Prológ

 

Multi-pack, happy hour, španielsky týždeň, či Black-Friday. Každý predajca nazýva svoje exkluzívne výpredaje a akcie inak. Akcie vždy prídu buď vtedy, keď sa predajcovia potrebujú niečoho zbaviť, vyprázdniť sklady, alebo chcú zvýšiť predaje. Anketová otázka, prečo myslíš, že Seat prišiel s akciovým modelom Visio v modelovej rade Leonu?! Na to poznáme jednoduchú odpoveď. Aktuálna generácia modelu Seat Leon sa pomaly, ale isto blíži ku koncu svojej cesty. Ak si pozorný, tak ti neunikol fakt, že už testujú ich novú generáciu, ktorá by mala uzrieť svetlá showroomov budúci rok. Značka však musí naplniť ešte výrobné kvóty a udržať si miesto v počte predajov.

Leon môžeme stále počítať za nosný model predajov značky Seat. Tento segment sa v ich značke predával vždy najviac a tak sa niet čomu čudovať, že mu venujú s akciovými výbavami zvýšenú pozornosť. Aj keď je doba SUV-čiek, C-segment je naďalej veľmi obľúbeným hlavne z hľadiska pomeru cena/priestor. O to viac si ukusuje z obľúbenosti, pokiaľ je to model postavený na platforme Volkswagenu MQB a ponúka jej priestor v oveľa nižšej cene a v peknom španielskom ošatení.

Leon však aj po rokoch, čo je na trhu prešiel miernou modifikáciou. Akciový model Visio je jedna z nich, kedy sa stretáme s limitovanou ponukou Leonu v bohatej výbave, peknom farebnom prevedení a dokonca s úplne novým motorom 1.5 TSi BlueMotion.

 

 

 

Motor – zelenáč

 

Nový motor z dielne VW, 1.5 TSi sme mali možnosť otestovať už viac-krát. Prvý-krát v Arone FR a druhý-krát v mojej vlastnej Ibize FR, na ktorej mám už nalietaných vyše 10-tisíc kilometrov. V obidvoch prípadoch sa však jednalo ešte o staršiu modifikáciu motoru EVO s výkonom 110 kW bez filtra pevných častíc. Práve Arona a Ibiza dostali z rodiny Seatu možnosť objednať tento motor ako prvé a už je to vyše roka, čo sa ponúka. Leon si vystačil dlhú dobu s motorom 1.4 TSi, ktorý sme rovnako mali možnosť skúsiť. 

Po pravde, motor nemal byť pre nás žiadne prekvapenie, no verzia BlueMotion je v skutočnosti od silnejšej verzie úplne odlišná. Ak mám byť korektný, tak označenie BlueMotion používa pri tomto motore zatiaľ len výrobca Volkswagen, no aby sme to lepšie odlíšili, budem ju v tomto teste používať aj ja. Nami testovaná verzia teda mala výkon 96 kW/ 130 koní a krútiaci moment 200 Nm. To je oproti verzii EVO v Ibize FR o 20 koní menej výkonu a o celých 50 Nm menej krútiaceho momentu. Čo to však znamená v praxi. Motor aj napriek horším technickým parametrom, nestratil veľkú časť svojej dynamiky. Je výbornou alternatívou k dnes obľúbeným troj-valcom a to práve z dôvodu kultivovanosti a hlavne spotreby. 

1.5 TSi BlueMotion obsahuje mnoho nových technických vylepšení. Ako prvé sa samozrejme zmenilo filtrovanie výfukových plynov, keď do výfukového potrubia bol podľa najnovších noriem pridaný filter pevných častíc. Okrem toho však bol tento motor obohatený o turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek, ktorú doteraz poznáme len z naftových agregátov, či modelov značky Porsche, ktoré majú vďaka tomu vylepšenú charakteristiku výkonu. Samozrejmosťou už je potom vypínanie dvoch valcov zo štyroch a spaľovanie v Mullerovom cykle s kompresným pomerom 12,5:1.

Tieto všetky vylepšenia mu okrem príjemnej dynamiky zabezpečili hlavne perfektnú spotrebu. A to sme si mohli overiť aj sami. V meste sa nám ťažko prehúpla spotreba cez 6,3 litra na 100 kilometrov a mimo mesta nebol pre auto problém jazdiť za 4,9 litra na 100. Rádovo hodnoty spotreby, ktoré mali kedysi problém dosiahnuť naftové motory, dnes dosahujú benzínové agregáty. Argument, že nafta je stále lacnejšia človek v dnešných dňoch len ťažko prejde. O koľko?! O pár centov – cena nafty: 1,320€/l, cena benzínu: 1,350€/l.

Pri tomto motore sa netreba báť nových technológií. Každú z nich totižto už VW Group používal pri iných modeloch a motoroch, svoje znalosti len spojili dokopy do jedného agregátu a právom môže byť konkrétne táto 1.5 TSi ortieľom pre trojvalce.

 

 

 

1.4 TSi vs. 1.5 TSi

 

A či je lepšia, ako staršia 1.4 TSi?! Samozrejme, že áno a v mnohých ohľadoch. Nový motor je oveľa kultivovanejší, priebeh jeho výkonu je kontinuálnejší a hlavne práca v nižších otáčkach ho až tak neotravuje, ako práve starší derivát 1.4 TSi. Starší motor nemal rád jazdiť 60-kou po meste na piatom prevodovom stupni. Nižšie otáčky dal najavo vyššími vibráciami a hlavne o niečo vyššou spotrebou. Disponoval síce rovnako funkciou vypínania dvoch valcov, no tá pracuje až od 1500 otáčok.

Nový motor potiahne auto v oveľa širšom spektre otáčok, aj keď bez výkonovej špičky, no s kontinuálne rozloženým výkonom naprieč funkčnými otáčkami. Starší agregát čerpal svoju obľúbenosť v posledných rokoch výroby hlavne z overenej prevádzky. Motor sa ponúkal od roku 2008 v rôznych podobách a tým pádom svojho majiteľa neprekvapil neželanou konštrukčnou vadou, kdežto nová 1.5-ka je tu s nami len niečo vyše roka.

Seat však ponúka na každé svoje auto vrátane tohto zadarmo svoju predĺženú záruku na 6 rokov/150 000 km a tým pádom sa majiteľ auta nemusí 6 rokov ničoho báť. Myslíme si, že najväčšie konštrukčné vady by sa prejavili práve v týchto prvých rokoch, no práve VW nie je jeden z tých výrobcov, ktorý by si mohol dovoliť znova blamáž okolo nevydareného motoru.

Do budúcna sa počíta s tým, že práve 1.5 TSi by mala byť perfektným kandidátom na použitie pri hybridnej verzii. Jedná sa o motor, ktorý má veľmi dobre prepracovaný termo-manažment a samotné tepelné zaťaženie práve kvôli rôznym úpravám, je veľmi nízke, čo mu dáva jasnú výhodu pri častejších štartoch.

 

Zrýchlenie z 0-100-160 km/h:

 

 

Synonymum komfortu

 

O kvalitách podvozku aktuálneho Leonu sme sa presvedčili už viac-krát. Z tých troch Leonov, ktoré sme už testovali nás najmilšie prekvapila verzia FR, po nej hneď Xcellence a na koniec Xperience s nie až takým pôžitkom, kvôli nepríjemným zvukovým rázom od podvozka. V princípe je práve táto verzia Visio veľmi podobná tej Xcellence, no ešte s tým benefitom, že sme ho mali obutý na 16″ kolesách s vysokým bočným profilom. Ak mám pravdu povedať, jazdu som si veľmi užíval.

Nie je to hot-hatch, nemá perfektne tuhý podvozok bez náklonov a rovnako tak, netreba tu hranu adhézie hľadať dlho. Má však vlastnosť, ktorú som ocenil hlavne v meste. Vysoké obrubníky, jamy, výtlky nebudú pri tomto obutí pre nikoho problém. Dokonca ani pre nežné pohlavie. Konečne som sa nikde nestrachoval, či neoškriem disk, nedostanem defekt, či pri našej kvalite ciest rovno neodtrhnem polku auta.

Áno, Leon FR s 18-kami vyzeral dobre, aj Xperrience, no radšej by som vsadil v prípade Leonu na komfort a istotu, že sa s autom, či diskami niečo nestane. Je samozrejmé, že pri vyššom bočnom profile nemá auto určité jazdné vlastnosti, ale pasívna bezpečnosť sa aj napriek tomu nevytratila. V prípade nižšej motorovej verzie je rovnako tak na zadnej náprave použitá jednoduchá torzná priečka, no na ceste o sebe nejakým neistým správaním vedieť o sebe nedala.

Treba si len uvedomiť, že to písmeno V, ktoré je na stĺpiku dverí, neoznačuje pod kapotou osemvalec a športové auto, ale akciovú výbavu Visio. Za mňa však môžem tento Leon zhodnotiť, ako výbornú harmóniu komfortu od podvozka a super motoru s bohatým balíkom výbavy.

 

 

 

 

Španielsky Multi-pack

 

Aj tak by sa dala bez výčitiek označiť výbava Visio. Cenník komunikuje informáciu, že sa jedná o limitovanú sériu 20-tich kusov na Slovensku. Cena štartuje na 17 250€, nezľaknite sa však, v tejto cene dostanete už komplet auto, s takými prvkami, ako boli aj v našom testovacom. K tým hlavným prvkom patria kompletný balík asistenčných systémov. Ako názov napovedá, nájdeme tu adaptívny tempomat, asistent jazdy v pruhu, cúvaciu kameru, či aj obľúbené Full LED svetlomety. Samozrejmosťou je taktiež dvojzónová automatická klimatizácia a vyhrievané sedačky. Navigáciu v tejto verzii hľadať nemusíte, no 8″ dotykový displej tu nemohol chýbať, avšak len s multimediálnym systémom.

Pre mňa osobne prekvapením boli sedačky, ktoré sú v cenníku nazvané ako športové. Reálne som od nich nemal veľké očakávania, lebo po pravde v dnešnej dobe výrobcovia nazvú športové už naozaj hocičo. Tieto sedačky však boli svetlá výnimka. Netreba čakať nejaké škrupiny, no na výkon 130 koní naozaj dostačujúce bočné vedenie v inak veľmi pohodlných sedačkách. Zároveň boli jedny z mála sedačiek, kde mi siahalo na nohy aj spodné bočné vedenie a tak mi držali komplet celé telo. Túto vlastnosť oceníte hlavne asi na kruhových objazdoch pri nie celkom športovom aute, ako bolo toto.

Celé auto je zvonku zabalené do tajomnej metalickej farby Mystery Blue, ktorá na slnku hádzala veľmi pekné odlesky a bolo úžasné sledovať, ako modrá metalíza pod vplyvom svetla dokáže meniť svoj odtieň. Pre výbavu Visio vymyslel Seat špeciálne 16″ disky kolies s novým dizajnom pripomínajúcim trošku verziu Style, z ktorej koniec koncov aj vychádza. Okrem toho odlíšili Leon aj plaketkou na B-stĺpiku, kde figuruje výrazné písmeno V.

Počas týždňa sa mi stal jeden úsmevný zážitok práve s týmto písmenom, keď ma na parkovisku pri obchodnom centre oslovil malý chlapec s otázkou, že či mám pod kapotou V8, keď to tam mám napísané :D. Zlatý, ale musel som mu zmariť jeho snovú predstavu a povedať nie, naštartovať štvorvalček a bez výrazného zvukového prejavu sa odtiaľ vypariť, lebo neviem kto zažil väčšiu hanbu, či on alebo ja. Nevadí, osviežilo.

 

 

Okrem tohto menšieho sklamania však na mňa auto urobilo naozaj dojem. Úžasný balík výbavy za perfektnú cenu. Poďme si napríklad opísať funkciu adaptívneho tempomatu. Ten je tu už lepšej druhej generácie a funguje pri manuálnej prevodovke tak, že ostáva funkčný aj po preradení. Dokáže tak dobre nahradiť tvoju pravú nohu na plyne a auto sa dá tak ovládať len spojkou, keďže pridáva aj brzdí za vodiča. Do budúcna verím, že sa dočkám už aj čítania značiek a prípadne spoluprácu s navigáciou pri brzdení pred zákrutou, či v kruháči. Pri automatickej prevodovke dostaneš k tomu aj asistent jazdy v kolóne, kedy dokáže auto samé zastaviť až na nulu a rovnako samé sa aj rozbehnúť.

Svetlá už darmo aj opisovať nejako podrobne. Pri Seate som si zvykol na ich kvalitu, no stále si stojím za tým, že na Ibize a Arone svietia Full LED-ky lepšie ako na Leone či Atece. Pri Leone nemajú svetlá taký rozptyl a takú intenzitu, ako pri menšej Ibize, ktorá má generačne novšie svetlá. Menší rozptyl svetla si v Leone chcela značka vynahradiť statickým priesvietením do zákrut. Benefitom však je automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel.

Priestorovo vo veľkej miere ani tak nie je Leonu čo vytknúť. Znova zas len odkladací priestor vo dverách by mohol mať lepšie tvarovanie, aby tam človek uložil aj väčšiu fľašu. Pre mňa, človeka s výškou 194 cm, bolo miesto vpredu, či vzadu dostačujúce na túto triedu vozidla. V aute by sa v pohode odviezli aj ďalší traja moji dvojníci a dovolenka v Chorvátsku by nebol väčší problém. Batožinový priestor je na kategóriu kombi už tradične naozaj solídny.

Keby som mal do tejto výbavy niečo doplniť, osobne mi chýbali len zatmavené zadné sklá. Za tie roky som si na to už nejako zvykol, no hocijaká firma to vyrieši v dnešnej dobe doslova za pár Eur. Ako maličkú nevýhodu naprieč celej modelovej rade Leonu vnímam aj to, že nie je možnosť doobjednať si vyhrievaný volant. V aute tejto kategórie je to škoda, keďže to ponúka už každá konkurenčná značka. Pri Leone tejto generácie sa myslím, že o tom vôbec ani neuvažuje a nový by túto fičúrku mal už mať v ponuke a samozrejme ešte kopec ďalšieho.

 

 

 

Epilóg

 

Poznáš to, prídeš do nákupného centra, vidíš na cenovke zvýhodnenú cenu a pri pokladni zistíš, že to platí len pre členov takého alebo onakého klubu, prípadne pri kúpe troch a viac kusov. Výmysly obchodných reťazcov nalákať na väčší predaj toho ktorého produktu. Seat to však robí inak. Tento Leon ti ponúkne bez toho, aby si bol členom nejakého klubu a nemusíš dokonca vziať ani tri kusy, aby si mal lepšiu cenu.

Osobne vnímam model Leon ako racionálnu voľbu nemeckej kvality, jedinečného dizajnu a hlavne perfektnej ceny, či jazdných vlastností. Motor 1.5 TSi BlueMotion bol pre mňa príjemným prekvapením a s čistým svedomím ti ho môžem odporúčať, o to viac, keď sa jedná o takúto vkusnú akciovú verziu. Samozrejme, veľa vecí ohľadom samotného auta sa mi sem nezmestilo, alebo lepšie povedané, nech sa nevyhováram, už sa mi nechceli opakovane písať, keďže Leony sme pred týmto testovali už tri. Viem si však predstaviť, že toto bolo príjemné rozlúčenie sa s aktuálnou modelovou radou a značka sa pomaly, ale isto môže chystať na dopredaj. Nám nezostáva nič iné, len sa Leon poďakovať za doterajšie zážitky a pokľudné spolunažívanie a popriať mu ešte pekné predaje, aby sa rozlúčil so cťou.

 

Pokiaľ si chceš prečítať o Leone úplne každú našu myšlienku, tak určite nevynechaj naše doterajšie testy: LINK 1, LINK 2, LINK 3

 

 

Cena verzie Visio s 1.5 TSi: 20 269€, začínajúca cena akciovej verzie Visio: 17 250€

 

Za zapožičanie vozidla na test ďakujeme importérovi značky Seat, Porsche Slovakia.

 

Plusy:
  • + Pekná metalická farba Mystery Blue
  • + Full LED svetlá
  • + Kultivovaný chod nového motora 1.5 TSi
  • + Spotreba!
  • + Príjemné sedačky
  • + Pohodlný podvozok spolu so 16″ kolesami
  • + Priestor na zadných sedadlách
  • + Auto Hold
  • + Veľký batožinový priestor
  • + Adaptívny tempomat ostáva aktívny aj po preradení
  • + Pomer cena/výbava
Mínusy:
  • – Opakovanie, matka múdrosti: Zle ergonomicky riešený odkladací box vo dverách
  • – Na dizajne v interiéri už cítiť zub času
  • – Absencia tmavých skiel od B-stĺpika
  • – Polotuhá zadná náprava

 

 

Technické údaje:

Motor

Objem: 1498 ccm
Najväčší výkon: 96 kw (130k) pri 5000-6000 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 200 Nm pri 1400 ot./min až 4000 ot./min

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: 9,5 s  (odmeraných 9,1 sekundy)
Maximálna rýchlosť: 207 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: počas testu: 6,3 l
Mimo mesta: počas testu: 4,9 l
Kombinovaná: 5,1 l
Objem palivovej nádrže: 50 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4548 mm
Celková šírka: 1 816 mm
Celková výška: 1 454 mm
Rázvor: 2 631 mm
Objem batožinového priestoru: 587 l

 

Hmotnosti a zaťaženia

Pohotovostná hmotnosť: 1 300 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 1 850 kg

Related Posts

Privacy Preference Center