Hyundai-u ide karta. Na Slovensku sa N-ko stalo už druhýkrát po sebe najpredávanejším hot-hatchom. K tomu pripočítajme množstvo civilných verzií i30tiek či more Tucsonov, ktoré brázdia naše cesty. V našej redakcii sa vystriedalo už 9 rôznych testovačiek zo stajne značky Hyundai. Každá nás niečím zaujala a potešila. Nedávno sa začali predávať nové i10tky, minulý týždeň sme spoznali novú i20tku. No a tento týždeň? Privítajte nový Hyundai i30.
Novinky nájdeme takmer všade. i30 sa snaží dohnať a predbehnúť konkurenciu s ich pokročilými bezpečnostnými prvkami, vylepšeným infotainmentom, lepšou konektivitou, či prekopanou ponukou motorov. Začnem však pekne od začiatku. Dominantou exteriéru sú určite hlavné LED svetlomety, ktoré majú v sebe zakomponované denné svetlá v tvare V. i30 tak dostáva nový svetelný podpis a na cestách ju spoznáme oveľa ľahšie. K dosiahnutiu symetrie prispievajú zadné LED svetlá, ktoré sú taktiež tvarované do tvaru V. Do ponuky pribudnú nové 16 a 17″ disky z ľahkej zliatiny, či nové farby Dark Night, Silky Bronze a Sunset Red. Takto budú vyzerať civilné verzie, ktoré budeme bežne stretávať na cestách. Update dostala aj línia N-Line. Okrem hatchbacku a fastbacku bude vo výbave N-Line aj obľúbená varianta kombi. N-Line si dizajnovo výrazne polepšil najmä vo verzii hatchback. Dostáva nový zadný difúzor, ktorý je širší, výraznejší a pôsobí agresívnejšie. Všetky varianty dostávajú vpredu širšiu mriežku, spomínané svetlomety s novým podpisom v tvare V. Bočné otvory disponujú plávajúcimi krídlami, ktoré by mali zlepšiť aerodynamický výkon. Z N-Line kombi sa však moc netešte. Narozdiel od hatchu a fastbacku, je to len o vzhľade. Hatchback aj fastback majú navyše vyladené odpruženie aj riadenie.
Celkový dizajn interiéru sa moc nezmenil. Budú na výber tri nové farby interiéru a to Pewter Gray, Ebony Brown a Charcoal Grey. Hyundai však výrazne zapracoval na konektivite. Rozlúčte sa s analógom. Budíky budú nahradené 7″ digitálnym prístrojovým panelom. 8″ rádio nahrádza 12,5″ dotykový LCD displej s Android Auto a Car Play. Od leta bude zrkadlenie možné bez káblov. Konečne! Okrem toho pribúda do výbavy Bluelink, ktorý sme doteraz mohli vidieť napríklad v Kone Electric. Auto tak bude vybavené LIVE informáciami o doprave. Okrem toho budú môcť majitelia svoje auto pomocou telefónu nájsť, zamknúť, nastaviť cieľ navigácie na diaľku, či skontrolovať tlak v pneumatikách. Aplikácia taktiež upozorní na prípadne spustený alarm vozidla.
Bezpečnosť a pohodlie. Tým bola venovaná značná časť vývoja novej i30tky. Balík Hyundai SmartSense prináša množstvo asistentov, ktorí vašu cestu spríjemnia a zároveň sa postarajú o vašu bezpečnosť až do príchodu do cieľa. Po novom pribúda LFA (Lane Following Assist), ktorý udržuje vozidlo v jazdnom pruhu a zároveň sleduje auto pred vami. RCA vás upozorní na blížiace sa autá pri cúvaní. Pre tých, ktorí majú zvykom hrať sa s telefónom počas semafórov, tu je LVDA. Tento systém bude vodiča upozorňovať na odchod vozidla pred vami ak nebudete reagovať dostatočne rýchlo. Som zvedavý na spôsob, akým bude asistent fungovať, či nebude otravný a precitlivený. Monitorovanie mŕtveho uhla bude môcť aktivovať brzdu v prípade možnej kolízie. No a poslednou novinkou v rámci asistentov, je systém autonómneho núdzového brzdenia, ktorý bude monitorovať autá, chodcov, ale aj cyklistov.
Motory. V ponuke takmer nezostalo nič, na čo sme boli zvyknutí. Najslabším z ponuky je nový benzínový 1.5 litrový DPi motor, ktorý disponuje dvojitým vstrekovaním paliva a dosahuje výkon 81kW. Bude na výber len s 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. 1.0 T-GDI (88,3kW) bude odteraz možné spriahnuť, okrem 6-st. manuálu, aj so 7-st. dvojspojkovým automatom. 1.0 T-GDI (tiež 88,3kW) bude ponúkaný aj ako 48V Mild Hybrid s inteligentou manuálnou prevodovkou (iMT), ktorá je schopná odpojiť prevod hneď po tom, ako vodič uvoľní plynový pedál. Nasledujú dva scenáre. A to, buď motor bude aj naďalej zapnutý, alebo ho systém vypne úplne (taký ŠtartStop systém za jazdy). Aj pri Mild Hybride bude dostupná 7-st. DCT prevodovka. S naftou sa zatiaľ nerozlúčime. V ponuke zostáva 1.6 CRDI (85kW) s prevodovkami 6MT a 7DCT. 100kW varianta je štandardne 48V Mild Hybrid, dodávaný s 6iMT alebo 7DCT. Vrcholom ponuky sa stáva 48V Mild Hybrid 1.5 T-GDI (117,5kW), ktorý nahrádza 1.4 T-GDI. V prípade inteligentnej manuálne prevodovky i30 vystrelí z 0 na 100 za 8,4s.
Nový Hyundai i30 sa plnohodnotného predstavenia dočká na Ženevskom autosalóne v marci 2020. Na Slovensku sa prvých kúskov dočkáme už v druhom štvrťroku 2020.