Prológ

 

Písal sa rok 1985. Američania premiérovali v kinách veľmi úspešný a legendárny filmový titul „Back to the Future“ v hlavnej úlohe s Michael J. Fox, ktorého si však všetci lepšie pamätáme ako Marty McFly. Celá zápletka filmu bola postavená na nemenej legendárnom aute DeLorean DMC, z ktorého sa stal Stroj času a hlavné postavy ním cestovali medzi desaťročiami, či až tisícročiami. DeLorean sa stalo pojmom. Pokiaľ hocikto, hocikde povie slovo stroj času, väčšine z nás sa vybaví práve toto športové auto Írskeho pôvodu. Rivalitu medzi USA a Ruskom taktiež mnohí poznáme a sledujeme ju denno-denne. Inak tomu nebolo ani v minulosti. A prečo vôbec spomíname pri teste legendárnej Nivy stroj času?! 

Na to je jednoduchá odpoveď. Lada Niva prvý-krát opustila výrobnú linku 5. apríla 1977. Jednalo sa o úplne prvé auto ruskej automobilky, ktoré nebolo postavené na základe Fiatov, i keď mnohé časti a súčiastky zdieľala práve s nimi. Mnohým je Niva známa aj pod označením VAZ Niva či Lada 2121, no dnes ju nazývame už len ako Lada 4×4, no okrem motora, či zopár prvkov komfortnej výbavy, sa v nej nezmenilo absolútne nič. Práve toto je teda dôvodom nazývať Nivu ako Ruský stroj času. Niva je tu s nami už viac ako 40 rokov v nezmenenej podobe s rovnakými muchami aké mala po minulé dekády a s rovnakým charakterom surového mechanického auta.

 

 

 

Prvý kontakt

 

 

Plakal som od šťastia ako malý chlapec, potom čo som sa dozvedel, že na celý jeden týždeň budeme mať možnosť otestovať práve „úplne novú“ Ladu 4×4 v jej 5-dverovom prevedení. Čo tam po superšportoch či naleštených 60-tisícových autách s balíkmi asistenčných systémov.  Raz za čas musí človek vypnúť, a toto bola perfektná príležitosť. 

Úplne prvý kontakt s týmto autom bol telefonický. Nie, nie je to Kitt, že by mi auto samé zatelefonovalo. Bol to kolega, ktorý ho viezol zo Zlatých Moraviec po diaľnici so slovami, že už ide podľa GPS 150 km/h. Nebudem predstierať, že som sa chvíľku oňho nebál, no byť redaktorom je niekedy adrenalínový šport, a treba občas podstúpiť aj takéto riziká. Potom som sa nad tým tak zamyslel a uvedomil si, že preňho samého to ani tak riziko nie je, ako pre ostatných účastníkov cestnej premávky, keďže Niva je taký malý ruský tank. Zabudnite na plastové nárazníky či blatníky. Niva je totižto len samá oceľ. Aj to je zrejme jeden z dôvodov, prečo sme nikde nenašli jej crash test. Zrejme bol pre agentúru Euro NCAP neúspešný a Niva prebúrala ich betón-oceľovú stenu, a tým pádom bolo testovanie neplatné.

Prvé kilometre za volantom Nivy som bol celý čas vyškerený ako jarné slnko a veľa-krát som sa nezdržal smiechu. Ale takého toho úprimného zo srdca a nie posmešného. Niva má obrovský charakter a už pri prvom pohľade sme vedeli, že nás čaká jeden z najlepších testovacích týždňov.

 

 

 

Pohon

 

Poďme však rozprávať vecne, čo sa nám to vlastne dostalo do rúk. Lada 4×4 vo verzii Urban 5dv. je novinka značky na európskom trhu. Čo však nie je žiadnou novinkou, je technika, ktorou Lada disponuje. Slovenská Republika oficiálne vznikla 1. Januára 1993, a v tomto roku Lada uviedla do výroby a do svojich áut benzínový agregát 1.7. Áno, pokojne môžeme teraz tvrdiť, že motor je starý ako republika. Tento agregát sme mali aj my v našom testovacom aute. Jedná sa o atmosférický motor s viacbodovým vstrekovaním paliva BOSCH avšak len s 8-ventilovou technikou. Jeho maximálny výkon je 61 kW (83k) a s krútiacim momentom 129 Nm. Nie sú to zázračné čísla aj keď sa pozrieme na hmotnosť vozidla, ktorá je až 1425 kg v pohotovostnom stave. Pri aute tohto typu sme však výkonový deficit nejako nepociťovali a pri troške snahy sa dalo vyškriabať až na 150 km/h.

Pri bežnom premiestňovaní sa predpisovou rýchlosťou, Vám určite ten výkon chýbať nebude. Rovnako tak v teréne, kam Lada Niva patrí. Pri väčších stúpaniach odporúčame použiť minimálne redukovanú prevodovku, pokiaľ teda nechcete každú chvíľu kupovať novú spojkovú sadu. Pohon v prípade verzie 4×4 Urban je samozrejme stálý. Je to civilná verzia, takže funguje spôsobom ako klasický diferenciál, čiže pokiaľ sa dostanete do „úzkych“, tak Vám pomôže buď redukcia alebo uzávierka stredového diferenciálu. 

Prevodovka je následne kapitola sama o sebe. Prvé čo si človek po zasadnutí za ruský trón všimne, je obrovský kutáč s otočenou hlavicou, ktorú je možné otáčať ako sa Vám práve páči. Následne kúsok pod ňou nájdete ďalšie dve „šaltpáky“, jedna na redukciu, druhú na uzamknutie diferenciálu. Najkrajším prvkom tohto celého tria je však štítok s návodom v azbuke, ako sa majú radiť rýchlosti, a ktorá páka je na čo. Pre staršie generácie toto určite nie je novinkou, keďže v nezmenenej podobe to tak je od roku 1977, no nám mladým to príde ako taký malý zázrak. Štítok Vám však nepovie nič o spiatočke. Tú už musíte niekde vpravo dole nájsť. Nie, nezaradíte ju tam len tak bez námahy. Treba ju doslova pohľadať.

 

 

Napáda ma ešte jedna otázka. Ako je možné, že Rusi obišli euro-normy a ponúkajú v EÚ 25 rokov starý motor?! Ten síce podľa cenníka spĺňa prísne normy Euro 6, no aj tak som zvedavý, akým spôsobom budú pokračovať po príchode normy 6.2. Bojím sa však toho, že Únia časom zatrhne aj tento motor a ruskí inžinieri budú nútení vyvinúť nový motor alebo sa vysrať na celú Európu. To by nám však bolo veľmi ľúto, Nivu sme si za ten týždeň naozaj zamilovali.

 

 

Jazda

 

Magická. To je slovo, čo perfektne vystihuje jazdu s Ladou. Keby nie sme magazín, ktorý by mal vydať relevantný test, tak celé jazdné vlastnosti opíšem len tým jedným slovom na začiatku tohto odseku. My však pôjdeme do hĺbky.

Dá sa Niva kúpiť ako auto do mesta?! No jasné! My sme veľa času na Lade strávili práve v meste, a tá miera pohodlia, čo nám tento ruský „papa-mobil“ ponúkol je neskutočná. Nepamätám si auto, ktoré by bolo až takto pohodlné, plus keď to rozšírim o fakt, že charakterom sú sedačky v tomto auto príbuzné sedačkovej súprave. Auto sa však na druhej strane značne nakláňa. Pri tiahlych zákrutách to až tak citeľné nie je, no v meste na kruháči získavate pocit, že sa každú chvíľu prekotíte. Ale to Vás Niva len skúša, koľko vydrží Váš žalúdok, reálne sa samozrejme nikdy neprekotí.

Lada 4×4 však nie je primárne určená na cesty. Všetci ju poznáme ako terénnu legendu, a tak sme sa vybrali do jej revírov. Lesy kúsok od Trnavy boli perfektným testom toho čo Niva dokáže. Respektíve, čo si ponechala z charakteru jej 3-dverovej verzie. Hneď na začiatku môžem povedať, že dlhý rázvor jej moc nepomohol pri obratnosti v teréne. Viac-krát sme išli na milimetre s terénom a báli sme sa aby sme neostali ležať na bruchu. Rovnako inžinieri pri zväčšení rázvoru nemysleli aj na polomer otáčania. Ten je až 6.3 metra, a tak sa kompletne otočíte na kružnici s priemerom 12.6 metra. Toto sme pocítili hlavne pri parkovaní a manévrovaní na úzkych lesných cestách. V dnešnej dobe, kedy sa bežne autá kategórie SUV otočia na 10-tich metroch, je 12.6 metra naozaj veľmi zlá hodnota.

Lada si okrem iných technológií, zachovala aj podvozkovú sústavu z predchádzajúcich verzií. Vzadu netreba hľadať nezávislé zavesenie kolies. Nájdeme tam polotuhú nápravu s priečnym stabilizátorom, inak nazývaným aj Panhardská tyč, ktorá je podporovaná klasickými vinutými pružinami a dvoj-púzdrovými tlmičmi. Ja osobne čím ďalej, tým viac získavam pocit, že polotuhá zadná náprava býva v teréne oveľa schopnejšia než multi-link. Minimálne taký pocit sme mali z Lady, keď sme skúšali čo vydrží. Kríženie náprav pri tejto verzii Nivy, nie je silná stránka. Keďže Lada nemá samosvorné diferenciály a ani žiadny podporný elektronický systém ako ESP, pri skrížení nám vždy hrabali len odľahčené kolesá. Trošku sa to dalo eliminovať pribrzdením ručnou brzdou, no samosvor či el. systém ESP to nenahradí. Klasická 3dv. Niva však má možnosť dokúpenia si samosvorného diferenciálu aj dopredu a aj dozadu.

To ale nič nemení na tom, že Niva je najschopnejšie terénne auto aké som kedy šoféroval. Áno, určite sú autá, ktoré zvládnu kríženie lepšie a dokonca majú aj lepšiu brodivosť či svetlú výšku. Ani jedno z nich však nemá tie rozmery čo Niva. Vďaka svojim naozaj kompaktným vonkajším rozmerom, sa s ňou dostanete naozaj všade. Dokonca som získaval pocit, že po daných cestách v lese pred nami prešla tiež len Niva či jej hlavný konkurent, Suzuki Jimmy. O to auto sa hlavne nebojíte. Všetko je to kusisko pevnej ocele a hlavne nestojí viac ako 50-tisíc €, že by ste sa s ňou báli ísť do terénu. Lada 4×4 + terén bol pre mňa nezabudnuteľný zážitok.

 

 

 

Interiér/Exteriér

 

5dv. karoséria je v princípe na polku rozrezaná klasická Niva s pridaným zadným párom dverí a predĺženým batožinovým priestorom. Rázvor jej narástol z pôvodných 2200 mm na slušných 2700 mm, a tým sa v Rusku stala papalášskym automobilom. Prezident Putin by novú 5 dverovú Nivu mohol pokojne využívať ako prezidentskú limuzínu. Protitankovým granátom dokáže odolať už v základnej výbave. Rusi však musia byť malý ľudia. Na zadných sedadlách sa človek väčší ako 190 cm odvezie len veľmi ťažko. Vpredu samozrejme takýto problém už nie je. Čo sa však týka priestoru na nohy, tak vzadu nájdete naozaj pohodlie aj napriek vysokej podlahe.

Čo sa exteriéru týka, tak vpredu môžeme nájsť modernizovanú prednú masku. Tá, svojim dizajnom, nápadne pripomína civilnejšiu Vestu, a tak sa zaraďuje do moderného dizajnového jazyka značky. Výbava Urban okrem iného dostala do vienka aj 16″ elektróny, ku ktorým už tradične pribalili plnohodnotnú rezervu. Schválne či viete, kde sa v Nive nachádza rezerva?! Ak si myslíte, že vzadu v kufri či pod autom, tak nemáte pravdu. Nachádza sa tradične pod prednou kapotou hneď vedľa motoru spolu s ostatným náradím. Ďalší odkaz starej doby.

 

 

Čo však Rusi pridali do Nivy v roku 2018?! Novodobé technológie, aké v ruskom aute nemali doteraz obdobu. Vyhrievané predné sedačky spolu s elektricky nastaviteľnými spätnými zrkadlami a elektrickými prednými oknami. Vaau! To je kus vedy, kus technológii a niekoľko poistiek navyše! Svoje nadšenie nedokážem slovami opísať. Samozrejme zadné okná sú už klasicky na ľudskú energiu a troj-zónovú klimatizáciu tu rovnako budeme hľadať márne. Vlastne celkovo klimatizáciu je zbytočné v tomto aute hľadať a každý jeden člen posádky si môže presne regulovať prietok sviežeho vzduchu pootvorením svojho okna. Do výbavy Urban sa rovnako sériovo nemontuje ani rádio, či palubný počítač. Na spotrebu Vám teda odpovedať nevieme. Vieme len to, že bolo natankované za 90€ a po cca 600 kilometroch, čo sme auto vracali, bolo ešte pol nádrže, teda podľa toho ako sme stáli. Ak sme sa postavili dole kopcom, bola plná do tri-štvrte, ak sme stáli hore kopcom, zasvietila rezerva. Ale to nič, to je bežné.

 

 

Centrálne zamykanie je pre Ladu americkým pôžitkom a imobilizér v kľúči majú v Rusku len najvyšší hodnostári. Z toho vyplýva, že toto takisto nie je sériová výbava Nivy a imobilizér deaktivujete zvlášť čipom, aký poznáme z odomykania bytových vchodov. Štartovanie potom už tradične nájdeme na ľavej strane stĺpiku riadenia, ako to my európania poznáme napríklad z Porsche. Aby ste nás však nechápali zle. Toto čo tu píšeme nie je hanenie na Nivu, skôr taká pochvala. Chválime to, že je značka, ktorá je schopná v roku 2018 priniesť auto bez výdobytkov dnešnej techniky, a tak aj nám mladým priblíži technológie minulého tisícročia. Pokiaľ by ste však chceli klimatizáciu či rádio, tak obidve sa dajú dodatočne dokúpiť.

Verte mi však, že v tomto aute rádio nikdy počúvať ani nebudete. Vašim denno-denným orchestrom bude kvílenie diferenciálov, prevodovky, mechanický zvuk kulisy radenia, zvuk od hydraulického posilňovača alebo ten zvonivý zvuk zatvárania dverí. V aute nájdete aj mnoho iných zvukov, no všetky sú príjemné, a tak si vo finále uvedomíte, že audio-systém Bose v iných autách je len lacnou náhradou 100-kanálového audia v Lade. Jednoducho zázrak.

 

 

 

Epilóg

 

Celé auto dýcha svojským čarom. Obzeráte si ho, sedíte v ňom hodiny, skúšate každý jeden ovládač a usmievate sa. To bol všetko náš prípad a náš týždeň, kedy sme vďaka Lade zabudli na smartphone a nepotrebovali sme k životu nič okrem nespevnenej cesty, blata či lesov. Stroj času fungoval viac než dobre a neskutočne sme si s Ladou v teréne oddýchli. Toto je presne ten pravý úlet od reality a mimo ciest, ktorý človek do svojho života potrebuje. Popri rýchlych a drahých autách, ktoré sú úžasné na okreske, no vo finále ste z jazdy vyčerpaný, je Lada Niva terapeut. 

Mojim osobným favoritom by určite bola skôr troj-dverová verzia v najsurovejšej verzii Poľovník II a určite by som uvažoval o samosvorných diferenciáloch, ktoré nie je problém dokúpiť. Pre mňa by bol práve to najlepší adept na objavovanie podkarpatských lesov.

 

Veľké ďakujem patrí spoločnosti Auto Extra v Zlatých Moravciach, ktorý nám túto Nivu na týždeň požičali a mohli sme si tak vyskúšať úplne iný život, ako poznáme.

Cena testovanej verzie: 12 990€. Lada Niva už od 9 990€

 

 

 

 

Privacy Preference Center