TEST: Seat Toledo FR-Line 1.0 TSi – potomok revolúcie

Prológ

Pôvodne som nemal v záujme písať úplne obsiahli test na Toledo. Necháp ma zle, dúfal som, že vypichnem len jeho silné stránky a už aj to bude na veľmi dlhé čítanie. Po zvážení mnohých premenných a momentálnej trhovej situácie, som zvážil, že si Toledo zaslúži oveľa viac, než som pôvodne plánoval. Toledo je totižto v aktuálnej generácii len akýmsi tieňom úspešnejšieho Rapidu od značky Škoda a to je fakt, ktorý nás celkom zamrzel. Rapid sa stal pojmom obrovského priestoru, nízkej ceny a relatívne dobrej spoľahlivosti. Tento osud mal pôvodne postretnúť aj španielske Toledo, no akosi na našom trhu, až taký úspech nezožalo a je to veľká škoda, paradoxne :D. 

Mojou úlohou teda bude, Toledo obhájiť a vysvetliť pár dôvodov, prečo by som si napríklad ja osobne kúpil radšej Toledo, ako Rapid. Jasné, jedná sa o tie isté autá, takmer. No tak či onak, je medzi týmito dvomi autami veľa rozdielov, ktoré robia Toledo výnimočnejším spoločníkom.

Určite si však spomínaš, ako vyzeralo Toledo pred pár rokmi v ešte staršej generácii, nehovoriac o jeho prvej a druhej generácii. Áno, Toledo ako názov samotný, tu je s nami už dlhé štyri generácie a takmer 30 rokov. Za tých 30 rokov zmenilo však svoju tvár niekoľko-krát a jediné, čo ostalo ako tak na svojom mieste, bol naozaj len názov. Z počiatku sa jednalo o liftback, ktorý si ako tak zachoval svoju tvár aj do druhej generácie, aj so zachovaním priestoru pre ľudí aj batožinu. Príchodom tretej generácie to však nabralo úplne iný spád. Časy, kedy značku Seat pustošila éra konceptu a dizajnového jazyka Salsa a z Toleda sa stalo MPV-čko.

Našťastie však po tomto období vyšlo pre Seat slnko a od zhruba roku 2012 sa môžeme pozerať na oku ľahodiace modely. Súčasťou tejto vlny bolo aj samotné Toledo, ktoré sa teda znova vrátilo k svojej pôvodnej koncepcii liftbacku. Oproti prvej a druhej generácii v o niečo zmenšenej podobe, no stále dostatočne praktické, aby pokrylo požiadavky bežného spotrebiteľa, ktorý pozerá po takomto type auta.

Úloha je teda jednoduchá. Čo najviac vyzdvihnúť najsilnejšie stránky modelu Toledo. Poďme teda na to.

 

 

Prvý kontakt

Ten nebol úplne typický. Do Toleda som sadal v testovacom týždni prvý-krát asi až v piatok, kedy som si ho prevzal od kolegu a nemal som s ním nejaké extra veľké plány. Toledo nám počas týždňa poslúžilo, ako veľmi dobrý sluha pri jednom fotení, no stále som ho nejako ignoroval. Až potom, čo som si sadol za volant a pozrel som sa na dojazd, či bude ešte nutné doňho tankovať, vyskočilo na mňa číslo 630 km do prázdnej nádrže. Toto číslo tam svietilo potom, čo už Toledo absolvovalo zhruba 380 kilometrov po meste a mimo neho. To bolo od Toleda veľmi milé privítanie a akoby sa mi tým snažilo povedať, že nech mu dám šancu. A tú šancu mu dávam, lebo si to fakt zaslúži!

Na test sme teda mali Seat Toledo v akciovej verzii FR-line v modrej metalíze s názvom Ocean. Celkom pekné kombo, ktoré sa mi dizajnovo hneď páčilo. Pod kapotou som potom našiel benzínový jednoliter s výkonom 110 koní a s manuálnou prevodovkou. Bohatá vnútorná aj vonkajšia výbava robia pri danej cene z tohto auta veľmi dobrý kauf. Samozrejme som sa chcel o tom presvedčiť aj sám.

 

 

 

Pohon 

Nedávno som čítal veľmi dobrý článok, ktorý sa zaoberal problematikou downsizingu a odoberania počtu valcov z pohonných jednotiek. Kto vlastne za to celý ten čas môže?! Nie, nie sú za to primárne zodpovedné automobilky. Zodpovedný je za to samotný trh nových áut a koniec koncov spotrebitelia samotní. Ľudia časom začali chcieť vyšší výkon s čo najnižšou možnou spotrebou. Je nám všetkým jasné, že pokiaľ chceme docieliť vysokého výkonu, buď musíme mať veľký objemný motor, alebo ten malý vybaviť preplňovaním. To je tu s nami už od nepamäti, no kedysi sa motory v autách prepĺňali primárne za účelom zvýšiť výkon a na spotrebu nikto nehľadel. Zlom nastal v momente, kedy začali zdražovať pohonné hmoty a hlavne ľudia začali zisťovať, že spotreba 5 litrov je lepšia ako 12 litrov. Tak sa začal klásť oveľa väčší dôraz na to, aby mali autá menšiu spotrebu. Spotreba je samozrejme priamo-úmerná aj emisiám, do čoho mali zas čo povedať ekológovia, ktorí si rovnako nekládli servítku pred ústa.

Tento trend začal pri naftových agregátoch. Tak vznikli mnohé, doteraz ospevované „držiaky“, ako napríklad 1.9 TDi, či dokonca menej známy 1.4 TDi, ktorý bol prvým tŕňom v oku troj-valcových odporcov. Motory to boli však super, dokázali jazdiť za 4 litre nafty, no pokiaľ ste chceli od nich väčší výkon, ako 130 koní, začali byť exponenciálne smädnejšie. A to bol jeden z prvých impulzov, kedy si trh začal dopytovať motor s veľkým výkonom a s nízkou spotrebou. Keďže priama úmera funguje nie len v matematike, ale aj vo svete motorov, bolo mnohým jasné, že na to, aby zvýšili výkon pri zachovaní ako tak nízkej spotreby, bude potrebné znížiť objem a pridať do mnohých, teda takmer všetkých benzínových motorov prepĺňanie. Mnoho pokusov bolo a stále je docieliť nízkej spotreby aj bez použitia turba, alebo kompresora. Kým mimo mesta sa túto spotrebu darí skresávať, atmosferické motory žiaľ po meste nedokážu jazdiť s až tak nízkou spotrebou, ako by trh chcel. 

Hlavným dôvodom je to, že ich spektrum využiteľných otáčok s maximálnym krútiacim momentom je oveľa užšie, ako pri turbo-motore. Nehovoriac samozrejme o skutočnosti, že krútiaci moment motora bez prepĺňania je omnoho nižší, ako s ním. Naše Toledo je veľmi dobrým príkladom. Pri objeme jedného celého litra ponúka výkon 110 koní a krútiaci moment až 200 Nm. To kedysi nemal ani atmosferický dvoj-liter v Golfe Gti. Tento krútiaci moment je v Tolede k dispozícii od 2000 ot./min.  po 3500 ot.. Oproti konkurenčným jedno-litrom je toto aktívne spektrum o niečo chudobnejšie, no radikálne tento nedostatok necítiť. V prípade, že by ste chceli jazdiť s 1.0 TSi pod 1500 otáčkami a budete potrebovať zrýchľovať, možno nadobudnete pocit, že sa motor trápi pod otáčkami. Preto je rozumnejšie vždy držať motor pri akcelerácii na minimálnej hranici tých 2000 otáčok a obidve strany budú spokojné.

 

Pri odľahčenej jazde však nie je problém ísť na akýchkoľvek otáčkach a vibrácie, či zvonivé zvuky počuť nie je. Keď sme už pri tých zvukoch, zvukový prejav tohto troj-valca je v istých momentoch rozpačitý. Ako som spomenul, kým ho držíte v aktívnych otáčkach, všetko šľape fajn a medzi motorom a vami vznikne akási harmónia. Z nižších otáčok vám však orchester nezahrá a treba počítať s miernym „naftovým“ prejavom.

Kompenzáciou bola však hodnota spotreby na palubnom počítači. Za celý týždeň jazdenia, občas aj dynamickej jazdy, nám počítač vykreslil priemernú spotrebu 5.4 litra na 100 kilometrov. V meste sme nepreskočili hranicu 6.2 litra a mimo mesta sme dokázali podliezť hodnotu 4.5 litra na 100. Pri tomto motore sa mi primárne páčilo to, že rozdiely spotreby neboli priepastné. Či už sa jazdilo dynamicky, po meste, alebo len tak ľahko mimo neho, spotreba kolísala rádovo v rozpätí dvoch litrov.

 

 

Jazda

Tá je jedna z dvoch najsilnejších stránok Toleda. Po priestore, ku ktorému sa ešte dostaneme, je jazda práve tá, ktorá ma dokázala presvedčiť o kvalitách tohto auta. Hneď na začiatku však dám veci na pravú mieru, od označenia FR-line v žiadnom prípade neočakávajte športovosť. Jedná sa čisto len o stupeň výbavy, ktorý svojim exteriérom a interiérom má evokovať práve tú športovú tvár tohto auta. Podvozok je tu však presne taký istý, ako aj pri verzii Style, či lacnejšej Reference. Nie je to, ale na škodu veci. Pokiaľ má záujemca o Toledo chuť trošku sa odlíšiť, tak prečo nie.

Podvozok Toleda je primárne naladený na komfort. Pri jeho šoférovaní perfektne napĺňa požiadavky toho, byť perfektným sluhom. Auto má predsa slúžiť vám, nie naopak. Ani raz som nemal pocit toho, že by mi podvozok Toleda prišiel príliš tuhý, či naopak príliš mäkký. Konštruktérom sa podarilo perfektný kompromis a auto dokáže ponúknuť výborný jazdný komfort. A to ako v meste na výmoloch, kanáloch či jamách, tak aj mimo neho.

Pri bežnej jazde Toledo pôsobí na ceste rozvážne, akonáhle ho však začnete naháňať, podvozok si vypýta svoju daň. Väčšie náklony a horšie vedenie stopy pri rýchlych prejazdoch zákrutami nedávajú vodičovi úplnú istotu. To sa však bavíme o úplných extrémoch, aké toto auto zažije asi len pri náruživých novinároch. Však treba skúsiť, aby ste nemuseli už vy.

Osobne si však viem predstaviť jednu uchýlarčinu. Cupra Toledo. Aspoň 200 koní, tuhý podvozok s hrubšími stabilizátormi a vzadu veľké krídlo. Nonsens?! Ja viem. No aspoň si to predstav a povedz, že či by sa ti to nepáčilo. Mne určite páčilo.

 

 

 

Interiér/Exteriér

A dostávame sa k tej najsilnejšej stránke tohto auta. Tým je priestor. Aj napriek vonkajším, relatívne kompaktným rozmerom, ponúka prekvapujúci priestor v interiéri. Toto je zároveň aj odpoveď na to, prečo taxi-služby vo veľkom obľubujú práve Škodu Rapid, alebo Toledo. Dôležitým faktorom je samozrejme aj cena oboch vozidiel, k tej sa však ešte dostanem.

Priestorovo sa minimálne na zadných sedadlách cíti človek viac ako v aute strednej triedy, keďže na nohy má tak obrovský priestor, že sa to slovami dá len ťažko opísať. Rovnako tak perfektne riešený kufor s vyklápaním celého veka aj so sklom, a tým pádom praktickejšie riešenie, ako by to malo mať karosériu sedanu.  Základná kapacita kufra je 550 litrov, čo je naozaj hodnota, ktorou sa môže pýšiť D-segment vozidiel. Po sklopení sedadiel táto hodnota narastie ešte o ďalších cca 1000 litrov. Toledo teda naprieč generáciami prešlo niekoľkými transformáciami. Aj keď môže súčasná generácia pôsobiť menším dojmom, ponúka rovnako veľký vnútorný priestor, ako jeho predchodcovia, ak nie ešte väčší. 

Vnútri sa s nikým netlačíte a v aute sa odvezú pohodlne štyria dospelí ľudia. Príjemným prvkom výbavy pre zvýšenie komfortu vzadu sediacich, je možnosť doobjednať dva USB vstupy na stredovom tuneli, ktoré však slúžia čisto na nabíjanie smartphonu. V našej výbave FR-line boli rovnako prítomné a tak sme si na dlhšej ceste mohli nabiť naše mobily, bez nutnosti zaslepiť USB na prehrávanie médií.

 

 

Slabšou stránkou interiéru však sú odkladacie priestory. Ani nie tak ich početnosť, ktorá je viac než postačujúca, ale ich tvarovanie. V dnešnej dobe veľkých smartfónov som si nemal kam pohodlne odložiť mobil. Zvyknutý som napríklad z Ibizy, že má perfektný odkladací priestor na mobil, ktorý je tak akurát po ruke. Je jasné, že pokiaľ si mobil umiestním do dvojitého cup-holderu, tak tam bude lietať. Ale to len tak na okraj, moderná doba si vyžaduje modernú kritiku.

Verzia FR-line sa oproti štandardu líši v pár prvkoch aj v interiéri. Nájdeme tu napríklad prémiové alkantarové sedačky, perforovaný kožený volant s logom FR, alebo piano-black lištu na palubnej doske. Tá však ukrýva akési prekvapenie. Po zotmení na nás spod čierneho lesklého povrchu vykuklo podsvietené logo FR-line. Maličkosť, ktorá však potešila.

Vo výbave už je samozrejmosťou automatická klimatizácia, vyhrievané sedačky, či multimediálny systém. Za príplatok si môže človek doobjednať aj navigačný systém. Ostatné prvky výbavy sú už pri autách akýsi štandard a veci ako dažďový senzor, svetelný senzor, či tempomat už ani nemusíme bližšie spomínať. 

Zvonku sa následne FR-Line od výbavy Style, či iných líši naozaj v maličkostiach. Súčasťou exteriérového opti-paketu sú napríklad 17″ disky kolies, čierna prahová lišta, alebo sivo lakované spätné zrkadlá. Samozrejmosťou sú následne aj označenia FR-Line vpredu na maske, či na zadnom kufri. Za mňa osobne musím povedať, že tieto 5-ľúčové disky kolies mi na toto auto nesedeli. Celá karoséria a jej dizajn pôsobí moderne, športovo a tieto 17-ky pridali vzhľadu auta taký jemný retro-feel z rokov 2000´s. Osobne by som určite siahol po modernejšom dizajne kolies, no to je len môj názor.

Celý exteriér veľmi dobre dopĺňajú predné Full LED svetlá. Na nejakú úroveň LED svetiel sme pri značke Seat už zvyknutý a tu tomu nie je inak. Svietia výborne, ich dizajn je nezameniteľný a dávajú Toledu tvár Seatu. I keď v istých momentoch, keď som Toledo videl v spätnom zrkadle, tak tvar denného svietenia v tvare C vo mne evokoval prednú časť modelu WRX Sti. Rovnako aj modrá farba Ocean ma na prvý pohľad trošku zmiatla.

 

 

 

Prečo Toledo?

Lebo cena! V tomto momente je to najväčší argument, prečo siahnuť po Tolede a nie po Rapide. V danej výbave, ako sme auto testovali, jeho cena činí 15 180€ a treba poznamenať, že je to naozaj už takmer full-ka. Škodovka za Rapid v edícii Monte Carlo si od vás vypýta od viac než 3000€ viac v rovnakej výbave! A to dokonca len s 5 ročnou zárukou, kdežto Seat poskytuje záruku až na 6 rokov a v prípade edície Family aj servis zdarma na 4 roky, alebo 100 000 km. Treba si uvedomiť aj to, že sú to viac-menej identické autá, len s kozmetickými zmenami a možno malými odlišnosťami vo výbave. Vyrábajú sa v tom istom závode v Mladej Boleslavi za použitia tých istých dielcov podvozku, karosérie a aj vo finále motorov. Možno niekto bude namietať, že sa mu Rapid páči viac. Nech sa páči, trh je voľný svet, môžeš si vybrať či chceš radšej ušetriť 3000€, alebo mať drahšiu MB-čku.

Toledo je veľmi príjemným spoločníkom. Týždeň s ním strávený nám priniesol trošku iný pohľad na kategóriu áut tohto segmentu a veríme, že do budúcna sa bude len rozrastať, i keď trend naznačuje niečo iné. Za relatívne malé peniaze máte naozaj veľa muziky a to je hlavnou a najsilnejšou doménou Toleda.

 

 

Za zapožičanie vozidla na test ďakujeme importérovi značky Seat, Porsche Slovakia.

Plusy:
  • + Praktickosť karosérie Liftback
  • + Full LED svetlá
  • + Priestor na zadných sedadlách
  • + Cena/výbava
  • + Spotreba
  • + Objem nádrže až 55 litrov
  • + Podsvietené logo FR-line
  • + Pohodlný podvozok
  • + Objem kufra
Mínusy:
  • – Malý športový talent v porovnaní s inými Seatmi
  • – Máličko dizajnových rozdielov oproti Rapidu
  • – Chýba miesto pre mobil
  • – Zvukový prejav motora v nízkych otáčkach
  • – Minimum dizajnových rozdielov jednotlivých výbav
  • – Dizajn kolies

 

Technické údaje:

Motor

Objem: 999 ccm
Najväčší výkon: 81 kw (110k) pri 5000-5500 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 200 Nm pri 2000 ot./min až 3500 ot./min

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: 9,8s 
Maximálna rýchlosť: 200 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 5,5 l (počas testu: 6,2 l)
Mimo mesta: 4,0 l (počas testu: 4,5 l)
Kombinovaná: 4,6 l
Objem palivovej nádrže: 55 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4482 mm
Celková šírka: 1 706 mm
Celková výška: 1 461 mm
Rázvor: 2 602 mm
Objem batožinového priestoru: 550 l

 

Hmotnosti a zaťaženia

Pohotovostná hmotnosť: 1 210 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 1 750 kg
Brzdeného príves: 1 200 kg

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *