Rok 2018 je rokom ostrých hot-hatchov. Mnohé značky spustili ofenzívu na poli práve tohto segmentu a my, automobiloví fanatici, sa môžeme tomu len tešiť a plesať. Hyundai N, Cupra alebo Renault Sport najviac rezonuje v internetových diskusiách a práve kórejská automobilka sa rozrozprávala na tlačovej besede na okruhu Nürburgring, kde sa koniec koncov N-ko zrodilo.

V prvom rade si predstavme ľudí, ktorí sú vo veľkej miere zodpovední za to, že Hyundai vôbec predáva ostrý hot-hatch i30N. Ich mená sú Thomas Shemera (riaditeľ divízie vysoko výkonných vozidiel Hyundai) a Albert Biermann (šéf divízie Hyundai N). Už od začiatku bolo pre nich jasné, že to neskončí len ostrou i30-kou. V krátkom časovom horizonte značka pokračovala v výkonnej ofenzíve ďalej a pre USA trh predstavila model Veloster N. Je možno až škoda, že sa nebude ponúkať aj u nás. Svet veľkého N-ka má spájať ten závodný život s tým každodenným. Divízia vysoko výkonných vozidiel Hyundai sa venuje popri vývoju nadupaných hot-hatchov zároveň aj vývoju a vylepšovaniu závodných špeciálov určených na závody TCR. To im vo veľkej miere pomohlo vo vývoji práve civilných osobných vozidiel, keďže vo veľa prípadoch čerpali inšpiráciu práve z motoršportu. Je známe to, že pokiaľ sa značka spojí s motoršportom, tak z toho vždy vzniknú veľmi dobré a funkčné stroje.

 

 

O úspešnosti modelu i30N hovoria aj čísla. Len za prvý polrok 2018 sa v Európe predalo 3000 kusov najostrejšej verzie i30N a záujem stále pretrváva. V Septembri tohto roku prichádza však menšia zmena, ktorej sa však netreba báť. Nové i30N, ktoré sa aktuálne už dajú objednať ako jediné, budú chodiť z výroby s filtrom pevných častíc. „Vďaka“ Európskej únie sa tak dočkáme zníženiu emisií, no na šťastie nie parametrov. Napríklad značka Seat musela kvôli našej milovanej únii a jej nariadeniam skončiť s predajom Cupry 300 a nahradí ju slabšia verzia 290. K nám sa dostane i30N s týmto filtrom na test v Októbri a už teraz sme zvedaví či sa to podpíše na zvukovom prejave N-ka. 

Značka do budúcna plánuje veľké veci. Už teraz vieme, že na autosalóne v Paríži predstaví i30 Fastback N, na ktorý sa veľmi tešíme. Stále sa však bude jednať o auto, ktoré je zároveň veľmi praktické a spája v sebe aj nespútanú agilitu a chuť rezať zákruty. A práve to je filozofia divízie N. Vytvoriť športové auto, s ktorým budete môcť chodiť na okruh, kde budete pokorovať výborné časy, no zároveň nestratíte perfektne praktické a komfortné auto na každý deň.

Ešte taká informácia na koniec, len za tento rok sa na Slovensku predalo 35 kusov modelu i30N, predpokladáme, že príchodom Fastback N sa toto číslo ešte zvýši.

 

 

 

 

Zdroj: Hyundai Slovensko