Niektoré zvuky by mali byť chránené zákonom. Tón päťvalca je jedným z nich. A hoci svet sa mení, CUPRA má jasno, nezabudne na svoje korene. Nový Formentor VZ5 po facelifte je dôkazom, že aj v roku 2025 môže byť benzín, emócia a charakter viac než len nostalgický luxus.
Facelift, ktorý nie je len o svetlách
Na prvý pohľad vyzerá ako evolúcia, ale nie taká, akú by ste čakali. Formentor dostal po troch rokoch na trhu novú tvár, ostrejšie línie a viac sebavedomia. VZ5 sa od bežných verzií odlišuje ešte agresívnejším predným nárazníkom, novým splitterom s logom VZ5, širšími blatníkmi a zadným difúzorom s diagonálnymi výfukmi v typickej medenej farbe.
CUPRA pridala aj nové odtiene karosérie – Magnetic Tech Matt, Century Bronze Matt či temný Dark Void. V kombinácii s novými 20-palcovými kovanými diskami vyzerá auto tak, ako sa cíti: dominantne.
Ikonický motor žije ďalej
Pod kapotou znovu pracuje ikonický 2.5-litrový päťvalec TSI, ktorý poznáme z predošlej generácie. Tentoraz však vyladený na 390 koní (287 kW) a 480 Nm krútiaceho momentu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 3,9 sekundy, čo je hodnota, ktorá by ešte pred pár rokmi bola nonsensom aj v Cupre.
Pohon všetkých kolies zabezpečuje Torque Splitter, teda aktívne rozdelenie výkonu medzi zadné kolesá, podobný princíp, aký používa aj Golf R. V praxi to znamená, že zadná náprava dostáva presne toľko výkonu, koľko potrebuje, či už v zákrute, alebo na výjazde zo šmyku.
Motor je spriahnutý so 7-stupňovou DSG prevodovkou, ktorá má prepracované radenie a ostrejšiu odozvu.
Zvuk, ktorý poznáte naspamäť
Keď som pred časom testoval pôvodný Formentor VZ5, nazval som ho „tajný agent s 5-valcom“. Mal charizmu, zvuk a nenápadnú eleganciu. Päťvalec znel ako orchester, ktorý hrá len pre vodiča, surovo, no s noblesou.
Táto nová verzia sa k tomu hlási. CUPRA priamo uvádza, že zachovala „ikonický päťvalcový zvuk“ ako jeden z pilierov auta. Dnešná doba síce núti automobilky k elektrifikácii, no tu ide o mechanický zážitok v najčistejšej podobe.
Technologická modernizácia
VZ5 po novom dostáva kompletne prepracovaný interiér, nový infotainment s väčším displejom, rýchlejším rozhraním a zjednodušeným ovládaním klimatizácie. Materiály sú na vyššej úrovni, ambientné osvetlenie prechádza naprieč palubovkou a sedačky typu CUPBucket s prešívaním a medenými detailmi pôsobia viac ako z pretekárskeho auta než z crossoveru.
Aj keď pôvodný VZ5 mal vynikajúce riadenie a odozvu, nová generácia dostala upravený softvér riadiacich jednotiek, teda presnejšie dávkovanie výkonu, ostrejšie reakcie plynu a jemnejšiu prácu adaptívnych tlmičov.
Limitovaná séria pre vyvolených
Rovnako ako prvá verzia, aj faceliftovaný Formentor VZ5 bude limitovaný na 4 000 kusov. Výroba prebieha v Barcelone, no tentoraz aj s pravostranným riadením, po prvý raz sa teda VZ5 dostane aj na britský trh.
Zberateľská hodnota tohto modelu je prakticky istá. Päťvalcové motory miznú z trhu a VZ5 bude patriť medzi posledné autá, ktoré ponúknu túto kombináciu. Surový zvuk, brutalitu a špičkovú techniku v karosérii crossoveru.
![]()
![]()
![]()
Záver: auto, ktoré si ide vlastnou cestou
Keď som pôvodný Formentor VZ5 testoval, napísal som, že je to „auto pre ľudí, ktorí nepotrebujú kričať, že majú rýchle auto. Stačí im vedieť, že ho majú.“
Facelift tento výrok ešte viac umocňuje. VZ5 si nenecháva diktovať trendy, ale definuje ich po svojom.
V dobe, keď aj športové značky prechádzajú na hybridy a elektrinu, je tento Formentor akýmsi vzdorovitým predstaviteľom spaľovacieho sveta. Päťvalec sa nevzdáva, len sa učí žiť v novom čase.
A ak existuje crossover, ktorý si zaslúži titul „posledný z rodu“, potom je to práve CUPRA Formentor VZ5.
P.S.: a verím, že sa v Cupre pozreli aj na jemné zmeny v interiéri, ako som naposledy vyplakával v teste Formentoru VZ5. Aspoň pozmenená grafika virtuálneho kokpitu a nejaká plaketka VZ5 v interiéri by padla vhod 😉



