Facelift sem, facelift tam. Žiadny model sa mu nevyhne, nech je dizajn akokoľvek schopný. A tak musela ísť pod nôž aj Ateca. Človek by si aj myslel, čo treba na tomto dizajne meniť? Potom však uvidí tie drobné zmeny. Predfaceliftová verzia vyzerá stále dobre, avšak tá nová.. tá nová vyzerá lepšie. O tom niet pochýb. To, čo sa zmenilo, nám Rišo predviedol na verzii Experience v teste na webe a v porovnávacom OneTake-u na našom Youtube kanáli. Pre mňa však bola Ateca novinka. Predfaceliftovú verziu som nikdy nešoféroval a preto tento test budem brať od podlahy, nebudem ju porovnávať so staršou verziou, a keby aj tak minimálne.
Po príchode k importérovi na parkovisku stála strieborná Ateca, o ktorej som už tak nejak tušil, že je pripravená pre mňa. Začali prvé pohľady a skúmania. Hneď mi udreli do očí dve veci. Farba, pomerne obyčajná strieborná metalíza v kombinácii s chrómovými doplnkami jej pristane a dodáva jej eleganciu. Druhou vecou bola svetlá výška. Aj keď je výkon prenášaný len na predný náhon, v ľahkom teréne sa pravdepodobne nestratí. Pri odovzdávaní mi bol oznámený aj približný dojazd 600km na jednu nádrž. K stredne veľkému autu s 50 litrovou nádržou by to aj sedelo. Alebo nie?
Lahodiaci oku
Seat ma svojím dizajnom vždy vedel potešiť. V celej modelovej rade je jednoduchý a aj na konci svojej životnej púte zostáva moderný. Príkladom môže byť aj predchádzajúca generácia Leonu. Aj keď Ateca svojim vzhľadom nekričí „pozrite sa na mňa!“, na ceste nezanikla ani náhodou. Pár dní po našom teste som na ňu dokonca natrafil v uliciach Bratislavy, kde som si ju všimol okamžite. Dizajn exteriéru by som špecifikoval iba pár slovami a to dynamický, jednoduchý a praktický. Medzi detaily, ktoré auto oživujú by som určite zaradil chrómové doplnky a LED svetlá, ktoré celý dizajn vlastne vytvárajú spolu so zadnými dynamickými smerovkami. Dali by sa vytknúť nevzhľadné „výfuky“ ,v ktorých sa nachádzajú zadné parkovacie snímače. Tento detail už tak lahodiaci oku nebol. Určite odporúčam priplatiť si za 18″ disky Performance, ktoré najmä so strieborno-čiernym lakovaním k autu proste patria.
Zmeny. Áno, hovoril som, že ju nebudem porovnávať so staršou sestrou, ale na dlho to aj tak nebude. Zmeny v exteriéri nastali tri. Svetlá, tie dostali užší dizajn, ktorý auto opticky rozširuje a tým jej dodávajú istý šmrnc. Vyzerá s nimi skrátka modernejšie. Je to predsalen facelift, dalo sa to čakať. A aby som nezabudol, svetlá aj pribudli. V spätných zrkadlách sa nachádzajú projektory, ktoré vás počas tmy vítajú nápisom Hola! svietiacim na zemi. Predná maska je teraz 6-uholníková namiesto 4-uholníkovej a poslednou drobnou zmenou je značky. Tie sú vpredu aj vzadu matné namiesto pôvodných lesklých spolu s nápisom Ateca v zadnej časti, ktorý je po novom písaným písmom.
Vitaj doma!
Výraz pojazdná obývačka je už také klišé. Ale čo iné použiť, keď je to pravda? Z poťahov sedačiek máte okamžitý pocit domova. Sedačky ako také boli dimenzované na dlhé cesty, majú jemné bočné vedenie a sú spolu s volantom vyhrievané. To ako a či funguje vyhrievanie som sa pri vonkajších teplotách počas testu skúsiť neodvážil. V interiéri funguje rovnaký vzorec ako v exteriéri. Jednoduchý, no funkčný a najmä nabitý technológiami. Použité sú materiály zväčša mäkčené, sem tam sa nájdu tvrdé plasty. Oceňujem použitie strieborných matných doplnkov v aute. Konečne nie je vodič oslepovaný v prípade slnečných dní. V minulosti lesklé logo značky na volante vedelo počas slnečných dní spraviť riadnu neplechu. Ďalšou zmenou je presunutie ovládania tempomatu priamo na volant. Konečne! Zbytočná páčka je preč! Niektorým sa práve táto zmena zdá nepraktická. Mne však toto riešenie príde praktickejšie a hlavne estetickejšie. Seat mi tak ulahodil a na tempomat som si zvykol okamžite. Adaptívny tempomat disponuje navyše funkciou Stop&Go. Viete tak takmer celé auto ovládať len pomocou tohto naozaj multifunkčného volantu. Na prvý pohľad možno zanedbateľné zmeny, pre auto na každý deň však výrazné.
Pri praktickosti auta sa ešte zdržím. V testovanom aute bol menší 8,25″ MediaSystem, ktorý pod displejom má aj fyzické tlačidlá. Tie som používal 90% času. Boli praktické, počas jazdy bezpečné a počas blúdenia infotaimentom aj rýchlejšie. Pre absenciu navigácie však odporúčam doplniť FullLink s podporou CarPlay či Android Auto (zrkadlenie obrazovky smartfónu). Je však len káblový, minimálne sa mi ho v bezdrôtovom za týždeň testovania nepodarilo spojazdniť. A tu nastával ďalší problém, v aute nenájdete ani jeden štandardný USB-A port. Bežné USB káble sú vám tak zbytočné a treba investovať do USB-C káblu. Uznávam, je to dočasný problém nakoľko množstvo telefónov je dodávaných už s USB-C koncovkou, minimálne jeden USB-A port by som však určite prijal. Infotaiment bol plynulý, rýchly, s priemerným audiom pre nenáročného užívateľa. Ak túžite po niečom lepšom, balík audia Beats s 9timi reproduktormi a subwooferom s kombinovaným výkonom 340W bude to pravé pre vás. Určite mi chýbala možnosť bezdrôtového CarPlayu/Android Auta. Ten je k dispozícii len s väčším 9,2″ navigačným systémom Plus. Tento systém je však už bez fyzických tlačidiel a všetko sa riadi len pomocou displeju. Bude sa na to dať zvyknúť, avšak klamal by som, ak by som tvrdil, že by mi tlačidlá nechýbali. Málokedy sa mi chcelo preklikávať len displejom a už vôbec nie počas jazdy. Takže koniec koncov by som volil práve menší infotaiment s fyzickými tlačidlami. Ovládanie klimatizácie narozdiel od menšieho Leonu zostalo zachované a ovláda sa tak ako sme boli zvyknutí, tlačidlami pod infotaimentom. Za zmienku stojí aj zadná časť interiéru, na prvý pohľad som bol potešený priestorom, po pár kilometroch som sa už tak pohodlne vzadu necítil. Rolu určite hrala aj moja postava, no predné a zadné sedačky sú dva úplne iné svety. Kým v predných počas jazdy zrelaxujete, vzadu je to skôr pre chudšie postavy a deti. Zadné sedadlá majú aj mierne tvarované bočné vedenie a tak sa pasažieri nebudú pri využívaní dynamickej stránky Atecy šmýkať zo strany na stranu. Sedáky mi však prišli pomerne krátke. Miesta na nohy tam bolo samozrejme dosť a chýbať nesmela ani zadná opierka. Atmosféru interiéru dotvára ambientné osvetlenie v rôznych nastaviteľných farbách.
Ide sa na výlet!
Statickej obhliadky stačilo, vyrážame. Fun fact a zároveň môj najobľúbenejší detail, tlačidlo štartovania má vlastný srdcový pulz. Po jeho stlačení auto ožíva a po zaradení D vyrážame. Nenápadný zovňajšok skrýva skutočnú vybavenosť Atecy. Obľúbená slovenská fullka to síce nebola, no keby vám niekto tvrdí, že je, váhate a možno aj uveríte. Testovaná Ateca obsahuje všetko to, čo od moderného auta na každý deň očakávate. Na výlet, či do práce vás prakticky odvezie sama. Ako som už spomínal, auto je vybavené adaptívnym tempomatom, ktorý sa spolu so systémom pre vedenie v jazdnom pruhu a proaktívnym bezpečnostným systémom PRE-CRASH ASSIST (autonómne brzdenie a rozlišovanie prekážok) , či asistentom diaľkových svetiel postará o bezpečnú cestu až do cieľa. Teória je zaujímavá, ako to celé funguje? Presne tak ako má. Systémy nie sú precitlivené, chovajú sa tak ako by ste auto riadili vy sami. Toto „autonómne“ jazdenie som si užíval najmä v kolónach cestou do práce. Po príchode som parkoval aj pomocou zadnej kamery, ktorej rozlíšenie však bol šedý priemer. Navyše mi pri pomerne veľkom aute chýbali predné senzory. Takmer všetko je však riešiteľné príplatkami a tak záleží už len od hĺbky vášho vrecka.
Po asistentoch a komfortných vymoženostiach auta by som sa presunul k tomu hlavnému. K tomu, čo z auta robí dobré auto. Motor, prevodovka a v neposlednom rade podvozok. Tým rovno aj začnem. Seat Ateca je postavený na platforme MQB rovnako ako jeho súrodenci Karoq a Tiguan. Čo teda znamená predné nezávislé zavesenie McPherson v kombinácii s polotuhou zadnou nápravou. Testovaný kus nemal adaptívny podvozok, a tak je nastavený tak nejak uprostred, nebol však výnimočne tvrdý a pri preháňaní sa ľahkým terénom vedel nerovnosti dobre spracovať. Jeho svetlá výška nám dovolila sa zabaviť aj na lesných cestách. Limit predokolky sme v suchom počasí na našej testovacej ceste nezaznamenali. Pri svižnejšej jazde v kopcoch či na okreskách sa zas nenakláňal tak ako niektorí jeho konkurenti v segmente. Povedal by som, že cieľová skupina nikdy nedosiahne limit schopností tohto podvozku.
Atecu poháňal 1.5 TSI. Konkrétne s výkonom 110kW a 250 Nm. Maximálny krútiaci moment je k dispozícii už od 1500 ot./min, vďaka čomu je predbiehanie často maličkosťou. Tento motor je navyše základom ak budete vyžadovať automatickú DSG prevodovku. Prevodovka bola 7-stupňová DSG, ktorá je už po mnohých generáciách dobre vychytaná, pri kickdowne vie pomerne rýchlo zaradiť správny prevodový stupeň a nemal som jej čo vyčítať. Ateca s touto na prvý pohľad úplne obyčajnou kombináciou teda vôbec nie je lenivá a spolu so spomínaným podvozkom vás na cestách prekvapí svojou svižnosťou. Keďže toto bol môj prvý dlhodobejší stret s 1.5 TSI bol som zvedavý na jeho eko stránku. Motor v istých prípadoch vypína 2 valce. O tejto skutočnosti ste informovaní aj na palubnom počítači. Vypínanie a zapínanie valcov nepostrehnete inak, než práve touto informáciou. V prípade potreby sa zapnú skôr ako na to pomyslíte. Pri prepínaní jazdných režimov som nezaznamenal žiadnu zmenu, či zlenivenie auta. Postrehnuteľnou zmenou bolo akurát radenie prevodovky v móde Šport. Počas týždňa kedy sa mi podarilo minúť celú nádrž, sme spolu prešli 740km. Teda, viac ako bolo spomínané na začiatku. Výsledná kombinovaná spotreba bola 6.8l/100km. Táto spotreba bola taká stálica počas celého testu, na čiastkových výletoch. Na diaľnici som sa nedostal nad hodnotu 7.5/100km, okreskové jazdenie sa zas hýbalo na úrovni 6l/100km.
Ako by som to uzavrel? Seat Ateca v nami testovanej výbave ma príjemne prekvapil. Zo šedej myšky je veľmi dobrý spoločník na každý deň, ale aj na výlety, či dovolenky. Komfortná výbava obsahuje všetko, čo potrebujete a hlavne funguje presne tak ako má. Svetlá boli samozrejme na vysokej úrovni ako je u Seatu bežné. Pohonné ústrojenstvo vie potešiť peňaženku, ale aj srdce vodiča. Ateca je všestranným a dobre vybaveným autom s drobnými nedostatkami, ktoré sa dajú vyriešiť príplatkovou výbavou. Sám mám z tejto recenzie zmiešané pocity. Určite vám znie zaujate, no ja som si tú novú Atecu proste obľúbil a keď už nejaký model, práve Ateca by ma presvedčila kúpiť si SUV.
Cena od: 19 190€
Cena testovaného kusu: 27 873€
Za fotky ďakujem Paťovi aka LP Photo.