Prológ

Sú autá, ktoré keď po týždňovom teste o nich píšem, tak sa mi v hlave bijú myšlienky a názory na milión aspektov toho ktorého auta. Väčšinou sa snažím ku každému jednému v prológu vymyslieť nejaký príbeh alebo ho prirovnať k nejakej postave či k filmu. A tak je nedeľa večer, ja sedím za počítačom a už hodinu rozmýšľam k čomu by som prirovnal tento Leon. Toto je prvý-krát čo sa mi stalo, že ma nič nenapadá už tak dlhý čas. Predsa tento týždeň s Leonom som si naozaj veľmi užil, ale čo ho tak perfektne môže vystihovať?! Mám to! Určite si aspoň raz videl rodinnú komédiu. Žáner, ktorý sa objavuje na televíznych obrazovkách na main-streamových staniciach hlavne v nedeľu poobede kedy býva celá rodina doma a šlofíkuje po nedeľnom hovädzom vývare a dobrej šnicli. Film s jednoduchým dejom, minimálnou zápletkou, veľa úsmevmi a už po 5-tich minútach vieš, že skončí v prospech hlavného hrdinu. Málokedy sa tam objaví nejaká akcia a často je to film o láske, nejakých emóciach, zväčša pozitívnych a keď skončí, tak si doma poviete, že aký pekný film to bol. „Hej autor, tým chceš ako povedať, že nový Leon je komédia?“ Nie, zatiaľ som to nikde nenapísal a verím, že následujúca pár stovka slov Ti rozpovie celý dej, prečo som Leon Xcellence prirovnal práve k tomuto žánru.

 

 

 

Prvý kontakt

Nový Seat Leon. Tak značka prezentuje svoj model nižšej strednej triedy. Leon v tejto podobe je na trhu relatívne krátko no mnohí si môžu myslieť, že je tomu už nejaký ten rok. Na polovičku musíme súhlasiť. Leon aktuálnej generácie je v ponuke značky od roku 2013 a minulý rok dostal omladzujúcu kúru v podobe faceliftingu a pridania zopár fičuriek do jeho cenníku. Na test sme mali jeho najvyššiu konfiguráciu avšak z luxusnejšieho pokolenia cenníkovej rodiny a to verziu Xcellence. Názov entity napovedá, že by sa malo jednať o niečo krásne a technologicky dokonalé. Presne to aj spĺňal. Prioritne som doňho usadal s pocitom, že za ten týždeň ma bude rozmaznávať a a budem sa tešiť na každé ďalšie zvezenie sa. Má temperament a ide mu to!

 

Konkrétny testovaný kus mal pod kusom plechu, nazývaným aj predná kapota, benzínový agregát 1.4 Tsi s výkonom 150k. Biela farba, čierna strecha spolu so spätnými zrkadlami a viac-lúčové disky kolies pridali jeho vzhľadu rovnako niečo na prémiovosti a ľahšie ho odlíšite od nižšej výbavy Style alebo športovej FR. Biela je fajn, no táto konkrétna nie je mojim favoritom. Na verziu Xcellence by som určite namiesto nemetalickej Candy siahol po metalickej bielej s označením Nevada. Nie je to síce úplná prekážka, no ten pocit keď som na parkovisku zastavil vedľa Fabie z roku 2010 v rovnakej farbe, prišiel mi Leon diskriminovaný.

 

 

 

Pohon

Predokolka, manuál, dostatočne silný benzín. Pre nás taký ideál v aute tejto kategórie. Človek si možno povie, že je to motor o kompromisoch, malý objem a tým pádom vyššia spotreba. To nie je však tak celkom pravda. Motor má celkom slušné parametre a to 110kW/150k a krútiaci moment 250Nm. Pri jeho sprevodovaní dosiahne rýchlosť 100km/h za slušných 8 sekúnd. V našom tíme však máme jedného čarovného škriatka menom Patrik, ktorý vždy keď meria zrýchlenie, vydoluje z auta niekedy viac ako o pol sekundy lepší čas. Inak tomu nebolo ani pri Leone, a tak naše odmerané zrýchlenie je perfektných 7.1 sekundy z pokoja na 100 km/h! (Video nájdeš pod článkom)

 

Motor 1.4 tsi je dobrý. Je síce už v strednom veku a už má aj dátum kedy ide na výsluhový dôchodok keďže ho má nahradiť zelenáč 1.5 Evo, no stále má čo ponúknuť. Pokiaľ neveríte novým technológiam, je najvyšší čas dokončiť nákup a objednať Leon ešte s motorom 1.4 Tsi. Motor má dostatok dynamiky už od nižších otáčok, no vo vyšších otáčkach už tak ochotne nezrýchľoval. Do 4000 však jazdí vynikajúco čiže predbiehania ani nevnímate. Tento motor však nemá rýdzo športový charakter a rovnako aj jeho zvukový prejav by sme skôr zaradili medzi tie utlmenejšie motory. No tak to má vlastne byť, Xcellence je výbava určená na pohodlie a nie na závodenie. Pokiaľ chcete charizmatický motor s ochotou v otáčkach a dobrým zvukom, tam máte na výber FR-ko a 1.8 tsi.

 

 

Počas týždňa, čo som mal tú česť s Leonom a týmto motorom, som si dal záležať aj na spotrebe či bude vo finále rozdiel od 1.5 Evo naozaj veľký alebo len zanedbateľný. Zaujímavosťou bolo to, že menší motor sa akoby na diaľnici cítil lepšie ako nové Evo. Z Bratislavy do Trnavy som sa na tempomatových 120 km/h dostal na spotrebu 5.4 l/100km a to za sprievodu len dvoch valcov. Áno, motor má technológiu aktívneho vypnutia dvoch valcov a pri ustálených rýchlostiach pokojne aj vo vyšších otáčkach dokáže ísť bez nejakého hluku, na dva valce. Mestská spotreba po celom týždni vyšla 7.5 l/100km, ale môžem vyslovene povedať, že to bolo extrémné zaobchádzanie. Studené štarty, ráno špička, poobede špička a neskôr behanie s frajerkou medzi nákupnými centrami. Keď som sa však snažil, tak som vedel zajazdiť aj spotrebu 6.7 litra v meste. Mimo mesta sme sa dostali pod 6 litrov benzínu.

 

 

Jazda

Veľmi dlho som sa neviezol v aute, ktoré malo tak pohodlný no zároveň relatívne presný podvozok. O to viac ma prekvapil fakt, že Leon má na zadných kolesách jednoduchú polo-tuhú nápravu. Dovtedy som žil v klamstve, že výkonnejšie verzie Leonu majú nezávislé zavesenie zadných kolies, no očividne nie, má ho až Cupra. Podvozok však nie je určený na nejaké ostré zaobchádzanie a ostré výjazdy kopcov. Samozrejme na to tento Leon Xcellence nie je primárne určený, no chceli sme vyskúšať aj tento aspekt keďže o Seatoch je známe to, že podvozky majú relatívne športovo naladené. Autu v našom prípade k zvýšenému pohodliu prispeli aj kolesá s priemerom 17″ a relatívne vyšším bočným profilom.

Náš Leon nám však ponúkol len nekonečno pohodlia a veľmi príjemne vozenie sa po rozbitých okrskách tu v okolí Trnavy. Auto na ceste pekne sedí a nehrozí to, že by Vás prekvapilo tým, že odskočí na nejakej nerovnosti. Skôr nás prekvapil tým, že sa podvozok na ceste húpal a tak vkladal do svojej presnej stopy určitú dávku neistoty.

 

 

Riadenie vo výbave Xcellence má len jeden stupeň nastavenia tuhosti a odozvy. Na nás pôsobilo preposilované a tak sme často-krát získavali pocit, že autu len hovoríme kam má zabočiť bez nejakého feedbacku. Vo verzii FR sa potom už riadenie dá nastaviť medzi Normal a Sport. Auto je samozrejme primárne určené do mesta a občas kde tu človek zablúdi niekde ďalej mimo neho. Jeho pohodlným naladením sme si ho však na kľukatých okreskách neužili možno až tak ako by sme chceli.

Pri výjazdoch zo zákrut, autu pomáha systém XDS+. Jedná sa o systém smerového presmerovania krútiaceho momentu pomocou ESP a pribrzďovania odľahčeného kolesa. Tento systém vie byť dobrým sluhom na ľade alebo snehu o čom sme sa aj presvedčili predtým pri teste Arony.

Ďalším aspektom bola samotná prevodovka. Z nej sme mali akési zmiešané pocity a inžinieri ju sprevodovali, dá sa povedať, čierno-bielo. 1, 2 a 3 sú kratšie rýchlosti, ktoré pekne ochotne ťahajú auto a 4, 5 a 6 už sú zas naopak príliš dlhé. Najviac bol tento rozdiel cítiť pri akcelerácii a preradení z trojky do štvorky kedy auto výrazne prestalo ťahať. Pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h auto točí priemerných 2700 ot/min. čo rovnako nie je úplne najnižšia hodnota. To však nijako negatívne neovplyvnilo spotrebu auta. Kulisa radenia je typicky Seaťácka. Krátke a presné dráhy, ktorým však človek musí trošku pomôcť. Vodič čo je zvyknutý pri radení, že si auto v určitom bode samé tu rýchlosť pritiahne, v Leone ho musí naopak prekonať. 33, 24, 19. To je počet zubov jednotlivých prevodov, ktoré sme počas zlého doradenia napočítali (sarkazmus – pozn. autora).

 

 

Interiér/Exteriér

 

Ako som už v úvode spomínal, dizajn Leonu je špecifická záležitosť. Z exteriéru aj interiéru ho už nejaký ten rok poznáme aj keď prešiel malými úpravami. Toto je pre nás však pochopiteľné. Dizajnovo práve Leon odštartoval pre Seat éru ostrých línií a dizajnových podpisov značky v podobe špecifických svetiel alebo výrazných bočných prelisov. Pre značku by bol hlúpy krok zmeniť dizajnové prvky auta ako to robia možno iné značky. Takto ho len ujednotili s Atecou. V interiéri sme sa preto nedočkali veľa zmien a pribudla tam len elektronická ručná brzda.

Môj názor je však taký, že pred-faceliftom Leon pôsobil športovejšie. Na prednom nárazníku ubudli niektoré tvary a celý predok dostal v prípade výbavy Xcellence jednotnejšiu líniu. Páči sa nám však krok Seatu odlíšiť výbavu Xcellence a FR. Športovejšia alternatíva dostala pri facelifte predný nárazník obdobný ako poznáme pri najostrejšej Cupre.

 

 

 

 

Prednému štítu rovnako dominujú veľké Full LED svetlomety. Ich tvar nám je už dobre známy, no zmenou prešla ich technológia. Po novom ako smerovka bliká celé obrysové svetlo a nie len malá žiarovka vnútri svetla. A teraz trošku kritiky k tomu ako tieto LED-ky svietia. Už nejaký ten týždeň mi stojí pred domom nová Ibiza s rovnako Full LED-kami. Keď sa zotmievalo a sedlal som už nový Leon čakal som ranu pod pás, že na Leone budú svetlá svietiť niekoľko-krát lepšie ako na mojej malej Ibize. Opak je však pravdou. Rozdiel nie je síce veľký, no ja a ďalších 5 ľudí čo mali možnosť vidieť jeho svetlá, mali pocit, že svietia naozaj o niečo horšie ako práve v Ibize. Nejde ani tak o ich svietivosť, tá je výborná, no rozptyl svetla je už na tom o niečo horšie. Na Ibize majú hlavné stretávacie svetlá oveľa širší záber a tým pádom nepotrebujú asistenciu hmloviek na prisvecovanie do zákrut. Leon musí mať barličku v podobe trojice LED segmentov na každej strane v pozícii hmlovky. Ako hocijaké bi-xenony však svieta aj tieto LED-ky oveľa lepšie.

Pri infotainmente následne ubrali niekoľko tlačidiel a tomuto kroku až tak nerozumieme. Je síce doba znižovania počtu tlačidiel, ale až takto razantne spraviť zmenu len za cenu „lepšieho“ dizajnu, to nám moc pod kožu nejde. Pri 8″ dotykovom displeji nájdeme už len tri tlačítka. Tlačítko s ktorým sa preklikneme do hlavnej ponuky, tlačítko aplikácií FullLink a otočný ovládač hlasitosti. Tak ste v aute po celú dobu odkázaný ovládať všetko dotykom alebo preklikávaním sa cez jedno jediné tlačítko. Hold, nová doba. Pripomína nám to však príchod iPhone-u kde rovnako bolo len jedno jediné tlačítko a pozrime sa ako si ľudia zvykli. V dnešnej dobe keď nemáš iPhone si pre mnohých plebs a nenájdu s tebou ani reč. O majiteľoch Seatu sa však toto zrejme tvrdiť nedá.

Elektronická ručná brzda je super vec. Avšak len vtedy keď nie si vášnivý parkoviskový drifter s licenciou a nechceš sa pošmýkať na snehu. Vtedy ťa veľmi ľahko skrotí aj systém ESP, ktorý, keďže sedíme v koncernovom VW, sa nedá úplne vypnúť. Teda vo výbave Xcellence sa nedá ani obmedziť. Vedeli sme si vypnúť len kontrolu trakcie, toť vše. Hovoríš si, že zabijak zábavy, ale ver mi, že v tomto aute by si to aj tak nikdy nepotreboval lebo na svižnú jazdu táto drahšia entita nenabádza. Inak okrem toho funkcia Auto Hold asistuje aj na križovatkách kedy nemusí človek stáť na brzde a hneď po stlačení plynu sa odblokuje. Vieme, technológia stará niekoľko rokov, ale v Leone potešila.

 

 

 

Slová chvály si určite zaslúži aj posed za volantom. Polo-kožené sedačky majú veľmi dobré bočné vedenie a dokážu byť veľmi dobrou oporou pre telo. Sedák je trošku tvrdší než sme povedzme zvyknutý z francúzskych značiek, ale na dlhšej ceste určite tento fakt oceníte keď človeka nebudú bolieť kríže. Posed som si aj ja 190 centimetrom vysoký, vedel nastaviť tak aby mi čo najviac vyhovoval a mal som možnosť si nastaviť aj výšku lakťovej opierky. Za mňa si bez problémov sadne rovnaká antilopa ako som ja.

Keď sme pri Arone spomínali, že bezkľúčové odomykanie funguje len na vodičových dverách, pri Leone to nie je o nič lepšie. Funguje totižto len na predných dverách a zadnom kufri. Je to škoda keďže človek keď si potrebuje hodiť len niečo na zadné sedadlá, musí sa načahovať pre kľučku predných dverí a tým pádom systém Kessy stráca význam lebo človeku až tak manipulovanie so zámkami neuľahčí. Nepraktickosť Leonu sa žiaľ ukazuje aj vnútri. Na extra objemné odkladacie priestory zabudnite. Do dverí sa zmestí ledva 0,75 litrová fľaša a priestor v lakťovej opierke je akurát na peňaženku.

 

 

Ale čerešničkou na torte je prémiový audio systém Seat-Sound. Ten disponuje pri Leone 10. reproduktormi plus v kufri subwoofer. Kúpou audio-systému však človek neprichádza o rezervu a dojazdovka sa pod podlahou stále nachádza. Audio hrá naozaj perfektne a za príplatok 267€ sa určite oplatí doňho investovať. Seat po novom ponúka už aj Beats Audio, ktoré je o cca 200€ drahšie s rovnakým počtom repro. Nemali sme možnosť tieto dve porovnať takže úprimne povedať nevieme či sa reálne oplatia tie dve stovky priplatiť za značku.

Najväčším sklamaním v interiéri boli kľučky dverí. V aute za 22 tisíc sme čakali kľučky oveľa väčšej kvality a pôsobili na nás ako z auta s cenovkou pod 10 tisíc. Všetky interiérové plasty sú presvedčivo kvalitné, ale tie kľučky na dverách sú ako päsť na oko. Kompenzuje to však zvuk zatvárania dverí. Dlho som sa nestretol s tak príjemným zvukom zatvárania dverí. Pokiaľ som zatvoril oči, Leon mi dával pocit, že zatváram dvere na aute oveľa vyššej triedy. Zvláštne.

 

Epilóg

Už vieš prečo sme nový Leon Xcellence prirovnali k rodinnej komédii?! Pretože je dostatočne dobrý. Má zopár múch, ale s väčšou pravdepodobnosťou vyčarí na tvári úsmev ako smútok. Famózne pohodlný podvozok, super spotreba a overený motor robia pre nás z Leona aktuálne veľmi dobrú kúpu. Len veľmi ťažko by sme našli Leonu konkurenta s rovnakou výbavou a minimálne podobným motorom. Nie je závodník aj keď sa na okreskách úplne nestratí. Stále je však v ponuke o niečo športovejšie FR-ko. My však dávame Leonu Xcellence 3x áno!

 

Cena verzie Xcellence s 1.4 TSI 110kW: 19 620€, cena testovacej verzie 22 140€

 

Za zapožičanie vozidla na test ďakujeme importérovi značky Seat, Porsche Slovakia.

 

Plusy:
  • + Dizajn (subjektívna záležitosť a vec vkusu)
  • + Výbava akciovej verzie Xcellence
  • + Overený motor 1.4 Tsi
  • + Kultivovaný chod motora
  • + Presvedčivý no pohodlne nastavený podvozok
  • + Príjemný posed za volantom
  • + Kulisa radiacej páky
  • + Dizajnový podpis Full LED svetiel
  • + Neskutočne tlmený, príjemný zvuk zatvárania dverí
  • + Dizajnovo pekný kontrast čiernej strechy spolu so spätnými zrkadlami
  • + Pomer cena/výkon/výbava
  • + El. ručná brzda s funkciou Auto Hold
Mínusy:
  • – Lacné interiérové kľučky dverí
  • – Ovládanie multimediálneho systému cez jediné tlačítko
  • – Zvuk motora pôsobí ako o 2 deci menší
  • – Preposilované riadenie
  • – Cúvacia kamera so statickými čiarami na displeji
  • – Menej dizajnových zmien po facelifte

 

Technické údaje:

Motor

Objem: 1395 ccm
Najväčší výkon: 110kw (150k) pri 5000-6000 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 250 Nm pri 1500 ot./min až 3500 ot./min

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: 8s (odmeraných 7,1s!)
Maximálna rýchlosť: 215 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 5,9 l (počas testu: 6,7 l – 7,5 l)
Mimo mesta: 4,3 l (počas testu: 5,4 l – 6 l)
Kombinovaná: 4,8 l
Objem palivovej nádrže: 50 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4282 mm
Celková šírka: 1 816 mm
Celková výška: 1 459 mm
Rázvor: 2 636 mm
Objem batožinového priestoru: 380 l

 

Hmotnosti a zaťaženia

Pohotovostná hmotnosť: 1 241 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 1 770 kg

 

Zrýchlenie:

Privacy Preference Center