TEST: Seat Leon FR 1.8 TSi ST – učiteľ fyziky

Prológ…

Nie! Tento-krát kašlem na to. Nebudem sa držať tradičnej osnovy testov na aké ste zvyknutí. Pri Leone to bude tento-krát inak a hneď vysvetlím prečo. Tento konkrétny Leon je už v poradí tretí, ktorý máme na test. Silné stránky a neduhy samotného Leonu sme si zhrnuli v dosť obsiahlej forme v predchádzajúcich dvoch testoch, a preto nemám znova potrebu opakovať to, čo už bolo napísané. Pre uľahčenie prehľadnosti si test na jeden Leon môžeš prečítať TU a na druhý zase TU.  V prípade FR-ka sme tu však kvôli niečomu úplne inému, a tým je jazda.

FR. Skratka pre Formula Racing, ktorú tu poznáme od približne roku 2000, kedy sa prvý-krát objavila na Leone. Boli to časy, keď aj sám Seat mal v označovaní svojich modelov zmätok a označenie FR bolo v niektorých krajinách rovnocenné práve najvyššej modifikácii Cupra. Až na prelome rokov 2002 a 2003 spravila značka väčší posun k tomu, aby tieto dva modely odlíšila. Model FR na nejakú dobu úplne zanikol nahradil ho typ Top Sport a Cupra už bola len najvyššia rada. S príchodom limitovanej edície Cupra R sa však do zopár krajín vrátilo označenie FR+, a tak behá po svete niekoľko kusov aj s týmto označením. Až v roku 2004 dostala výbava FR čestné miesto v modelovej škále Leonu. Od tej doby odtiaľ nezmizla a ponúka sa ako stupeň výbavy. Inak ho môžeme pokojne nazvať aj ako junior-športové auto. Modelová hierarchia sa tým uzavrela a nad FR stále kraľuje už len Cupra.

Tento Leon samozrejme nebol prvý model od značky Seat s označením FR, ktorý sa mi dostal pod ruky. Začali sme v Januári Aronou FR s motorom 1.5 TSi, neskôr sme dostali zábavnú Atecu FR s motorom 2.0 TSi a pohonom všetkých štyroch kolies a do tretice to bol tento Leon FR. Pri predchádzajúcich testoch som však mal následne obrovské výčitky. Nikdy som sa nejako obsiahlejšie nevenoval jazdným vlastnostiam a myslím, že práve model s označením FR si to zaslúži.

 

 

 

Rendezvous

„Kto nemal ryšavú, vraj nevie čo je láska.“ Známy verš, ktorý vyšiel z úst známeho rockového speváka z kapely Elán, Joža Ráža. Importér značky Seat ryšavky obľubuje a akosi časom donútil aj mňa sa na oranžové autá pozerať trošku inak. Nikdy som nebol úplný zástanca oranžovej farby na autách, no nebudem predstierať, že nenaberajú na popularite. Sú autá, ktorým sa oranžová nesmierne hodí a inú farbu si na nich ani predstaviť neviem. Každému autu jednoducho niečo sadne a keď sa povie oranžová farba na aute, ja osobne som si vždy predstavil Ford Ranger WildTrak vo farbe Pride Orange, ktorý sme testovali aj u nás v redakcii. Lenže, Seat ma donútil vnímať oranžovú farbu na autách, ako takú peknú výstrednosť a okrem WildTraku si pri zmienke oranžového odtieňu vybavím už aj Aronu, Leon a dokonca aj Ibizu FR, ktorú majú tiež vo výraznej farbe Eclipse Orange. Ale musím uznať, začala sa mi tá farba páčiť. Obzvlášť na Leone.

Takže, dohodol som si rendezvous a po dobu jedného týždňa som sa vozil na Leone FR s motorom 1.8 TSi. Ešte pred samotným testom si hovorím, že znova budem písať výstup v zmysle, že „rodinné kombi pre aktívneho ocinka“, po pár kilometroch za volantom som však uznal, že to je blbosť a užijem si Leon, ako chlap bez záväzkov a bez zodpovednosti za nejakých parchantov v detskej sedačke vzadu. Veď prečo nie, aj slobodný chlap si môže kúpiť kombi, aby mal kam zbaliť seba a nejakú príležitostnú známosť na víkend v Tatrách. Pokiaľ tak nespraví, môže pokojne kufor využiť na prevážanie sudu piva, či grilu na „opekačku“.

 

 

Má srdce na mieste

Aby som stále len netáral, budem teraz vecný. Pod kapotou tohto oranžového Leona pracuje motor 1.8 TSi. Jedná sa už o generačne starší motor patriaci do rady EA888 rovnako, ako 2.0 TSi. Tento náš kúsok je naladený na 132kW/180k a ponúka 250Nm, avšak v naozaj štedrom spektre otáčok už od 1250 a končiac na rovných 5000. V kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou dokáže tento výkon spolu s krútiacim momentom rozhýbať Leon z 0 na 100 km/h za veľmi slušných 7.8 sekundy. V prípade, že by sa človek rozhodol vybaviť svoje auto prevodovkou DSG, bolo by to dokonca len za 7.5 sekundy. Smerovanie tohto motora je však otázne.

Značka Seat je posledná z trojice VW Group mušketierov, ktorá ponúka motorizáciu 1.8 TSi vo svojom modeli. Škoda a rovnako tak aj Volkswagen samotný, už vypustil z cenníka tento motor a viac-menej ešte stále neprišiel s plnohodnotnou náhradou. Tá by mala prísť v podobe agregátu 1.5 TSi s výkonom zhodných 132kW, ale ešte nevedno kedy. Okrem tohto motoru, ma však Seat stále v ponuke v prípade Leona aj starší motor 1.2 TSi, či 1.4 TSi, takže predpokladám, že Leon slúži na dopredanie zásob motorov na sklade. Leon by mal dostať pod kapotu nové motory koncom roka. 

Čo však bude s 1.8 TSi?! Koniec. Áno, presne tak, motor ktorý sme testovali skončí a nahradí ho časom o 0.3 litra menší bráško. Jedna-osmička je však perfektná. Asi prvý-krát počas testu som využíval potenciál motoru naplno. Chcel som si túto rozlúčku jednoducho užiť a ten motor je božský! Opojný ťah už naozaj od nízkych otáčok a krásne stupňovanie výkonu bez výrazného výkonového prepadu. Naozaj mi tento motor ponúkol veľmi slušnú dávku dynamiky s kontinuálnym stupňovaním výkonu a s výkonnostnou špičkou, ktorá ma svoje čaro. Novšie motory s prepracovanými technológiami mi už niečo takéto asi neponúknu.

 

 

Pri mnohých turbo motoroch sa snažím, aj pri dynamickej jazde nevytáčať motor až po červené pásmo, no tento si to doslova pýtal. Pýtal si vyššie otáčky a ešte sa chválil tým, ako je v nich spokojný a odvďačil sa vynikajúcou reakciou na plyn. A to je to najväčšie čaro tohto motora. Rasťo Chvála pri jeho teste povedal jednu perfektnú vetu, ktorú si dovolím citovať: „Motor 1.8 TSi je jeden z tých motor, pre ktoré dokáže človek milovať benzínové motory a ohrdnúť rovnako výkonným naftovým motorom“. A v tomto mu dávame plne za pravdu. 

Leon FR je už štandardne vybavený funkciou Seat Drive Profile, kedy si viem nastaviť jazdný režim podľa okolností a nálady. V režime Sport má motor naozaj bleskurýchle reakcie na stlačenie plynu, až som získaval pocit, či náhodou nesedím v atmosférickom motore s lankom na plyne. Motor ma navyše krásny zvuk, tu je cítiť a hlavne počuť ten vyšší objem.

V režime ECO sa potom odvďačí príjemnou jazdou bez akýchkoľvek rušivých vplyvov okolia. Ak ste však eco-friendly, tak vás môže trošku dostať do rozpakov spotreba. Pre nás bola vyhovujúca, keďže som si na plno uvedomil zameranie motoru a hlavne to, čo ponúka. Mimo mesta som dokázal spotrebu dostať na prijateľných 6.5 litra na 100 km. Pri jazde v meste stúpla spotreba na 8.5 litra, no pri dynamickej jazde sa neprehúpla cez 11.5. Myslím si, že toto sa zvládnuť dá a vaša peňaženka nebude tiež moc frflať. 

 

 

Svadba

V automobilom svete sa tak nazýva proces, kedy sa spojí motor a podvozkové diely so samonosnou karosériou. Je to výrobný postup, ktorý sa používa v novodobej histórii automobilizmu a pri každom vozidle, ktoré využíva práve samonosnú karosériu, ktorých je v dnešnej dobe väčšina. Samotná karoséria potom už plní úlohu nosnej časti celého auta a má na starosti prenos vonkajších síl a tlmenie všetkých rázov, či nerovností. Máš pravdu, keď teraz hovoríš, že to je úloha, ktorú ma na starosti podvozok ako taký, no nebyť tuhej karosérie, môže mať auto aj vzduchový podvozok a bude oničom.

To však nie je prípad Leonu ST vo verzii FR. Prvý kontakt však nebol úplne šťastný. Po pár kilometroch mi prišla zadná náprava ubuchotaná a nie až taká túha, ako som si myslel, že bude. Problém však bol kufor samotný. Pri prejazde priečnymi nerovnosťami buchotala v kufri podlaha dvojitého dna a to som prikresloval samotnému podvozku. Tú som teda zaistil a v aute ostalo hrobové ticho. Mohla teda začať zábava.

 

 

Ukáž sa!

Leon FR vo verzii ST a s agregátom 1.8 TSi má zadnú nápravu už pokročilejšiu, nezávislú. Táto fičúrka je výsada len vyšších motorových verzií, prípadne pohonu 4Drive. V kombinácii s verziou kombi to tvorí veľmi dobrú sústavu a v zákrutách to bola jedna báseň. Vďaka lepšie rozloženej hmotnosti, ako má hatchback, sa Leon chová v zákrute krásne neutrálne a nedotáčavosť mu je takmer neznáma. Naozaj som to musel na brzdách prepísknuť, aby mi na Leone utiekla predná náprava k vonkajšiemu oblúku zákruty.

Je niečo pravdy na tom, keď mi ľudia hovorili, že Leon je sterilné auto. Je sterilné, ale je s ním zábava a hlavne nie úplne nebezpečná. Jasné, aktuálne sú na trhu aj autá, ktoré pri nájazde do zákruty zahadzujú zadkom a musíte vynaložiť väčšie úsilie na to, aby ste sa vôbec trafili do apexu zákruty. Leon taký nie je a vodičovi dáva veľký priestor na chyby a priestor učiť sa zákrutu. Pokiaľ sa naučíte k Leonu správať a budete už vedieť, kde má svoj limit, dá sa s ním jemným spôsobom jazdiť aj cez hranu a jemnými pohybmi si zahadzovať zadok. Úprimne však, dlho ma to nebavilo. Leon FR je majstrom čistej stopy a dlho som hľadal jeho hranice.

K super jazdným vlastnostiam okrem dokonalého podvozku veľkou mierou prispeli aj dobré pneumatiky. Bridgestone Potenza S001 boli pre mňa veľmi príjemným prekvapením a dobrou voľbou výrobcu obuť ich práve na tento Leon.  Prvý-krát som sa s nimi stretol na novom Megane R.S., kde ma tiež veľmi milo prekvapili a na Leone som s nimi mohol stráviť o niečo viac času. Majú pevnú bočnicu a plocha behúňa nie je príliš členitá, takže sa vyhýbajú prílišnému prevalovaniu. Tak dokážu v zákrute viesť perfektne čistú stopu a pred hranou dajú o sebe neutrálne vedieť, že už prichádzajú o grip. Tento moment však je otázkou naozaj vysokej rýchlosti, alebo väčšej chyby vodiča. Pneumatiky sú pri ostrejšej jazde základ a som rád, že sa na Bridgestone Potenza dalo spoľahnúť.

Podvozok rýchly, riadenie presné, pneumatiky lepivé a motor nasraný! To sú všetko silné stránky, no má aj jednu slabinu a tá mi vadila počas dynamickej jazdy najviac. Sedačky nie sú moc prispôsobené na rýchlu jazdu v zákrutách. Nie som nejaký obor, ani krpec, no s normálnou postavou som sa veru s nimi pasoval a hodilo by sa, keby mali o pár centimetrov užšie bočné vedenie. Prišla mi to ako pomsta zo strany inžinierov, že už keď je auto také obdarené čo sa jazdných vlastností týka, prečo by malo mať dobré sedačky. Je to škoda, s lepšími sedačkami by sa dalo aj na jazdu lepšie sústrediť. Leon na to má predpoklady. Za volantom je inak vynikajúci posed a všetko som mal po ruke.

 

 

Digitalizácia

To je činnosť, ktorú Slovenská Republika moc nezvláda, no Seat to zvládol bravúrne. Nástup digitálnych kokpitov je už vecou samozrejmou a dostávajú ich aj autá najmenšej kategórie. V prípade VW Group zdieľajú všetky tú istú koncepciu, v princípe sa mení len dizajn, ktorý má však najviac čo povedať práve do zmeny celého vnímania tohto displeja. Premiéru s ním sme mali práve vo väčšej Atece, kde je však úplne totožný ako aj v Leone. Rovnaké funkcie, rovnaký dizajn a rovnako dobrý pocit. 

V prípade značky Seat sme sa tento rok dočkali digitalizácie palubného systému pri modeloch Leon, Ateca, Arona aj najmenšia Ibiza. V Atece a Leone nahradili menší farebný displej a dvojicu analógových budíkov, v prípade Arony a Ibizy však nahradia čisto mono-chromatický displej a tak pridajú do ich interiéru kúsok moderného sveta. Práve v Ibize som na tento digitálny kokpit zvedavý najviac, keďže interiérový dizajn Ibizy je perfektne predurčený na takéto výdobytky sveta technológii a dokrášli tak 8″ dotykový panel zasadený do priestoru. 

V prípade Leonu a Atecy je to však veľmi príjemné oživenie inak už dizajnovo staršieho interiéru. Získal som tak pocit, že sedím v ďalšom facelifte, no stále sa jednalo o ten istý model. Celý digitálny kokpit si viete individualizovať podľa vašich potrieb. Na základné zobrazenie si viete dať rôzne informácie či už o spotrebe, alebo dojazde a rovnako tak dokážete mapu sledovať len na tomto paneli. Osobne som preferoval zobrazenie klasických budíkov v kombinácii mapových podkladov v strednej časti displeja. V stredovej časti každého budíka si viete navoliť rôzne údaje o vozidle. Ja som tam už štandardne mal dojazd a dlhodobú spotrebu. Tieto ukazovatele si viete následne meniť cez multimediálny systém auta.

 

 

 

Cholerik, zároveň priateľský melancholik

Na jednej strane som si s Leonom užíval naozaj príjemnú dynamickú jazdu na hrane fyzikálnych možností, no na strane druhej sa mi odvďačil aj príjemne pohodovou jazdou bez potreby šliapať mu na krk. V aute som dostával pocit, že ho vlastním už nejaký ten rok a bolo to sotva pár dní, čo sme spolu existovali. Mal v sebe isté čaro, ktoré mi dovoľovalo si len tak „cruisovať“ mestom 40 km/h, vychutnávať si obľúbenú hudbu a zabudnúť na chvíľku na závažné problémy tohto sveta. 

Jazdu s ním som si vždy užíval plnými dúškami a je jedno, či to bolo po dynamickom výjazde serpentín, kedy som celý spotený od adrenalínu dochladzoval motor a brzdy, alebo len tak v meste maličkou rýchlosťou s pootvoreným oknom užívajúc si večerné mesto.

Viem si predstaviť žiť s Leonom FR celý rok. Nie je to sezónne auto, s ktorým sa človek cez víkendy bude voziť len po kopcoch. Je to jeho silná stránka, ale len jedna z mnohých. Mám na tento Leon určitú slabosť a dlho budem naňho v dobrom spomínať. Rovnaké slová patria aj motoru, ktorý sa už žiaľ objednať s manuálnou prevodovkou do výroby nedá. Díky bráško! 

 

 

Cena testovaného modelu: 27 421€ s DPH, aktuálna predajná cena na Das Welt Auto: 21 690€

 

Za zapožičanie Leonu FR na test ďakujeme importérovi značky Porsche Slovakia.

 

 

Technické údaje:

Motor

Objem: 1798 ccm
Najväčší výkon: 132 kw (180k) pri 5100-6200 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 250 Nm pri 1250 ot./min až 5000 ot./min

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: 7.8 s 
Maximálna rýchlosť: 226 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 7,5 l (počas testu: 8,5 l)
Mimo mesta: 5,1 l (počas testu: 6,5 l)
Kombinovaná: 6,0 l
Objem palivovej nádrže: 50 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4548 mm
Celková šírka: 1 816 mm
Celková výška: 1 439 mm
Rázvor: 2 631 mm
Objem batožinového priestoru: 587 l

 

Hmotnosti a zaťaženia

Pohotovostná hmotnosť: 1 355 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 1 900 kg

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *