TEST: Seat Leon X-Perience 2.0 TDi DSG 4drive – dlhší názov by nebol?!

Prológ

 

Modeling je ťažké povolanie. Dokonalé krivky, perfektne vyvážená strava, pravidelné návštevy fitka spolu s úspešným Instagramovým účtom tvoria neoddeliteľnú súčasť každej jednej modelky. Dievčatá, presne také aké poznáme z titulných stránok módnych magazínov, jednoducho dokonalé aj napriek prebdeným nociam v kluboch plných kokaínu a drahého alkoholu. To sú dva protiklady sveta modelky. A čo sa stane ak sa takéto dievča chce stať drevorubačom?! No predsa Seat Leon X-perience. Pekný vzhľad po botoxe si vyžiada zopár plastových úprav, dá si na seba gumáky Christian Louboutin, ochranný oranžový mejk-up, sekeru do ruky a ide sa do lesa.

 

Nerád by som však bol aby si si po týchto úvodných slovách predstavil nový Leon X-perience ako nafetovanú modelku so sekerou v ruke. Išlo len o akési prirovnanie a paralelu sveta tohto Leona a modelingu. Tento oranžový Leon má totižto veľmi pekný základ a už v klasickej verzii, ako sme mali možnosť otestovať nedávno, sa jedná o veľmi pekné auto. Presne tomu peknému autu pridali zopár plastov, väčšie kolesá a 2.0 TDi s pohonom všetkých štyroch kolies. A tak vznikla modelka so sekerou.

 

 

Prvý kontakt

 

Na dizajn Leonu som sa už predtým nejaký ten týždeň pravidelne pozeral čiže nejako som neočakával, že ma ohúri znova alebo nedajbože, že by som mal na jeho zovňajšok zmeniť, ešte viac zlepšiť názor. Neviem ako to tí španieli robia, ale podarilo sa im to. Leon X-perience ma ohúril. Neviem či to bolo tými veľkými 18″ kolesami alebo tou výraznou oranžovou farbou alebo ma dostal ako celok?! To neviem nejako objektívne posúdiť, no plasty, farba aj kolesá mu svedčia. Keby som uvažoval nad rodinou, čo zatiaľ určite neuvažujem (zlato, prepáč ak toto čítaš), chcel by som asi auto, ktoré má všestranné využitie. Trendom dnešnej doby je zvoliť na takéto účely SUV. Primárne však všetky SUV majú malý kufor a veľa-krát aj v interiéri musíte prihliadnuť na kompromisy s tým spojené. Veľké rodinné kombi so zdvihnutou svetlou výškou je perfektný príklad toho, ako nemusíte robiť kompromisy keď chcete rodinný kombík, no stále chcete žiť aktívne.

 

Nám sa dostal do ruky Leon X-Perience s naftovým agregátom 2.0 TDi s automatickou 7-stupňovou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies 4Drive. Pokiaľ všetky tieto parametre spojíme dokopy, vznikne nám takmer jazykolam, ktorý si môžeš prečítať v nadpise tohto článku. Keď som však tvrdil, že Leon Xcellence bola láska na druhý pohľad, pri tejto oranžovej variante mi stačil pohľad prvý. Usadol som za volant, nastavil si posed a vyrazil som naprieč dobrodružstvom.

 

 

Pohon

 

Počas mojej dobrodružnej cesty ma sprevádzal už dobre známy motor 2.0 TDi s výkonom 150 konských síl. S touto verziou sa nedá nič pokaziť avšak len v tom prípade pokiaľ nemáte prácu 3 km od domu a nehodláte sa tento motor škrtiť v mestskej premávke. To už je ale dobre známa vec, že DPF filter sa Vám dvojnásobne poďakuje na faktúre pokiaľ mu budete obdarovávať jazdy v meste. Motor je spriahnutý so 7-DSG, ktorá sa stará naozaj o plynulý chod a radenie ani necítite. Všetok ten výkon sa potom prenáša na všetky štyri kolesá cez pohon 4Drive, ktorý je však len marketingovým názvom Seatu pre Haldex 5. generácie.

 

Poďme sa však venovať každému zvlášť. Motor je v tomto prípade naladený na najslabších 150 koní. Nemôžeme povedať, že by mu to nestačilo, no nečakajte od neho spotrebu 6 litrov keď ho budete hnať 150 km/h po diaľnici. Na bežné premiestňovanie z bodu A do bodu B však má dostatok sily a verím, že aktívny otecko sa s ním zabaví aj mimo cesty, prípadne na zopár okreskách. Krútiaci moment 340Nm je na objem ako tento skôr pod-priemer, no do sedačky dokáže zatlačiť aj vo vyšších rýchlostiach. V cenníku sa jedná o druhý najmenší výkon, pod ním sa nachádza už len 1.4 TSi 125k, ktorý je perfektným spoločníkom v meste, ale výhradne len s pohonom predných kolies zároveň ako jediný v ponuke. Pokiaľ chcete viac temperamentu a spotreba je aspekt, na ktorý až tak neprihliadate pri svojom aute, 1.8 TSi s výkonom 180 koní je pre vás vynikajúca voľba. Na dlhšie trasy, „na spotrebu“ potom skôr už siahneme po 2.0 TDi 180k. Náš testovaný agregát je však výborným kompromisom dynamiky, spotreby a zároveň zachovania štvor-kolky.

 

 

7-stupňová DSG prevodovka sa používa hlavne pri motoroch s nižším výkonom. Tento Leon môže byť veľmi rád, že dostal do vienka „len“ 150 koní a tým pádom možnosť kombinovania práve s touto prevodovkou. Tá, ako sme už zvyknutý z koncernu VW, radí perfektne. Ani raz sa nám nestalo, že by čo i len na chvíľku zaváhala a neponúkla to čo sa od nej očakáva. Pomáhajú jej pádla pod volantom, ktoré sa otáčajú spolu s volantom takže treba si dať v zákrute pozor či stláčate plus alebo mínus. Pokiaľ si dáte prevodovku do manuálneho režimu, preradí sama, ale až pri obmedzovači. Zaradenú rýchlosť dokáže udržať bez toho aby Vám do toho kecala.

 

Táto kombinácia však nemá dopad na apetít hrdla nádrže a počas týždňa nám robila radosť aj príjemná spotreba. Diaľničných 130km/h zvládne tento Leon so spotrebou 6 l/100km. Pri jazde v meste sme sa len ťažko prehúpli cez hranicu 7.3 l/100km. Je nám jasné, že sú aj úspornejšie agregáty na trhu, no pri kombinácii automatickej prevodovky, pohonu 4×4 a pohotovostnou hmotnosťou prevyšujúcou 1600 kilogramov je táto spotreba príjemným prekvapením. Mimo mesta sme sa vedeli dostať s ľahkou nohou na 5.6 litra čo vôbec nie je zlé.

 

 

Jazda

 

ESP do režimu Sport, radenie do manuálu, plná brzda, plný plyn a aktivovali sme režim Launch Control. Počkať, počkať. Rodinný kombík a ešte k tomu diesel má Launch Control?! Áno, nevieme síce presne na čo je v aute tejto kategórie a zamerania, no aktívny otecko sa možno poteší. Nám to však pomohlo pri meraní zrýchlenia z 0 na 100 km/h. Výrobca udáva 8,7 sekundy, nám sa to aj vďaka Launch Controlu podarilo za 8,1 sekundy čo pri jeho hmotnosti nie je vôbec zlé.

 

No a poďme kritizovať. „Jééj aké pekné 18ky“, boli moje prvé slová keď som zbadal tento Leon na jeho veľkých papučiach. Po týždni ako som ho jazdil hlavne v mestskej premávke, tak sa môj názor zmenil o 180° a mal som chuť tie 18″ kolesá zaviesť do najbližšieho zberného dvoru a obuť tam nejaké galusky. Sú krásne, na fotenie, na pohľad, na hladkanie ega keď Ti ich sused pochváli, ale neskutočne uberajú na pohodlí. Ich najväčší problém by ani tak možno nebol to, že majú nižší profil, to sa zvládnuť ako tak dalo a pretrpíte to. Problémom je ich hmotnosť. Tlmiče žiaľ pri priečnych zlomoch alebo na veľmi rozbitej ceste nevládali a neplnili si svoju úlohu tak ako by mali. Žiaľ trpelo tým hlavne pohodlie vnútri vozidla a aj akusticky dávali ťažké kolesá dostatočne o sebe vedieť. Naše odporúčanie preto znie, kašlite na vzhľad a predvádzanie sa, vsaďte skôr na úžitok a nepriplácajte si za 18″ kolesá.  Auto na nich trpí a časom budete aj Vy.

 

 

Je otázne ako sa k autu správali kolegovia pred nami, no to nič nemení na veci, že po dlhšom čase by aj bežnému človeku tento aspekt vadil a ako na našom testovacom, tak aj na jeho Leone by podvozok časom povolil. Tento Leon mal nabehaných niečo málo cez 10-tisíc km a predpokladám, že veľa-krát bol aj v teréne či jazdil po nespevnených cestách s horšou kvalitou. Každopádne, X-Perience je veľmi pekný aj na 17″ kolesách.

 

Keď si však odmyslíme veľké kolesá, s Leonom X-Perience sa nám jazdilo veľmi príjemne. Oproti verzii Xcellence má oveľa menšie náklony karosérie a sám som bol prekvapený koľko toho zvládne pri svižnej jazde. Stále som mal v hlave jeho hmotnosť, no systém 4Drive ma vždy podržal aj keď som si už myslel, že som to prepískol. Na štvorkolku sa jednoducho dá spoľahnúť. Leon so svojimi kilogramami nie je výrazne nedotáčavý a pokiaľ si ho pred zákrutou nadhodíte, vie zákrutu prejsť v mierne neutrálnom šmyku.

 

Leon X-Perience je hlavne o zážitkoch. Tie skúsenosti, o ktorých toľko hovorí, sú hlavne Vaše, ktoré mu musíte pri jazde ponúknuť. On sa Vám odvďačí zábavou. Keď nás prestala baviť jazda po kľukatých okreskách, poďme mimo nich! Perfektná scenéria, Myjava – časť Kopanice. Bežný príklad obyvateľa Bratislavy, cez víkend sa vybrať na chalupu do podobného kúta Slovenska. Veľká časť chalúp je prístupná len cez lesnú cestu prípadne po nejakej nespevnenej trávnatej cestičke. Tu sa Leon našiel. Aj na veľkých kolesách vedel byť so štvor-kolkou krásne obratný a vyškriabal sa aj na tie menej prístupné miesta. Dokázal prekonať mnoho, mnoho prekážok až sme sa báli hľadať jeho hranice. Tie sa nám podarilo nájsť len na krížení náprav keď sme sa ocitli uprostred lesa pred 180° zákrutou, ktorá bola relatívne dosť strmá a uprostred nej sme ostali visieť s jedným kolesom vo vzduchu.

 

 

 

Treba mu pomôcť plynom keďže Haldex mal najprv tendenciu zbaviť sa povinností a námahy a dával krútiaci moment len na odľahčenú časť auta. Šikovné triky, ale plynom sme ho prehovorili k väčšej námahe a v poriadku sme sa dostali do cieľa. Nemôžete si však v Leone meniť žiadne jazdné režimy, prípadne dať pohon 4×4 do redukovaného režimu čiže jeho správanie v teréne je predvítateľné keďže je skôr prispôsobený na jazdu po spevnených komunikáciach čo mu nemôžeme však mať za zle. Trošku nám však chýbal asistent zjazdu z kopca, ktorý by nám bol pomohol pri schádzaní na šotolinovej ceste kde auto začalo trochu tancovať. 

 

 

Interiér/Exteriér

 

Môj všeobecný pohľad na interiér faceliftovaného Leonu som v dosť rozsiahlej podobe rozpísal v teste Leonu Xcellence. V princípe, tu je interiér veľmi podobný až na použité materiály či už sedačiek alebo obloženia dverí. Rôzne prevedenie látky či kože pridáva verzii X-Perience na jedinečnosti. Na sedačkách nájdete vzorovanú tkaninu pripomínajúcu vzor pletených svetrov čo považujeme za nápadité riešenie. Zároveň je však veľmi praktické a nie je na tejto látke až tak vidieť prach a špina. Samozrejmosťou v Leone sú aj mäkčené plasty či pre zmenu kožou obtiahnutý tapacír dverí v šedej kamenistej farbe. Nebudeme ďaleko od pravdy keď budeme tvrdiť, že kúpou takéhoto Leonu si kupujete svojský životný štýl. Veľa vecí si viete individualizovať a pre verziu X-Perience pribudlo vo vnútri navyše typické oranžové ambientné podsvietenie. Už pri nastupovaní sa nedá prehliadnuť podsvietený prah dverí s logom X-Perience.

 

 

Ergonómia interiéru je veľmi slušná. Som síce útli, no meriam 193 centimetrov a pri pohodlnom nastavení prednej sedačky, som si bez problémov sadol aj za seba. Môžem s pokojom v duši povedať, že by som sa vzadu veľmi pohodlne odviezol aj na dlhej trase. Nechýba samozrejme lakťová opierka vzadu v strede či proti-slnečné roletky na oknách.

 

Cez zadnú lakťovú opierku sa vieme cez tunel dostať do kufra. Ten ma slušnú kapacitu ako sa patrí na kombík a kompenzuje nedostatok odkladacích priestorov v interiéri. Tých je na túto kategóriu vozidla naozaj veľmi málo. To je jedna z najslabších stránok Leonu všeobecne. Do dverí zmestíte ledva 0.75 litrovú fľašku, lakťová opierka je len na opretie ruky keďže nemá žiadny úložný priestor a schránka pred spolujazdcom je len do počtu. V mojej novej Ibize zmestím do dverí bez problémov dvoj-litrovú!! fľašu. Plačem však na nesprávnom hrobe a verím, že do budúcej generácie Seat tento nedostatok napraví.

 

 

Exteriér je to najkrajšie čo tento Leon ponúka. Samozrejme je to môj pohľad a nemusíš s ním súhlasiť. Práve preto je aktuálne na trhu veľmi veľa áut, ktoré si na základe vzhľadu môžeš vybrať. Pokiaľ sa však na Leon X-Perience pozrieme vedľa jeho súrodencov Golf Alltrack alebo Octavia Scout, tak práve Leon je ten čo vyčnieva najvyššie. Dizajn Leonu je už sám o sebe vydarená záležitosť a jeho kúpou by ste sa zbavili hlavne pocitu jednoduchosti ako je tomu pri jeho súrodencoch. Moja voľba medzi týmito tromi by bola jasná čo sa dizajnu týka.

 

K svetlám som sa už pri teste klasického Leonu vyjadroval, no zasiahnem aj tu. Leon X-Perience je vyššie auto a jeho svetlám to pomohlo. Videl som z kokpitu viac ako pri jeho smokingovej verzii Xcellence. Pokiaľ si však chceš prečítať môj komplexnejší názor na Full-LED svetlá nového Leonu, klikni SEM. Len jednoducho poviem, že tieto svetlá svietia dobre na to akú majú architektúru. Určite sa nájdu aj autá, ktoré s Full-LEDkami svietia lepšie no Leon v jeho cenovej kategórii zaraďujem skôr do lepšieho priemeru. Zaujímavosťou vo všeobecnosti je spôsob akým Seat zapracoval LEDky do jeho svetiel. Každý jeden segment má vlastnú parabolu a každé jedno svetlo sa skladá z presne 10-tich takýchto segmentov. Šesť ich je použitých na stretávacie svetlá a zvyšné štyri sú diaľkové. Klasickú žiarovku v smerovke nahradila príchodom faceliftu technológia blikajúceho svetlovodu denného svietenia ako to poznáme z Atecy. Po novom má túto technológiu aj nová Ibiza či Arona.

 

Exteriérové plasty plnia svoj účel. Pokiaľ takéto veci na aute nebývajú len na okrasu, je to perfektná vychytávka. Živo mám v pamäti Seat Altea Freetrack, ktorá mala celý predný nárazník z odolného nelakovaného plastu. Dizajnovo určite cenu RedDot s niečim takým značka nikdy nevyhrá no nie je nad toto riešenie keď si uvedomíte, že na takomto plaste nie je vidieť žiaden kamienok či škrabanec. Kiežby sa dalo niekedy dať celé auto do takéhoto plastu. Účel by to splnilo, no asi by som pri každom jednom pohľade na takéto auto videl svoj obed druhý-krát. Hold, nedá sa skĺbiť všetko.

 

 

Epilóg

 

Mne osobne by sa však najviac páčila takáto kombinácia: Seat Leon ST Cupra 300 4Drive X-perience. To by bolo auto! 300 koní, štvorkolka, automat, zdvihnutý podvozok, oplastované spodné prahy a hrany dverí a dovnútra škrupinové sedačky a ako čerešnička brzdy Brembo. To je presne to auto, ktoré tu na Slovenských cestách potrebujeme. Ale s 17″ kolesami! Pokiaľ však nemáš takú náturu ako ja (čomu sa ani nečudujem), určite by Ti stačil aj benzínový menší motor 1.8 TSi zabalený do šiat X-Perience. To je pre nás petrol-headov najlepší kompromis pokiaľ ide o rýchle a zároveň nekonečne praktické auto. Pokiaľ mám však zhodnotiť celkové dojmy z tohto oranžového auta, tak by som to zhrnul asi takto jednoducho. Nový Leon X-Perience by som si vedel predstaviť vo svojej garáži. Podmienkou by však boli menšie kolesá a prekusol by som aj menej odkladacích priestorov či to, že nemá žiadne jazdné režimy. Tie sú predsa pre slabochov a menej odvážnych ;). Na tomto Leone sa mi však jazdilo lepšie ako na verzii Xcellence z minulého týždňa, no cenový rozdiel je však priepastný.

 

 

Ešte čerešnička na záver, keď sa stretnú dva odlišné svety Cupra R a X-Perience:

 

Cena verzie X-Perience s 2.0 TDi: 28 280€, cena testovacej verzie 31 689€

 

Za zapožičanie vozidla na test ďakujeme importérovi značky Seat, Porsche Slovakia.

 

Plusy:
  • + Oranžová metalíza Eclipse Orange
  • + Pocit väčšieho auta
  • + 7-stupňová DSG prevodovka
  • + Pohon všetkých kolies 4Drive
  • + Celkový dojem!!
  • +Veľmi príjemný posed za volantom
  • + Launch Control
  • + Dizajnový podpis Full LED svetiel
  • + Kontrast výraznej farby s plastovými doplnkami a peknými kolesami
Mínusy:
  • – Lacné interiérové kľučky dverí (to platí pre každý jeden Leon)
  • – Ovládanie multimediálneho systému cez jediné tlačítko
  • – Ťažké 18″ kolesá
  • – Málo odkladacích priestorov
  • – Cenovka

 

Technické údaje:

Motor

Objem: 1968 ccm
Najväčší výkon: 110kw (150k) pri 3500-4000 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 340 Nm pri 1750 ot./min až 3000 ot./min

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: 8,7s (odmeraných 8,1s!)
Maximálna rýchlosť: 208 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 6,1 l (počas testu: 6,9 l – 7,3 l)
Mimo mesta: 4,5 l (počas testu: 5,6 l – 6 l)
Kombinovaná: 5,1 l
Objem palivovej nádrže: 50 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4543 mm
Celková šírka: 1 816 mm
Celková výška: 1 481 mm
Rázvor: 2 630 mm
Objem batožinového priestoru: 587 l

 

Zrýchlenie:

 

 

One thought on “TEST: Seat Leon X-Perience 2.0 TDi DSG 4drive – dlhší názov by nebol?!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *