Nový Hyundai Santa Fe prišiel na trh s imidžom technologickej vlajkovej lode, ktorá chce byť všetkým pre všetkých – mestským eko-spojencem, diaľničným krížnikom aj rodinným obývačkovým SUV. Dizajn kričí sebavedomie, interiér prekvapí priestornosťou a materiálmi, a technológie sľubujú budúcnosť na dosah prsta. Ale keď sa pozrieme bližšie, zistíme, že nie všetko, čo má batériu a dotykový panel, je automaticky múdre rozhodnutie. Plug-in hybridná verzia sa tvári ako ekologický spasiteľ, no v praxi si s ňou treba položiť nepríjemnú otázku: komu to vlastne celé dáva zmysel? Santa Fe chce očariť na všetkých frontoch. Niekde sa mu to darí bezchybne. Inde to trošku škrípe. A niekde sa človek musí len jednoducho pousmiať.

Interiér prekvapí nielen spracovaním, ale aj premyslenou využiteľnosťou v každom rade

Interiér nového Santa Fe pôsobí veľmi priestranne a premyslene. Nájdete tu množstvo praktických odkladacích priestorov – od miesta na mobil až po väčšie predmety, ako je detská taška. Všetko je rozložené logicky a funkčne, pričom poteší aj to, že počas jazdy nič nevŕzga. Testované vozidlo malo kombináciu bielej a kaki farby doplnenú dekorom imitácie dreva. Aj keď nejde o pravé drevo, celkový dojem je príjemný a elegantný, bez obáv sa pochválite interiérom aj susedovi. Stredová lakťová opierka medzi prednými sedadlami ponúka veľkorysý úložný priestor a navyše sa dá otvoriť z oboch strán, čo ocenia aj cestujúci vzadu. Pohodlný prístup k obsahu je tak zabezpečený pre všetkých. Ergonómia ovládania je na veľmi dobrej úrovni. Všetky prvky sú intuitívne rozmiestnené, dobre dostupné a nevyžadujú zložité oboznamovanie. Volant padne do rúk prirodzene, ovládacie tlačidlá sú dostatočne veľké a rozumne navrhnuté a keď sa naučíte skratky, veľmi rýchlo viete aj vypnúť asistentny, ktoré nám pravideľne dvíhajú krvý tlak.

Sedadlá sú elektricky nastaviteľné a disponujú pamäťou pre dve polohy, čo je praktické najmä v prípade, že sa za volant strieda viacero vodičov. Komfort zvyšuje vyhrievanie aj odvetrávanie – v chladných mesiacoch zahrejú, v teplých zasa príjemne ochladia. Pred vodičom sa nachádzajú dva displeje, ktoré zobrazujú všetky potrebné informácie prehľadne a rýchlo. Grafika je jednoduchšia, no funkčná. Pre dynamickejší a modernejší vzhľad infoteinmentu je k dispozícii bezdrôtové prepojenie cez Apple CarPlay a Android Auto, ktoré fungujú spoľahlivo. Menšiu výhradu si zaslúži dotykový panel klimatizácie. Ovládanie bez fyzických tlačidiel môže byť počas jazdy menej pohodlné. Výrobca si to však uvedomuje a v budúcich modeloch plánuje návrat ku klasickým ovládačom, čo je vítaná správa.

V 7-miestnej verzii Hyundai Santa Fe si pasažieri v druhom rade užívajú naozaj veľkorysý priestor – vďaka rázvoru 2 815 mm majú miesta doslova na rozdávanie. Sedadlá sú posuvné a umožňujú ľahký prístup do tretieho radu, ktorý je primárne určený pre deti alebo osoby menšieho vzrastu. Po menších kompromisoch v priestore sa však pohodlne za seba zmestia aj vyšší cestujúci, čo z neho robí použiteľný rad aj na kratšie trasy. Komfort zvyšuje výbava vo všetkých radoch – nechýbajú USB-C porty ani držiaky na nápoje. Pasažieri v druhom rade si môžu individuálne nastaviť teplotu klimatizácie, zatiaľ čo v treťom rade je k dispozícii aspoň nastaviteľný výduch vzduchu. Batožinový priestor má v základnom usporiadaní kapacitu 621 litrov, no pri plnom obsadení všetkými tromi radmi sa objem prirodzene zmenšuje.

Hybridná dilema: oplatí sa priplatiť za kábel, keď vám stačí menej starostí?

Srdce plug-in hybridného Santa Fe bije rovnako ako v prípade full hybridu – pod kapotou je benzínová štvorvalcová jednašestka s turbom a hybridnou technológiou. Kombinovaný výkon 252 koní síce na papieri vyzerá úctyhodne a pri predbiehaní sa Santa Fe oproti slabšiemu hybridu naozaj odrazí svižnejšie, ale… tým všetka výhoda plug-in hybridu aj končí.

Treba si totiž pripomenúť, že Santa Fe je sedemmiestne rodinné SUV. Rozumný človek si ho nekupuje na to, aby vozil decká do škôlky cez štyri semafory a tváril sa pritom, že zachraňuje planétu. Ak budete jazdiť výhradne po meste, super – na elektriku z 13,8 kWh batérie prejdete v praxi cca 50 kilometrov (testované v jarných podmienkach). Ak sa budete držať striktne v mestskej džungli a jemne krútiť plynom, možno ukrojíte aj pár kilometrov navyše. No ak máte v pláne s rodinkou vyraziť mimo mesta, na diaľnice či dlhšie trasy, príde studená sprcha. Batéria sa vám vybije rýchlejšie, než stihnete povedať „ekológia“, a potom už Santa Fe funguje ako klasický hybrid. Pocitovo síce slušne, ale s vyššou spotrebou – minimálne o liter na sto kilometrov viac než full hybrid. Gratulujeme, práve ste si kúpili auto s nižším dojazdom a menšou nádržou.

Aby sme boli spravodliví: batéria sa z domácej 220 V zásuvky nabije pohodlne cez noc. Ak máte silnejšiu nabíjačku, zvládnete to aj za necelé dve hodiny. Fajn. Ale ak bývate v paneláku a pred domom večne parkuje sused s dodávkou na vašom mieste, realita vám veľmi rýchlo prefacká ekologické sny. Z našich skúseností by sme volili full hybrid. Nepotrebujete sa starať o nabíjanie, máte väčšiu 67-litrovú nádrž (oproti 47 litrom v plug-ine) a ušetríte si kopu nervov.

Čo sa týka jazdných vlastností, Santa Fe si drží svoju tvár – jazdí kultivovane, ticho a komfortne, presne tak, ako sa od vlajkovej lode značky očakáva. Plug-in hybrid cítiť o niečo svižnejšie vďaka vyššiemu výkonu, ale inak je správanie auta identické. Ani na diaľnici motor netrpí, hoci k dispozícii je len 6-stupňová automatická prevodovka, čo dnes už znie trochu archaicky. Pohon 4×4 je príjemný bonus, hlavne v zime, ale ak by ste si náhodou mysleli, že Santa Fe je nejaký malý offroad zabijak, rýchlo zabudnite. Áno, má jazdný režim „do blata“, ale realita je taká, že diferenciál vám to neuzamkne a jediná zmena je jemné poladenie ESP.

Spotreba

Počas týždňového testu sme s plug-in hybridným Santa Fe dosiahli kombinovanú spotrebu 7,6 litra na 100 km. Počas tohto obdobia sme vozidlo aj nabíjali, no absolvovali sme aj úseky po diaľnici, kde spotreba prirodzene stúpne. Zaujímavé porovnanie priniesla jazda so zámerom šetriť – pri vybitej batérii a úspornej jazde sme sa dostali na hranicu 6,0 l/100 km, pričom sa auto správalo ako klasický hybrid: stále využívalo elektrickú energiu, ale v menšej miere. Pre lepšiu predstavu sme rovnakú trasu absolvovali aj s full hybridnou verziou (bez možnosti externého nabíjania). Výsledok? Spotreba bola o liter nižšia – teda 5,0 l/100 km. Pocitovo sa pritom správanie oboch pohonných jednotiek nijako výrazne nelíšilo. Plug-in hybrid tak v reálnych podmienkach nemusí vždy znamenať nižšie prevádzkové náklady – najmä ak nemáte možnosť pravidelného nabíjania.

Technológie, ktoré pomáhajú – a niekedy aj trošku otravujú

Hyundai Santa Fe je vybavený množstvom asistenčných systémov, pričom viaceré z nich patria k špičke. Adaptívny tempomat funguje presne a plynulo – bez zbytočných cuknutí či nečakaných reakcií, a v kombinácii s lane assistom vytvára veľmi istý a komfortný jazdný dojem. Práve lane assist patrí medzi najlepšie v segmente – drží auto v strede jazdného pruhu bez „nervózneho“ zasahovania a pôsobí prirodzene.

Menej vítaným pomocníkom je asistent prekročenia rýchlosti, ktorý vás neúnavne upozorňuje na každé, aj to najmenšie, prekročenie limitu, no našťastie ho možno jednoducho vypnúť – stačí dlhšie podržať koliesko hlasitosti na volante. Podobne môžete deaktivovať aj asistent proti nechcenému vybočeniu z jazdného pruhu, a to dlhším podržaním tlačidla na aktiváciu lane assistu. Poteší, že lane assist môže zostať zapnutý aj bez aktívneho tempomatu a dokonca aj bez spomínaného asistenta proti vybočeniu – vodič má teda možnosť prispôsobiť si systém podľa svojich preferencií. Najotravnejším prvkom je však bez pochýb asistent pozornosti vodiča, ktorý si berie svoju úlohu až príliš vážne – upozorňuje vás aj pri letmom pohľade do spätného zrkadla alebo na navigáciu. Tu by Hyundai mohol trochu ubrať na horlivosti.

Verdikt

Hyundai Santa Fe opäť potvrdzuje, že vie osloviť široké spektrum zákazníkov – od rodín hľadajúcich praktické a komfortné SUV až po technologicky orientovaných vodičov, ktorí ocenia moderné technológie a možnosť elektrifikovaného pohonu. Interiér pôsobí priestranne a premyslene, výbava je bohatá, spracovanie kvalitné a jazdné vlastnosti kultivované, presne tak, ako sa od vlajkovej lode značky očakáva.

Ak zvažujete plug-in hybrid, pripravte sa na cenu od 60 590 €, no zároveň rátajte s tým, že výhody tohto pohonu sa prejavia hlavne pri pravidelnom nabíjaní a prevažne mestskej prevádzke. Pre väčšinu bežných používateľov však bude klasický full hybrid, ktorý štartuje na sume 47 290 €, rozumnejšou a bezstarostnejšou voľbou – najmä ak hľadáte univerzálne auto s nízkou spotrebou, veľkým vnútorným priestorom a vysokou mierou komfortu. Nové Santa Fe tak aj naďalej zostáva silným hráčom vo svete rodinných SUV.

Privacy Preference Center