivej väčšiny súčasných automobiliek, ktoré genericky len vydávajú nové modely v 7 ročnom cykle.

Ako to býva v koncerne zvykom, Leon zdieľa platformu MQB Evo spolu s Golfom 8 či Octaviou IV. Hatchback narástol o 83mm (kombík o 93mm), pre zadných pasažierov to znamená že môžu mať nohy dlhšie o celých 49mm. Myslíte že bude aj väčší kufor? Áno aj nie. Hatch zostáva na rovnakom objeme, Sportstourer zväčšuje objem o 30 litrov na 617l.

Už na prvý pohľad vieme, odkiaľ Seat čerpal inšpiráciu. Je to ich dvorný model Tarraco, ale nehovorte mi, že sa predtým nepozreli na Scalu. Exteriéru dominujú ostré hrany a LED svetlomety vpredu, ale aj vzadu. Vzadu je znovu cítiť unifikáciu dizajnu a po vzore Tarraca sú svetlomety spojené tenkou linkou, ktorá v prípade výbavy FR svieti. Keď už som začal s výbavami. Reference, ktorá je tou „najchudobnejšou“ obsahuje LED svetlomety, handsfree odomykanie aj štartovanie a infotaiment s 8,25″ obrazovkou. Výbava style pridáva 17″ disky, kožený volant a vyhrievanie spätných zrkadiel. FR-ko má ostrejšie prvky v exteriéri ale aj interiéri, podvozok je tvrdší a znížený o 15mm. Sedadlá dostanú výraznejšie vedenie, iný volant či 3-zónová klimatizácia. Vrcholná Xcellence sa bude ukazovať s pridanými chrómovými prvkami a uhladenejším dizajnom. Pre každého teda niečo, no toto je koniec koncov štruktúra, na ktorú sme zvyknutý zo súčasnej generácie.

Samozrejmosťou už budú aj pokročilejšie svetlá. Hovorím, konečne! Tieto sľubujú, že prebudia aj sovu na strome vedľa cesty, no vozidlo oproti vám neoslnia. Už budú totižto s technológiou „Matrixovania“. Úplne prvý Seat, ktorý takéto niečo dostane, čomu sa veľmi teším, lebo práve toto som doteraz vnímal ako negatívum modelov španielskej značky. Ani najdrahšie Tarraco nevedelo mať „inteligentné“ svetlá. Vzhľadová stránka interiéru bola kompletne prevzatá z konceptu Formentor. Až na sedačky, a práve tie tam mohli byť. Teda pardón, mali! Dúfajme, že sa ich dočkáme teda v Cupre

Pri nasadaní vás privítajú podsvietené prahy či ambientné osvetlenie, ktoré je po celej šírke palubnej dosky. Krása. Farba závisí od aktuálneho jazdného režimu. SEAT Digital Cockpit vsádza na displej o veľkosti 10,25″ s vysokým rozlíšením. Okrem štandardného 8,25″ infotaimentu je možné si priplatiť za Navi s veľkosťou 10″, ktorý skúma a vyhodnocuje vaše hlasové pokyny. (A teda sa môžete so svojím autom rozprávať prirodzene, bez súboru naučených príkazov). Full Link konečne funguje pre CarPlay bezdrôtovo, Androiďáci zostávajú odkázaní na kábel. Aplikácia SEAT Connect sprostredkuje majiteľovi informácie o prevádzkových údajoch auta a tak už nebudete musieť 3 krát kontrolovať kľučky, či sú vážne zamknuté.

Ponuka motorov je pomerne široká. V prípade benzínu začíname na 1.0 TSI 66kW a 81kW. Štvorvalec 1.5 TSI je ponúkaný vo verziách 96kW a 110kW. 96kW verzia dokáže v nízkej záťaži bežať len na 1. a 4. valec. Ponuku uzatvárame 2.0 TSI s príjemným výkonom 140kW. Nafta má zastúpenie len v dvoch variantách. 2.0 TDI môže produkovať 85 alebo 110kW. Ako je u SEATu zvykom. Verzia ST bude mať k dispozícii aj 4Drive (pohon všetkých kolies).

Seat ponúka verzie aj pre eko nadšencov. CNG verzia má pod kapotou 1.5 TGI s výkonom 96kW, Mild-hybrid 1.0 a 1.5 eTSI disponuje 48V akumulátorovou batériou. No a nakoniec pribudol do ponuky aj plug-in hybrid, ktorého základom je 1.4TSI spolu s 13 kWh batériou. Kombinovaný výkon činí 150kW a čisto elektrický dojazd je podľa WLTP 60km.

 

Pohľad šéfredaktora:

Keď som prvýkrát videl pred pár rokmi novo predstavenú Ibizu, nepáčila sa mi moc. Teraz mi jedna stojí v FR verzii doma. Nemôžem si však pomôcť, Leon mi rovnako na prvý pohľad neučaroval. Možno to je len chyba tejto doby a toho, že dizajny áut sú už nadmieru prekombinované a ťažko vymyslieť niečo nové. No tentokrát sa stotožňujem so slovami internetových kritikov, že Leon si nezachoval svoju tradičnú tvár. Po prvom zhliadnutí som tam videl mnoho iných modelov a je to možno trošku škoda. Je nepopierateľný fakt, že dizajnéri Seatu sa nechali vo veľkom inšpirovať Tarracom a práve to neviem, či nebola trošku chyba. Za posledný rok vyšli z rúk týchto istých ľudí mnohé koncepty, ktoré po stránke dizajnu zožali úspech aj fajnšmekerov, ale aj bežnej verejnosti. Ako príklad uvediem koncept Cupra Formentor, či Cupra Tavascan, alebo nový elektromobil el-Born. Výrazné pekné auto s typicky španielským temperamentom. A práve toto ma mrzí na novom Leone najviac. Na prvý pohľad stratil tú svoju výraznú charizmu a sexappeal, ktorou disponovala doterajšia generácia.

Naživo vždy auto vyzerá inak, ako na fotkách, to je fakt, no nový Leon už aj na tých fotkách „zkoncernovel“. Nemá taký sexi zadok, veľa oblých tvarov na značku Seat a interiér len podčiarkol koncernové gény. Nehovorím, že je škaredý, to nie. Páči sa mi aj tak, to už nie ako charizmatický Leon, ale skôr ako koncernová trojička. Z týchto trojičiek je však stále najkrajší, ale chýba mu ten wow efekt, ktorý som zažil pri tretej generácii, pri predstavení. Nebudem tu teraz vyťahovať konkurenčné značky, na ktoré sa nový Leon podobá. V dnešnej dobe majú asi len Francúzi „špecifický“ dizajn, ktorý sa nepodobá na nič čo poznáme. Sám som veľmi zvedavý na tento kúsok naživo a hlavne vo verzii FR.

Čo sa motorov týka, okrem PHEV tu sa nekoná žiadne prekvapenie.  Všetko známe motorizácie obohatené maximálne o Mild-hybridnú techniku. 2.0 TSi je zatiaľ pre mňa ten najzaujímavejší a určite veľmi rád vyskúšam aj 110 kW 1.5 TSi, ten je pre mňa v Leone ešte neprebádaným kúskom. A ten kombík?! Ten je sexi, no myslíš, že má taký šmrnc ako tento?