Intro
Arona Beats. Tak si značka Seat pomenovala svoje úsilie presadiť na trhu aj ich prémiový audio-systém. Prišli sme do doby, kedy ani jedna značka nemôže zaostávať a každý musí mať vo svojich modeloch lepšie ozvučenie obrandované svetoznámym výrobcom. Pre audiofilov bolo niekedy takéto audio v aute doslova tým najlepším miestom, kde si mohli vychutnať kvalitnú hudbu. Ešte 10 rokov dozadu to bola výsada len tých najdrahších značiek a poväčšine vždy za astronomický príplatok. Ten príplatok však za to stál. Nie každý si samozrejme potrpí na kvalitnej hudbe v aute, tým myslím sústavu logicky rozmiestnených 12 a viac reprákov a nie 4 chrapláky a jeden subwoofer v kufri.
Práve toto však odlišuje dnešné prémiové audiosystémy. Práve Arona Beats je z tej skupiny, kde ide skôr len o akýsi imidž. Ponúka totižto štandardný počet reproduktorov 6 a navyše v kufri nájdeme pod podlahou ukrytý subwoofer. Sú však kvalitou na tom na dostatočnej úrovni, aby si bol človek ochotný za to priplatiť?! Nechaj sa prekvapiť.
Keby som mal ešte nejako pokračovať v systémoch audio-sústavy v aute, práve ja som na to dosť pedant. Mám rád dobrú hudbu a hlavne jej kvalitné počúvanie najlepšie cez streamovacie služby bez straty kvality. Éra, kedy základný a prémiový audio-systém boli 100 a 1 sú už dávno za nami. V roku 2019 ponúkajú už štandardné repro-sústavy v autách postačujúcu kvalitu zvuku a pri bežnom počúvaní viac než akceptovateľnú. Na druhú stranu si značky dávajú oveľa viac záležať práve na svojich prémiových opciách. Tie bežnejšie značky začali ponúkať vo svojich najmenších autách nečakane kvalitnú hudbu a tie drahšie to šperkujú k dokonalosti. Pre mňa najväčším prekvapením bolo v lacnejšej triede audio B&O Play v novej Fieste ST, ktoré ponúka 10 reproduktorov + subwoofer a samozrejme nemôžem opomenúť Harman/Kardon v najmilovanejšom Mini.
Z tých vrchnejších cenových poličiek sú momentálne na vrchole určite audio-sústavy Bowers&Wilkins, Mark Levinson, Burmester, či Naim v Bentley. Všetky z týchto vymenovaných výrobcov audio sústavy do áut sa prevažne zameriavajú práve na prémiový segment, kde sa ceny príplatkov šplhajú k tisíckam €. V aute tvoria avšak akúsi symbiózu s celkovým prostredím interiéru a auta samotného. Nie je to len o reproduktoroch. Je to o hodinách práce v akustickej komore s mnohými senzormi, testami a skúškami odhlučnenia interiéru, výplni dverí, či pridávaní špeciálneho izolačného materiálu a nakoniec aj akustická stránka okien. Je to teda mravenčia práca skupiny ľudí, ktorých jedinou úlohou je vytvoriť ten najdokonalejší zvukový zážitok.
Avšak kedysi etalón zvuku Harman/Kardon je dnes už len akousi fashion sound značkou, ktorá svoje systémy prenecháva už takmer všetkým značkám, ktoré prejavia záujem. Rovnako aj Bose. Máme tu však nováčika a tým je nami testovaný systém Beats by Dr. Dre. Značka Beats vystrelila na vrchol biznisu niekoľko rokov dozadu, keď sa ich sluchátka stali veľmi váženou ikonou. Za značkou Beats stála dlhé roky spoločnosť Monster a istý čas aj spoločnosť Bose. Okrem toho Beats Audio už vystriedalo aj značku HTC a najnovšie od roku 2014 je akousi súčasťou značky Apple.
Dr. Dre
Za všetkým však stojí človek menom Dr. Dre. Mnohým známy rapper z niekdajšieho zoskupenia N.W.A. je spolu-zakladateľ tejto značky a práve on sa podieľal na tvorbe prvých Beats Studio sluchátiek. V časoch svojej puberty som bol rovnako veľký audiofil a práve sluchátka boli to, čo ma zaujímalo. Vtedy som mal možnosť porovnať práve Beats Studio s rovnako cenovo nastavenými Sennheiser HD 599 a vtedy som zistil, čo je trend a čo je kvalita. Po pravde, práve Beats úplne pohoreli a ich prebassovaný zvuk ich v mojom merítku zaradil na úplny koniec rebríčka. Žiaľ. Od vtedy ich zvuková vycibrenosť nenaberala na extra obrátkach a svet postupne prechádzal na špunty, ktoré svojou kvalitou reprodukcie často porážali veľké náhlavné sluchátka.
Beats by Dr. Dre teda vždy v mojich očiach boli len módne kúsky, ktorými sa chválili bohatšie deti bez akéhokoľvek sluchového nadania. Značka sa teda rýchlo stala mainstreamom a v dnešnej dobe ponúka už len zopár typov sluchátiek. Venuje sa skôr ozvučeniu notebookov, úzko spolupracuje s Appleom pri vývoji nových AirPodov a po novom sa teda začala tlačiť aj do automobilového priemyslu. Ešte pred značkou Seat však bola v skupine Fiat, Chrysler. Extra úspech však nezožala. Čo však teda presvedčilo Seat, aby značkou Beats Audio vybavil svoje autá?
„Arona má štýl…
…a vie, že ťa vždy roztancuje. Veď ona má štýýýl.“ A presne o tomto to je. Citáciou letného hitu z roku 2012 z produkcie Igora Kmeťa by som čo najjednoduchšie chcel vystihnúť Aronu v jej špeciálnej edícii Beats. Po týždni s ňou mi to nejako tak docvaklo. Nie je to ani tak o tej kvalite hudby, ale o tom, ako Arona v tejto verzii vyzerá. Pôsobí mladá, odvážna s dobrým vkusom aj keď nie každému môže oranžová sadnúť. Audio zohráva paradoxne v tejto verzii len veľmi maličkú úlohu. Všade na aute nájdeš niečo, čím je iná a prečo jej treba dať šancu.
Špecifické lakovanie, čierny interiér s kontrastným oranžovým prešívaním a veľmi pekné sedačky s logom Beats Audio. Rovnako tak nástupne prahy dverí s podsvieteným nápisom Beats, alebo oranžové orámovanie multimediálneho systému, oranžová strecha a dokonca aj koberčeky majú oranžovú obrubu. Možno si pamätáš, že kedysi som oranžovú na aute neznášal. Prišla iná doba a dnes je oranžových áut ako maku. Niektoré sú krajšie, niektoré zasa menej. Arona Beats však jednoznačne patrí do prvého chotára.
Aronu samotnú sme mali na test už dva-krát, toto je naše tretie stretnutie. Dokopy sme s týmto modelom strávili tri týždne a cez 2000 kilometrov. S rovnakou motorizáciou ako má Beats verzia to bolo cez 1000 km. Pod kapotou, aby sme teda aj z tohto súdka niečo povedali, nám bije litrový trojvalec s výkonom 115 koní. Ten spolupracuje s automatickou 7-stupňovou prevodovkou DSG. Taká klasika, no v danej triede najobľúbenejšia. Jeden pocit, ktorý sa nám viac-krát potvrdil, bol ten, že nám Arona Beats dávala náznaky toho, že motor je tu lepšie odhlučnený. Keď som si niečo o tejto verzii zisťoval, tak sa nám to aj potvrdilo. Naozaj má v prípade verzie Beats auto viac zvukovej izolácie, čo vo finále vytvára veľkú mieru komfortu aj na palube takto malého auta.
Motor jej však postačuje. Je to zároveň druhý najsilnejší motor, ktorý sa aktuálne ponúka v Arone, čo je však istý paradox, keďže menšia Ibiza o 1.5 TSi kvôli emisiám prišla. Dynamika mu aj napriek objemu nechýba. Aj keď to nie je žiadny pretekár, bežné úlohy ako bezpečné predbehnutie, zvláda vďaka 200 Nm s rezervou. DSG v tomto malom aute je už tradične bezchybné. V prípade Tarraca som ho trošku zhejtoval, no na túto kategóriu má určite lepší vplyv.
Brnká na nervy, či na strunu?!
„Mikrofón-check, raz, dva tri, raz dva, rrrrrr, štyri, päť, check, check, výšky daj nižšie, viac hudby do odposluchu.“ Niečo málo som už možno načrtol v úvode. Už pri začiatku výroby modelov Ibiza a Arona som nebol nejaký ohúrený ponukou príplatkového audio-systému. Nehovorím to preto, že by som bol nejaký zaujatý, no ak si spomínaš, sám mám doma Ibizu 2018. A sám som si za toto príplatkové audio nechcel priplácať, keďže mi prišlo v istom slova zmysle zbytočné. Rovnaký počet reproduktorov, no len pridaný subwoofer z neho spravili skôr voľbu pre milovníkov bassovej hudby a hlasného počúvania. Za príplatok vyše 400€ mi to neprišlo ako vec, ktorú by som naozaj vo svojom aute chcel, či potreboval.
Mierne počuť rozdiel však je. Nedá sa povedať, že by človek tých 400€ vyhodil len tak, resp. v prípade verzie BeatsAudio je to za doplatok 2000€ aj so všetkými tými čačkami okolo toho. Hlboko-tónové reproduktory boli vďaka pridaniu subwooferu ušetrené pri ekvalizácii a tak je zvuk aj o niečo čistejší. V aute audio zbytočne nerezonuje, či nevydáva iné pazvuky. Hlboké tóny od subwooferu umiestneného v kufri sa relatívne celoplošne rozliehajú po kabíne, no celému systému akosi chýbajú stredy. V základnom nastavení hudby musíte v prvom rade stiahnuť výšky, keďže tie sa prenikavým tónom hlásia o slovo a následne sa snažíte trošku pohrať s hĺbkami, aby viac vynikli stredné tóny. No kvôli absencii stredno-tónového reproduktoru ich prejav nie je presvedčivý.
Môj osobný pohľad na túto výbavu je taký, že sa výrobca snažil skrz verzie Beats Audio odpropagovať ich audio-systém budúcim klientom. Nie je to auto, po ktorom by bol zvýšený záujem, aj keď ponúka odlíšenie sa od šedého priemeru. Rovnako aj výrobca nepočíta určite s tým, že s ním spraví nejaké extra predajné čísla aj napriek väčšej mediálnej masáži verejnosti. Do povedomia sa určite dostane a rád by som videl Aronu Beats v takomto šate aj za rozumnejšiu cenovku a myslím, že by si svojich zákazníkov našla určite.
V dave sa odlíši a aj keď jej hudobný prejav nie je najprémiovejší, ponúkne určite lepší hudobný zážitok ako štandardný systém. Stále sa však ponúka najlacnejšie z konkurencie, ktorá si za svoje prémiové audio-systémy pýta rádovo tisícky eur. Veľmi príjemným prvkom základnej výbavy verzie Beats Audio je však full digital cockpit. Ten sa od začiatku roka dá objednať aj do štandardnej Arony, no tam je za príplatok. Takto ho máte ako keby grátis. Rovnako tak aj Full LED svetlá, ambientné osvetlenie interiéru, či parkovací asistent. Za danú cenovku teda oproti klasickej Arone v tejto výbave ešte aj ušetríš.
Outro
Tak čo, oplatí sa ti do nej investovať?! Už len pre tvoj lepší pocit, ak chceš byť iný, tak určite áno. Aktuálne u mňa Arona patrí na najvyššiu priečku, čo sa týka dizajnu, ceny a ponúkaných technológii v kategórii SUV-B segmentu. Auto je ako stvorené pre mladých ľudí, aj keď staršia generácia v konzervatívnejšom vzhľade určite ňou nepohrdne. Arona Beats je určená však len pre mladých ľudí. Ponúka mix výrazných farieb, veľmi pekné spracovanie interiéru, ktorý sa na prvý pohľad líši od klasickej Arony. A tak teda cenu, čo za ňu zaplatíš, nie je za to, že tam máš nejaké iné audio. Je za to, ako auto vyzerá.
Ak patríš do kategórie ľudí, ktorí sa sami nazývajú audiofil, tak nie som úplne presvedčený o tom, či by ti Beats audio v Arone, či Ibize sadlo. Dokáže spraviť slušnú a hlučnú párty, no neponúka pridanú hodnotu krásne čistej hudby s výrazným podaním jednotlivých tónov. Hold, Beats si u mňa reputáciu nenapravil, no za to Arona si ju naopak zvýšila!
Základná cena testovanej verzie Beats s 1.0 TSi DSG7: 19 810€. Ak by ťa viac zaujímali technické zistenia o rovnakej Arone, prečítaj si náš Test Arony Xcellence spred pár mesiacov: klik TU!
Plusy:
- + Nestárnuci dizajn
- + Edícia Beats Audio po vizuálnej stránke
- + DSG prevodovka pri motore 1.0 TSi
- + Krútiaci moment 200 Nm
- + Primeraná spotreba
- + Oranžové kontrastné doplnky
- + Pohodlná jazda na pekných kolesách
- + Adaptívny tempomat s funkciou aktívneho zastavenia
- + Odlišnosť od šedého priemeru
Mínusy:
- – Vyššia cena
- – Audio-systém Beats nepatrí k tým najlepším
- – Výrazné nízkofrekvečné tóny
- – Slabý rozsah hudobnej sústavy
Technické údaje:
Motor
Objem: 999 ccm
Najväčší výkon: 85 kw (115k) pri 5000-5500 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 200 Nm pri 2000 ot./min až 3500 ot./min
Špecifikácia vozidla
Zrýchlenie 0 – 100km/h: 9,8s
Maximálna rýchlosť: 182 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 6,0 l (počas testu: 6,1 l)
Mimo mesta: 4,3 l (počas testu: 4,9 l)
Kombinovaná: 5,0 l
Objem palivovej nádrže: 40 l
Rozmery vozidla
Celková dĺžka: 4138 mm
Celková šírka: 1 942 mm
Celková výška: 1 543 mm
Rázvor: 2 566 mm
Objem batožinového priestoru: 400 l
Hmotnosti a zaťaženia
Pohotovostná hmotnosť: 1 210 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 1 750 kg
Brzdeného príves: 1 200 kg
Related Posts
31. mája 2018
TEST: Seat Arona 1.0 TSi DSG Xcellence – princ mestskej džungle
Do mesta či do džungle?! Seat Arona je…
[…] v mestách, práve pohon CNG je riešením. A prečo si vybrať Aronu? Odpoveď nájdeš v jednom, druhom a treťom teste […]
[…] prečítať si aj naše zvyšné štyri testy: Arona FR 1.5 TSi M6, Arona Xcellence 1.0 TSi DSG, Arona Beats, Arona […]