Vitajte v roku 2020! Prajeme veľa minutého benzínu a veľa zodratých pneumatík, aby ťa auto vyšťavilo. My sme teda novú dekádu začali naozaj štýlovo. Jeden slnečný deň mi volá môj dvorný barber, ktorý sa mi stará o kúty a plešinu @abel_barb3r z MMG, že si dotiahol jedno auto a nech mu ho nafotím, že sa mi bude tiež páčiť. Vôbec som netušil, akú preferenciu áut tento chalanisko má, vedel som len, že má rád motorky. To, čo priniesol však s motorkou nič spoločné nemalo. Popravde, v prvom momente, ako som tento Jag zbadal, absolútne som ani netušil, čo to je zač. Okrem toho, že som vedel, že to je XE-čko a vpredu to malo podozrivé S-ko, parametre tohto stroja mi boli úplne neznáme. Za sprievodu úžasného zvuku výfuku som veľmi rýchlo skonštatoval, že pod kapotou je 6-valcový motor do V-čka. „Bráško, V6 s kompresorom a 380 koní“, boli len potvrdzujúce slová, ktoré ma celkom prekvapili.

 

V našich končinách väčšinou všetci poznáme len Mercedesy a BMW-čka s podobným výkonom a rovnakým zameraním. Teda Mild-športové sedany, ktorých existencia mám taký pocit, že postupne klesá. Aktuálne si teda človek môže zaobstarať čo?! BMW M340i so štvorkolkou, trojlitrom a výkonom 374 koní. Alebo siahneš radšej po Mercedesy C43 AMG rovnako s trojlitrom, štvorkolkou a výkonom 390 koní?! Stále však môžeš byť aj retard a kúpiť si namiesto tohto všetkého naftovú Audi S4 s 3.0 V6 TDi! To sa však o akejkoľvek športovosti a tvojej túžbe o športovej jazde ani baviť nemusíme. Všetky tieto vymenované kúsky však majú jednu chybu spoločnú. Sú to ľahko-športové autá, teda označeniami M, AMG a S sa na to aspoň hrajú, no ich pohon je zrejme z nejakého SUV-čka, keďže každé má 4×4. A tu prichádza ku slovu práve Jaguar XE S. Sivá eminencia, ktorá, ak by ju teda poznalo viac ľudí, by určite mala z tejto štvorice na Slovensku vysoký trhový podiel. Importér Jagauaru na Slovensku si však nedal tú námahu dotiahnuť sem ani jedno novinárske auto, a tak na Slovensku nikto o takomto niečom ani nevie.

Takže aby sme sa všetci pekne dostali do obrazu.  Jaguar XE S je naozaj krásne vyzerajúci sedan s motorom 3.0 V6, ktorý je dopovaný kompresorom a žerie to správne palivo. Jeho výkon dosahuje číslo 380 koní a krútiaci moment 450 Nm a najväčšou lahôdkou je fakt, že toto celé ide výhradne na zadné kolesá. Ultimatný know-how na zábavné poobedia, však?! Jedno také som teda zažil aj ja. Už teda parametre boli pre mňa naozaj prekvapením a potom, čo som sa ocitol v interiéri, ostal som bez slov druhýkrát. Tí Angličania to naozaj vedia a interiér vyzerá veľmi hodnotne! Právom sa teda Jaguar môže porovnávať s našimi nemeckými prémiovkami. Pomaly plná špecifikácia aj s panorámou, s digitálnymi budíkmi, veľkým displejom, alebo príplatkovým audio-systémom Meridian. Toto všetko a na tachometri ledva 8000 km robia z tohto kúsku úžasný stroj. Keďže na Slovensku v predajniach Jaguar takéto auto asi ešte ani nevideli, kamoš si ho dotiahol z Nemecka. A dobre spravil.

Skutočne cukrík, ktorý navyše ešte aj perfektne jazdí. A práve tá jazda ma dostala asi najviac. Vždy som hovoril, že kompresor má oveľa lepší charakter ako turbo. Ťah motora je síce kontinuálnejší, no zvuková kulisa či už spod prednej kapoty, alebo z výfukov to všetko kompenzuje. V dnešnej dobe je to už skôr rarita, že niečo takéto objavíte pod kapotou takéhoto auta. Výrobcovia sa riadia tým, že čím viac turbo, tým lepšie auto. A práve kompresor je ešte taká ta zaslúžilá čistá mechanika, ktorej už dnes je naozaj málo. K tomu všetkému ešte aj zadokolka. V režime Dynamic je auto naozaj besné. Stovku na tachometri zašprintuje za 5 sekúnd, no takým štýlom, že musíte s ním fakt bojovať. Zadok ide odtrhnúť už pri menšom stlačení plynu a charakter motora sa veľmi podobá atmosfére. Či už jeho reakcie, alebo aj prejav vo vyšších otáčkach.

 

Aj napriek krátkemu času, čo som strávil v tomto aute, som si stihol všimnúť veľmi dobre odladený podvozok s hravým zadkom. Hravosti dosť pomáhajú pneumatiky, keďže na zadnej náprave sú „len“ 255 a R20 papučiach. Pri tomto výkone by pokojne zniesli aj širšie. To by však zrejme auto stratilo časť svojej agility. Samotné XE S totižto nie je žiadny mastodont. Jeho pohotovostná hmotnosť málo prevyšuje 1600 kg a adhézia je jeho kamoška. V dlhých tiahlych zákrutách funguje celé toto ústrojenstvo naozaj geniálne. Strmé riadenie a rýchla 8-stupňová prevodovka sú len ďalším kúskom veľmi slušnej skladačky. A spotreba?! My sme skončili deň na 24 litroch.

Ak teda máš predsavzatie do nového roku, že začneš športovať, Jaguar XE S ťa k tomu rád privedie. Neviem len či si doma obhájiš to, že motoršport je tiež druh športu. Ak áno, tento Jag bude v krátkom čase aj na predaj. Keď mne neprepne v hlave a nebudem chcieť kúpiť ďalšie auto, je stále k dispozícii za 40 tisíc €. Čo ty na to? Cop or Drop?!