Test jazdenky – Renault Laguna III GT 2.0 dCi

Značka Renault vyvoláva v ľuďoch neisté pocity. Väčšina si povie, že v živote nechce „francúza“. Nehovoriac o modeli Laguna. Žiaľ, zlú povesť zanechala najmä druhá generácia, ktorá trpela viacerými problémami začínajúc nespoľahlivou štartovacou kartou alebo problémovými motormi 1.9 dCi (F9Q). Z tejto chyby sa snažil Renault poučiť a tak nám priniesol v roku 2007 novú generáciu. Čo sa v druhej generácií pokazilo, to v tretej generácii vyzrelo ako víno a chyby zmizli. Samozrejme, nie všetko treba pripisovať len značke. Pri starších motoroch odchádzalo turbo najmä kvôli zanedbanej údržbe a ľahostajným majiteľom. V ďalších riadkoch sa dočítate, ako na mňa zapôsobila tretia, podarená, generácia. A dokonca s prívlastkom GT.

 

 

Motor

Otváram kapotu a vidím len plast. Klasický pohľad na motor modernejšieho auta. Jediné čo svieti na kryte, je nápis Renault 2.0dCi. Okrem jednotky 2.0 dCi sa dá nájsť pod kapotou 1.5 dCi s výkonom 81kW. Treba si však uvedomiť, že dynamika bude slabšia. Ak však hľadáte veľké auto, no príjemnú spotrebu tak stojí za vyskúšanie. Vrcholom vznetovej ponuky motorov bola V6ka s objemom 3L. Samozrejme boli v ponuke aj benzínové motorizácie, od 1.6 cez 2.0, s turbom či bez turba, až po 3,5L V6ku. Benzínových kúskov je na inzercii však veľmi málo a pravdepodobne sa bude treba obhliadať za hranicami.

Tu je 2.0dCi, konkrétne verzia so 131kW400Nm. Slušné čísla, no predchádzajúci majiteľ autu doprial známy a v súčasnosti rozšírený chiptuning a tak auto pracuje so 147kW440Nm. Upravovať naftovú verziu GT je neodporúčané najmä kvôli prevodovke. Prevodovka PK4 má podľa stránky výrobcu limit 400Nm. Musím však povedať, že na palubnom počítači na mňa vykukuje číslo 170 xxx km, prevodovka je stále pôvodná a bez najmenších múch. Spojka spolu s dvojhmotovým zotrvačníkom nedávajú znať najazdené kilometre. Vyzerá to tak, že tu sa úprava podarila. Po naštartovaní počuť nie úplne štandardný nafťák. Má akýsi dunivý ale kultivovaný chod. Rozvody sú riešené reťazou ktorú výrobca nazýva doživotnou. Zo skúseností majiteľov reťaz má minimálne známky opotrebenia aj pri nájazdoch ako 300 tisíc km. Aj tak ju časť majiteľov mení, pre istotu.

Renault si vstúpil do svedomia a odstránil častý problém s opotrebovaním turba. Turbo je chladené vodou a tak aj pri dynamickejšej jazde je teplota v norme a nedosahuje horibilných čísel. A čo spotreba? Čakať od auta strednej triedy s dvojlitrovým motorom spotrebu 4l na 100km by bolo šialené. S autom som najazdil zopár stovák km a reálna spotreba sa pohybuje na úrovni 6.8l na 100km (okresné cesty a mesto). Jedná sa však o verziu GT kde je použité krátke sprevodovanie a ťažká noha vodiča. Ak hľadáte prívetivejšiu spotrebu odporúčam sa popozerať po kúskoch s prívlastkom Energy, ktoré sa pýšia reálnou spotrebou 4,5l v prípade 110kW verzie. Medzi Lagúnami tretej generácie, je verzia GT, čo sa týka tej športovej časti, špička. Avšak, v prípade naftovej verzie, až od 1900 ot./min. Ach tá priepastná turbo diera. Po presiahnutí spomínaných otáčok auto vyrazí vpred a máte pocit, že vás nič nezastaví. Až na ten traktor, ktorý vždy odniekiaľ vylezie.

 

 

Jazda

Aby ste si nemysleli, že Renault spravil verziu GT len pridaním silnejšieho motora pod kapotu. Sadám do auta, naštartujem, snažím sa vymotať z mesta, vlečiem sa uličkami. Zdá sa mi že šoférujem malý mestský hatchback. Ako to je možné? 4Control! V súčasnosti známa technológia využívaná mnohými značkami. Ide o systém, ktorý natáča pri jazde do 60km/h zadné kolesá v protichodnom smere a nad 60km/h v smere jazdy. Mnohí ľudia zostanú za volantom vystrašení s tým, že je auto nestabilné a šmýka. Netreba so systémom bojovať ale poddať sa mu. Auto má hranicu ďaleko vyššie a zadok ide tam, kam má. Po pár km si bez systému jazdu neviem predstaviť. Auto reže zákruty ako by bolo z inej triedy. Keď som si však na 4Control zvykol, začal som posúvať hranice natoľko, že sa dostávam na systémom povolenú hranu. Je to však škoda, áno systém je perfektný a zachráni vo veľa nebezpečných situáciách, no privítal by som možnosť trvalého vypnutia ESP. Auto s prívlastkom GT by si to zaslúžilo. Čo sa týka poruchovosti spomínaného 4Controlu, tak sa netreba báť. Systém je už rokmi overený a bezporuchový. Podvozok je nastavaný tak nejak medzi. Presne ako sa na GT patrí. Viete sa s ním ponaháňať po kopcoch a následne vyraziť na služobnú cestu cez celú krajinu.

 

 

Interiér

Po otvorení vodičových dverí sa pozerám na polokožené sedačky s dobrým vedením pre posádku. Zároveň si všímam chorobu predfaceliftových Lagún, popraskaná koža na bočnici. Táto chyba je našťastie pri Lagunach po facelifte odstránená. Sedačky sú pohodlné a nevysedené aj po spomínanom nájazde. Volant je zospodu zrezaný a snaží sa vytvoriť pocit, že sadáte do športovejšie založeného auta. Kožený poťah s bielym prešívaním vyzerá dobre a rovnako sa aj drží. Na volante sa nachádzajú aj tlačidlá tempomatu. Ako sme zvyknutí z Renaultov, ovládanie rádia sa nachádza pod volantom. Čo sa mi nepáči, sú budíky, ktoré pôsobia staršie ako v skutočnosti sú. Radiaca páka je kovová, krásna, kým na ňu nesvieti slnko a nechcete preradiť. A to chcete! Dráhy nie sú dlhé a sú presné. Dizajnovo sa interiér Renaultu podaril a vyzerá elegantne aj v súčasnosti. Hluk v kabíne je minimálny, interiér je odhlučnený tak, ako sa na strednú triedu patrí.

Vytknem však vŕzgajúce plasty, ktoré vekom a vplyvom stavu našich ciest bolo počuť. V tomto kúsku je to už ošetrené a problém je všeobecne ľahko odstrániteľný. Nad hlavou mám panoramatickú strechu, ktorá však nie je v jednom kuse ako sme zvyknutí. Predná aj zadná časť auta má také svoje vlastné strešné okno. V prípade prednej časti aj plne otvárateľné. Zastavujem na čerpacej stanici, ľudovo benzínke, kupujem si vodu a prichádzam na ďalší nedostatok. Kam si odložím vodu? V priestore pred spolujazdcom je DVD mechanika pre navigáciu, do opierky som dal peňaženku s dokladmi od auta, v dverách sú otvory primalé. Jediná možnosť je držiak v palubnej doske. Úložných priestorov je tu akosi primálo. Viem, že sa bežne fľaša do kastlíku neodkladá, no tu ide o princíp. Od auta, ktoré je určené na dlhé vzdialenosti by ste očakávali veľa priestorov na osobné veci a prípadné občerstvenie. Vzadu je to úplne iný príbeh. Varujem dopredu, neviem si predstaviť troch ľudí vzadu, je to skôr núdzové riešenie. Ak však sedia vzadu dvaja, majú k dispozícií lakťovú opierku s dvoma držiakmi na nápoje, pred sebou odkladací priestor zo zadnej strany predných sedačiek a štandardne miesto vo dverách. Čo vytýkam zadnej časti? Miesto na hlavu. Keďže sa jedná o liftback, zadná časť strechy je dosť zrezaná a tak si vyšší človek, 180cm +-, bude veľmi ľahko búchať hlavu o strop. A zostáva kufor, disponuje objemom 450l a má dvojité dno. Miesta tu je dosť a batožina pre 4 osoby sa sem bez problémov zmestí. Chýba tu však rezerva, či už plnohodnotná alebo dojazdová. Musím si vystačiť so sadou na opravu defektu.

 

 

Exteriér

Auto pri predstavení vyvolalo u veľa ľudí zmiešané pocity. Môj názor je, buď ho miluješ alebo nenávidíš. Pohľady však vie pritiahnuť aj po 10 rokoch od uvedenia. Predný nárazník má po bokoch „žiabre“, ktoré sú však zaslepené a ide o čisto dizajnový prvok. Nad nimi sú natáčacie bi-xenónové svetlomety, ktoré v noci charakterizujú GTčko. Na stĺpikoch predných dverí je emblém GT, ktorý okoliu naznačuje, že to nie je len obyčajný Renault. GT verzie značky sa často vyznačujú práve modrou farbou, ktorú vidíme aj na tejto Lagune. Čierna strecha spolu s čiernymi spätnými zrkadlami a čiernymi kolesami je v kombinácii s modrou karosériou oku lahodiaca. Minimálne tomu môjmu. Zadnej časti dominujú 2 funkčné koncovky výfuku. V strede piatych dverí sa vyníma znak Renaultu spolu s nápisom Laguna. Koncové svetlomety sú LED-kové a aj po 10 rokoch svieti každý jeden segment. Svetlá vo mne vzbudzujú pocit 80-90tych rokov. Podozrievam tie ostré hrany.

 

 

Záver

Aké sú moje pocity na konci testovania? Kladné, auto mi dokázalo vyčarovať úsmev v každej zákrute, všetko funguje tak ako má aj po 10 rokoch. Samozrejme má chyby. Na tie som však zabudol hneď, ako som vyšiel na okresné cesty alebo do horských prechodov a pridal plyn. Všetko samozrejme v rámci dopravných predpisov. A hlavne, chyby to nie sú veľké, ktoré by ma odradili od kúpy tejto jazdenky. Zväčša sú to chyby, s ktorými auto vyšlo z výrobnej linky. Zub času sa podpísal hlavne na karosérii, hold kamienky a parkovanie pred panelákom spraví svoje. Treba však hľadať, čakať kým sa objaví ten správny kúsok. Ako pri každom aute z druhej ruky, je veľmi dôležitá údržba predchádzajúcich majiteľov a tak aj spoľahlivé auto sa stane poruchové bez správnej starostlivosti ako sú včasné výmeny motorového oleja a filtrov, správna regenerácia FAP filtra a podobne. Nepripisujte tak chyby majiteľa za vady auta. Ak nájdete kúsok ako je tento, ktorý má podľa mojich informácii každý príplatkový prvok z roku 2008, vrátane el. sedadiel, vyhrievaných sedačiek, vyhrievaných zrkadiel, panoramatickej strechy a veľa veľa ďalšieho, nebudete ľutovať. Hlavne kvôli prívetivým cenám. Nízkych cien sa netreba báť, nie je v tom háčik. Zlá povesť minulej generácie znehodnotila neprávom aj svojho potomka a tak nie je oň veľký záujem. A to je vážne smutné. Ak vás auto zaujalo a nemáte predsudky tak hor sa na autobazárové portály!

 

Plusy

+Kultivovaný a spoľahlivý motor
+Presné radenie
+Jazdné vlastnosti (4Control)
+Výbava
+Nízka cena

Mínusy

-Nízka cena pri následnom predaji
-Agresívne bezpečnostné systémy
-Málo odkladacieho priestoru pre vodiča
-Priestor na hlavu na zadných sedadlách
-Vyššia spotreba pri verzii s krátkou prevodovkou

 

Technické údaje

Motor

Objem: 1995 cm3
Najväčší výkon: 131 kW (po úprave 147 kW)
Najväčší krútiaci moment: 400Nm (po úprave 440Nm)

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: 8,5 s
Maximálna rýchlosť: 200 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 8,1 l/100km
Mimo mesta: 5,3 l/100km
Kombinovaná: 6,2 l/100km (počas testu: 6,8 l)
Objem palivovej nádrže: 66 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4695 mm
Celková šírka: 1811 mm
Celková výška: 1 445 mm
Rázvor: 2 756 mm
Objem batožinového priestoru: 450 l / 1377 l po sklopení zadných sedadiel

Hmotnosti a zaťaženia

Pohotovostná hmotnosť: 1 514 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 2089 kg

 

One thought on “Test jazdenky – Renault Laguna III GT 2.0 dCi

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *