Milý denníček. Je pondelok 22.11.2021 a dnes bol taký sivý pondelok. Jediným svetlým bodom dnešného dňa bolo, že som išiel prevziať na týždňový test Ibizu po facelifte. Práca novinára mi priniesla radosť z pondelkov, za čo som určite nesmierne vďačný. Po príchode z BA na novej Ibize ma však stále na duši ťažila jedna nesplnená vec. Stále som nenapísal test na Cupru Formentor, ktorú sme mali dva týždne dozadu. Prísne deadliny v prípade už zabehnutých modelov neexistujú, no často môj osobný psychický deadline, ma prenasleduje aj po nociach. To však nebolo to jediné, čo ma dnes tažilo. Od rána nečítam na webe nič iné, len lockdown. Zas. A pre všetkých. Už ma to veru unavuje a nebaví, asi ako každého. Chápem, že nemocnice praskajú vo švíkoch a treba s tým niečo robiť. No je potrebné obmedzovať znova na pohybe všetkých ľudí bez ohľadu na to, či mal snahu pomôcť tejto situácii?! Fakt ma to nebaví a som z toho unavený. Dôkazom je aj to, že som prvýkrát za 5 rokov pôsobenia prebral na medziplyne politickú tému. Poďme však myšlienkami uniknúť niekam, kde je pekne a kde nemusíme riešiť lockdown a báť sa o prácu. Napríklad dva týždne dozadu do Formentoru s krásnou farebnou kombináciou.
Asfaltovo-modrá farba je kabátom Formentoru, ktorého vkus je pred ostatnými z konkurencie. Veľmi sa mi pozdáva skutočnosť, že importér sa rozhodol experimentovať a priniesť do carpoolu farbu, ktorý by si bez nás málokto vybral. Doteraz som bol presvedčený o tom, že najkrajšou farbou na Formentor je matná sivá Petrol Blue. Nie vždy však to najdrahšie je aj najlepšie a najkrajšie. Po ochutnaní tohto exotického tmavého korenia som múdrejší a viem, že radšej pri výbere Formentora ušetrím peniaze na farbe a investujem do iných doplnkov. Moje šetrenie by však bolo veľmi príjemné.
Asfalt v spojení s benzínom na druhú
Rovnica, ktorá dáva v prípade tohto kúsku naozaj zmysel. Navonok je asfaltový a v jeho útrobách, v menovateli, nájdeme benzín na druhú. Farbou Petrol Blue je totižto lemovaný interiér a jeho hlavné časti. Sedačky, palubnú dosku a výplň dverí oblial modrastý benzín a dodal šmrnc inak sivému interiéru s medenými doplnkami. A aby toho benzínu nebolo málo, pod kapotu sa nám tiež jeden zatúlal. A rovno s objemom celých dvoch litrov. Samozrejme, nemáme to šťastie, aby sa nám tu povaľoval ten 310 koňový derivát. My máme jeho skromnejšieho brata s výkonom 190 koní. Už to však je dostačujúca porcia výkonu, ktorá poskytne autu dostatočný argument na to, aby to bola pre teba voľba číslo jedna. V tomto teste by som ťa rád chcel presvedčiť, prečo nepotrebuješ 310 koňový Veloz. Z celého portfólia máš v princípe dve voľby. Ak si eko-maniak, tak možno tri. 2.0 TSI 190k – 4drive – DSG, je voľba prvá. Tá druhá spadá samozrejme na verziu VZ5, ktorá však už je soldout ako mandarinky pred pádom režimu. Uvažuješ nad PHEV verziou? Nebude síce vôbec športová, no budeš mať aspoň dobrý pocit zo spotreby. Ak PHEV, tak radšej už Leon. Tomu to podľa mňa aj sedí viac.
Rozdelme si to teda na drobné. Ponuka Formentoru začína s motorizáciou 1.5 TSI a výkonom 150 koní. Slušný motor, ale absentuje mu dynamika. Rovnako, ako v Atece, plní tu úlohu povinného člena pre štartujúcu cenu pod 30 tisíc šilingov. V tomto smere je to atraktívna ponuka. Za 28 tisíc dostaneš hromadu pozornosti, no môžeš ľahko ostať zahanbený chlapíkom na naftovej Octavii RS. A to nechce žiadne mužské ego. Pre frajerku však ok.
S rovnakým výkonom nám v cenníku život ztrpčuje naftový dvojliter. Preboha sa pýtam, prečo by si takto niekto ubližoval a kúpil si Formentor so 150-koňovým naftovým dvojlitrom a ešte k tomu s manuálnou prevodovkou. Ani ten s tým automatom a štvorkolkou nemá absolútne žiadny zmysel! Je drahší, ako 190 koňový benzín s 4drive a DSG. Niekto si však rád ubližuje a možno práve toto je tá správna forma preňho, tak ho budeme akceptovať. Každopádne, fakt mi uniká zmysel tejto motorizácie vo Formentore. Toto do cenníku naozaj nepatrí. Ono to naozaj nie je zlý motor, ale toto auto má stále názov Cupra a jednoducho sa to sem nehodí. Ak by Cupra vedela do Formentora ponúknuť 200 koňový nafťák s prívlastkom 2.0 TDI EVO, tak by to určite malo väčší úspech. Aj keď stále by to štípalo v zadku. Štípalo by to však o čosi menej.
Ak sa prehúpneme cez hranicu 200 koní, tak hneď prvý nás uvíta 204-koňový PHEV komplex. Predokolka, automat a no dobre… Cena 38 tisíc, čo je len o dve tisícky viac, ako čistý benzín. Na spotrebu môže byť. PHEV sa však v cenníku objavuje ešte raz a to v prevedení Veloz a s výkonom 245 koní. Je to ten istý motor, aký sme mali možnosť jazdiť v Cupra Leon kombi na začiatku tohto roka. Bolo to dynamické prekvapenie, ktoré však nemalo extra športový charakter. Je však otázne, či sa zaň oplatí priplácať.
Rovnaká dilema ma následne trápi pri 245 koňovom 2.0 TSI s pohonom výhradne prednej nápravy. Taká prezlečená Octavia RS. Nedokážem však objektívne tento motor v kombinácii s Formentorom súdiť, keďže sme nemali možnosť ho niekedy jazdiť v ňom. Možno sa nám to raz podarí a budem vedieť aj ja triezvo zhodnotiť, či má zmysel. Rozdiel oproti 190 koňovému dvojlitru so štvorkolkou však je celých 6-tisíc €. A to je na zváženie. Predpokladám, že toto rovnako nebude vyhľadávaná motorizácia.
Na konci tejto rozdelovačky sa dostávame k dôvodu, prečo niektoré motory zmysel majú a iné zas nie. Je to predsa CUV a mne stále prichádza na um len jedno. Musí to byť predsa štvorkolka! Ak by som chcel predokolku, kúpim si predsa Leon s väčším kufrom. A za menšiu cenu. Chápem, že niekto si nájde dôvod na kúpu Cupry Formentor práve preto, ako to auto vyzerá. A nie jazdí. Takže moju segregáciu vhodných a nevhodných motorov do tohto modelu treba brať s rezervou. Každý nech si kúpi podľa svojej najlepšej vôle a uváženia. Ale fakt by si si chcel kúpiť 2.0 TDI s manuálom???
Dobrý výkon, tak na bronzovú medailu
Poznáme takých športovcov, alebo pretekárov. Je nadaný, má motiváciu, ale vždy skončí pri najlepšom tretí. Zatiaľ čo sa na stupienku víťazov menia mená, tak on je vždy tretí. Ono to nie je vždy na škodu, keďže sa drží pri zemi a nenechá si slávou otupieť hlavu. Nie je to však ani na olympiádu, či na majstrák a jeho tréner tak venuje svoje úsilie výbušnejším typom. Stal sa takým priemerom a večným okupantom tretieho miesta. A práve aj nami testovaný dvojliter je večný „bronzák“. Vieš o ňom, že nie je najsilnejší hráč, ale neuveriteľne dobre sa ti s ním hrá a jeho pozícia mu sedí. Nám pod tmavo-modrú kapotu zavítal 190-koňový dvojliter benzín inak označovaný aj ako 2.0 TSI. Ak by tu platila niekdajšia hierarchia označovania motorov vo VW, tak tento nemá ani jedno písmeno červené. Myslím v názve TSI.
Červené písmeno „I“ by patrilo 245 koňovej verzii, červené dve písmena „SI“ by patrili 272 koňovej verzii a celý červený napís TSI by obdržal 310, respektíve 320 koňový derviát TSI. Čo však majú tieto motory spoločné, je generačný základ. Aj 190 koňové TSI-čko totižto dostalo už nové vylepšenia označované ako EVO4. Motor sa však stále interne nazýva aj EA888, len zmenil tentokrát priezvisko. Zmenou priezviska však dostal dar v podobe nového turbodúchadla od spoločnosti Continental, nových vstrekovačov s tlakom 350 barov a samozrejme väčší filter pevných častíc. Je možno na škodu veci, že tento najslabší motor v ponuke nedostal techniku ACT a teda nevypína dva valce zo štyroch. Možno by to človeka potešilo, ak by dokázal jazdiť s ešte lepšou spotrebou.
Keďže tento motor bude vo väčšine prípadov plniť úlohu daily rodinného auta, tak spotreba je určite dôležitý údaj. Poteším ťa. Po meste dokázal Formentor jazdiť za 8.6 litra, čo sa mi pri 2.0 TSI nikdy doposiaľ nepodarilo. Mimo mesta zavítala spotreba do inokedy neznámych vôd autakujúcich hodnotu 6 litrov. Na diaľnici to ostalo na 6.8 litra, čo je na daný výkon stále úctihodné číslo. Veľkou výhodou Formentora je jeho aerodynamika. Nie je to totižto veľké zavalité SUV, ako Ateca, či Tarraco. Je kompaktné a vzrastom sa drží relatívne pri zemi. Aj preto nesie označenie CUV (Coupe Utility Vehicle).
Priemer, ktorý chceš
Ja ho chcem totiž tiež. Nepoviem prvýkrát, že 190 koňový benzín je pre mňa osobne ten najlepší ideál v prípade Formentora. Nemá prehnaný výkon s prehnanou cenovkou, na zároveň poskytuje dostatočnú zábavu aj vďaka svojmu pohonu. Ideál vo všetkých smeroch. Toto možno hovorím na základe svojich subjektívnych potrieb. Nie každému možno vyhovuje automat a nie všetci zas túžia po štvorkolke. V prípade toho prvého z menovaných to možno chápem. Klasický petrolhead by určite omnoho radšej mal v aute aj tohto typu manuál. Teda pre úplnosť, klasický petrolhead by s najväčšou pravdepodobnosťou auto tohto typu ani nechcel. Bleeeh, príliš moderné preňho. A hlavne trapný crossover. Aj ja som bol niekedy taký. Vek však prinesie aj iný pohľad na potreby. A vyberať si medzi pohonom predných kolies a všetkých je u mňa tá najľahšia hádanka. Samozrejme by som hneď bez váhania siahol po pohone 4Drive. Opozícia by použila argument, že na čo mi to je, ak nemám chatu a nepotrebujem sa dostávať cez prekážky mimo cesty?! No predsa na to, aby som ten jeden deň, čo u nás v nížine nasneží, vypol ESP a išiel jazdiť imaginárne rýchlostné skúšky na prázdne okresky, kde ešte nebol pluh a neposolil ich.
Ale nie, teraz vážne. Dáme si jeden taký exemplárny prípad. Stojíš na Stopke, na križovatke, ktorá je vedľajšou pre dve dvojprúdové cesty, ktoré sú dosť frekventované. Tým, koľko áut cez ne denne prejde, ich asfalt je veľmi hladký a problém s trakciou tam máš už aj na suchu. Tentokrát však ešte aj prší a ty si prvý s tým, že chceš odbočiť doľava a musíš tak dávať pozor hneď na dva smery jazdy. Črtá sa príležitosť, že by to mohlo vyjsť. Stláčaš teda plyn a s hrôzou v očiach sleduješ, ako sa ten kamión z ľavej strany blíži k tvojim dverám a na budíkoch ti preblikuje len trakčná kontrola, ktorá sa márne snaží zachrániť situácia. Čiže si ohrozil premávku, seba, svoju rodinu tým, že máš predokolku. Gratulujem ti v tvojej argumentácii, že štvorkolku nepotrebuješ, lebo nechodíš na chatu. Za mňa je teda štvorkolka dôležitý prvok aktívnej bezpečnosti. A je jedno, či je sucho, či mokro alebo sneh. Vždy bude mať obrovskú výhodu pri trakcii a dôvod, že nemáš chatu, tak ju nepotrebuješ, je minimálne krátkozraký. Dôvod môže byť ten, že nechceš minúť na auto toľko peňazí, tak sa rozhodneš pre lacnejšiu alternatívu. To chápem.
Za systém v útrobach Formentora by som si však ochotne priplatil. Systém označovaný ako 4Drive je už novou generáciou pohonu od skupiny VW. Čiže už tu nenájdeme staručký Haldex 5. generácie, ale najnovší Borg Warner, ktorý má prepracovaný medzinápravový diferenciál s olejom s nižšou viskozitou, inžinieri zároveň presunuli riadaciu jednotku priamo k diferenciálu, aby rozhodovanie netrvalo tak dlho. A najdôležitejšie je to, že Borg Warner dostal úplne nový rozum. Ten napríklad v režime Eco veľmi ochotne vypne celý systém hneď krátko po rozjazde vozidla. V režime Sport ho však nechá zapnutý po celú dobu jazdy a dokonca ho pri brzdení dokáže ešte viac zopnúť, aby bolo auto na brzdách stabilné. A ako sa tieto zmeny prejavia za jazdy?! Veľmi pozitívne.
Nastavenie nového pohonu má veľmi blízko ku konkurenčným modelom značiek s pozdĺžne uloženým motorom a preferenciou zadnej nápravy. Ani raz sa mi totižto nestalo, že by prehrabli pri prudkom rozjazde predné kolesá. Vždy sa auto oprie o tie zadné a doslova ho vytlačí vpred. Pri prejazde ostrou zákrutou je pohon vyslovene neutrálny s tendenciou podpory zadku pri plnom stlačení plynu. A to bolo pre mňa veľmi príjemné zistenie. Auto nechcelo ísť von po nose ani v komfortnom režime. Nastavenie podvozku mi zároveň dávalo indície, že nechce tlačiť v zákruty na predné zaťažené koleso, ale skôr na to zadné. Neviem čím to bolo, no ten zadok je v prípade štvorkolky vo Formentore fakt cítiť, že tlačí. A že výrazne pomáha s hmotnosťou auta nasmerovať ju, kam je potrebné. MQB platforma je v tomto prípade tuhá a odolná s tendenciou skĺznuť sa, až keď je úplne zle. V krízovej situácii však siahne po overenej nedotáčavej bezpečnosti. V prípade tvojho prúseru ťa teda nepošle dverami napred. To si musíš vyžiadať, ale aj to nečakaj teraz, že bude nejaký extrém. Na občasnú zábavu mi to však bohate stačí a verím, že budem mať niekedy možnosť skúsiť pohon Borg Warner aj na snehu.
Výnimočnosť predáva, a.k.a. ako najlepšie trafiť klinček po hlavičke…
…v podaní značky Cupra. Pravdou je, že po cestách už aktuálne bahá naozaj obstojné množstvo Formentorov. Nemôžem povedať, že neviem čím to je, keďže presne viem. Formentoru praje určite aj doba, kedy ľudia chcú byť odlišní. Oni už nechcú bielu oktávku. Chcú mať niečo viac sexi a tak sa aj vo flotile firemných áut už čoraz častejšie stretávame s autami, akým je aj Formentor. Formentor v prvom momente môže pôsobiť ako auto pre jednu vyhradené vekovú skupinu ľudí od 20 do 30 rokov. Prekvapením však je, že Formentor skončil v rodinách s ľuďmi žijúcich na tejto zemi pol-storočie. Cupra Formentor je obrovským úspechom značky a verím tomu, že za pár rokov budeme o ňom čítať ako o aute, ktoré zachránilo značku Seat pred bankrotom. Tak ako niekedy Ateca.
Za dizajnom Formentoru stojí nijak extra známy dizajnér. Myslím, že ho preslávili práve až kresby pre značku Seat. Jeho portfólio je totižto len jednej farby. Pred tým, ako vstúpil do značky Seat v roku 2010, predstavil pod svojim rukopisom Renault Laguna Coupe. Do Seatu však priniesol nový dych a tak prelomil ľady komatického obdobia značky. Jeho podpis je pod skicami Leonu, Ibizy, Arony, Atecy, Tarraca, Formentora, Tavascanu a aj nového Bornu. Čiže všetkých súčasných Seatov a Cupier. Od konca minulého roku sa stal znova súčasťou značky Renault a tak po desiatich rokoch opustil Španielsko. Len čas ukáže, čoho sa dočkáme v značke Seat po novom. My sme tu však teraz v prítomnosti a sedíme v krásnom Formentore, ktorého materiály nás neskutočne ohúrili.
O farebnej kombinácii v prípade tohto konkrétneho kúsku som už hovoril. Tu mi však vzniká priestor na kritiku. V aute máme kožené poťahy za 1419€, ktoré pridávajú aj modrú kombináciu palubnej dosky a výplne vo dverách. Jedným slovom, úžasné! Toto je tak nezvyčajná farebná schéma, že ma to osobne úplne ohúrilo a vedel by som si predstaviť minúť na to svojich 1419€! Jedno čo však nepochopím je, prečo už v tomto aute s touto cenovkou a tak bohatou špecifikáciou, nie je čierny strop. Strašne zle to vyzerá. Tak lacno ba priam až dehonestujúco pre tie krásne sedačky. Ako päsť na oko. A silná päsť na oko. Príplatok za čierny strop je pritom len 237€, čo už vôbec pri danej špecifikácii nie je veľa. Ja by som to na mieste výrobcu spravil opačne. Príplatok za bledý strop, lebo len nevkusný človek nechce s týmito sedačkami a všeobecne v tomto modeli, čierny strop. Bledý strop je za mňa neuveriteľne lacným prvkom interiéru.
Okej, opustil som sa, tak sa posuňme ďalej. Preberme si spolu disky kolies. Možno som kolotočár, ale na Formentor rovnako nechcem iné, ako 19″. Som presvedčený o tom, že platforma by zniesla aj 20″ disky pre tieto bežné modely. Dať na Formentor najmenšie 18-palcové papuče, mi príde len voľba rozumu. Ten ja nemám, tak nemám ani dôvod rozmýšľať nad touto variantou. Treba to určite zvážiť, keďže s týmito 19-kami vyzerá to auto úžasne a navyše to ani nepocítiš na komforte. Menšie disky zároveň strácajú vlastnosť smerovej stability a chcú sa kĺzať na bočniciach vyšších pneumatík. Samozrejme sú lacnejšie na zimné pneu a možno aj časom na údržbu. Je to na tebe. Možno by som auto kúpil na 18″ diskoch, tie nechal na zimu a na leto kúpil nejaké pekné BBS kované 19-ky. To je však môj subjektívny a veľmi nevšedný vkus.
Čo však nie je potrebné, je priplácať si za Beats Audio. Už základné audio hrá veľmi dobre a ten rozdiel ceny za prémiový audiosystém, by som skôr použil na odhlučnenie dverí auta. Beats Audio, aj keď sme ho tu síce prítomne nemali, no pre mňa osobne je v modeloch Seatu sklamaním. Pre značku je Beats Audio skôr z núdze cnosť a radšej by mohli prísť s niečím naozaj hodným týchto vydarených a dobrých modelov. Bang Olufsen, Harman Kardon a určite aj Bose by bola lepšia voľba, ako marketingovo vypumpovaný Beats, ktorý má roky najväčšej slávy dávno za sebou. Zváž teda tento príplatok.
Povinným by však mala byť TOP view kamera. Teda 360º kamera. Je vážne dobrým sluhom, hlavne ak máš 19″ disky kolies. Obraz je tvorený zo štyroch kamier, čiže žiadne softvérové dokreslovanie tu neuvidíme. Toto sa mi páči a aj v roku 2021 je to výnimočným prvkom v autách. Rovnako aj adaptívny podvozok nie je takou samozrejmosťou v mnohých značkách. Tu funguje perfektne a bez rečí. V režime Comfort by som povedal, že idem na o dve čísla menších diskoch kolies. V režime Sport je príjemne tuhý, ale nie tvrdý. DCC teda za mňa určite áno. Tým som už pomaly vyčerpal príplatky nachádzajúce sa v tomto aute. Je pravda, že cena nimi poskočila na, pre mnohých, neprijateľnú úroveň, ale!
Nie je to vždy o cene
iPhone si nekupuješ predsa preto, že by bol najlacnejší. Je drahý, ale pekný a hlavne schopný plniť tvoje požiadavky. A rovnako to platí aj pri Formentore 2.0 TSI 4Drive s cenovkou 42500€ s DPH. Hýbeme sa už vo vodách prémioviek, predsa za rovnakú cenu si vieš kúpiť už aj X1 s rovnako výkonným benzínovým motorom, prípadne najmenšie Audi Q3. Ale na druhú stranu nebudeš mať nič výnimočné. Za Formentorom sa zaručene budeš obzerať ešte dlho potom, čo ho kúpiš. A poslúži ti v čase aj nečase a na servise ťa nebude stáť cenu druhého auta.
Pre mňa je Formentor horúcim adeptom na moje ďalšie auto v garáži. Nebudem ani tajiť to, že táto špecifikácia je mojim zlatým ideálom a išiel by som určite do nej. Nebudem však nai tajiť to, že mi jemne chýbali emócie pri tomto kúsku. Možno som čakal lepší zvukový prejav tohto TSI. Aj keď nemá byť primárne nastavené na rozdávanie emócií. Želal by som si určite počuť výfuk, ale to sú už len moje zbožné priania, ktoré by mi splnila len VZ5-ka. Sečteno potrženo je Cupra Formentor 2.0 TSI 4Drive tým najlepším Formentorom, aký si človek vie za svoje peniaze kúpiť. Bez akýchkoľvek subjektívnych faktorov je zároveň táto farebná kombinácia ten najkrajší FORMENTOR, aký si vieš nakonfigurovať. Každému samozrejme podľa jeho gusta, no len farba pridáva tomuto modelu brutálne na hodnote! Dávam mu svoje Áno a teším sa na ďalšie, možno aj o niečo osobnejšie, stretnutie.