Prológ

Ak mám byť úprimný, čo by sa v tejto brandži hodilo, Alhambru som viac-krát odmietol na test. Nie, že by to nebolo dobré auto, alebo že by som náhodou mal nejaké predsudky voči nemu. Nie, to vôbec nie. Skôr mi išlo o zameranie tohto auta a smerovanie nášho magazínu a primárne o to, že nikto z nás v redakcii nemá rodinu a malé deti, že by som to vedel objektívne ohodnotiť a otestovať. Ale to som sa len domnieval. Málokto by totižto čakal, že s Alhambrou zažije taký kopec zábavy, a že sa vo finále premení na party-bus, ktorým budete brázdiť ulice vášho mesta s vašimi kumpánmi. A kto otestuje 7-miestne MPV ešte lepšie ako deti?! No predsa šesť 100 kilových chlapov! 

Kategória rodinné MPV je na zostupe slávy a obľúbenosti a môžeme ju pokojne zaradiť do ohrozeného druhu, ktorý je na pokraji vyhynutia. O veľké MPV už zďaleka nie je taký záujem, ako tomu bolo kedysi, to je nám všetkým jasné. Rovnako aj to, že veľké SUV preberajú ich štafetu a tešia sa nemalej obľube, aj na základe aspoň psychologicky lepšej pasívnej bezpečnosti a vyššej svetlej výške. Pochopili to už mnohé značky a rovnako tak aj celý koncern VW. V prípade samotného Volkswagenu sa tak môžeme pozrieť na Tiguan AllSpace, v prípade Škodovky je to nemenej obľúbený Kodiaq a rovnako tak Seat má nástupcu a náhradu za práve túto Alhambru. Seat Tarraco príde na trh v krátkom časovom horizonte a s najväčšou pravdepodobnosťou vystrnadí z cenových ponúk staručkú Alhambru.

Nebola by preto škoda jej týmto testom vzdať akýsi hold a pokojne ju korunovať, aby do výsluhového (jazdenkového) dôchodku išla so cťou. Samozrejme, nemáme ani my túto informáciu na 100% potvrdenú, ale stačí sa pozrieť do tabuliek predaja kategórie MPV. Rok čo rok jej predaje klesajú i keď stále sa nájde hŕstka ľudí, čo túto kategóriu obľubujú. Je však viac než isté, že pokiaľ sa Volkswagen nepustí do vývoja nového Sharana, pre Seat by to bola obrovská investícia navyše a sami sa do toho hrnúť nebudú. Toto je však otázka času, možno nás Seat prekvapí ako aj s Cuprou.

 

 

 

Prvý kontakt

Pri prvom stretnutí som mal voči tomuto autu prirodzený rešpekt. Nie preto, že by bola taká obrovská alebo by nebodaj mala obrovský výkon. Išlo mi skôr o to, koľko tu Alhambra už s nami funguje v aktuálnej generácii. Presne dva roky jej chýbajú do osláv desaťročia na trhu, keďže aktuálna generácia sa s malými zmenami ponúka od roku 2010. Rovnaká platforma, rovnaká karoséria či palubná doska, no len málo zmien v interiéri alebo exteriéri. Stále však má čo ponúknuť možno aj nad rámec konkurencie a z mnohých vychytávok som bol aj sám milo prekvapený. 

Na prvý pohľad pekne pôsobiaca biela perleť, čo som však po čase zistil, že sa jedná o striebornú metalízu a k tomu kontrastne ladiace čierne disky kolies. Na Alhambre som však oči nenechal, v prvom momente pôsobila na mňa len ako akási krabica na kolesách so znakom Seat, až po pár minútach som začal oceňovať jej praktický dizajn, pod ktorým ukrývala množstvo priestoru v interiéri. Pod kapotou sme mali mrňasa, a to 1.4 TSi naladený na 150 koní s automatickou 6 stupňovou prevodovkou DSG a pohonom výhradne prednej nápravy. 

Po rýchlom pohľade do interiéru ma zaujali hlavne príjemné sedačky v kombinácii koža/alkantara, ktoré sú súčasťou výbavoveho stupňa Sport, ktorý sme testovali. Palubka a iné systémy sú potom už dobre známe z predchádzajúcich modelových rokov.

 

 

Pohon

Starý kamarát. Tak nazývam motor 1.4 TSi, ktorý je poslednú dobu nemálo ospevovaný na každom VW fóre. „Nekupuj si 1.5 Evo, kúp si overenú 1.4 TSi“, znejú hlasy VW kritikov a nadšencov. Z časti budeme s nimi súhlasiť. Značka naozaj prepracovala tento motor a v takom štádiu, ako sa aktuálne nachádza, je pripravený plniť rozkazy majiteľa veľmi dlhú dobu. Všetky neduhy tohto motora boli už vychytané a teda nie je sa čoho obávať. Osobne si myslím, že ako jazdenka bude tento agregát veľmi obľúbený, keďže už teraz sa ponúka za veľmi slušné ceny. Na druhej strane sú však byrokrati, ktorý si prepočítajú zázračným vzorcom pomer hmotnosti na objem a výkon a vyletí z nich otrepaná hláška, že či to nie je slabé na tak veľké auto. 

S istotou môžem povedať, že to slabé nie je! Tento parameter sme odskúšali pri naložení dokopy tak 600 kg ľudskej hmotnosti a auto malo stále chuť akcelerovať bez nejakého náznaku toho, že by sa spotilo alebo by nevládalo. Záťažový test sme presunuli aj do kopca a s rovnakým výsledkom slušného pružného zrýchlenia. Najprv som však nerozumel skombinovaniu tohto motora so 6-stupňovým automatom, no po pohľade do technického preukazu mi bolo jasné, že inžinierom išlo o eliminovanie možného opotrebenia prevodovky. Keďže 6DSG je omnoho menej náročná na údržbu a vydrží surovejšie zaobchádzanie ako 7DSG, to bol pre nich správny krok pri pohotovostnej hmotnosti 1887kg. 7-stupňová DSG je výborná v menších autách, no v Alhambre by dlho nevydržala. 

Tým sme zodpovedali dynamiku motora v tak obrovskom aute. Na druhej strane mince je však spotreba. Nemôžete rátať s tým, že si kúpite Alhambru s takmer 1.9 tonou na váhe, a že sa Vám odvďačí spotrebou pod 6 litrov. Možno tak diesel, no benzín, ktorý je primárne určený do mesta, si túto daň vypýtal. Počas testu sme v meste mali spotrebu na úrovni 9,1 litra na 100 kilometrov. Pri úspornej jazde mimo neho a prázdnom aute, sme vedeli vyčarovať spotrebu 7,2 l/100km. Pri plne naloženom aute stúpla medzi mestom na 8,5 l/100km. Podľa nás to nie je vôbec zlé, na to aké rozmery má a čo všetko ponúka, samotná konkurencia je na tom veľmi podobne. My sme vo finále so spotrebou boli spokojní, a ako Kinderbus do mesta perfektná voľba motora. Prípadne pre taxikárov ;). Treba samozrejme počítať s tým, že motor s manuálnou prevodovkou by mohol mať vo finále v meste ešte o niečo nižšiu spotrebu, takže nie je o čom.

Čo sa týka samotnej prevodovky DSG so 6-timi prevodovými stupňami, tá je už v rodine DSG skôr babka. Nahradila ju už modernejšia prevodovka a rovnako aj o niečo lepšia. Prechod zo 7-stupňovej na 6-stupňovú je určite cítiť. Samotné radenie rýchlosti je celkom plynulé, no občasné zašklbnutie prevodovky pri rozbehu bolo cítiť. Prevodovka motor zámerne nepodtáčala, keď bolo treba, dokonca si vedela sama aj podradiť dolu kopcom, aby efektívnejšie brzdila motorom. Toto jej správanie však musíte docieliť vypnutím funkcie „Voľnobeh“, inak Vám rýchlosť pri každom odľahčení plynového pedála vyradí. Oproti jej mladšiemu súrodencovi musíme uznať, že je určite menej tvrdohlavá, a keď zistí potrebu vyšších otáčok, nenechá to len na turbo, ale aj sama podradí oproti panovačnej 7-DSG.

 

 

 

Jazda

„Hmm, ako asi bude jazdiť autobus?!“ To bola moja prvá úvaha, za ktorú som si však dal hneď aj facku potom, čo som spravil zopár kilometrov na tejto Alhambre Sport. Nie je to auto určené na tráfanie apexov a vymetanie krajníc, no má však iné zázračné vlastnosti. Dokáže perfektne maskovať svoju hmotnosť. To dokázala aj bez použitia adaptívneho podvozku so základnými pružinami a tlmičmi a bolo jedno či som v aute sedel sám, alebo sme tam boli šiesti. Zároveň podvozok tohto koča dokáže neuveriteľne dobre žehliť cestu, čomu napomáhali aj 17″ kolesá s vyšším profilom.

Nerozumiem však tomu, ktorý presne parameter pridáva tomuto modelu ten prívlastok Sport. Hľadal som dlho a naozaj dôkladne, no tú charakteristiku Sport som tu nenašiel. Podľa cenníku by malo mať auto športový podvozok. Nie je o nič nižší od štandardného, ale mal by byť tuhšie naladený. Náklony karosérie sme nepociťovali a nedával športový podvozok o sebe ani vedieť, skôr nám prišiel komfortne naladený. Pneumatiky extra športovosť rovnako nepridali. Skúšali sme s autom aj pár svižnejších prejazdov, no pneumatiky s rozmerom 225/50 neboli zrovna pro-športovo orientované. Tobôž nie na aute s pohotovostnou hmotnosťou 1887 kg. Tie sú dobré pre lepšiu spotrebu, ale pre lepší grip by auto znieslo určite minimálne 235 šírku.

Súčasťou výbavy auta bola aj možnosť Voľnobeh. Pri jeho aktivovaní, riadiaca jednotka vyradila rýchlosť prevodovky a auto začalo ísť len svojou vlastnou zotrvačnosťou. Pri priaznivom smere vetra a dobrom sklone kopca by sme sa tak pokojne dostali aj z Bratislavy do Tatier. Ako náhle sa auto rozgúlalo, tak už sa mu nechcelo zastaviť. Táto možnosť sa však dá vypnúť a Vám to ušetrí minimálne brzdy, ak už nie palivo.

Pokiaľ vám základný podvozok v Alhambre nebude stačiť, stále je možnosť priplatiť si za adaptívny podvozok. Jazdné vlastnosti pri dynamickej jazde sa nezmenia až do tak veľkej miery, no komfort ním docielite určite väčší. Naša testovacia verzia však mala niekoľko prvkov výbavy, ktoré by podľa mňa ušetrili hmotnosť, pokiaľ by tam neboli. Spomeniem len el. posuvné bočné dvere. Super fičúrka, no celý mechanizmus „stojí“ pohotovostnú hmotnosť tak minimálne 100 kilogramov. Tým by sme docielili určite lepšie správanie sa auta v zákrutách. Lepším riešením by však aj tak boli širšie pneumatiky.

Keď to celé zhrniem, Alhambra je po podvozkovej stránke perfektným spoločníkom na dlhé cesty a kilometre doslova hltá v kolesách. Vy za volantom ani necítite, že by ste šoférovali a to je tá najväčšia výsada auta týchto rozmerov. Samozrejme, okrem podvozkového vybavenia, Vám k pohodlnej jazde budú napomáhať aj mnohé prvky komfortnej výbavy.

 

 

Interiér/Exteriér ako nostalgia s podpisom Seat

Pri statickom objavovaní auta, čím strávim počas testu často-krát niekoľko hodín, som narazil hneď na viacero ovládacích prvkov, pri ktorých som si musel zaspomínať. Predsa len, aktuálna generácia Alhambry je tu s nami už celých osem rokov, ako som aj v úvode spomínal, a teda technologicky čerpá ešte z minulého desať-ročia vývoja koncernu Volkswagen. To je poznať minimálne v interiéri na mnohých detailoch, ako napríklad páčky smeroviek, ovládanie klimatizácie, infotainment spolu s navigáciou, alebo volič rýchlosti prevodovky DSG. Tie vzhľadovo najstaršie prvky však budete mať stále pred sebou a po ruke. Pri koncerne som už zvyknutí, že jeden typ kľúča používajú dlhé roky, no pri modernizácii vozidla mohli modernizovať aj kľúč. Ten je presne taký istý ako poznáme z modelu Seat Leon z roku 2002. Komplet budíky sú následne totožné s modelmi rokov 2007 až 2012 ako napríklad Passat.

To je však tá najhoršia vec čo mi na tomto aute „vadila“. Seat sa snažil všetko toto zamaskovať pod celkom vkusný kus plechov, čo sa im z časti naozaj podarilo. V interiéri prešiel modernizáciou hlavne volant, ktorý poznáme aj z iných, aktuálnych modelov Seatu. Ten mal veľmi príjemnú hrúbku venca a chválime rovnako aj použitú kožu, ktorá pôsobila na dotyk prémiovým dojmom. Vo finále je kvalita spracovania typicky nemecká. Nič nezavŕzgalo, nič nerezonovalo a celé auto bolo odhlučnené na vysokej úrovni.

Ďalšiu vec, ktorú tomuto autu musím kvitovať, je jeho praktickosť. Asi by som dlho hľadal auto z kategórie osobných vozidiel, v ktorom by som našiel tak veľké množstvo odkladacích priestorov a zároveň s veľmi slušným priestorom pre život. Áno, sú mnohé automobilky, ktoré pretvorili dodávky na osobné autá, no stále sa pri nich nezbavíte práve pocitu, že máte dodávku. Alhambra je v tomto výborný kompromis ako získať veľa priestoru v kultivovanom obale.

 

 

No to s praktickosťou tohto auta len začíname. Aby sme ju neprechválili, tak musím hneď na začiatok spomenúť istý neduh odkladacieho priestoru v hornej časti palubovky. Jeho otváranie s nami nechcelo spolupracovať a veľa-krát to bol boj, ktorý aj tak vo finále vyhral kus plastu. Skrinka sa nám vždy zasekla a potom sme to boli nútení vzdať. Nedalo sa na ňu ísť ani zdravým rozumom a ani hrubou silou, otvorila sa kedy ona chcela. Naše odporúčanie je používať ju len na odkladanie vecí, ktoré nechcete, aby niekto videl. Napríklad obrúčky pri piatkovej návšteve bordelu so šiestimi kamošmi 😉

Pokiaľ ste však samotár, nezúfajte. Auto bude s vami komunikovať. Jeho elektrické dvere vám môžu robiť spoločnosť ako hračka, s ktorou sa na pár sekúnd zabavíte na parkovisku pri čakaní detí. Dvere sú prakticky posuvné a dajú sa otvoriť aj z miesta vodiča či na diaľku s ovládačom. Ďalšou vymoženosťou pri tomto konkrétnom type je aj masážne sedadlo vodiča. To síce masíruje len spôsobom, že Vám v určitých cykloch mení polohu bedrovej opierky, no po sobotných nákupoch s polovičkou či návšteve svokry to oceníte, aby ste sa trošku zrelaxovali. A umýselne je masážne len vodičove, a to snáď nemusím vysvetľovať prečo. Žena si taký luxus po minutí polky vašej výplaty jednoducho nezaslúži.

Mňa osobne potešili mnohé maličkosti. Polohovateľná lakťová opierka, ktorú považujem v autách za samozrejmosť, no málokedy to tak býva, je súčasťou základnej výbavy modelu Alhambra. Okrem tejto opierky tu však môžeme využiť aj hrubý rám dverí ako odkladací priestor na ruku. Bez toho aby som musel mať otvorené okno, si viem v Alhambre v pohode vyložiť ruku aj na rám okna. Osobne si myslím, že je to niekedy aj pohodlnejšie, ako klasická opierka v strede dverí. 

 

 

Alhambra je však auto, ktoré nám ponúklo veľa veľa pohodlia, až nám bolo nakoniec ľúto, že sme nemali cez víkend viac času a neotočili s ňou Chorvátsko. Doslova hltač kilometrov, v ktorom by nám cesta tak rýchlo ubehla, že by sme sa za chvíľu kúpali v slovenskom mori. Nevadí, možno nabudúce. Predsa len, keď sa nám naskytne možnosť mať ešte raz 7-miestnu Alhambru na test, bola by škoda nevyužiť jej potenciál. Aj na 7-miestnom usporiadaní mi však vadilo pár vecí a všetky sa paradoxne týkali kufra. Sklamalo ma to, že keď už tam podávali toľko elektroniky a vychytávok, tak mohli už aj sklápanie sedačiek, či už druhej alebo tretej rady, vymyslieť z kufra, aby človek nemusel behať kvôli tomu okolo celého auta. Ďalšou pre mňa nie moc príjemnou vecou, bola poloha zadných kufrových dverí. Tie sa otvárali do roviny s autom a vyšší človek včetne mňa si o ne nejeden-krát buchne hlavu.

Čo sa zovňajšku týka, je to už dobre známa obohraná pesnička s jemným dotykom Španielska. Oproti Sharanu iný predný nárazník, dizajn predných a zadných svetiel a tým to asi aj končí. Je škoda, že sa Seat drží technologického základu Sharanu. Osobne by som prijal po vzore iných modelov značky Seat, zmenu minimálne čo sa týka svetiel. Tie bez problémov mohli byť Full LED ako poznáme napríklad z Leonu a nemuseli tak využívať relatívne staršiu technológiu Adaptívnych Bi-Xenonov. To Seatu vôbec nesvedčí, dokonca už aj Toledo dostalo Full LED svetlá a rovnako nepatrí medzi novinky tohto roka. Inak nemám exteriéru až tak čo vytknúť. Ani nenadchne a ani neurazí a to je vo finále posolstvo Alhambry.

 

 

Epilóg

Seat Alhambra má byť predovšetkým dobrým sluhom, pikolíkom či opatrovateľom detí. Túto svoju úlohu plní viac než dobre a tým pádom nemáme byť prečo na ňu urazení či nahnevaní, že nedokáže jazdiť rýchlo na okreskách. Je to prvé auto do rodiny a pre viac-člennú rodinu práve to najdôležitejšie. To si značka uvedomuje a spravila praktické, všestranné, no zároveň vkusné auto na každý deň. Alhambra nám spríjemnila celý týždeň a mrzí ma len to, že sme nemali viac času, aby sme ju spoznali na pravej „rodinnej“ dovolenke.

Pokiaľ by vám chýbal španielsky temperament, kúpte si ako druhé auto Cupra Leon a už vám nebude chýbať nič do života.

 

Cena testovaného modelu: 37 432€, začínajúca cena: 24 190€

 

Za zapožičanie vozidla na test ďakujeme importérovi značky Seat, Porsche Slovakia.

Plusy:
  • + PRIESTRANOSŤ a PRAKTICKOSŤ
  • + El. posuvné bočné dvere
  • + Overený motor 1.4 TSi
  • + Troj-zónová klimatizácia
  • + Miesto na 3. rade sedadiel
  • + Poťah sedadiel Koža/Alcantara
  • + Masážne sedadlo vodiča
  • + Pohodlný a veľmi dobre odhlučnený podvozok 
Mínusy:
  • – Starší dizajn a technológie
  • – Nižšia stabilita kvôli užším pneumatikám
  • – Len Bi-Xenonové svetlá
  • – Staršia prevodovka
  • – Priemerná spotreba
  • – Minimum dizajnových rozdielov oproti Sharanu

 

Technické údaje:

Motor

Objem: 1395 ccm
Najväčší výkon: 110 kw (150k) pri 5000-6000 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 250 Nm pri 1500 ot./min až 3500 ot./min

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: 9,9s 
Maximálna rýchlosť: 198 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 8,0 l (počas testu: 9,1 l)
Mimo mesta: 5,8 l (počas testu: 7,2 l)
Kombinovaná: 6,6 l
Objem palivovej nádrže: 70 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4854 mm
Celková šírka: 1 904 mm
Celková výška: 1 720 mm
Rázvor: 2 919 mm
Objem batožinového priestoru: 885 l

 

Hmotnosti a zaťaženia

Pohotovostná hmotnosť: 1 887 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 2 430 kg

Privacy Preference Center