Medziplyn vyberá: 5 budúcich klasík pre každého

Každý sme stáli pred otázkou, aké auto bude to ďalšie v našej garáži. Niekto hľadá pohodlie, niekto výkon, niekto hľadí, akú ekologickú stopu zanechá. Prednedávnom som sám stál pred touto otázkou. Môj parameter bol však aj to aby auto nebolo obyčajné. Aby malo potenciál stať sa klasikou, raritou. Myslím, že nie som jediný petrolhead, ktorý tak rozmýšľa. Každý však máme iný rozpočet na našu ďalšiu hračku. Preto som sa na pár dní zahrabal do autobazárových portálov a vybral z každej cenovej kategórie zaujímavý kúsok, s potenciálom stať sa klasikou.

Do 1500€

Fiat Bravo HGT 2.0 20v

Nástupca modelu Tipo, ktoré je už teraz priam nezohnateľné v dobrom stave, má pod kapotou dvojlitrový 5 valec. Ten zo seba dokáže vydať čísla ako 108kW (po roku 1999 113kW) a 186Nm. Auto poteší majiteľa hlavne na okreskách, kde sa prejavia jeho športové vlohy a hlavne zvuk spomínaného motora. Motor je síce pre prednú časť auta veľká záťaž, v zákrutách sa však problém dá vyriešiť prostým otočením volantu. Stačí sa s ním pohrať :-D. To akú výbavu môže mať tu nebudem opisovať, nakoľko by to bolo zbytočné vzhľadom na zaradenie auta. Bravo HGT má jeden volant, 3 pedále, jednu radiacu páku a to všetko je spojené s pohonným ústrojenstvom. Viac si myslím že netreba. Už na strednej (3-4 roky späť) som po ňom pozeral. Vtedy boli ceny dokonca prívetivejšie a pohybovali sa okolo 900€. Aj to naznačuje, že Bravo HGT má potenciál a jeho cena bude už len stúpať. Chyby, s ktorými sa môžete stretnúť sú pomerne malé a to lúpajúci sa lak, nadmerné opotrebenie uloženia prednej a zadnej nápravy.

 

Do 3500€

Ford Focus ST170

Všetci poznáme Focus RS. Jedna z ikon hothatchov. Netreba však zabúdať na jeho slabšieho brata s označením ST. Prvým z rodu Focus ST bol ST170. Model ST170 rozpoznáte od bežného modelu iným tvarom predného nárazníku, hmloviek a xenónovými svetlometmi. V interiéri však detailov začne pribúdať. V otáčkomere svieti nápis ST, pribudli prístroje zobrazujúce tlak a teplotu oleja. Sedačky pochádzajú zo známej firmy Recaro. Ako je aj v názve znázornené, benzínový štvorvalec dosahuje maximálny výkon 127 kW (173k) a maximálny krútiaci moment 196 Nm. Čo sa podvozku týka, tak viacprvková náprava nie je len vpredu ale aj vzadu nazvaná ControlBlade, čo zaručuje výbornú ovládateľnosť a veľa úsmevov pri každej jazde. Hlavne s vypnutým ESP ?. Výbava je taká, ako sme vo Forde zvyknutí a tak nechýba vyhrievanie čelného skla alebo vyhrievanie predných sedačiek. Čo sa chýb týka, tak tam by som zaradil slabšiu antikoróznu ochranu a rýchlejšie opotrebenie zadnej nápravy vplyvom stavu ciest.

 

Do 6000€

Mazda 6 2.3 DISI AWD MPS

V našom rebríčku určite nesmel chýbať japonec. Na Mazdu mám slabosť i keď som žiadnu ešte nevlastnil. Ich technika a vzhľad, najmä MPS modelov, je niečo, čo ma k nim ťahá. Tento kúsok je legendou už teraz. Jej ceny sú však stále prívetivé a tak stále nie je neskoro si jednu zaobstarať. V interiéri je všetko také, sterilné, ale funkčné. Nič šialené, nič čo by ste očakávali v športovej edícií. Navonok je však verzia MPS iná, zadná časť je niečo, na čo by som sa pozeral celý deň. Dvojica zadných výfukov vzbudzuje rešpekt a tie svetlá, ktoré akoby vyšli z NFS Underground vo mne prebúdzajú malého chlapca. Vážne neviem, prečo som si ju sám nevybral. Trošku som sa nechal uniesť, ja viem, poďme sa venovať tej technickej stránke. Auto má preplňovaný štvorvalec o objeme 2.3l s maximálnym výkonom 191kw čo je 260 koní. Tento výkon je posielaný na nie 2 ale 4 kolesá! Riadenie je tuhé a rovnako aj spojka. Pozor však na spotrebu, auto je smädné a tak si pri svižnej jazde vie vypýtať aj 15 až 17 litrov, čo nie je málo, no autu to odpustíte. Auto trápi hlavne korózia a bývalí majitelia. Odporúčam skontrolovať stav spojky, bŕzd a podobne. Auto je športového charakteru a tak sa pravdepodobne nevyužívalo len do obchodu a domov. Za výhodu určite považujem rozvody auta, ktoré sú reťazové a motor, ktorý je spoľahlivý. Preto sa u nás dajú nájsť kusy, ktoré bez problémov atakujú nájazd 300 000 km.

 

Do 12 000€

Nissan 350Z

V Japonsku sa ešte zdržím. Nissan 350Z, vždy keď toto auto vidím predstavím si Tokyo, poschodové garáže a všetko z filmu F&F Tokyo Drift. Poďme ale k civilným verziám, ktoré sa u nás dajú stále kúpiť za normálne peniaze. 3.5 litrový šesť valec spojený s manuálnou prevodovkou a to všetko smeruje na zadné kolesá. Sen každého pre koho je čelné okno zbytočné a radšej sa pozerá tým bočným. Je však ťažšie ho utrhnúť, nakoľko drží ako priklincované. Pozor však na mokrú vozovku, kde hranica priľnavosti je oveľa nižšie. Počas výroby sa v 350Z-tku vystriedali 3 výkonnostné verzie a to 206kW, 221kW, 230kW. Paradoxne je 206kW verzia tá odporúčaná voľba, kvôli nižšej spotrebe a záberu už od nižších otáčok. Čo sa praktickosti týka, je to chudobné, GTčko to nie je. Podvozok je jeden z tých tvrdších, odkladacieho priestoru je minimum a tak ako daily by som ho nevolil. Ako nedeľné auto však všetkými desiatimi. A nám teraz ide hlavne o to, aby auto zanechalo v nás dobrý dojem po každej jazde a v tom najlepšom prípade aj nabralo na hodnote počas vlastníctva. Pri tých cenách okolo ktorých sa 350Z hýbe je to jedna z najlepších volieb. Chyby tu sú, ako napríklad vŕzgajúce zvuky v interiéri, praskajúca farba, či pískajúce brzdy, ktoré sú citlivé na čistotu.

 

Do 18 000€

BMW M3 E46

Rebríček zakončím nemcom. Jeho ceny ma počas prieskumu prekvapili. Pohybujú sa okolo 18 000€. Čo nie je veľa vzhľadom na to akú perspektívu majú. Povedzme si pravdu, kedy ste videli lacné staré BMW z divízie M? Časom sa ich ceny vždy šplhajú do závratných výšin. A hlavne miznú a je ich stále menej a menej. Poďme si však auto predstaviť, aj keď pochybujem, že by sa našiel človek, ktorý by o tomto aute ani len nepočul. Pod kapotou je šesťvalec typicky usporiadaný v rade, objem činí 3.2 litra. 252 kW prichádza až pri hodnote 7900 ot./min a maximálny krútiaci moment 365 Nm pri 4900 ot./min. Motor je umiestnený vpredu a výkon posiela na zadné kolesá. Prevodovky boli na výber dve a to manuálna 6 stupňová a poloautomatická SMG, ktorá bola taktiež 6 stupňová. To, ktorú zvolíte je na vás, ja si beriem určite manuál. Myslím, že M3ka ponúka komfort, vďaka ktorému si ju viem predstaviť aj ako daily. I keď servisné náklady nie sú najmenšie.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *