Je tomu pár dní, čo svet ostal na malý moment zaskočený novým BMW 4. Chvíľku mu venovali pozornosť a potom všetci znova začali riešiť americké nepokoje a boj proti rasizmu. Povedzme si chvalabohu, lebo sekcia komentárov bola kronika tohto sveta. Keby mi niekto povedal, že za dizajnom novej štvorky stojí pán Kabáň, veril by som mu, no pravda je iná. Za dizajnom sa skrýva pán menom Domagoj Dukec pôvodom z Chorvátska. Začnem pri jeho mene však z tej horšej stránky. Tento človek stojí za dizajnom ozajstných skvostov. Na rozdiel od Jozefa Kabáňa, ktorý mal prsty v dizajne Bugatti Veyron, Domagoj nadizajnoval Citroen C4 Coupe v roku 2004 a zároveň v 2008 aj Citroen C5. Tam jeho slávna cesta v značke Citroen končí a rozhodol sa, že jeho kroky pustošenia budú pokračovať v značke BMW. V roku 2011 predstavil koncept BMW Concept Vision, ktorý sa nikdy nedostal do sériovej podoby a len zopár prvkov sa dostalo do sériovej podoby v BMW i8. Svoju reputáciu si teda následne chcel napraviť v roku 2015. Pod jeho ceruzkou uzrelo svetlo tohto sveta BMW radu 2 Active Tourer. Krása, no nie?!

Okej, nebudem prehnane kritický. V tom istom roku totižto vypustil aj náčrty a pojazdný prototyp rovnako konceptu, no tentokrát BMW 3.0 CSL Hommage. Zhodneme sa viacerí, že jedno z najkrajších áut, aké by chodilo po týchto cestách. Naozaj kus dokonalosti s veľmi silným odkazom na niekdajšie zlaté roky BMW Motorsport. Aktuálna rada 7 je rovnako jeho rukopisom a musím povedať, že aj tá je veľmi vydarená. Koncom minulého roka nám bolo naservírovaných zopár skíc nového radu 4. A už sme vedeli, že bude niečo inak. Nevyzeralo to však úplne zle a tešil som sa popravde na finálny produkt. Stále som si však nejako tak spájal koncept Hommage so skicami novej 4-ky a predstavoval som si dokonalú novú „štvorku“. A potom to prišlo. Nadšenie jemne opadlo a povedal som si, že cool, ale zároveň „meh“. Okej, maska, to sa dalo čakať. Chcelo to už niečo nové a keď všetci nadávali na veľké ľadvinky v horizontálnom smere, dajme ich vertikálne. Toto môže byť. Teda až na tú poznávaciu značku. Tá je tam žiaľ ako päsť na oko. No ako viac a viac študujem dizajn tohto auta, hovorím si jedno.

 

 

Keď si odmyslím prednú masku, nie je to už BMW. Ak si totižto pozrieš všetky BMW verzie Coupe od roku 1960 a ich modelu 3200 CS, tak mali jeden spoločný dizajnový prvok. Či už v roku 1960, alebo aj ešte 2019 pri M4-ke. Tvar C-stĺpika, inak známy aj ako Hofmeister Kink. Prvok pomenovaný po pánovi menom Wilhelm Hofmeister sa stal od roku 1961 už akýmsi štandardom a bol tu s nami takmer 60 rokov. A práve pre toto nové BMW „THE 4“ nemám rád. Teda pardón, auto za to vôbec nemôže. To ten pán Dugec z Chorvátska, ktorý pochoval tak dlhú tradíciu, ktorá z coupé BMW robila tým čim boli doteraz. Ikonické tvary a hlavne nezameniteľné. Aby si vedel o čom hovorím, prikladám sem aj fotku, ktorá to krásne vystihuje. Prepáč za kvalitu, lepšiu som nenašiel.

 

 

Samotné auto je to pekné, no táto vec z neho spravila Aliena v modelovej rade BMW. Predstav si namiesto tohto C-stĺpika v štýle Audi, pôvodný návrh 3.0 CSL Hommage aj s logom BMW, ako to poznáme z novej X2-ky. Bolo by to najkrajšie BMW. Ešte by sme niečo s tou značkou vymysleli. Takto sa prestávam tešiť na novú 2-ku Coupe, lebo sa bojím toho, že tiež príde o Hofmeister Kink…

 

 

Ak sa presunieme na rýchlo k technike, tak je veľmi zhodná s novou radou 3. Rôzne benzínové, no aj naftové varianty počnúc najslabším benzínom s výkonom 184 koní až po trojlitrový benzín s výkonom striedmych 374 koní a výhradne pohonom všetkých štyroch kolies. Ostrejšia verzia by mala prísť časom aj spoločne s novou M3, na ktorú sa popravde po tomto teším viac, ako na mnou veľmi obľúbenú M4. Samozrejmosťou však je uloženie motoru pozdĺžne a preferencia pohonu zadnej nápravy. Aspoň v prípade tohto sa BMW 4 držalo koreňov značky. Na cesty príde nová generácia radu 4 začiatkom roka 2021. O verzii Convertible zatiaľ reč nie je.

Ak by som teda novo-predstavené BMW 4 mal zhrnúť, tak nie je to hrozné auto. Dokonca sa mi celkom páči a páči sa mi aj zámer autora prísť s niečim novým v prípade prednej časti. O to viac sa však čudujem tomu faktu, prečo tých zmien je až toľko, a prečo sa jedným prvkom vrátili k pôvodným BMW modelom z minulého tisícročia, no tým druhým úplne pochovali tak ikonickú tradíciu, ktorá bola jedinečná pre BMW. A to ma veru mrzí a verím, že mi to nikto z BMW ani nebude mať za zle.