Svet automobilového priemyslu je stále jedna veľká hádanka. Nikto nikdy nedokáže ani len odhadnúť ako sa bude vyvíjať predaj tej ktorej značky a ako sa bude dariť ich novému modelu. Je to pre mnohé automobilky akási lotéria. Ak však budú mať šťastie a dajú do toho kúsok zo svojej inteligencie, možno sa raz za čas stane zázrak. Presne tak by som bol vyložil aj príbeh filmu „Milionár z chatrče“, ktorý bol ocenení hneď viacerými cenami filmovej akadémie. Istá paralela medzi týmto filmom, jeho hrdinom a divíziou Hyundai N tam je. V minulosti svet o ničom nehovoril viac ako práve o príchode ostrého Hyundaiu. Bol to ich prvý počin, ktorý mal vytvoriť značke imidž a samozrejme kládla sa do neho obrovská nádej a samozrejme veľké množstvo finančných prostriedkov.

Snáď už každý automobilový fanúšik vie, čo písmeno N znamená. Vie, že to je zákruta Nürburgring-u,na ktorom bol Hyundai šľachtený a že je to Namyang – vývojové centrum Hyundai N. Tam zase vieme, že pôsobí už legenda sériového motoršportu Albert Biermann, ktorý sa veľkým dielom na zrode tohto milionára podieľal. Prešli dlhé mesiace testovania na drsnom okruhu zeleného pekla a prišli tie okamihy, na ktoré každý čakal. Tým boli testovacie jazdy novinárov vonku a v zahraničí, kedy sa začala obrovská masáž ľudí s názvom Hyundai i30N. Pamätám si ako ten najpovolanejší z nás novinárov, Rasťo Chvála, testoval toto auto na dynamickej prezentácii v zahraničí. Vtedy sme my ako magazín samozrejme už pôsobili, no očakávanie, že nám Hyundai niekedy požičia na test ich N-ko, na to sme ani len nepomysleli.

Prešiel však presne rok a my sme v októbri 2018 dostali do rúk najsurovejší Hyundai vôbec a rovno vo verzii Performance. Na tento test spomínam rád a hlavne často. Stretnutie s autom prvého jeho druhu je vždy také rozpačité. Naplní Hyundai moje očakávania a bude ponúkať to, čo všetci tvrdia?! A veru aj ponúkol. N-ko som vracal veľmi ťažko a ani za svet som sa nechcel s ním v redakcii rozdeliť, aj keď som musel. Naplnil moje túžby do maxima a dal mi ešte viac, ako som aj chcel. Ak ťa zaujíma test i30N Performance, budeme radi, ak sa preklikneš SEM.

 

 

Sotva pár týždňov dozadu sme však mali ešte unikátnejšiu možnosť. Stráviť s N-kom ďalší deň, ktorý však mal byť o čistom jazdení. N-day s úplne novým Fastbackom na Slovakia Ringu. Túto príležitosť som prenechal Paťovi, keďže on si ten hatchback pri mojej lakomosti v redakčnom teste až tak neužil. Večer ma čaká telefonát: „Kámo to bolo pop*@&!! To auto jazdí neskutočne..“. Rande na slepo mu teda vyšlo a Fastback N si ho získal. Vieme teda, že sa mu darí v predajoch, aj to, že veľmi dobre jazdí a perfektne dotvoril rodinu N, kedy sa k ostrému „tatkovi“ pridal jeho krajší syn.

A tu by som si chcel trošku zafilozofovať. Hyundai mal ešte 10 rokov dozadu na Slovensku renomé lacnej kórejskej automobilky, ktorý vyrábala síce spoľahlivé autá, no pre mnohých, nazvem to slušne, bežných zákazníkov, podpriemerne kvalitné autá. Či si už o histórii značky myslíš to isté, alebo si z toho druhého tábora, dobre určite vieš, akú diskusiu vyvolala informácia, že prichádzajú so svojim prvým ostrým Hatchbackom. Nie každý bol nadšený a doslova pohŕdali týmto názvom a dokonca aj osobou pána Biermanna. Potom Hyundai ukázal parametre, ukázal cenu a predviedol schopnosti N-ka a mnohým zavrel ústa. Tie ústa sú zatvorené doteraz a verím tomu, že viacerí z týchto hejterov sa teraz v jednom N-ku vyvážajú. A to bol ešte len Hatchback. Ten rozdrvil konkurenciu na prach a ukázal na každom trhu, kto je pánom. A hlavne teda na Slovensku. Potom ale prišiel Fastback N.

Ten nazývam veľmi vydarenou evolúciou v inej karosérii. Značka vypočula svojich zákazníkov, vypočula novinárov, čo sa im nepáčilo a práve to zmenila. Auto sa znova stalo o niečo dospelejším, dokáže viac splniť úlohu jedného auta v rodine vďaka lepšie nastavenému podvozku, vďaka väčšiemu kufru a s tým spojeným väčším komfortom aj na dlhších cestách, nie len na asfalte medzi štartom a cieľom. Fastback N nazývam s otvorenou mysľou najlepším hot-hatchom dnešnej doby. Vyhral to cenou, vyhral to jazdnými vlastnosťami a vyhráva to predajmi. Vyhral milión aj keď mu to nikto neveril a v dobe keď sa všetci naháňajú o sekundy prišlo N-ko, ktoré začalo lámať rekordy. Ale tie predajné. Dnes nejde o tie sekundy, ale kto viac na tom zarobí. A tak sa na cestách zrodil milionár z chatrče v podobe Hyundai. Hyundai i30 Fastback N. A ty si si ho ešte nevyskúšal? Utekaj si dohodnúť testovaciu jazdu!