Disclaimer: Práve sa chystáte čítať naše zážitky z roadtripu s Cupra Formentorom VZ 310 Tribe a Cupra Formentorom 190 4Drive. Plnohodnotný test pre Cupra Formentor VZ 310 Tribe nájdete TU.
Pred nami bol pravdepodobne posledný slnečný a zároveň pomerne teplý víkend. V garáži sme mali umyté a natankované 2 kusy modelu Cupra Formentor, ktoré vyzerajú podobne, avšak nemajú spoločnú ani cenovku, ani výkon pod kapotou. Ide o obyčajný biely Formentor s výkonom 190 koní, pohonom všetkých 4 kolies, s bežnou výbavou a nejakým tým príplatkom pre zvýšenie pohodlia pre každý deň. Druhý Formentor však až taký bežný nie je. Je to Veloz. A vlastne, nie je to ani obyčajný Veloz. Je to Veloz v edícii Tribe. Ide o akýsi vrchol pre štvorvalcové Formentory. Disponuje výkonom 310 koní, pohonom 4 kolies a takmer všetkými príplatkami. Môžeme sa teda naplno venovať porovnávaniu a pritom si aj poriadne zajazdiť. No a kde pôjdeme? Plán cesty som vytvoril vopred, aby sme zbytočne neblúdili a užili si čo možno najkrajšie okresky. Podmienka bola len jedna, a to konečná destinácia – Žilina. Už deň predtým prebiehali nejaké tie fotenia na Jankovom Vŕšku. Jankov Vŕšok je pre mňa srdcovka, je to pre mňa domáci kopec, aj keď pod ním nebývam. Vždy keď idem okolo, si ho musím aspoň raz vyjsť.
Už asi viete kam tým smerujem. Začiatok trasy bol po presune z Bánoviec nad Bebravou, Jankov Vŕšok. Budíček o 6:00 bol tak akurát, aby sme o 7 ráno stihli východ slnka. Po ceste z mesta sme navyše stihli zohriať autá na prevádzkové teploty. Ráno nás privítalo na kopci pár srniek, čo sme však očakávali. Kopec sme si vyšli 2 krát, aby sme sa aj my zohriali na prevádzkové, jazdecké teploty. Nasledoval presun z kopca smerom na obec Latkovce, cez ktoré sme smerovali na Nováky a Bojnice. Tu sme si užili ďalší, pomerne nový povrch. Tým bola cesta z Bojníc až po Nitrianske Rudno, ostrým zákrutám sekundovali krátke rovinky, kde sme mali možnosť vypočuť si zvukovú kulisu najmä výkonnejšieho modelu Tribe. Ten sa odvďačoval najmä strelami z výfuku pri podraďovaní, ale aj nenápadnými strelami pri preradení pod plynom. Úprimne som si myslel, že s príchodom GPF ich už nikdy nebudem počuť v sériovom aute. Omyl! Mal som tú česť si ich užívať celý výlet. Formentor 190 sa však nechcel nechať zahanbiť a jeho typickým zvukom je zvuk turba, ktoré znie, akoby chcelo auto vzlietnuť s následným odfukom pri uvoľnení plynu. Spomínaná okreska končí v Nitrianskom Rudne. Odtiaľ sme sa vybrali na ďalší kopec, ktorý sa v posledných rokoch teší stále väčšej obľube. Homôlka. Nám taktiež známy kopec. Tu som však presadol z výkonného VZ 310 Tribe do môjho, obyčajného Formentoru 190. Ak sa mám priznať, aj takmer po roku vlastníctva som Homôlku v tomto aute ešte neabsolvoval. Preto som si chcel vyskúšať, ako moc bude zaostávať voči jeho silnejšiemu bratovi. Ich rozdiely sa ukázali najmä na rovinkách a výjazdoch v zákrute. Formentor 190 je podľa môjho názoru veľmi dobré auto, s ktorým si viem užiť jazdu každý deň, a niekedy aj športovejšie ladenú. Avšak Formentor VZ 310 Tribe je divoké zviera. Jeho prednosti sa ukážu práve v náročných kopcoch, kde tie kone navyše oceníte spolu so spomínaným zvukovým prejavom. Homôlku som preto absolvoval s miernym omeškaním za VZ 310 Tribe. Po pofotení záberov popri ceste sme sa vybrali dole. Pod kopcom sme odbočili na Košecké podhradie, kde nás prekvapili veľmi úzke okresky. Nebol to však problém. Formentor aj napriek svojmu vzhľadu je veľmi praktické a ľahko ovládateľné auto. Nejde o žiadne ozrutné SUV ale CUV ako ho Cupra nazýva. Máte pocit ako keby sedíte v hatchbacku, aj keď to tak nie je. Za to vďačíme práve platforme MQB Evo, na ktorej je auto postavené. A tak sme sa prekrútili cez úzke cestičky a z Košeckého podhradia sme namierili na Čičmany. Tento úsek ma príjemne prekvapil. Cestu som nepoznal avšak za volantom VZ 310 Tribe to bol zážitok. Vďaka začínajúcej jeseni a jej farbám dvojnásobný. Auto mi sprostredkovalo zvukové aj vizuálne divadlo spolu s nejakým tým G preťažením v zákrutách až do Čičman. Po pár fotkách sme sa presunuli už pomalším, civilným tempom do Rajeckých Teplíc na obed a cestu sme zakončili v spomínanej Žiline.
Na druhý deň sme prišli o jedného člena posádky a presunuli sa po diaľnici do Dubnice nad Váhom. Nakoľko sme sa vracali späť do Bánoviec nad Bebravou, mali sme možnosť pozrieť aj Machnáč. Ten však v súčasnosti podstupuje ozdravujúcu kúru a tak sme si užili menší úsek okresiek ako sme čakali. Nevadí, už sa teším keď bude opravený a znovu v plnej sile ponúkať jazdecké zážitky. Bola to posledná okreska, ktorá stojí za zmienku. Po výlete nás čakala už len jedna cesta VZ 310 Tribe. A to jeho vrátenie importérovi. Na takéto víkendy s VZ 310 Tribe by som si rýchlo zvykol. A ak si myslíte, že by vás aj vašu peňaženku zožralo, tak sa mýlite. Výsledná spotreba v deň prvý bola 14,1L/100km. Civilnejšia 190 koňová verzia zakončila deň so spotrebou 10,7L/100km. Je to teda rozdiel približne 3l. No a pri presune domov to bol rozdiel dokonca len 1,5L na 100km, pri výslednej spotrebe VZ 310 Tribe 8,9L/100km.
Tento roadtrip by som uzavrel ako veľmi poučný. Zistil som, že VZ 310 Tribe je plnokrvné okreskové náčinie, ktoré však vie poslúžiť každý deň bez väčšieho kompromisu. Formentor 190 4Drive je zas každodenný spoločník, ktorý sa v prípade potreby nenechá zahanbiť ani na okreske. Je už teda na vás, ale aj na vašej peňaženke, aký Formentor potrebujete a chcete.