Prológ ako okienko do histórie

 

Môj obľúbený spôsob, ako začať test nejakej novinky, je práve ten, keď sa spolu pozrieme na akúsi históriu. Často-krát sa tým obohatím aj ja sám a hlavne teba naučím niečo nové. Zrovna značka Ford mi je veľmi blízka a budem čerpať zo svojich pamätí. Ford Focus ako modelová rada nie je moc stará. Konečne môžem o nejakom aute hovoriť, že som starší ako aj najstaršia generácia.

Tá prvá v prípade Focusu prišla na trh v roku 1998, ako ozdravný plán Fordu zvýšiť predaje značky. Focus zároveň bolo prvé auto zaradené do programu „Jeden Ford pre celý svet“. To pre Ford znamenalo predávať prvú generáciu Focusu v rovnakej podobe po celom svete. Do tohto roku bol Focus akoby rozdelený na dva modely. Pre Európu a Ameriku to bol model Escort a v Ázii bol v ponuke model Ford Laser postavený na základoch Mazdy. Prvá generácia bola pre značku obrovským úspechom, keďže sa im podarilo ňou prebudiť spiaci segment C, aj keď sa značke nikdy s ním nepodarilo dostať sa medzi najpredávanejšie modely.

Prvá generácia bola zároveň tou, ktorá poskytla konštrukčné základy pre neskorší vrcholový model RS. Tak sme sa dočkali úplne prvého Fordu Focus RS s motorom 2.0 Duratec s turbodúchadlom a výkonom až 230 koní. Druhá generácia priniesla evolučný dizajn vychádzajúci jemne z prvej generácie. Aj bez predchádzajúceho upozornenia, každý podľa tvarov vedel, že to je nový Focus. Zachoval si bočnú liniu s dvojitým C stĺpikom, zadné vertikálne svetlá a v interiéri sa výduchy klimatizácie tiež podobali na ten starší.

Revolúcia samotná prišla až príchodom tretej generácie. Z auta sa vytratili vertikálne zadné svetlá, pribudlo mnoho nových systémov, prvý-krát sa objavila motorizácia 1.0 EcoBoost, či predná maska už rovnako nepripomínala dizajn niekdajších Fordov. Dizajnéri aj konštruktéri na tomto aute naozaj popracovali, predaje postupne stúpali a príchodom faceliftu ešte viac nabral na obľúbenosti. Práve pri tejto tretej generácii sme sa prvý-krát dočkali aj jemnej športovej verzie ST-Line, ktorej pokračovateľa máme na tento test.

No a potom, po siedmych rokoch, čo nám robila spoločnosť generácia Focusu MK3, bola svetu predstavená najnovšia generácia. Z evolúcie sa stala revolúcia a my sa tak pozeráme na kompletne nové auto, v ktorom neostal kameň na kameni. Z pôvodných tvarov Ford úplne upustil a svetu priniesol ich nový tvar karosérie Hatchback, ale aj Kombi. My máme teda ako úplne prvý na Slovensku možnosť otestovať nový Ford Focus vo verzii ST-Line s nováčikom v palete motorov, 1.5 EcoBoost.

 

 

 

Nová tvár

 

To, či sa ti nový Focus páči, nechám čisto na teba, predsa vnímanie dizajnu je subjektívna vec. Mne osobne, keď som ho prvý-krát zbadal na fotkách, tiež moc nepadol do oka. Možno to bolo práve tým, že som bol roky zvyknutý na úplne iný dizajn a Ford zrazu prišiel s niečim úplne novým. V momente, ako som práve tento ST-Line po prvý raz uvidel na živo, moje predsudky pominuli a ostal som v nemom úžase. Nový Focus je jedno z mála áut, ktoré naživo vyzerajú oveľa lepšie ako práve na fotke.

Je úžasný a Ruby Red metalíza mu naozaj svedčí a navyše tie 18″ kolesá, no paráda, vyrazil mi dych. Ford si pri Focuse ponechal dizajn prednej masky i keď aj tú určitým spôsobom modifikoval. Focus ako taký, má hneď niekoľko tvárí. V prípade, že si vyberiete inú výbavu, tak každý výbavový stupeň má svoj vlastný dizajn prednej aj zadnej časti. Začína to verziou Trend, pokračuje Edition, Titanium, naša ST-Line a ďalej špecialitky, ako Active a Vignale. Časom sa k nim určite pridá verzia Focus ST, ktorá je už teraz v štádiu finálneho testovania automobilkou.

Nami testovaná verzia ST-Line je zo všetkých podľa mňa najkrajšia. Jej predná a zadná časť jej dodáva takú jedinečnosť, ktorá štandardnej verzii trošku chýba. Dostala ten feel športového auta, ostrejšie hrany, pekný difúzor, alebo veľkú typickú prednú masku. Pekným prvkom v prednej časti sú dva malé spoilery po stranách hmloviek, ktoré malými otvormi privádzajú vzduch k brzdám. Zároveň efektné a zároveň aj funkčné.

 

 

 

 

Revolúcia pod kapotou aj na kolesách

 

Ford sa netají v tom, že má rád trojvalce a experimentovanie s nimi. Predsa ich nový trojvalec 1.5 EcoBoost sme testovali v novej Fieste ST a otvoril nám ústa a snímal dole klobúky z hliav. Ford už nejaký čas používa vo svojich autách trojvalce. Zatiaľ len v prípade benzínových agregátov, no štvorvalce už pomaly hrajú posledné husle. Je to možno dobou, predsa aj iné značky vo veľkom expandujú práve v trojvaloch a vo väčšine prípadoch to vidíme hlavne pri nemeckých resp. európskych značkách, ktoré sa snažia tým znížiť emisné zaťaženie. BMW, Mercedes, Volkswagen, Renault, Peugeot, Audi, či dokonca aj Hyundai, Kia, alebo Suzuki.

Pokiaľ má zákazník preferenciu jednej značky, či konkrétne európskych áut, tak sa vyhne trojvalcom len veľmi ťažko. Mnohí ich dehonestujú, diskutujú o nich, nemajú ich jednoducho radi. My sa obávame, či táto diskriminácia je oprávnená. Mnohé svetové značky nám dokazujú, že aj trojvalec sa dá spraviť kvalitne a Ford je toho svetlým príkladom. Áno, teraz si hovoríš, že ale ty si videl na českej stránke písané, ako sa kazia a aké problémy s nimi sú. Ja som zasa videl ľudí, čo majú napríklad na takom 1.0 EcoBoost nalietaných cez 200 tisíc kilometrov a autá stále jazdia s pôvodným motorom bez väčších servisných zásahov. To je pre mňa osobne väčší dôkaz, ako tých zopár nelegitímnych článkov českého bulvárneho sveta, kde sa nejakému Frantovi, ktorý sa vysral na servisnú akciu, zadrel motor z dôvodu chyby vodného čerpadla a zvalil to na Ford. Najjednoduchšie to zvaliť na výrobcu však?!

 

 

Trošku som si uletel, poďme však k meritum veci. Možno si už z tohto krátkeho úvodu pochopil, že v novom Focuse sú aj nové motory. Okrem už rokmi overeného jednolitra, pribudol pod kapotu Focusu úplne nový motor s objemom 1.5 litra s označením EcoBoost. Rovnako má tri valce, turbo a nami testovaná verzia mala výkon 110 kW/150 koní. Z palety ponúkaných výkonov je toto najmenší výkon v tomto motore. Pri Focuse sa ďalej ponúka aj výkon 134 kW/ 182 koní a rovnaký motor má vo Fieste ST výkon až 147 kW/200 koní.

A stačí tých 150 koní? Po prvom prevezení sa, by som motoru 150 koní osobne netipol. Pocitovo má motor výkonu viac, než je písané na papiery. Krútiaci moment 240 Nm je aktívny už naozaj od nízkych otáčok a odozva motora je ukážková. Bez výraznejšej výkonovej špičky cítite najväčší záťah hlavne v nižšom spektre otáčok, kedy sa turbo Continental RAXX nafúkne efektívne rýchlo a potiahne auto dopredu. Rovnaká technika funguje aj pod kapotou novej Fiesty ST.

Manuálna prevodovka je celkom rozumne sprevodovaná. Na každom stupni dokázala v spojení s motorom auto slušne rozhýbať, samozrejme v rámci výkonových možností. Aby si sa presvedčil, aké má toto auto dynamické zrýchlenie, pokojne si pozri naše priložené video, kde sme akcelerovali ako z 0 na 160 km/h, tak aj z 80 na 120 km/h na rôznych prevodových stupňoch.

 

 

 

Eco aj Boost

 

Rokmi zaužívané označenie oturbených benzínových motorov od Fordu. Ešte donedávna, okrem menšieho objemu, či prepĺňania turbodúchadlom, by sme tú Eco časť týchto motorov hľadali len márne. Pri objeme 1.0 to malo možno zmysel, ale toto označenie sa udáva aj pri motorizáciach 2.0, 2.3, 3.5, alebo 3.7. Tie moc Eco teda nie sú.  Po novom a hlavne po príchode motora s objemom 1.5 a označením Dragon, má toto pomenovanie čestné miesto. Pribudli tam mnohé vychytávky, ktoré sa postarajú o ekonomickú a ekologickú prevádzku.

Keď opomenieme filter pevných častíc, ktorý sa nachádza už v takmer každom novom benzínovom motore, tak tento náš dostal do vienka ešte aj funkciu vypínania jedného valcu pre ešte ekonomickejšiu prevádzku. Donedávna technológia známa z veľkých osem valcových motorov, kde to naozaj malo úžitok, sa dnes nachádza už aj v trojvalcových agregátoch. O vypnutí valcu našťastie vodič ani nevie. Auto mu to nedá vedieť ani na informačnom paneli a deje sa tak v časovom intervale len 14 ms. Neprejavuje sa to zvýšenými vibráciami, ani zmenou zvuku. My sme to zaregistrovali len na nižšej spotrebe pri ustálenej jazde.

Naše meranie spotreby nie je však úplne celkom objektívne vzhľadom k faktu, že sa jednalo o surový motor, ktorý sme ešte len zabiehali. Aj napriek tomu sa nám však na testovacej trase po viacerých svetelných križovatkách v meste podarila spraviť spotreba 6,8 litra na 100 km. Mimo mesta sme na úseku cca 40 km spravili spotrebu 5,6 litra. Pri surovom motore, je aj toto celkom prijateľná spotreba. Každopádne, tento agregát nás presvedčil už v prípade 200 koňovej Fiesty, že sa s ním dá jazdiť aj na spotrebu, kde sa nám dokonca podarila spraviť hodnota 4.8 l/ 100 km.

 

 

Pán menom podvozok

 

Značka Ford je v motoristickom svete synonymum pre perfektné jazdné vlastnosti. Azda sa mi ešte nikdy nestalo, že by som sa viezol vo Forde, ktorý by ma svojim podvozkom bol sklamal. Ford si dal pri vývoji nového Focusu obzvlášť záležať, i keď sa to na prvý pohľad nezdá. A prečo?!

Možno sa ti už dostalo do uší to, že nový Focus má v prípade slabších motorizácii, ako 1.0 EcoBoost v spojení s hatchback verziou, jednoduchú zadnú nápravu. V tom prípade sa jedná o polotuhé zavesenie s vlečnou torznou priečkou. Technologicky je to v prípade Focusu krok vzad, no prejavilo sa to aj na jazdných vlastnostiach?! Môžeme v pokoji povedať, že len minimálne. Áno, samozrejme, sú situácie, kedy je multi-link nenahraditeľný a presne to sme cítili v prípade slabšej verzie hlavne na priečnych nerovnostiach na ceste, kedy nezávislé zavesenie zadných kolies malo zákonite navrch.

Torznej priečke v mnohom pomáhajú patentované pružiny, ktoré dokážu vektorovať bočné sily, ako to má aj Fiesta ST. V zákrutách sa tak nový Focus s jednoduchou nápravou chová rozvážne, i keď osobne pre lepší komfort určite preferujeme nami testovanú silnejšiu verziu s multilinkom. Ten je posunutý na úplne novú úroveň a sám som ostal zaskočený, kam Ford dokáže kvalitu svojich podvozkov posunúť.

 

 

Aj na väčších 18″ kolesách bol zároveň tuhý, no príjemne komfortný a o zlej kvalite cesty nedával vedieť výraznejším zvukovým prejavom, prípadne nepríjemnými rázmi do vnútra kabíny. Nová generácia má zväčšený rázvor až na hodnotu 2700 mm a tak sa auto v zákrutách chová čisto neutrálne. Nemá hravú povahu ako Fiesta, pri dynamickej jazde je kráľom čistej stopy. V kombinácii s veľmi presným a priamym riadením si aj vodič zameraný na športovosť príde na svoje. ST-Line verzia nie je len opticky pozmenené auto, je to vo veľkej miere cítiť aj práve na jazdných vlastnostiach. Väčšie kolesá by som tam však už nedával, tieto mu bohate stačia, či už po stránke dizajnu, komfortu, alebo precíznych jazdných vlastností.

Zaujímavou kombináciou v prípade obutia 18 palcových diskov, bolo použitie pneumatík Michelin Pilot Sport 3. V dobe, kedy mnohé značky už používajú Pilot Sport 4S bolo až nostalgické uvidieť na tomto Focuse obuté práve tieto pneumatiky. Stále však majú čo povedať.

 

 

Focus ako nový človek

 

Nedokážem ani spočítať, koľko-krát som sa zastavil pri tom, že som sa zamyslel, či je to naozaj Focus. Veď predsa Focus poznám, ako je možné, že toto je úplne iné auto?! Je pravda to, že nový Focus je naozaj revolúciou všetkého, čo sme pri Forde doteraz poznali. Už pri prvom zasadnutí si za volant mi učaroval zmenou pozície sedadla vo vzťahu na os kolies, či polohu čelného skla. Na starom Focuse bol problém s pozície vodiča dočiahnuť na čelné sklo, tu má človek ešte rezervu a s prehľadom si ho dokáže napríklad zvnútra poutierať. Rovnako tak som sa dlho nestretol s tým, že by som pri Forde videl prednú kapotu. Teda pokiaľ si odmyslím Mustang a jeho runway.

Pri správnom nastavení sedačky sedí vodič v takmer dokonalom strede osi kolies. Tak dostáva od auta benefit vo forme lepšej komunikácie s celou karosériou. Pri ostrej jazde som presne vedel, čo sa deje s každým jedným kolesom a to som ani nemusel jazdiť na hrane. Posed za volantom je príjemný. V staršom Focuse sa pocitovo dalo sedadlo nastaviť ešte o čosi nižšie vzhľadom na podlahu, no nebolo to prekážkou ani tu. Zaujímavú polohu majú budíky prístrojov a volant vo vzťahu k polohe vodiča. Ich uhol vytvára bez pár stupňov takmer kolmicu s podlahou a tak riadenie pôsobí oveľa komunikatívnejšie a celkovo to vytvára podobný pocit, ako v Mustangu GT.

Kritizovať však musím sedadlo spolujazdca. V našej výbave nie je výškovo nastaviteľné a jeho poloha je naozaj veľmi vysoko. Pri jazde na sedadle spolujazdca som sa občas cítil ako vo výklade a určite by som prijal jeho polohu oveľa nižšie. Nerozumiem úplne tomu, prečo Ford toto sedadlo ukotvil tak vysoko, vzhľadom aj k tomu, že palubná doska je relatívne nízka a aj menší človek by nemal problém s výhľadom. Ešte v prípade športových sedačiek by som prijal lepšiu oporu v oblasti ramien.

 

 

Celý interiér následne dostal obdobnú tvár, akú má aj nová Fiesta. Vysunutý displej multimediálneho systému nad prostredie je novým typickým prvkom nových modelov Ford. Okrem Fiesty a Focusu sa už tento displej objavil aj v EcoSporte, či dokonca v novom Transite Custom. Tento prvok však polarizuje spoločnosť. Niektorí ho chcú a moc sa im toto riešenie páči, tí druhí chcú presný opak. Z praktického hľadiska to však nijako neprekáža či už výhľadu, alebo manipulovaním s dotykovou časťou. Pre tých šikovnejších, nie, nie je sklopný, alebo zasúvací. Je tam na pevno, takže keď sa ti nový Focus dostane pod ruky, nech ťa ani nenapadne ho nasilu zasúvať. Alebo vlastne, skúsiť to môžeš.

Tento vysunutý výdobytok dnešnej doby dostal do svojho vnútra už dobre známy systém SYNC 3. Ten je osadení v 8″ dotykovom displeji spoločne s navigáciou. Pre Focus je toto najväčší displej, ktorý je v ponuke popri menšom bratovi, 6.5″ veľkom displeji. Samotný systém SYNC pôsobí na prvý pohľad primitívne, no všetko tu má svoje miesto a z aktuálneho multimediálneho sveta áut, je práve SYNC jeden z tých lepších systémov. Nie je nejako vizuálne vyčačkaný, usporiadanie ovládacích prvkov dáva zmysel a je hlavne úžitkom pre šoféra. Samozrejmosťou je aj prepojenie Apple CarPlay, či Android Auto a aktuálne Ford ponúka k autám bez navigácie aj aplikáciu Sygic Car Navigation, ktorú si človek vie na displej SYNC 3 zrkadliť cez AppLink.

Milým prekvapením pre mňa bola kvalita audio-systému. Štandardných 6 reproduktorov hralo nad moje očakávania a krásne čisto. Avšak Ford myslí aj na fajnšmekerov, ktorí majú možnosť si objednať systém B&O Play s 10-timi reproduktormi, pokiaľ by im ten základný nestačil. Pod displejom sa nachádza už len ovládanie dvoj-zónovej klimatizácie, ktorá má tlačítiek na rozdávanie. Všetky prvky klimatizácie nastavujete len na tomto jedinom mieste. Samozrejmosťou v prípade Fordu, je vyhrievané čelné sklo, ktoré je na nezaplatenie pokiaľ ste v zime bez garáže.

 

 

Poďme sa však povenovať technologicky novým veciam v tomto aute. Jednou z nich je aj adaptívny tempomat, ktorým sa Ford konečne posunul do roku 2018. Ten funguje bez prerušenia a nenechá sa vyrušiť any plynom a ani spojkou pri preradení. Dokonca má aj inteligentný režim, kedy spolupracuje s kamerou, ktorá mu číta rozprávky  dopravné značky a dokáže sám zmeniť nastavenú rýchlosť na maximálnu povolenú. Nepozná však križovatky a pravidlo, že obmedzenie rýchlosti platí len po najbližšiu križovatku, ak značka nehovorí inak. Mohol by ešte spolupracovať s mapami a po hranici križovatky zmeniť rýchlosť na pôvodnú. Stalo sa mi, že som na pár úsekoch tak brzdil ostatných za mnou.

Novinkou sú rovnako aj Full LED svetlomety. Pri novom Focuse dokonca Ford ponúka dva typy týchto svetiel. Jedny statické, ktoré sme mali my a druhé adaptívne s predikciou, ktoré stoja však o pár korún naviac. Tie drahšie dokážu predpovedať budúcnosť, no my ich nedokážeme zhodnotiť, tak ostaňme pri tých našich. Ford konečne popracoval na technike LED svetiel. V starom Focuse boli len Bi-Xenony a tie už svoje najlepšie roky majú veru odkrútené. Okrem toho, Ford používa Full LED svetlá v Mondeu, S-Maxe a Galaxy, tie však moc za reč nestoja, keďže technologicky majú už 4 roky. V novom Focuse sa však pochlapili a nebolo to ani tak ťažké vytvoriť svetlá, ktoré svietia veľmi dobre aj na diaľku aj na šírku. Svetlá musíme určite pochváliť, ich vzhľad je takisto plusom. V prípade verzie ST-Line sme mali vpredu rovnako aj hmlovky s technológiou LED. Jediná škoda je, že vzadu už Full LED svetlá nie sú.

Keby som tu však mal menovať všetky novinky, ktoré Focus dostal, bol by som tu ešte mesiac. Naozaj sa po technologickej stránke toto auto vo všetkých smeroch zmenilo a prináša mnohé veci, ktoré nepoznajú dokonca vyššie triedy iných značiek. Okrem vyššie spomenutého bolo pre mňa milým prekvapením napríklad keyfree prístup na všetkých dverách. Okrem odomknutia, vieš na každej kľučke auto aj zamknúť bez použitia diaľkového. Ďalej dostal systém auto-hold, samozrejme el. ručnú brdzu, pomalé doťahovanie okien, akustické čelné sklo, volič jazdných režimov, ktorý zmení odozvu na plyn a tuhosť riadenia, adaptívny podvozok, či Head-up displej. V tomto smere musíme Ford pochváliť a dávame mu palec hore.

 

 

 

 

Priestor ala čierna diera

 

Životný priestor nebol zrovna doménou starého Focusu. Rozmerovo sa v interiéri radil k tým najmenším v triede a na prvý pohľad to bolo zjavné. Po prvom usadnutí do nového Focusu som nevedel, či sedím v kompakte, alebo v D-čkovom segmente. Naozaj neskutočne narástol, čo je cítiť ako na predných, tak aj na zadných sedadlách. Za sebou (194 cm), som mal ešte toľko miesta, že som sa vedel pohodlne rozvaliť. Musím mu však vytknúť v prípade hatchback tvar zadných dverí. Viac-krát sa mi stalo, že som sa s ich hranou buchol do rebra ako Jánošík.

Do kufra sa potom bez nejakých obštrukcií pobalí pokojne aj štvorčlenná rodina. Pokiaľ však potrebujete ešte o čosi viac priestoru, tak Kombi je už určite riešením so svojimi 608 litrami. Možno by však hatchbacku pár litrov navyše ešte neuškodilo, no do tejto kompaktnej karosérie sa zrejme viac ako 375 litrov už žiaľ nezmestilo.

 

 

Epilóg

Po pravde, novému Focusu je málo čo vytknúť. V prípade nami testovanej verzie ST-Line sa jedná o dobre vyzerajúce, perfektne jazdiace auto s obrovským balíkom výbavy, ktorý navyše ponúka miesto z vyššej triedy. Samozrejme, nájdu sa drobnosti, ktoré mi vadili. Tie som sa snažil všetky aj vypísať, no prevažne to boli naozaj len maličkosti. Ford si povedal, že do štvorice všetko dobré a tak vytvoril tento nový Focus. Už teraz sa teším na nové ST-čko, či za pár rokov aj RS-ko.

 

Za zapožičanie vozidla ďakujeme autorizovanému predajcovi značky Ford: Auto J+J, s.r.o. Trnava.

Začínajúca cena nového Focusu: 14 990€. Cena nami testovanej verzie: 26 350€

 

 

 

Plusy:
  • + Kompletne nové auto
  • + Podarený dizajn verzie ST-Line
  • + Full LED svetlá
  • + Komfortný, tuhý, presný podvozok
  • + Motor 1.5 EcoBoost
  • + Farba Ruby Red
  • + Systém SYNC 3
  • + Volič jazdných režimov, klapka vo výfuku
  • + Spotreba
  • + Príjemný zvuk motora
  • + Posed za volantom
  • + Množstvo nových technológií
  • + KeyFree na všetkých dverách
Mínusy:
  • – Tvarovanie zadných dverí
  • – Výška sedadla spolujazdca
  • – Pre mnohých diskutabilný dizajn
  • – Prestrelený interval 30 000 km
  • – Vyššia uvádzacia cena

 

 

Technické údaje:

Motor

Objem: 1497 ccm
Najväčší výkon: 110,6 kw (150k) pri 6000 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 240 Nm pri 1400 ot./min až 4500 ot./min

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: 8,8 s (odmeraných 8,0 sekundy!)
Maximálna rýchlosť: 210km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)

Mesto: 7,0 l (počas testu: 6,8! l)
Mimo mesta: 4,7 l (počas testu: 5,6 l)
Kombinovaná: 5,5 l
Objem palivovej nádrže: 52 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4378 mm
Celková šírka: 1 979 mm
Celková výška: 1 452 mm
Rázvor: 2 700 mm
Objem batožinového priestoru: 375 l