Cupra sa zrodila ako výkrik rebelstva. Kedysi znamenala vrchol športovej dokonalosti pre Seat, no dnes už kráča vlastnou cestou, oslobodená od hraníc materskej značky. No táto nezávislosť nesie istú zodpovednosť – ako definovať samú seba, keď už nie je len o športových extrémoch?
Formentor je živým dôkazom tejto evolúcie. Značka, ktorá sa kedysi opierala o jednoduché rovnice výkonu a rýchlosti, teraz preniká hlbšie. Zostavuje svoju identitu v štruktúre každého modelu, od základného 1.5 TSI až po vrcholné VZ. No práve tu, v modeli VZ s výkonom 333 koní, cítime tie najvýraznejšie genetické odtlačky jej minulosti.
Každý detail je dôkazom toho, že Cupra si už nekladie otázku, čo to znamená byť športovou značkou. Namiesto toho kladie otázku: Ako môže športový duch existovať v harmónii s každodenným životom? Formentor VZ nie je len stroj na preteky – je to niečo viac. Je to produkt novej definície toho, čo znamená byť Cupra: odvážne, ale nie zbytočne agresívne; sofistikované, no stále nesmierne živé.
A práve tu prichádza na scénu nami testovaná verzia Formentor VZ. Model, ktorý nesie na pleciach nielen očakávania verných fanúšikov, ale aj závažie minulosti plnej triumfov. Motor s výkonom 333 koní nie je len číslo – jeho symbolika je hlbšia. V numerológii sa trojka spája s tvorivosťou a harmóniou, no v prípade Formentora VZ predstavuje trikrát posilnenú vôľu napredovať. Tento model nepatrí do vitríny spomienok, ale do každodenného života tých, ktorí si trúfajú prekročiť hranice bežnosti.
V každej zákrute, pri každom zrýchlení cítite, že toto auto bolo postavené s úmyslom. Nehľadá kompromisy, nesnaží sa zavďačiť každému. Je to vyhlásenie, nie otázka. Pri každom pohľade na ostré línie karosérie a nekompromisný postoj podvozku máte pocit, že tento Formentor už nežiada o uznanie. On ho prirodzene priťahuje. Jeho sila spočíva v kombinácii dedičstva a ambície – v tom, že dokáže spojiť odkaz svojej minulosti s modernými potrebami bez straty duše.
Medzi jeho highlighty patrí precízny Akrapovič výfuk, ktorý pridáva charakteristický zvuk a športový nádych, vysokovýkonné brzdy Akebono pre maximálnu kontrolu a ikonické Sabelt sedadlá, ktoré dokonale objímajú telo vodiča. Tieto detaily spoločne formujú vozidlo, ktoré definuje nový štandard športovej elegancie. O tom si však povieme ešte viac. No čo, si navnadený na tento test, alebo si si práve povedal „meh“?
Cupra pre generáciu Z
Cupra vo mne zostane navždy zapísaná ako Seat Leon Cupra s výkonom od 260 koní, až po vrcholnú verziu s výkonom 310 koní. S týmito autami som prežil začiatky svojej novinárskej kariéry a nielen to. Sprevádzali ma vo videách, na cestách, či v mojich mokrých snoch od mojich 18-tich rokov. Pre mňa osobne predstavovala Cupra vždy niečo špeciálnejšie. Balancovala na pomedzí iných výrobcov a ich vrcholových verzií a často sa skrývala v ich tieňoch. No neprávom. Pre mňa to bola srdcovka hlavne od momentu, kedy som si sám kúpil Seat Ibizu vo verzii FR a túživo pozeral na predstavený koncept modelu Cupra Ibiza poslednej generácie. To sa písal rok 2019. Svet sa však zmenil a ako iste vieš, Cupra Ibiza žiaľ nikdy neuzrela svetlo tohto sveta. Cupra sa stala za tie roky vyslovene virálnou značkou a získala si uznanie nielen u novinárov, ale aj u bežného obyvateľstva. Ako iste môžeš vidieť, keďže ich zopár stovák behá aj po našich cestách.
Zatiaľ čo pred desiatimi rokmi bol ten stav iný. Ak si za mesiac stretol jednu Cupru (Myslím Seat Cupra), bol si naozaj šťastko a tešil si sa tomu. Doteraz si pamätám ten deň, kedy predstavili novú Cupru Atecu a zrazu sa ten môj Cupra svet akosi rozšíril a zväčšil. Z malej komunity sa vytvorila virálna značka s obrovským predajným cieľom, ktorý sa jej darí úspešne plniť. A potom príde na svet niečo také ako bol aj Formentor VZ5, či tento testovaný Formentor VZ 333 a ja som znova spoko, že to neostalo len pri 1.5 TSI, a že predsa len Cupra stále chce prinášať aj tie emócie.
Sú to autá pre ortodoxných fanúšikov tejto značky, ktorý nezanevreli na jej zameranie a na jej korene, či už spomínanú genetiku. Ako chlapi, ktorým v 30-tke začnú kvôli genetike vypadávať vlasy, tak Formentor VZ vo svojej najlepšej forme prináša odkaz svojich predkov, ktorí by dnes boli naňho hrdí.
VZ je dnes viac ako kedysi
Ešte donedávna kráľoval ponuke Formentoru model VZ5. Navždy ostane tou legendou, ktorej sa podarilo dostať pod kapotu 5 valec od Audi. Ťažko popísať doteraz to, aký úspech to pre značku bol. Ja to považujem za tak neuveriteľné, ako keby Ferrari poskytlo svoj motor 3.8 V8 do Porsche. Jednoducho, nikto tomu dlho neveril. Všetci sme však vedeli to, že VZ5 je tu len na chvíľku. Niečo teda muselo namiesto VZ5-ky prísť, čo vyplní tú prázdnotu v srdciach fanúšikov značky Cupra a prinesie znova niečo špeciálnejšie. A tak sa dnes spolu pozeráme na faceliftovaný model Formentor VZ, ktorý teda dostal pod svojim kabátom toho viac, ako len novú fasádu.
V prvom rade by som začal srdcom tohto zeleno-sivého matného španiela. 2.0 TSI je nám už dobre známy, no v tomto prípade je v prevedení EVO 4b a má magických 333 koní. Jeho krútiaci moment je 420 Nm a 100 km/h pokorí za 4.8 sekundy. Pre mňa osobne je toto premieriové stretnutie s týmto motorom v jeho najsilnejšom prevedení. Doteraz sme na seba nemali šťastie a testoval som tak len jeho slabšiu verziu s 245 koňmi, respektíve 270 koňmi. Som však rád, že som si s tým počkal, keďže sa ku mne dostala zrejme tá najlepšia modifikácia.
EVO 4b označuje najnovšiu inováciu dobre známeho motora 2.0 TSI. EA888 je už rovnako legendárnym kódovým označením a v spojení s 333k má naozaj magické čísla. Tento motor prešiel istou modernizáciou a ponúka v súčasnosti blok aj hlavu valcov z hliníka, no drvivá väčšina vnútorností: vačky, ojnice, kľuka… sú kované. Vďaka tomu dokáže zvládať až 1.3 baru od turbodúchadla, ktoré používa od firmy Continental. Toto turbodúchadlo je používané tiež ako nové pre generáciu EVO 4b. Jeho oficiálny limit je na úrovni 1.6 baru, kedy so sériovými vnútornosťami zvládajú tieto motory bez problémov 430 koní. Toto turbo nahradilo niekedy používané IHI IS38. Viacerí však tvrdia, že súčasné turbodúchadlo ponúka plochejší prejav výkonu a motor je o čosi menej výbušný. To je docielené hlavne jeho ľahšou konštrukciou a schopnosťou sa „rýchlejšie nafúknuť“.
Čo sa však ešte zmenilo, je chladenie. To po novom má dva okruhy a zvlášť sa chladí hlava valcov a zvlášť blok motora. Takto je chladenie efektívnejšie a zabezpečí sa tak trvácnosť tohto motora. Ako je už dobre známe, tak tento motor stále používa priame vstrekovanie paliva. Verzia EVO 3 mala istú dobu kombináciu priameho a nepriameho vstrekovania, ktoré však neskôr vyhodili, keďže produkovalo zbytočne veľa emisií CO2. Pre výrobcov je zrejme lepšie, ak sa motor zakarbónuje na strane sacích ventilov, ako keď by ten „odpad“ mal dávať do výfuku.
Prevodovka je už potom stará známa klasika bez akejkoľvek výraznej zmeny. DQ381 je na trhu už takmer 10 rokov a dimenzovaná bola hlavne pre silnejšie motory do 420 Nm. V tomto prípade teda naráža na svoje maximum krútiaceho momentu. Pre Formentor VZ bola však jej elektronika odladená a prevzala si funkciu S+ respektíve M+, kedy podrží zaradený stupeň a sama nepreradí! Táto prevodovka má už svoj vek a otvorene poviem, že sú na trhu už aj lepšie dvojspojky v športových autách, ALE! Táto skriňa aj vďaka svojmu veku je v prvom rade osvedčená. To, že jej občas podradenie trvá dlhšie, ako by človek chcel, alebo že pri obmedzovači občas zaváhala, sa jej dá aj odpustiť. Len na Slovensku je tak 10 firiem, ktoré sa venujú priamo servisu DQ381, čiže z dlhodobého hľadiska človeka nezožerie. A existuje kopec úpravcov, ktorí dokážu toto DSG preprogramovať, aby radila o čosi rýchlejšie.
Pohon 4Drive je kapitola sama o sebe. Znova sa stretávame s pohonom od Borg Warner, čo je firma, ktorá odkúpila patent Haldexu a na ich základoch postavila 6. generáciu tohto osvedčeného systému. Nestretáme sa s ním ani prvýkrát a ani posledný. V tomto prípade však Borg Warner bol vylepšený unikátnym diferenciálom na zadnej náprave, ktorý sme doteraz mali možnosť vidieť len vo Formentore VZ5, Golfe R, či Audi RS3. Dnes ho dali aj do Formentoru VZ a to mu dovoľuje driftovať! Áno, má aj tento režim, no oveľa viac tento systém človek ocení pri bežnej ostrej jazde, ako pri driftovaní. Pointou je to, že dokáže rozdeliť silu medzi zadné kolesá v pomere 100:0.
V jeho útrobách nájdeme sériu spojkových lamiel, ktoré sú ovládané elektromechanickým aktuátorom a behom milisekúnd dokážu smerovať silu na jedno, alebo druhé koleso. Ich výhodou je to, že to robia prediktívne. To znamená, že „čítajú“ jazdu a ich svornosť sa mení ešte pred samotnou stratou trakcie pre čo najlepší prejazd zákruty. Zámerom tohto systému nie je naučiť haldex driftovať, ale zlepšiť jeho správanie na hrane. Borg Warner Haldex navyše vie na zadok presunúť až 50% výkonu. Niekde sa uvádza pri týchto modeloch ako Formentor VZ a Golf R, že dokonca až 100%, no viem s istotou potvrdiť, že to je tých 50% výkonu, lebo ani pri točení sa na mieste mi predok nikdy neodpojilo 🙂
Fuh, zasa som sa trošku opustil s teóriu. Prisahám, že ja raz napíšem knihu o technológiach v autách, ktoré som kedy testoval. Vždy sa pri tom nechám uniesť a neviem kedy je tomu koniec.
Počas týždňa na teóriu čas nemám
Tento Formentor VZ som mal od štvrtka do pondelka. Aby v Cupre obsadili čo najviac redakcií, tak sme sa prestriedali vrámci jedného týždňa dvaja. V prvom rade som veľmi rád, že sa mi vôbec Formentor VZ ušiel a nikto predo mnou ho nepoškodil, čo sa pri týchto autách bežne stáva. V druhom rade som veľmi rád, že mi ho Cupra vôbec dala na test, keďže som VZ5-ku trošku „odflákol“ a príliš subjektívne som sa vyjadril k jej kvalitám 😀 A až spätne som si uvedomil, že si to to auto vôbec nezaslúžilo. Aj keď predsa len ma možno v Cupre vypočuli a to, čo sa mi nepáčilo na VZ5, tu výrazne vylepšili! Späť však k tým štyrom dňom s Cuprou Formentor VZ.
Mal som extrémne šťastie, že v piatok nasnežilo. A dokonca dostatok na to, aby som sa naozaj že zabavil aj na snehu. A môžem povedať, že Formentor VZ je presne to auto, ktoré chceš na sneh. Ten BorgWarner za mňa funguje veľmi správne. Nie je to síce tak vyvážený systém, ako napríklad ten vo WRX STI, kde presne vieš, koľko výkonu ti kam ide, ale dá sa veľmi rýchlo naň zvyknúť. Na snehu je auto najprv pretáčavé a akonáhle to hodíš do uhlu, začne sa chovať ako typická štvorkolka v drifte. Ak si chceš užiť uhol čo najdlhšie, je potrebné ísť naň nedotáčavo. Akonáhle dáš kontru väčšiu, ako je treba, hneď si ťa predok zrovná. Je veľmi čitateľná a práve výhoda tej zábavy je tá, že nemusíš vyslovene mať ručnú na to, aby si ho dostal do driftu. Stačí ti plyn a potom rozvážne pracovať s volantom.
Na snehu som si to síce užil, ale žiaľ nie moc dlho. Teplota bola okolo nuly a zhruba do dvoch hodín, aj za pomoci cestárov, bola zo snehu už len brečka so štrkom. Každopádne, Formentor VZ na snehu je dokonalé auto. Vďaka prevodovke, ktorá podrží zaradený prevodový stupeň, som sa nemusel trápiť s tým, že by mi samé v zákrute preradilo smerom hore a ja tak stratil to momentum. Navyše obmedzovač v štýlu „wutututu“ znie spolu s Akrapovičom veľmi efektne. Extrémne dobré auto na snehu. A čo teda na suchu?
Tu som musel oceniť v prvom rade hlavne geniálne sedačky. Kto by to bol povedal, že naprieč všetkých značiek, ktoré sa kedy sústredili na výrobu športových áut a dávali do nich všakovaké športové, či nešportové škrupiny, to vyhrá zas len Cupra. Tá sa totižto spojila so Sabeltom a vytvorili tie najlepšie škrupiny, aké som kedy v aute sedlal. A to som sedel už naozaj v hocičom. Toto sú najpohodlnejšie a najlepšie sériovo dodávané škrupiny v histórii ľudstva a známe Recaro Sportster z Meganu R.S., či Focusu RS, môžu ísť už ozaj na večný odpočinok. Okrem toho, že sú však veľmi pevné a tak dobre držia celé telo, sú aj vynikajúco nastaviteľné, keďže sú plne elektrické. Zo zadnej časti majú navyše reálny karbón a ten im ešte viac pridáva na rešpekte. Ako by povedal Martin z Martina: „Klobúčik!“
Škrupiny mi teda plne dovolili vnímať auto, pohon, motor, či práve prevodovku. Nie som si istý, či za vývojom verzie VZ stojí nejaký špeciálny tím, ktorý sa venuje len tejto divízii, ale môžem povedať, že si odviedli svoju prácu 100%-ne. Už vo VZ5 som mal možnosť okoštovať viaceré z týchto fičúriek, no na VZ5 mi najviac pri športovej jazde paradoxne prekážal charakter 5-valca. Stále si stojím za tým, že mal až príliš výraznú turbo-dieru a jeho aktívne otáčky začínali privysoko na športové auto. V tomto prípade tu však turbodieru nenájdeme žiadnu a tak pri ostrej jazde sú reakcie plynu absolútne bez zaváhania už od 2000 ot./min. Motor je príjemne výbušný, má slušný prejav a vydrží toho naozaj veľa.
Je však už naladený jemne odlišne, ako niekedy a jeho krivka výkonu je viac plochá. Na zábavu na okreskách je to však ideál. Motoru veľmi pomáha aj rýchla prevodovka so super reakciami. No najväčším pomocníkom na ceste za zábavou je unikátny Torque Splitter na zadnej náprave. Vďaka rozdeleniu pohonu vie auto driftovať aj na suchu a tento unikátny diferák zabezpečuje brutálne čistú stopu, ktorá vie byť bezprecedentne rýchla. Veľmi sa mi páči osadenie tohto systému do CUV, keďže podvozok v tomto aute je ideálom na okresky. Tým, že tlmiče majú väčší akčný rádius vďaka vyššej svetlosti, tak dokážu lepšie „dýchať“. Na rozbitejších cestách sa tak toto auto ani náhodou netrápi a veľmi pekne filtruje všetky neduhy ciest. Osobne som preferoval mäkšie nastavenie podvozku a viac som si to užil.
A brdzy? Akebono s priemerom 375 mm a 6-timi piestikmi nepotrebujú vôbec komentár. 10 z 10 na okreskách a na okruhu som ich teda nemal možnosť vyskúšať, tak nedokážem hodnotiť. Jediné, čo som postrehol, je to, že zadné brzdy nedostali žiadnu kúru hodnú športového auta a tak na brzdách je cítiť výraznú dominanciu prednej nápravy. Akonáhle si nabrzďuješ do zákruty, jemne ti podhodí zadok, ktorý nedokáže držať krok s predkom.
Osobne sa však Formentoru veľmi teším. A nielen tomuto s 333 koňovým motorom, ale aj tomu, so slabším 265 koňovým dvojlitrom. Akonáhle je to VZ, je to dobré. Čo ma však na tom teší najviac, je tá vytrvalosť stále takéto autá na trh prinášať. Ani možno netušíme, ale čo ak sú už posledné. Čo ak za pár rokov oznámia úplny koniec a už nikdy si nebudeš môcť kúpiť Formentor VZ s Akrapovičom? Hmmm, zvláštna doba.
Už vyzerá luxusnejšie
Inak by som to asi nazval aj: „Hodný svojej cenovky“. Akonáhle sa na toto auto pozrieš, tak ťa očarí jeho farebným prevedením. Matný lak Enceladus Grey, ktorý na prvý pohľad pôsobí ako zelený, je príjemným spestrením palety ponúkaných farieb na Cupre. Na Formentor sú v súčasnosti dostupné práve podobnéº farby v odtieňoch sivej, bronzovej, modrosivej a podobne. V ich ponuke teda nenájdeme žiadne krikľavé výstrelky, čo by na druhú stranu nemuselo byť do budúcna zlé. Farebne je teda v súčasnosti Formentor skôr smutným autom, ale prispôsobil sa dobe. Trend je trend a mne osobne sa aj táto matná sivo-zelená páči. Hlavne ak je k tomu ešte zladený interiér, kde rovnako nájdeme palubnú dosku obtiahnutú v podobnom odtieni. Najviac však Formentoru nepridávajú medené doplnky.
Je to určite práve ten prvok interiéru, ktorým sú sedačky. Takto mal podľa mňa vyzerať Formentor VZ5 v základe! Pri pohľade do kokpitu auta sa ti potvrdí, že naozaj je hodný svojej cenovky, lebo vyzerá k svetu. A to stačili sedačky, či iná farba prešívania. Pamätám si, ako bol niekedy Formentor dostupný s tou modrou kožou Petrol Blue. To malo tiež niečo do seba a môžem za seba povedať, že v Cupre majú dobrého dizajnéra, ktorý vyberá tieto farby a kombinácie. Geniálne vyzerajúce auto!
Nový Formentor má však aj výrazne lepšie spracovanie interiéru po stránke kvality. Máme tu použité mäkšie materiály, viac prvkov máme mäkčených a tak je vypracovanie už na úplne inej úrovni. Veľmi veľa spraví aj kryt reproduktorov Sennheiser, ktorý tiež pridáva dverám na estetickom leveli.
Jediné, čo mi v tomto konkrétnom aute chýbalo, bola 360º kamera. Tá žiaľ nebola doobjednaná do tohto konkrétneho kúsku a tak som sa musel uspokojiť len s parkovacou kamerou. Inak výbavovo dokáže naozaj potešiť, či už prepracovanými Matrix LED svetlami, pekným vizuálom, či aj stabilným operačným systémom a prvkami ambientného osvetlenia. Tie stále majú čo povedať!
VZ – Veľmi Z-úžasnéCUVsošportovýmduchom
Ak by existoval pojem ideálneho auta pre mladého človeka, ktorý hľadá športové vlastnosti, dizajn, pohon všetkých kolies, či istý status, tak toto je presne ono! Auto, ktoré je aktuálne bez priamej konkurencie, mi ukázalo, ako dobre dokáže Cupra odladiť svoje autá. Zároveň dokázalo utvrdiť samé seba v tom, že podedilo isté gény po svojich predkoch. Ono však nie je rovnaké, ako bol niekedy Seat Cupra Leon. Ono je totižto ešte lepšie. A to vo všetkých smeroch, ktoré ma teraz napadnú. Cupra Formentor VZ potvrdilo svoje kvality a po facelifte sa stalo ešte lepším auto, ako sme ho predtým poznali.
A pritom stačilo dostať len zopár úprav, ktoré možno predtým ľudia vyhľadávali v aftermarkete. Je to dnes tak komplexný balík, že ťažko budeme hľadať niečo všestrannejšie. Páči sa mi, páči sa okoliu a aj za cenu 63 tisíc € za to naozaj stojí. Dnes dokonca stále platí aj akcia, kedy dokážeš mať Formentor VZ už od 52 tisíc €, čo je cena naozaj na zváženie. Stále však musíš v hlave mať to, že si nekupuješ obyčajný Formentor. Kupuješ si VZ-ko, ktoré je plnokrvné Hot-CUV so všetkým, čo k tomu patrí!