Minulý týždeň som pozeral veľmi dobrý film. V hlavnej úlohe hral Denzel Washington, ktorý veľmi dobrým a svojej osobe odpovedajúcim spôsobom stvárňoval postavu Frank Lucasa. Tí, čo sa trošku orientujú v gangsterskej scéne na Americkom kontinente, toto meno veľmi dobre poznajú. Frank Lucas bol v 70-tych rokoch minulého storočia najväčší drogový gauner v New Yorku. Veľmi účinným a nenásilným spôsobom zlikvidoval konkurenciu a to tak, že drogy, konkrétne čistý heroín začal voziť z Vietnamu. Tam v tých rokoch prebiehala vojna medzi USA a Vietnamom a cez dobré kontakty sa tak vedel dostať až priamo k zdroju a obišiel tak všetky spojky, ktoré by mohli čistý 100% heroín znehodnotiť. Vybudoval tak najväčší trh v New Yorku a suverénne niekoľko rokov po sebe bol kráľom New Yorku. On sám však nahradil niekdajšieho kráľa, ktorému robil až do jeho smrti šoféra.
Reč je o Bumpy Johnson. Inak nazývaný aj ako zbojník Harlemu. Nebol svätý, no komunite zväčša pomáhal aj napriek tomu, že si to občas vyžiadalo životy zopár grázlov. Obyvateľom svoje štvrti robil službu a veľmi pomáhal vo všetkých smerom jeho komunite. Považovali ho za svojho otca, či starostu. Na jeho pohreb v roku 1968 prišlo takmer 2000 ľudí. Od tých najobyčajnejších až po vrcholových politikov, či hviezdy, s ktorými bol spriatelený. Harlem dlho smútil. Frank Lucas to vedel a vedel aj to, že ľudia potrebujú niekoho, ku komu budú vzhliadať tak ako k Bumpymu. Zďaleka však nemal taký vplyv, ako Bumpy a tak si svoju pozíciu musel vydobyť, vybudovať si svoj rešpekt, zároveň však nebudovať v ľuďoch strach. Aj sa mu to podarilo. Mladá generácia nahradila starú školu. A vládu do svojich rúk prevzala s podpisom modernej školy.
Prečo to spomínam práve pri Peugeote 508?! Toho sa to síce netýka, no striedanie generácii sa týka jeho pohonu. Ako už nadpis napovedá, znova tu máme na test „zeleno-značkára“. Zatiaľ čo pred pár rokmi sa u nás v redakcii jednalo o raritu, dnes ten pomer rapídne rastie v prospech práve elektrifikovaných modelov. Tie vytláčajú z trhu bežné motorizácie, ktorým sa len veľmi ťažko darí udržať bez ich pomoci. 508-čka nie je pre nás ničím novým. S týmto autom sme strávili už tisíce kilometrov a vždy sa naň rovnako tešíme. Tento krát to bolo však iné. Doteraz sme mali vždy na test jeho naftovú deriváciu s overeným dvojlitrom. Benzínový motor teda u nás debutoval spoločne s elektromotorom. Starú generáciu teda nahradila tá mladšia ako Bumpyho Frank Lucas.
Deja Vu
Poslednú 508 sme testovali v Januári 2020. Vtedy snežilo a bola to rovnako verzia SW. Ďalšiu 508 sme dostali na test presne rok na to. A hádaj čo. Snežilo. 225 koňový predohrab je do snehu ako šitý. Blázniš?! Studené počasie mu veru neprialo a hlavne jeho baterkám. Tento krát sa teda stretávame s 508-čkou v prevedení HYbrid a výbavovom stupni GT. Tá má samozrejme ešte mnoho príplatkov a znova je veľmi slušné nabitá výbavou. A nielen ňou. Pod kapotou máme ukrytý, ako som už stihol prezdradiť, benzínový motor, ktorý je supportovaný elektromotorom. Samotný benzíňák je z konca ponuky a teda 1.6 PureTech a sám o sebe disponuje výkonom 133 kW/180 koní. Celkový výkon sústavy spoločne s elektromotorom je 225 koní. To je teda rovnaký údaj, ako v prípade silnejšej benzínovej varianty. Rozdiel je hlavne v prejave celej sústavy a v hmotnosti vozidla.
Páči sa ti inak farba? A povedal by si, že je sivá, alebo sivo-zelená? Ja si vyberám odpoveď číslo dva. Podľa výrobcu je to však sivá farba Platinum. Možno som farboslepý, no neviem o tom. Na aute však vyzerá super a chválim tento výber. Je zároveň praktická. Rovnako tak aj 18″ disky kolies. 508 vie obuť až 19″ disky, ktoré sme mali rok dozadu. V otázke komfortu však jednoznačne dominujú tieto menšie s vyššou pneumatikou.
V dnešnom teste by som sa však hlavne chcel zamerať na výhody a nevýhody plug-in hybridného systému od Peugeotu. S týmto systémom sa stretávame už druhý krát. Tento krát však v diametrálne rozdielnej platforme. Minulý rok sa nám do rúk dostal najvýkonnejší Peugeot. Model 3008 HYbrid4 s výkonom až 300 koní. Pohon 4×4 bol zabezpečený elektromotorom na zadnej náprave, keďže platforma 3008-ky primárne nebola určená na pohon všetkých kolies. Okrem počtu elektromotorov tu však nájdeme viacero rozdielov.
Hybrid je lepší ako Plug-in
Kapacita batérie novej 508 HYbrid je 11.8 kWh. Objem palivovej nádrže je zmenšený na 43 litrov a spoločne by mali vedieť spraviť cca 700 kilometrov na jedno natankovanie a jedno nabitie. Zaujímavosťou systému od Peugeotu je použitie „bežného“ zážihového motora bez výrazných zmien. Zmena sa dotkla len elektroniky a použitiu automatickej prevodovky, ktorá bola jemne modifikovaná pre použitie spoločne s elektromotorom. 1.6 PureTech nevyužíva Millerov cyklus a javí sa teda ako úplne bežný motor. Nie však tak úplne bežný. Dnes sú na trhu PHEV vozidiel omnoho viac zastúpené systémy s použitím atmosferického motora s nepriamym vstrekovaním a fungujúcich v Atkinsonovom cykle. Alebo možno lepšie povedané, toto sa považuje za taký štandard. Ak však začne človek pátrať, zistí, že aj tejto podobné koncepcie sú na trhu s PHEV modelmi zastúpené početne.
Dnes sa už na samotný spaľovací motor nekladie až taký dôraz a nie je pravidlom, aby bol použitý výhradne atmosferický motor. Tento fakt výrazne pomáha dynamike vozidla, keďže aj po vybití batérií má auto dostatok výkonu. Čo som si však počas týždňa uvedomil, tento typ pohonu nie je vhodný pre človeka, ktorý býva v činžiaku a nemá možnosť cez noc nabíjať cez WallBox. Využiteľná kapacita batérie je 10.2 kWh, čo sme reálne do nej nabili z 0 na 100% podľa nabíjačky. V zime tento proces trval 2 hodiny. Výhodou systému od Peugeotu je rýchlosť nabíjania. Peugeot dokáže prijať až 7.4 kW a to ho radí na špičku oproti konkurencii. Ako som však už vyššie spomenul, pre človeka, ktorý nemá možnosť WallBoxu na svojom dvore, je tento systém menej vhodný.
Schválne som chcel teda otestovať, akým spôsobom Peugeot funguje na nabíjačke. Vonku boli -2°C, snežilo a ja som potreboval písať test. Chcel som to teda spojiť a stráviť ten čas produktívne. Veru som mal čo robiť. Pri nabíjaní Peugeot nevie kúriť. Vie len ventilovať a to mne nebolo moc príjemné, keďže to ťahalo ten studený vzduch zvonku. Po pol hodine bolo v aute 10 stupňov a po hodine len 3°C. Okrem toho nejde vtedy ani výhrev sedadiel, takže tepelný komfort zabezpečený nemáte. Výhodou je, že aspoň multimédia vtedy idú. Tie ma však nezohriali. Pre Peugeot je to určite priestor na zlepšenie.
Po plnom nabití auto automaticky preplo do režimu Electric. Zrejme sa z novej energie vždy teší. Ale ja nechcem jazdiť na Electric. Ja chcem maximalizovať kombinovaný dojazd a využívať tak výhody PHEV naplno. Prepínam teda do režimu Hybrid. Auto mi ukazuje čisto elektrický dojazd na úrovni 32 kilometrov. V režime Hybrid však akosi zabúda na to, že chcem aby bolo Hybridné. V meste a aj mimo neho maximálne využíva elektrickú energiu a len naozaj minimálne, lepšie povedané iba v prípade núdze zapína spaľovací motor. Je teda jasné, že batérie mám behom 32 kilometrov na nule. Spotrebu mi síce ukazuje za posledných 60 minút 0.0 litrov na 100 kilometrov, no za to elektriny si potiahlo 23 kWh. Autu v tomto prípade chýbala rozšírené inteligencia, ktorá by princíp hybridu vzala naozaj vážne.
Dokopy by sa z tohto systému dalo vyťažiť naozaj mnoho, no to by auto muselo najprv chcieť. Ak by sme s plne nabitými batériami jazdili po meste a auto by využívalo elektrickú energiu výhradne na tie najťažšie úlohy, ako rozjazd z križovatky, akcelerácia a podobne, určite by to malo finálny efekt omnoho lepší. To však hovorím len subjektívne v mene človeka, ktorý býva v činžiaku a nemá možnosť nabíjať auto doma. Po vybití batérie to následne dostane Full-Hybrid charakter. Elektromotor asistuje len do veľmi malej rýchlosti a s veľmi ľahkým plynom. Mnou želaný efekt sa teda nedostavil. A ten je?! Jazda 50:50 v pomere paliva a elektrickej energie. Po meste by auto malo s oboma zdrojmi hospodáriť v rovnakej miere. Vedeli by sme sa tak bez problémov dostať na spotrebu paliva 5 litrov a spotrebu elektrickej energie na úrovni cca 7 kWh.
Tvoj zadok, ako ťažisko
Už dlho hovoríme, že jednou z najväčších výhod pri bežnom používaní elektrifikovaného auta, je jeho jazda. Práve vlastnosti na ceste ho výrazne odlišujú od bežného modelu. Pridaním zopár kg „neživej“ hmotnosti je aj auto kategórie GT omnoho stabilnejšie. Jazda s 508 SW HYbrid ma vyslovene bavila, aj keď si treba dávať vyslovene pozor na trakciu v zákrutách. Auto má vďaka väčšej hmotnosti tendenciu omnoho skôr ujsť predkom. Pri vyšších rýchlostiach sa však vďaka lepšiemu rozloženiu hmotnosti tento efekt eliminuje. Navyše viac kilogramov zabezpečuje aj väčší komfort od podvozka. Auto výrazne plynulejšie tlmilo priečne nerovnosti a nemalo problém s akýmkoľvek povrchom mimo nespevnených ciest.
Na prednej náprave k zníženiu ťažiska prispel hlavne elektromotor. Ten je od spoločnosti Bosch podobne, ako v prípade 3008 HYbrid 4. Umiestnený je medzi prevodovkou a spaľovacím motorom a tak je v prípade jazdy čisto na elektrickú energiu cítiť, že prevodovka štandardne radí prevodové stupne. Je to veľmi zaujímavý jav, s ktorým som sa inde veru nestretol. Väčšinou bývajú elektrické motory separátne s jedno-rýchlostnou prevodovkou. Prevodovka je tu následne nám dobre známa EAT8 od spoločnosti Aisin, ktorá sa objavuje vo všetkých nových modeloch značky Peugeot a nie len tej.
Druhým faktorom ovplyvňujúcim umiestnenie ťažiska sú samozrejme baterky vozidla. Tie sa nachádzajú pod zadnými sedadlami a postarali sa aj o zmenšenie nádrže z pôvodných 62 na 43 litrov. Ak by ste sa rozhodli jazdiť čisto len na benzín, tak táto malá nádrž vystačí na cca 500 kilometrov s veľmi ľahkou nohou. Spotreba samotného benzíňaku je na úrovni 8.5 až 9 litrov v meste. Inak aj v ňom sa jazdí s 508 veľmi dobre. Necíti sa síce v ňom ako ryba vo vode, ale zvykne si.
Tohto takmer dvoj-tonového Francúza som samozrejme chcel vyskúšať aj na „hrane“. Netreba od toho pri dynamickej jazde čakať zázraky, no veľmi slušne vie klamať. Na moje povely reagoval výnimočne ochotne, no pneumatikám sa moc nechcelo. Ako som už načrtol vyššie, hmotnosť tohto malého buldozéra oceníte najviac pri zvýšenom komforte, nie pri športovej jazde. Na snehu sa mu však moc nechcelo. Dve tony si povedali, že sa chcú hýbať všade tam, kam som zrovna ísť nechcel a poviem ti, dve tony brzdiť na snehu sranda nie je. Newton si pri mne klepkal na čelo, keď som sa snažil obísť jeho pohybové zákony.
Výletná loď z Viedne do Budapešti Skromný private Jet
V slovníkoch automobilových žurnalistov sa za tie roky udomácnilo slovo „loď“. Ak by sme si to mali rozmeniť na drobné, zrejme by sme si každí predstavili niečo iné. Pod pomenovaním loď si totižto môžeme vybaviť veľký ropný tanker, no aj malý nafukovací čln na Seneckých jazerách. Ktoré teda priradíme k 508? Tá by sa určite mohla uchádzať o titul nejakého plavidla. No nie u mňa. Lode nemám rád, prídu mi pomalé a vysoko zamorujúce našu planétu. K veľkej luxusnej jachte by som to prirovnať nemohol, keďže žiadne aktuálne dostupné auto na trhu nemá svoj vlastný heliport a ani spálňu. Ak sa však pozriem o pár kilometrov vyššie, tak presne viem, čomu by som 508 SW priradil.
Kategória veľmi ľahkých Private jetov je menej známa kategória. Všetci milionári sa radi vyvážajú okolo sveta na svojich súkromných tryskáčoch, no väčšinou volia tie najväčšie z nich. Lebo si to môžu dovoliť. Tí viac racionálne zmýšľajúci si na menšie vzdialenosti bookujú veľmi ľahké, alebo ľahké tryskáče. Odvezú v nich pohodlne seba aj svojich spoločníkov, prípadne rodinu a poskytnú im všetok komfort, čo aj o kategóriu väčšie stroje. A práve to je prípad 508 SW. Nepoznám auto tejto kategórie, ktoré by ponúkalo také vychytávky, ako práve 508.
Začnem hneď tým, ako 508 SW vyzerá. Nikdy sa nikde nebudete za toto auto hanbiť. Aj keby prídete na business meeting medzi kolegov s omnoho drahšími autami, nad Peugeotom nos neohrnú. Naopak ich určite bude zaujímať, ako vyzerá aj v interiéri a následne ostanú v nemom úžase. Už som to raz povedal, no zopakujem to. Peugeot 508 je najkrajšie auto D-segmentu. Jednoznačne. Svojim detailným a hodnotne vypracovaným interiérom to len potvrdzuje. Prémiové materiály, pocit, ako by ste boli obklopený autom s obrovským stredovým tunelom dodáva Peugeotu niečo, čo nemá ani drahšia konkurencia. Pocit útulnosti. Pre vysokých ľudí možno až moc.
Drevený dekor, audiosystém Focal, pohodlné sedadlá, čierny strop, veľká palubná doska, zapracovaný displej a malý volant. Doména Peugeotu. Sedadlá sú obzvlášť pohodlné, keďže majú aj masážnu funkciu. Ich prevedenie je látkové s okrajmi v koži. A nie len tie sú však v koži. Stredom sedadla sa tiahne kožený pás, ktorý hlavne v zime „príjemne“ ochladí váš stred zadku. Vyhrievanie sa k nemu dostane až neskoro. No mačacie tlapky ti to vynahradia masážou chrbta. Radosť mi celý týždeň robil aj audiosystém Focal. Ten je vypracovaný s francúzskou precíznosťou a jeden z najlepších, aký v autách môžeš dnes nájsť. Aj keď je relatívne nenápadný, jeho výkon je perfektný. A hlavne čistota interpretovaného zvuku.
Áno, aj nami testovaný kúsok má nočné videnie. To funguje cez infračervenú kameru, ktorá má takú skrytú funkciu, ktorú si vodič uvedomí, až potom, čo sa na objekty v obraze zameria trošku viac. Infračervená kamera funguje ako termokamera a dokáže rozoznať teplejšie povrchy a objekty. Takto veľmi efektívne oddelí jeleňa od stromu. Pre neveriace manželky dobrá vychytávka, ako dokázať manželovi, že nie je so svojim autom doma už dve hodiny. Stačí sa skrz kameru pozrieť na výfuk, či brzdy. Ak svietia na bledo, znamená, že mal blúdne nohy. Na vašom mieste, dal by som si pozor na tom kam chodí! Kamera samozrejme funguje len v noci pri zapnutých stretávacích svetlách. Takže také nápady, že v noci si vypnem svetlá a pôjdem podľa kamery ani neskúšaj. Vyskúšali sme to za teba.
Určite pozitívne hodnotím aj ergonómiu auta. Mne vyššiemu človeku síce chvíľku trvá, kým si nájdem pohodlnú polohu, ale nie je to nereálna vec. Na volant som si zvykol, ako aj na infotainment a jeho logiku. Tlačítka pod displejom sú super, dotykové takisto. V prípade Peugeotu mi však zásadne chýba zopár prvkov, ktoré by som zaradil do povinnej výbavy takéhoto auta. Vyhrievaný volant a zadné sedadlá. Počas chladných mesiacov toto môže človeku naozaj chýbať. A v noci by sa okrem nočnej kamery hodila aj pomoc adaptívnych svetiel. Tie plne LED-kové v prípade 508-čky síce svietia dostatočne, no chýba mi akákoľvek adapcia. A to je škoda. Už len z princípu a v porovnaní s konkurenciou. Arteon, Superb a aj Insignia takéto svetlá ponúkajú. Zákazníci tohto segmentu sú štatisticky najviac priklonený k technickým porovnaniam a toto by prihralo body Peugeotu.
Jednu letenku poprosím…
Znova ako sa hovorí. Do tretice všetko dobré a platí aj pri tejto 508-čke. Znova som sa utvrdil v tom, že je to hlavne krásne auto, ktoré dokáže zaujať svojou technikou aj náročnejšiu klientelu. Teším sa tomu, že v roku 2021 existuje značka, ktorá sa od tých ostatných istým spôsobom odlišuje, no robí to prestížne. Nie je to len zlepenina nepodarených nápadov, no koncepčne dobre fungujúce auto, ktoré len potrebuje pár drobností vylepšiť. Bavíme sa však čisto len o výbave. Neviem, či by som sa vedel rozhodnúť pre tento Hybrid. Zrejme to nie je niečo, čo by mne extra imponovalo. No dnes je to jediná voľba, ako sa dostať k výkonovo silnejšej 508-čke s rozumnou spotrebou, keďže 2.0 diesel už dostupný nie je. Emisie, samozrejme.
Vzhliadam teda dopredu a čakám netrpezlivo na Peugeot 508 by Peugeot Sport a som veľmi zvedavý, čo nám prinesie tento derivát. Verím však, že to už bude len čerešnička na torte tohto modelu.