TEST: Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive – rozcvička na Cupru

Prológ

Predali ste svoj hot-hatch, postavili si dom, zakladáte si rodinu a jediný benzín, čo niekam nalievate, je do kosačky na dvore, aby tráva vyzerala stále dobre. Začínate sa dostávať do stereotypu a naftový služobák vám neponúkne ani minimálnu dávku zábavy a adrenalínu. Žene ste kúpili mestské približovadlo, ktorého výkon nepresahuje 60 koní, aby si náhodou neublížila, neostala na PN-ke a nemuseli ste umývať riad či nedajbože sa zoznamovať so strojom menom vysávač. Každú noc máte mokrý sen o tom, ako by ste si išli kúpiť nejaký slušný hot-hatch a išli sa konečne s kamošmi povoziť. Vo finále sa však vždy zobudíte do reality kde vám nežná polovička vyčíta to, že na čo by vám bolo toľko koní, že by ste už mohli dospieť. Ale to nechcete! To nechce žiadny chlap! Slovo dospieť je pre nás mužov, ako pre ženu dochvíľnosť. Ani jedno k sebe nejde. Tak čo si vymyslíte, aby vám to u manželky prešlo?!

Máme pre vás riešenie. Volá sa Seat Ateca FR a obľúbi si ju celá rodina! 

Ateca sa stala za posledné dva roky synonymom žiadaného auta a čakacej lehoty 9 až 11 mesiacov v prípade benzínovej 1.4 Tsi. Možno ani samotná značka neočakávala taký záujem o ich prvé SUV a závod v Kvasinách u našich západných susedov takisto nie. Postupne sa dopyt upokojil a rovnako tak aj kapacita výroby. Seat si zároveň udržal prvenstvo v prípade Atecy a použitia platformy MQB pri aute typu SUV. A my sme čakali až doteraz, kým sa nám vôbec Ateca po prvý-krát dostala do rúk.

 

 

 

Prvý kontakt

 

Hovorí sa však, že na dobré sa oplatí čakať. Donedávna sme čítali testy našich kolegov z iných magazínov, ako Atecu chvália a konečne sme sa mali aj my dočkať toho osudového stretnutia. V prvom momente sme si už mysleli, že sa nám ani nepodarí ju získať, keďže pôvodne dohodnutý termín nám importér zrušil. Následne nás však prekvapil tým, že nám ponúkol ešte lepšiu, ako sme mali mať pôvodne. A tak sme si v jeden pekný pondelok išli do Bratislavy pre Seat Ateca FR s agregátom 2.0 TSI a dokonca s úplne novým Digital Cockpitom.

Mám rád biele autá, a tak som si rýchlo obľúbil aj túto Atecu. Biela farba pridáva autám na elegancii, Atece FR veľmi svedčala a hlavne mám rád bielu farbu aj z dôvodu, že v lete sa tak nezohrieva, a tak v interiéri býva stále prijateľná teplota. Dosť bolo kecov! Pozrime sa na to, čo si pre nás Seat pripravil.

Pre mňa osobne to bola s Atecou úplná premiéra, dovtedy som v nej len sedel, no nemal som možnosť ju spoznať do hĺbky. Na test sme dostali najvyššiu výbavovu verziu FR s najsilnejším motorom v ponuke. Presnejšie benzínový agregát 2.0 TSI s výkonom 190 koní, pohonom všetkých štyroch kolies a automatickou 7-stupňovou prevodovkou DSG. Pracovno-testovací týždeň mohol započať.

 

 

 

Pohon

EA888 je už takmer legendárne označenie motoru, ktorý bil pod kapotou našej Atecy. Dobre známy 2.0 TSI radový 4-valec, ktorý už má za sebou desaťročie vývoja. Pokojne sa dá tvrdiť to, že tento motor pochádza z veľkej časti z dielne spoločnosti Audi, ktorá stála za jeho kompletnou konštrukčnou stránkou a inžinieri v Ingolstadt mu venovali veľmi veľa prebdených nocí. Ich práca však priniesla koláče a tento dvoj-liter aktuálne poháňa širokú škálu modelov, no takmer vždy sa objavuje len v tých najvyšších typoch výbav. Okrem klasických modelov, poháňa motor s týmto označením aj Seat Leon Cupra, či Audi S3 alebo aj Golf R. Tam sú však naladené na viac párnokopytníkov a ponúkajú trošku viac dynamiky, ako v tomto prípade.

Nám tento motor ponúkol už aj tak slušných 140 kW/190 koní a 320Nm, ktoré rozdeľuje na všetky štyri kolesá systémom 4Drive. Medzikusom je 7-stupňova automatická prevodovka DSG. Verte mi, keď vám poviem, že vám bohate bude stačiť dynamika tohto motora. Pre otecka, ktorý potrebuje ukecať ženu, aby si takéto auto mohol vôbec kúpiť, je to naozaj postačujúce, a ako argument môže použiť bezpečné predbiehanie. A to je viac než pravda. Na stovku akceleruje táto kombinácia za 7.4 sekundy a pri dynamickom zrýchlení nie je o nič horšia. Na križovatke zase dokážeš zamachrovať Launch Controlom, ktorý vystrelí auto na 50 km/h behom tak stotiny sekundy. Pohon 4×4 ťa oprie do sedadla a prevodovka tam bez váhania nahádže rýchlosti.

Pri preradení z jednotky do dvojky, sa z výfuku ozvie aj jemný rachot, ako to poznáme z výkonnejších verzií tohto dvoj-litra. Nie je to však niečo, čo sa dá v až tak veľkej miere užívať, keďže je to naozaj jemné ustrelenie a počuť to len v priestoroch s ozvenou. Cupra Ateca ponúkne zrejme oveľa intenzívnejšiu strelnicu. Samotný motor má však pekný zvukový prejav, pokiaľ ho budete držať v otáčkach. Pri nižších otáčkach ho prevodovka ľúbi podusiť a zvuková kulisa nám pripomínala skôr vznetový motor.

S dynamikou si však rozumie. Nemá problém auto rozhýbať aj z nižších otáčok a čím viac sa blížite k červenému pásmu, tým viac sa odbaľuje. Maximum krútiaceho momentu dosahuje už pri 1450 otáčkach, a tak strácame potrebu ho neustále podraďovať a hnať ho do otáčok.

Ako to je však so spotrebou?! Ako sa na to pozrieme… Pokiaľ hľadáte auto, s ktorým sa budete vláčiť po meste 40-kou a nahánať spotrebu 3.5 litra, kašlite na Atecu FR. Tá vám za prvé ani nedovolí vláčiť sa po meste ako slimák a za druhé, ani vtedy by ste nemali takú spotrebu. Dvoj-liter benzín s pohonom všetkých štyroch kolies si zákonite musí aj vypýtať papať. V meste som dlhodobo jazdil s priemernou spotrebou 9.6 l/100 km, po diaľnici pri 150-ke som to znížil na 8.5 litra a mimo mesta pri naozaj ekonomickej jazde, nedokázal som podkopať spotrebu 7.4 l /100 km. Avšak podľa môjho úsudku, je táto spotreba za to, čo to auto ponúka, veľmi dobrým kompromisom. Benefitom je aj to, že nemusíte tankovať min. 98 oktanový benzín, prehltne to aj 95-ku bez menších problémov.

 

 

 

Jazda

A dostávam sa k tomu najlepšiemu, čo táto Ateca ponúka. Vopred sa ospravedlňujem, s Atecou sme neboli v teréne. Kašlali sme na to, užívali sme si ju na cestách, lebo tam podľa nás aj patrí. Vo finále sme však prácu systému 4Drive otestovali lepšie na ceste, ako niekde v teréne. Aby som však začal pekne po poriadku, tak sa najprv povenujem samotným jazdným vlastnostiam Atecy. Výbava FR má štandardne športový podvozok, a ten ešte viac umocňuje športovú tvár značky Seat. Pri nej sme zvyknutí na tuhšie naladenie podvozkov, ako je to v prípade VW alebo Škody. Nie je to však často na škodu veci. Automobily španielského S-ka sú naozaj veľmi stabilné na ceste. To bola prvá vec čo som si na Atece všimol. Aj napriek vyššej svetlej výške sa auto takmer vôbec nenakláňalo a pekne si držalo stopu za každých okolností.

Druhou silnou doménou Atecy je jej presné riadenie. V zákrute sa dokážete vyhýbať mravcom, ako ochotne reaguje na váš pokyn. Pokiaľ by vám ešte nevyhovovalo to, že máte pocit, že by bolo preposilované, viete si ho pozmenením jazdného režimu dať do režimu Sport, kedy sa tvári, že je komunikatívnejšie a tuhšie. Okrem toho sa zmení reakcia plynu a automatická prevodovka radí pri vyšších otáčkach. Tento režim ma samozrejme bavil najviac. Okrem toho si však v Atece FR viem navoliť na multimediálnom systéme aj ukazovatele v režime Sport. Tam sa dá zobraziť tlak turba, teplota oleja, aktuálny výkon, teplota chladiacej kvapaliny, časomiera alebo akcelerometer. Všetkému verím, len ten tlak turba mi príde ako nonsens. 2.56 baru bola jeho maximálna hodnota pri prudkej akcelerácii. Teda, tak aspoň ukazoval digitálny budík. Netreba mu však veriť všetko, reálny tlak podľa mnohých zdrojov je 1.2 baru.

 

 

To sú však len čísla, reálne výkonu ma dostatok a možno práve toto vo vás umocní pocit, že máte naozaj silné a rýchle auto. A dokonca aj zábavné! Tu sa dostávam k tej časti testu, kedy sme si preverili pohon 4Drive. Toto označenie je samozrejme len marketingovým názvom pre pohon všetkých štyroch kolies typu Haldex 5. generácie. Spolu s výkonom a prepnutím ESP do režimu Sport, dokáže byť Ateca naozaj aj zábavná. Prvý-krát som si to všimol na mokrom povrchu v podzemnej garáži, kde mi pri výjazde zo zákruty zahodilo zadok. Vaau, to som nečakal až ma to zaskočilo. Vonku napršané, tak idem pokúšať Haldex ďalej. A fakt to ide! Manuálny režim, ESP Sport, vyššie otáčky a pekne, krásne driftujee. Krásne, kontrolované štvor-kolkové drifty predvádzala Ateca jedna radosť. Úprimne, normálne som nechápal a neveril, že by fakt dokázala ponúknuť takýto druh zábavy. Možno som ako malý, ale kurva chlapi, dajte si ruku na srdce, kto z vás neobľubuje takýto druh zábavy. Vypadnúť z domu, kde žena stále kričí a decká revú a ísť sa pojašiť niekam s rodinnou Atecou FR. A pokojne aj na kopec, a čo?! Veľa ľudí bude prekvapených, ako ich ponahánate.

No a keď príde na tú nudnejšiu časť života, a tou sú rodinné výlety a návštevy svokrovcov, tak Ateca v tomto smere ponúka balzám na dušu. Veľmi dobre a komfortne sa s ňou jazdí aj po horších cestách, kedy zabudnete na hocijaké problémy a nechávate sa na tempomate len tak unášať prúdom cesty. Veľmi príjemné obutie na 18″ kolesách ponúka zároveň pekný dizajn, ale s profilom 225/50 aj veľkú dávku pohodlia. Samotná pneumatika dokáže odfiltrovať veľkú časť nerovností a zvyšok už je veľmi dobrá súhra tlmičov a zavesenia. Ideálne auto pre menej-početnú rodinu.

Nepochybne je Ateca schopná aj v teréne. Má predsa režim Off-Road a pohon formou Haldexu je overený už dlhú dobu. Túto tvár auta sme však z pragmatických dôvodov vôbec netestovali. Vyššie máš odpoveď prečo. 

 

 

 

 

Interiér/Exteriér

Nebudem ďaleko od pravdy, keď poviem, že Ateca je aktuálne najkrajšie cenovo dostupné SUV z dielne VW Group. Dobre, dobre, môžeme polemizovať, že nový Touareg by ju mohol tromfnúť, no Ateca je kus pekného auta. Teda, aspoň pre mňa bola už po prvom pohľade. Úprimne, zatiaľ som sa nestretol s človekom, ktorý by povedal, že by sa mu Ateca nepáčila, že je nedaj-bože škaredá. Každopádne, pre značku Seat bol model Ateca v roku 2016 veľmi dobrý počin. Konkrétne mal byť pokračovateľom modelu Altea a myslím si, že sa im to podarilo viac než dobre, aj napriek tomu, že opustili vody kategórie MPV.

Pri prvom pohľade na Atecu zvonku, nás hneď napadla podobnosť s menším Leonom. Áno, dizajnové predné LED svetlá nás nabádajú porovnávať práve s Leonom, podpis značky je pri Atece naozaj zreteľný, a to je vo finále možno aj dobre. Pokiaľ sa niečo ľuďom páči, tak prečo to radikálne meniť. Znova sa mi však potvrdil fakt, že Full LED svetlá sú pri Seate nutnosť. Počas týždňa čo som jazdil na Atece FR vo „fullke“, som stretol druhú Atecu v sociálnej výbave a s halogénmi. „To je hnus velebnosti.“ Ľudia, pokiaľ vám až tak nezáleží na aktívnej bezpečnosti a nevidíte dôvod si dať full LED svetlá len preto aby ste videli a boli videní, tak si ich doobjednajte v prípade Seatu už len kvôli tomu vzhľadu. 

 

 

V čom sa vlastne líši v exteriéri verzia FR od klasickej?! Poďme sa spolu pozrieť na najväčšie rozdiely. Prvé čo si človek na tomto aute všimne, sú lakované spodné plasty na dverách a rovnako tak aj predný či zadný difúzor. Oproti štandardnej verzii to určite vyzerá lepšie, zaplačete len v momente ako sa dostanete do terénu a mali by ste ten pekný plast škrknúť. Predný spoiler je následne doplnený o hliníkovú časť s imitáciou nasávacích otvorov po každej strane. Celý predok tak pôsobí svalnatejším dojmom a nedá sa zmýliť s klasikou. Po bokoch auta sa nám tiahne línia hliníkových nádstavcov po takmer celej dĺžke dverí. V zadnej časti si hneď všimneme dvojité vyústenie výfuku, ktorému suplujú difúzor spolu s mriežkou na nárazníku. Pokiaľ by už ani toto nestačilo na odlíšenie, tak označenie FR vás utvrdí, že sa pozeráte na semi-športovú verziu Atecy.  Za vzhľad dávame dva palce hore. Poďme dovnútra.

 

 

Po otvorení dverí a cez kryté prahy dverí, sa dostávame za kokpit Atecy. Prijali ma veľmi dobre tvarované sedačky v kombinácii koža/alkantara. Interiér samotný je dotvorený v zmysle FR výbavy. Kožený perforovaný volant, prešitie v červenej farbe na viacerých miestach, či mnou milovaný čierny strop. Celá palubovka mi však bola veľmi príbuzná. Leonov som už pár otestoval, ďalší ma čaká za chvíľku. Akoby mu z oka vypadla. Áno, celá palubná doska je prevzatá z menšieho Leonu a nájdeme tu jeden jediný rozdiel. Tým je otočný volič jazdných módov vedľa elektrickej ručnej brzdy. Ja osobne obľubujem španielsky dizajn s puncom nemeckej intuitívnosti a nemám ani najmenší problém s tým, že interiér je v prípade obidvoch áut takmer totožný. V prípade však, že by som vlastnil Leon od roku 2012, kedy sa dostal na trh, neviem či by som osobne chcel ísť do takmer rovnakej Atecy. Uvidíme, čo prinesie facelift. 

Zmena však postihla budíky. Nie je ale postih ako postih, tento zaručene Atece pomohol a trošku ju omladil. Seat Full Digital Cockpit je celý názov veľkého digitálneho displeja, ktorý nahradil štandardné budíky a ponúka tak oveľa väčšiu mieru individualizácie. Obávam sa, že hraním sa s týmto displejom za volantom, som strávil počas testu tak 4 hodiny a stále som mal čo objavovať, kustomizovať a obmieňať. Bavili ma a páčili sa mi. Určite je to príjemná zmena oproti analógovým ukazovateľom, i keď aj tie majú niečo do seba. Dizajn samotných budíkov ostal nezmenení v štýle Seatu presne tak, ako to poznáme. Čiže dva čierne veľké budíky s červenými ručičkami a bielym písmom, len ukazovateľ paliva a teploty vody sa presunuli vedľa displeja. 

 

 

Digitálny kokpit spolupracuje aj s navigáciou. Celú navigáciu si tak viete zrkadliť priamo pred seba, a tak nemusíte odvracať svoju pozornosť od cesty. Rozlíšenie celého systému je veľmi jemné a v noci vôbec neťahá oči, čo bolo príjemným prekvapením. Grafika je spracovaná veľmi vkusne a dovolím si tvrdiť, že oveľa krajšie, ako je tomu v prípade Volkswagenu. Hold, červená mi lahodí viac ako modrá. Celý systém ovládate s tlačítkami na volante až sme sa čudovali ako sa toľko funkcií dá mať doslova pod palcom. Jediná škoda, že v dobe keď som objednával svoju Ibizu, nebola možnosť objednať aj tento Digital Cockpit. Určite by som si naňho rýchlo zvykol.

Oproti Leonu je však v Atece lepšie doriešený multimediálny systém a jeho tlačítka. Vec, ktorá mi veľmi vadila v Leone, bolo to, že všade som sa musel dostať len cez dvojicu tlačítiek pri hlavnom displeji. Tento neduh sa našťastie do Atecy nedostal a rýchlo som sa dokázal prekliknúť kam som potreboval. Nami testovaná Ateca mala okrem iného aj 360° pohľad kamery. Ten poznáme už z mnohých prémioviek a tu pracuje rovnako dobre. Auto má dokopy štyri kamery, ktoré spoja obraz do jedného a vieme potom napríklad aj v 3D zobrazení krúžiť okolo auta a pozerať si ho z každej strany, ako aj z vtáčej perspektívy. Šikovná vecička.

Čo som si však v interiéri Atecy hneď všimol a nemohol som ostať znova len pri dizajne, bola ergonómia a odkladacie priestory. Spomínam si, že pri Leone som mal problém do dverí natesnať fľašku s objemom väčším ako 0.75 litra. Ateca má oveľa lepšie tvarované boxy vo dverách a zmestí sa tak do nich aj 2 litrová fľaša. Navyše aj madlá sú tvarované oveľa lepšie ako v Leone, a keby ste dostali potrebu aj s vašou drahou polovičkou si prejsť pár zákrut svižnejšie, nemusí tak hysterčiť, keďže sa bude mať čoho chytiť. Čo mi však vadilo, boli držiaky pohárov a ich poloha. Nachádzajú sa hneď pred lakťovou opierkou, ktorú keď si vysuniete smerom dopredu, prídete o obidva, a tak môžete na kávu v aute zabudnúť. 

Verte mi však, že dlho by v aute tá káva nevydržala, tak či tak by sa rozliala pri vášnivom charaktere Atecy FR a našim apetítom rezať v nej zákruty a občas sa zabaviť. Mal som však radosť, keď som z nej mohol vystúpiť a obdivovať jej vzhľad aj zvonku, preto bude káva väčším potešením na nejakom odpočívadle, ako v aute.

 

 

 

Epilóg

A čo poviem na Atecu FR po týždni spoločnej erotiky?! Je to panička, ktorá vie zahadzovať aj zadkom a je vcelku pekná. No prišla mi nervózna a ani sa jej nečudujem. Pre mňa osobne bola len ako učiteľka, ktorá ma mala pripraviť na ťažšie skúšky a presne tak to aj je. Je pravda, že sa jedná o stále relatívne civilnú verziu, no žiadny bežný človek, ktorý nemá aspoň trošku rád rýchlosť, si nekúpi Atecu s 2.0 TSi a 190 koňmi. Ten, čo však už bude hľadať športovo zamerané SUV, si podľa môjho názoru počká na ostrú Cupru Atecu. Preto mi je zároveň aj smutno, že Ateca FR ostane následne nedocenená, možno však cena bude rozhodujúca, a môže hrať v prospech slabšieho FR-ka. 

Ateca je však kus vydareného auta. Naša premiéra dopadla na výbornú a veľmi ťažko sa mi s ňou lúčilo. Má veľa silných stránok a očarila ma. Pre človeka, čo však nechce do auta investovať až také peniaze, odporúčam počkať si na novú motorizáciu 1.5 TSi Evo, ktorá ma prísť v krátkom časovom horizonte. Určite sa tiež bude jednať o veľmi zaujímavé auto. Ja si však počkám na Cupra Ateca ;).

 

 

Cena testovaného modelu: 36 500€, začínajúca cena Atecy: 18 740€

 

Za zapožičanie vozidla na test ďakujeme importérovi značky Seat, Porsche Slovakia.

Plusy:
  • + 2.0 TSI
  • + Výbava FR a jej charakter
  • + Full LED svetlá
  • + Komfortný, no zároveň rozvážny podvozok
  • + Priestor vo vozidle
  • + Poťah sedadiel Koža/Alcantara
  • + Digitálny kokpit
  • + Akustické pohodlie podvozku
  • + Veľmi dobrý audio-systém Seat Sound System
  • + Zábavnosť pohonu 4Drive
  • + Launch Control
  • + Sport aplikácie
Mínusy:
  • – Zdielaný dizajn interiéru s modelom Leon
  • – Nie moc očarujúca spotreba
  • – Absencia Key-less systému v nami testovanom vozidle
  • – Zvukový prejav motoru v nižších otáčkach
  • – Príchod Cupra Ateca

 

Technické údaje:

Motor

Objem: 1984 ccm
Najväčší výkon: 140 kw (190k) pri 4200-6000 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 320 Nm pri 1450 ot./min až 4200 ot./min

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: 7.4 s 
Maximálna rýchlosť: 212 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 8,5 l (počas testu: 9,6 l)
Mimo mesta: 6,0 l (počas testu: 7,4 l)
Kombinovaná: 7,0 l
Objem palivovej nádrže: 55 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4363 mm
Celková šírka: 1 841 mm
Celková výška: 1 625 mm
Rázvor: 2 630 mm
Objem batožinového priestoru: 485 l

 

Hmotnosti a zaťaženia

Pohotovostná hmotnosť: 1 536 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 2 080 kg

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *