Predstav si, že sa ocitneš na šampionáte šachu medzi modelmi áut, kde hlavným súperom nového hráča nie je nikto iný, než jeho vlastný stvoriteľ. Na jednej strane stojí Cupra Leon – fešák s ambíciami, novou stratégiou a hlavne faceliftom. A na strane druhej? Starý známy – Seat Leon, ktorý, aj keď bol kedysi hlavnou figúrkou na tejto doske, dnes akoby tápal. Roky sa míňajú, šéf značky Wayne Griffiths ohlasuje veľké plány, ale zatiaľ sa zdá, že Seat má problém nájsť si svoje miesto, a hlavne – nájsť tú cestu modernizácie, po ktorej tak túži. Akoby sa všetky pohľady upierali v tomto momente len na Cupru a jej modelovú ofenzívu.

Do tejto partie však prichádza Cupra Leon s faceliftom a nielenže sa snaží ukázať, že je viac ako len klon svojho predchodcu, ale jasne naznačuje, že Seat môže mať problémy ďalej udržať krok. A nielen Seat, pozornosť by mal zbystriť aj veľký brat Volkswagen. Golf sa roky tvári ako auto, ktoré je nedotknuteľné, ale Cupra Leon sa začína nebezpečne približovať. A aj keď tento konkrétny kúsok má pod kapotou „len“ 1.5 e-TSI s výkonom 150 koní a DSG prevodovkou, teda nič, čo by budilo dojem odkazu klanu Cupra, ide o tiché a premyslené kroky.

A presne v tom je tento faceliftovaný Leon majster. Nehrá na silu. Nehrá na to, aby udrel okamžite a hneď vás uvrhol na cestu plnú adrenalínu. Nie. Tento Leon je o premyslených ťahoch, o taktickom zrýchlení, ktoré nie je okamžitým „kopancom“, ale skôr plynulým, lineárnym prísunom výkonu. Možno v tom nájdeme trocha paradox – auto, ktoré sa tvári, že je športovejšie, než v skutočnosti je. A práve to je ten trik. Tá dlhoročná rafinovaná hra značky Cupra, ktorá najprv mala Leon ako výkladnú skriňu s 300 koňmi pod kapotou a postupom času sa stal univerzálnym hráčom.

A teraz sa vráťme na šachovnicu. Seat Leon, ktorý zatiaľ iba stojí a vyčkáva na svoj ďalší ťah, sa pomaly ocitá v úzkych. Cupra Leon mu už dýcha na krk akoby ani bratia neboli. A Seat, so všetkými tými veľkými plánmi na roky budúce, akoby nevedel, čo bude jeho ďalší krok. Cupra sa naopak už dostala na výslnie. A aj keď verzia 1.5 e-TSI s automatom nie je najagresívnejším hráčom v poli, stále je to silný hráč s obrovským potenciálom a ľúbivou tvárou s emóciou dravca.

A čerešnička na torte? Toto všetko sa deje v krásnej farbe Taiga Grey. Ten odtieň pôsobí trochu tajomne, trochu elegantne, a predsa nesie istú dávku dravosti. A tak pred nami stojí auto, ktoré, aj keď sa zdanlivo hrá na športovca, je pripravené zobrať si svoju časť trhu, či už Seat Leon chce alebo nie. A ešte, čo na to povie Golf?

 

 

Letom svetom technikou:

V tejto časti testu sa bližšie pozrieme na techniku modernizovaného Cupra Leon, ktorý sme tentokrát dostali v prevedení s mild-hybridným systémom, konkrétne teda 1.5 e-TSI. Ide o premiéru, kedy máme možnosť otestovať tento typ motorizácie v modeli Cupra, a tak si rozhodne zaslúži osobitnú pozornosť.

Mild-hybrid: Čo to vlastne je?

Mild-hybridné systémy, ako ten použitý v 1.5 e-TSI motore (kód motora EA211 evo), predstavujú prvý krôčik medzi plne spaľovacím a plne elektrickým pohonom. Na rozdiel od klasických hybridov alebo plug-in hybridov však mild-hybrid nedokáže vozidlo poháňať výlučne elektrickým motorom. Jeho hlavnou úlohou je podporovať spaľovací motor, znižovať jeho spotrebu a emisie, a zároveň zlepšiť celkovú plynulosť jazdy. V preklade to bol výmysel na zníženie tabuľkových emisií, aby sme čo najdlhšie udržali benzínové motory na trhu – a.k.a. najmenej bolestivá cesta elektrifikácie.

Srdcom tohto mild-hybridného systému je 48V štartér-generátor, ktorý slúži ako asistent pre benzínový motor. V prípade Cupra Leonu 1.5 e-TSI má tento elektromotor výkon 18 koní (13,5 kW) a 56 Nm, ktoré pridáva k spaľovaciemu motoru pri zrýchľovaní, rozjazde z miesta a v iných situáciách, kde je potrebná krátkodobá dodatočná sila. V praxi tak elektromotor zvyšuje dynamiku a znižuje spotrebu paliva, čím robí jazdu úspornejšou a ekologickejšou.

Benzínový motor s podporou mild-hybridu

Pod kapotou teda nájdeme benzínový štvorvalec s objemom 1.5 litra, ktorý dosahuje výkon 110 kW (150 koní) a krútiaci moment 250 Nm. Tento motor sa však môže spoľahnúť na podporu spomínaného 48V elektromotora, ktorý pomáha napríklad pri rozjazdoch alebo jemnom zrýchľovaní, kde prísun dodatočných 56 Nm nie je na škodu.

Čo je dôležité spomenúť, je, že mild-hybrid dokáže v niektorých situáciách spaľovací motor úplne vypnúť, čo vedie k zníženiu spotreby paliva a emisií. Týmto spôsobom dokáže Cupra Leon „plachtiť“, teda jazdiť bez aktívneho chodu motora, a to pri akejkoľvek rýchlosti. Ak sa napríklad pohybujete konštantnou rýchlosťou na diaľnici alebo idete z kopca, systém vyhodnotí, že výkon spaľovacieho motora nie je potrebný, a motor úplne vypne, pričom vozidlo sa spolieha len na kinetickú energiu.

Plachtenie však nie je len o vypnutí motora – tu prichádza na scénu inteligencia celého systému. Pred každou obcou alebo prudším zjazdom dokáže systém predvídať a včas naštartovať motor ešte predtým, než siahnete po brzde. Toto funguje veľmi hladko a zabezpečuje, že motor brzdí vozidlo a zároveň dochádza k využitiu rekuperácie. Elektromotor tak pri decelerácii zberá energiu, ktorú ukladá do batérie, a znižuje tak zaťaženie klasických bŕzd.

Inteligentný štart-stop systém

Jedným z kľúčových prvkov mild-hybridnej technológie je pokročilý štart-stop systém. Ten v Cupra Leon funguje tak, že pri každom zastavení, napríklad na semaforoch, dokáže motor úplne vypnúť, čím šetrí palivo (mal by :)). No nie je to len o zastavení – systém je natoľko inteligentný, že dokáže vypnúť motor aj pri jemnom brzdení, tesne predtým, než vozidlo úplne zastaví. Na rozdiel od klasických štart-stop systémov je však tento proces omnoho plynulejší a rýchlejší, čo prispieva k lepšiemu zážitku z jazdy.

Štart spaľovacieho motora je tu takmer nepostrehnuteľný a elektromotor dokáže motor naštartovať skôr, ako sa reálne zastavíte, aby bola jazda vždy plynulá a bez zbytočných otrasov alebo nepríjemností pri rozbiehaní. Toto štartovanie funguje práve cez štartér-generátor a teda odpadá úloha štandardného štartéra, ktorý by sa pripájal na zotrvačník.

Výsledok: Plynulá a efektívna jazda

V kombinácii s 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG táto mild-hybridná technológia poskytuje Cupra Leonu vynikajúcu rovnováhu medzi výkonom a komfortom jazdy. Na bežné denné jazdenie je 150 koní viac než dostačujúcich, a vďaka asistencii elektromotora je zrýchlenie príjemne plynulé, bez zbytočných rázov alebo trhaní. A cítiť ten 18 koňový elektromotor? Trošku hej. Nie je to samozrejme nitro, ako si to niektorí predstavujeme, ale určite je prvý záťah iný, ako poznám z klasickej 1.5-ky.

Pre väčšinu vodičov to znamená možno len ďalšiu prekážku, no pre mňa to je budúcnosť zachovania si dobrých motorov. Som presvedčený o tom, že ak bude Európska únia ďalej tlačiť na elektrifikáciu, tak 48 Voltovému systému sa čoskoro nevyhneme nikde. Tento mild-hybridný systém v Cupra Leon 1.5 e-TSI je perfektným príkladom toho, ako moderné technológie môžu zlepšiť zážitok z jazdy bez toho, aby ste sa museli úplne vzdať prejavu klasického benzínového motora.

 

 

Zas sme pri tom…

Jazda v Cupra Leon 1.5 e-TSI, to je ako keď sa prihlásite na Spartan Race a zistíte, že ste vlastne omylom zapísaní na prechádzku s paličkami Nordic Walking. Na začiatku sa cítite nadupane – máte športový outfit, na nohách tenisky, čo vyzerajú, že by zvládli maratón v púšti, ale potom si uvedomíte, že vaše tempo je skôr pohodový krok, kým v ušiach hrá soundtrack z filmu „Tajný život Waltera Mittyho“. Toto nie je športovec na šprint, toto je parťák na každodenné prechádzky v parku po práci.

Keď sadnete do Cupry Leon, čakáte niečo ako explóziu – veď je to predsa Cupra, nie? A zas sme pri tom istom, čo mi v hlave stále leží. Pod kapotou má 150 koní, čo je tak akurát na to, aby ste si vychutnali ľahký poklusík okolo parku, ale do šprintu vás to nepoženie. V praxi je to taký ten váš kamarát, ktorý nikdy neodmietne ísť na víkendový beh, ale ak by ste ho pozvali na polmaratón, slušne by sa vyhovoril na boľavý členok, či soplík a radšej zostal doma s knižkou.

Ako sa Cupra Leon cíti na ceste?

Ten motor 1.5 e-TSI je totiž na každodenné jazdy po meste skutočne vďačný. Máte pod nohami solídnych 150 koní a 250 Nm krútiaceho momentu, čo znie slušne, ale tu nejde o pretekára, tu sa bavíme o zrýchlení 8.7 sekundy z 0 na 100 km/h. Z bodu A do bodu B sa však dostanete efektívne, a čo je najdôležitejšie, s úsmevom na tvári. Takže ak hľadáte niečo na každodenné cestovanie, čo zvládne bežné situácie bez toho, aby vás trápilo, že „nevyvetráte kone pod kapotou“, ste na správnom mieste.

Ale teraz pozor: Cupra Leon má jednu tajnú zbraň – jeho podvozok. Ten totiž kričí po rýchlosti, po ostrých zákrutách, po neskutočných zážitkoch. Je to ako keby ste si dali predtréningovku na varenie čaju. Tie 19-palcové disky a obutie 235/35 R19 sú skôr na nejaký ostrý hot-hatch než na 150-koňového fešáka s ofinkou. Strmý nástup brzdného účinku, presné riadenie, či polo-škrupinové sedadlá, ktoré vás objímajú, akoby ste mali práve odštartovať v Le Mans. A vy? Vy si len idete pokojne do obchodu po mlieko. Smutné, však?

Človek má pocit, že podvozok a riadenie boli navrhnuté pre model, ktorý bude mať minimálne 300 koní. Všetko je tu pripravené na to, aby ste mohli naháňať rekordy na okruhoch, a pritom sa sotva dotýkate potenciálu tohto auta. Cupra Leon je doslova ako boxer, ktorý sa celý čas len zahrieva a vy mu nikdy nedovolíte vstúpiť do ringu. Jeho podvozok by totiž zvládol oveľa, oveľa viac. A ono to je vlastne na konci dňa aj dobre, ak je podvozok predimenzovaný, čo v tomto prípade s príplatkovým DCC platí dvojnásobne!

A to nehovoríme o zadnej náprave – áno, zadná náprava v Cupre je v tomto prípade polotuhá torzná priečka. Ak máte pocit, že je to krok späť oproti viacprvkovej náprave, pravdou je, že pri tejto motorizácii to stále stačí. V rámci každodennej jazdy nevnímate žiadnu dramatickú stratu komfortu, hoci pri ostrých jazdách by možno talentovanejšie riešenie prišlo vhod.

Ale keď už, aspoň šetrí…

Jedna vec, ktorú treba na Cupre Leon v tejto konfigurácii oceniť, je spotreba. Napriek tomu, že to vyzerá ako auto hodné 100 oktánu, dokáže byť celkom skromné. V meste si pýta 7.6 litra na 100 kilometrov, mimo mesta je to príjemných 5.6 litra, a na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h si drží veľmi slušných 6.1 litra. Takže aj keď tu máte športové sedadlá, športové disky a športové riadenie, vaša peňaženka sa rozhodne nebude sťažovať. To už znie ako skvelý kompromis, však?

Šachový génius na ceste

Takže ak si to zhrnieme, Cupra Leon 1.5 e-TSI je niečo ako tichý taktik v šachovej partii. V rýchlosti vás neohromí, nevrazí vám knockout priamo na prvý pokus, ale robí premyslené a efektívne ťahy. A kým sa vy, nadšený šachista, pozorne sústredíte na ďalší ťah, podvozok a riadenie trpezlivo čakajú na ten moment, keď im konečne dovolíte ukázať, čo dokážu. A keďže im to možno nikdy nedovolíte, vždy budete mať pocit, že si sadáte do niečoho, čo má veľký, ale nenaplnený potenciál.

Takže, Cupra Leon 1.5 e-TSI – Nordic Walking kráľ kompaktného segmentu, ktorý v sebe skrýva športovca, ktorého z neho nikdy nepustíte von. Ale aspoň sa pritom ušetrí nejaké to palivo, nie?

 

 

Dizajn a funkcie – facelift, ktorý zmenšil Leona, no zväčšil rešpekt

Facelift Cupra Leon je niečo ako váš kamarát, ktorý si na leto nechal spraviť nové tetovania, nabral svaly, a teraz sa tvári, že sa „nič nezmenilo“. Hneď ako ho uvidíte, viete, že tu niečo pribudlo, niečo odišlo a všetko ostatné sa tak trochu nápadne skrýva za tým novým lookom. A ten je naozaj zaujímavý. Nová predná maska? To je ako keby vám niekto povedal, že Bruce Willis môže mať vlasy. Prekvapivé, no stále drsné. Úplne prekopaná tvár auta teraz pôsobí agresívnejšie, pritom uhladenejšie. A je to obrovský krok vpred. Zaujímavé je, že auto opticky vyzerá menšie, čo si počas týždňa všimli viacerí. Možno je to ten efekt, že keď vám niekto nový nadizajnuje nos, zrazu celý človek pôsobí inak.

Jednou z vecí, ktorá ma pred faceliftom trochu trápila, bol svetelný podpis značky Cupra. Pôvodné trojuholníkové svetlá boli ikonické a naozaj prepracované, takže keď sa objavili zmenšené verzie, bol som trochu nervózny. Ale ako sa hovorí – menšie nie je vždy horšie. Tieto nové trojuholníky sú ako malé ninja hviezdičky a vyzerajú brutálne, či už vpredu alebo vzadu. Logo sa presunulo nad masku chladiča, čo dáva prednej časti eleganciu, ktorú potrebovala. Výrazne hodnotnejší predok? Check.

A vzadu? Tie svetlá, spojené ako predtým, ale teraz s pridaným svietiacim logom Cupra. Zrazu aj v noci, keď niekto ide za vami, mu hovoríte: „Pozri, toto je Cupra, kámo!“ A to je dosť veľká výhra, keďže pred faceliftom tam bolo tak trochu ticho. Koncovky výfuku? Stále fejkové. Ale teraz už aspoň nekričia na vás v medenej farbe, takže v tomto ohľade Cupra urobila aspoň jedno malé plus. Neznejú, nefungujú, ale už sa aspoň netvária ako deti, čo šli v otcových topánkach. V tomto aute už nie sú na výsmech, len na okrasu.

Čo sa týka farieb, tu je ďalší vylepšený element. Testované auto v odtieni Taiga Grey pôsobí trochu tajomne, trochu pieskovo – presne ako auto, ktoré by ste chceli na stretnutie s nejakým medzinárodným špiónom, ak by ste si mysleli, že takéto veci sa dejú v reálnom svete. Ak máte radi matné farby, po novom máte na výber tri odtiene: sivú, modrú a bronzovú. Žiaľ, červená metalíza je preč. Ale čo ma naozaj zasiahlo, bolo to, že Cupra vyhodila modrý interiér. Kde je ten nádherný odtieň, ktorý som miloval? Kto to podpísal?

Ale poďme ďalej. Interiér skrýva skutočnú zlatú mincu v podobe 12,9-palcového displeja infotainmentu. To nie je len obyčajný displej. Toto je obrazovka, ktorá vás katapultuje do budúcnosti a presne tak rýchlo aj reaguje. Rýchlosť je blesková a grafika ostrá ako výhovorky pri neskorom príchode do práce. Neexistuje žiadny delay – dotknite sa a bum! Rozlíšenie je parádne, používateľské prostredie intuitívne a ak by tento systém bol čašníkom v reštaurácii, jedlo by ste mali okamžite. Navigácia, audio systém a všetko ostatné? Plynulé, svižné a esteticky príjemné.

A keď už sme pri tom audiosystéme, poviem to na rovinu: Beats Audio, ktoré bolo v predchádzajúcom modeli, je oproti novému Sennheiseru len „hovienko“. Tento nový audiosystém je čistá symfónia, 12 reproduktorov vrátane subwoofera vás pohltí a zrazu sa cítite ako na súkromnom koncerte. Či už počúvate jazz, techno alebo podcast o bizarných faktoch zo sveta zverokruhov, tento systém vám to servíruje v absolútnej čistote a sile. Kryty reproduktorov na dverách sú pekný bonus a všetko to spolu funguje ako koncert na štyroch kolesách.

Pre tých, ktorí si na to sťažovali, tu je novinka – klimatizácia má po facelifte podsvietené dotykové plochy, takže sa už v tme nebudete cítiť ako slepec s palicou. Zároveň tu máme vylepšené ambientné osvetlenie, ktoré môže meniť farby ako diskotéková guľa – podľa toho, ako sa cítite. Chcete jemnú modrú? Máte ju. Cítite sa agresívnejšie? Červená je vaša.

 

 

A teraz to, čo ma nadchlo – Matrix LED svetlá. Cupra dlho ignorovala túto technológiu, ale teraz je tu a funguje skvele. Máte tu 86 jednotlivých segmentov v každom svetle, ktoré sa inteligentne vypínajú a zapínajú, takže oslepenie v protismere nehrozí. No jasné, Volkswagen má stále o niečo lepšie svetlá, ale toto je veľký krok správnym smerom.

Na druhej strane, čo tu stále chýba, je 360-stupňová kamera. Fakt, v roku 2024? Poďme, Cupra! Ale viete, čo ma potešilo? Odomykanie auta bez potreby dotyku. Stačí prísť k autu, ono sa samo otvorí a vy ste vnútri, ako keby vám auto už celé roky čítalo myšlienky.

Menej nadšený som bol z volantu. Ten, žiaľ, facelift príliš nezasiahol a vyzerá takmer identicky ako predtým. Ak to nezbadáte pri prvom pohľade, napoviem vám – volant je úplne rovnaký. Až teda na nové tlačítka, ktoré predtým boli len vo verzii VZ. Keby mu však pridali nejaké dotykové plochy alebo malý displej na výber jazdných režimov ako Mercedes AMG, bolo by to veľké plus. A ešte niečo: tlačidlo štartovania nesvieti po nastúpení do auta. Predstavte si to – nastúpite, po tme hľadáte tlačidlo a kým ho nájdete, stratíte trpezlivosť. Chaos v najlepšej podobe. Niekedy mal Seat aj Cupra pekne podsvietené tlačítko. V mojej Ibize FR z roku 2018 dokonca na červeno pulzovalo ako tep srdca aj keď už nič v aute nesvietilo.

Facelift teda priniesol mnoho vylepšení, ktoré robia z Cupry Leon moderný, technologicky pokročilý a elegantný kúsok. Možno nie je všetko úplne dokonalé, ale tento model rozhodne pritiahne pozornosť a ukazuje, že Cupru treba brať vážne – nielen po stránke dizajnu, ale aj technologických inovácií.

 

 

Záver – 94% a zvyšok si nechávam pre poriadne emócie

Cupra Leon facelift je ako keď si váš obľúbený herec nechá spraviť plastiku, ale namiesto toho, aby to bola katastrofa, vylepší to všetko, čo ste na ňom už aj tak milovali. A presne tak je to s týmto autom – facelift balancuje na veľmi tenkom ľade, až si skoro hovoríme, že toto už nie je len facelift, ale takmer nová generácia. A úprimne? Auto dostalo z môjho pohľadu 94%, čo je extrémne slušné skóre. Tých zvyšných 6%? Tie si šetrím pre emotívnejšie motorizácie, ktoré vám prinesú aj to povestné motýlikové chvenie v bruchu. Ale nebojte sa, tých 150 koní a faceliftované trojuholníky vám dokážu tiež slušne zdvihnúť náladu, najmä ak hľadáte dokonalý kompromis medzi každodenným jazdením a tým správnym štýlom.

Facelift teda priniesol vylepšenia, ktoré robia z Cupry Leon to najlepšie, čo dnes v segmente kompaktných áut nájdete. A aj keď sa teším na zvyšné motorizácie, vrátane Plug-in hybridu s dojazdom 121 km, aktuálne môžem pokojne prehlásiť – toto je kráľ kompaktov. Šachová partia skončila, Cupra dala mat!