TEST: Ford Ranger WildTrak – kde nie je cesta, tam si ju spravím!

Možno si spomeniete na detské časy keď ste s rodičmi išli niekam autom a dostali ste sa do zápchy, ktorá trvala snáď večne. Vy ste smutne hľadeli von oknom a v duchu si hovorili, že keby ste Vy za volantom, tak pôjdete krížom cez pole či les. Povedali ste tento nápad Vašim rodičom a tí Vás vysmiali a povedali Vám, že to je čistý nonsens a aby ste sa zobudili. Z odstupom času a ako ste dospeli a Vaša fantázia už skrotla, zisťujete, že to nebolo také jednoduché ako ste si vtedy predstavovali a dali ste čiastočne svojim rodičom za pravdu. Ale len čiastočne! A my Vám teraz prinášame pokračovanie tohto detského príbehu.

 

Prológ

Uplynulý víkend sme strávili v kabíne najnovšieho Ford-u Ranger v najvyššom výbavovóm stupni WildTrak v typickom farebnom prevedení Pride Orange. Táto farba bola na toľko obľúbená už na predchádzajúcej generácii, že dokonca ostatné značky ako Nissan alebo Volkswagen na svojich pick-upoch ponúkajú takmer totožnú farbu. Stále však je siahodlhý zoznam vecí čo Ford má a ostatní nie.

 

 

Pohon

Mali sme možnosť jazdiť najobľúbenejšiu verziu s 3.2 litrovým dieselovým agregátom, ktorý však na počudovanie mnohých ľudí nie je 6-valec, ale radový 5-valec. Jeho parametre sú presne 200 koní a 470Nm. Týmto hodnotám vo veľkej miere napomáha aj prepĺňanie turbo-dúchadlom, ale nečakajte, že Vám zrýchlenie bude lámať väzy. To nie. Tento výkon najviac využijete v teréne alebo pri zaťažení či už korby alebo prívesným vozíkom. Tam kde sa menšia 2.2ka upotí a máte pocit akoby sa trápila, tak 3.2ka si len jemne odfúkne a sprievodom opojného 5-valcového zvuku napreduje hore kopcom.

 

Práve motor pridáva tomuto pick-up-u najväčší charakter a tú výnimočnosť. Predsa len je to niečo, čo konkurenčné značky neponúkajú keďže portfólio týchto európskych pickupov má zväčša pod kapotou len 4-valec. Celý víkend som jazdil s tým, že som si užíval zvuk motora pri každom jednom pohnutí sa, nasával jeho atmosféru, ktorou budete v noci budiť minimálne Vašu ulicu. Sanie v motore je postavené naozaj vysoko a to dáva tomuto autu parameter brodivosti až 0,8 metra. Pokiaľ máte neoprén, viete sa za pomoci šnorchla, dostať až na úroveň strechy vozidla.

 

 

Verzia WildTrak je najvyšším stupňom výbavy, ktorá figuruje v cenníku. Nami testovaná verzia bola Slovenský štandard, teda základná cenníková výbava plus doplnky ako Sada OFF-Road, ťažné zariadenie a parkovací asistent so snímačmi vpredu. Z týchto troch doplnkov najviac oceníte práve sadu OFF-Road, ktorá obsahuje mechanickú uzávierku diferenciálu, oceľový kryt motora a plastový kryt palivovej nádrže. WildTrak neponúka v základe balík s asistenčnými systémami a nám to ani nechýbalo. Pokiaľ si však na tom potrpíte, tak doobjednať sa dá hocičo. Jedna vec nám však v cenníku a na aute naozaj chýbala. Predná kamera.

 

 

Jazda

Ranger je bez debaty pripravený aj do náročného terénu. Masívny pohon všetkých štyroch kolies s uzávierkami, okrytovaním a redukciami si to priam pýta. K tomu vysoká svetlá výška necelých 23 centimetrov, predný aj zadný nájazdový uhol 28° a ten prejazdový 25°. Bez problémov zvláda aj ostrejšie hrany aj napriek dlhšiemu rázvoru až 3,2 metra. Tu sa však vraciame k tej prednej kamere. Nie že by sme boli fajnoví a rozmaznaní, no pri aute takýchto rozmerov kde hrana prednej kapoty končí za siedmimi horami a už keď jazdíte po meste tak je to hop alebo trop či nabúrate alebo nie. O to by v podstate ani tak nešlo, dá sa na to zvyknúť, no pokiaľ sa dostanete do terénu a prechádzate cez horizont, tak absolútne neviete kam idete. Buď musíte zastaviť, vystúpiť a presvedčiť sa o priechodnosti alebo to risknete a dáte na intuíciu, že ten strom tam možno nebude. Áno, parkovacie senzory to má, no pokiaľ sa dostanete pod kopec, tak Vám hneď začnú pípať takže ich vzápätí vypnete, tie Vás moc nezachránia.

 

 

Samozrejmosťou modelu WildTrak je aj prepínač módov pohonu. Tie sú tu presne tri a a to konkrétne 2H (dvojkolka), 4H (štvrokolka do rýchla) a 4L (redukovaná – štvorkolka do pomala).  Na ľahší terén Vám bude bohato stačiť aj režim 4H – vtedy sa o trakciu postará kontrola stability ESC, ktorá elektronicky postupne blokuje kolesá, ktoré stratia trakciu. V režime 4L sa systém ESC úplne vypína a o slovo sa v tomto momente hlási redukovanie rýchlosti vozidla a krútiaci moment sa v tomto momente rozdeľuje na všetky štyri kolesá takmer rovnako bez nejakého zaváhania. Tento režim nám bol nápomocný keď sme na mokrej lúke skrížili nápravy a keď pri 4H auto začalo hrabať odľahčenými kolesami, tak pri 4L sa pekne plazilo hore kopcom. No, a pokiaľ Vám nebude stačiť ani to, tak stále tu máme mechanickú uzávierku diff-u, ktorá Vás vytiahne aj z toho najhoršieho. Ak nie, problémom sú už len gumy. Štandardne WildTrak chodí na celoročných CrossContact od Continentalu.

„Podtrženo, sečteno“ sme s WildTrakom boli v teréne spokojní aj napriek jeho hmotnosti takmer 2,2 tony a slabými pneumatikami.

 

 

 

Poďme sa však povenovať jazde v meste a na normálnych komunikáciach kde končí 90% áut tohto typu. Ako nám je už známe, Ranger má na prednej náprave nezávisle zavesenie obidvoch kolies a zadná náprava je postavená na listových pružinách. Nosným prvkom celého vozu je potom rebrinový rám. To v nás evokuje, že predsa toto auto nemôže byť moc pohodlné, ale opak je pravdou. Pokiaľ je auto nezaťažené, má tendenciu sa pri prejazdoch hlbších nerovností na ceste mierne zvlniť no nie je to nič čo by Vám prekážalo. Pokiaľ už cestujete v aute aspoň traja, dal by sa komfort prirovnať k hocijakému inému SUV. To isté sa dá povedať o stabilite v zákrutách. Na to aké je vozidlo vysoké a ťažisko ma položené relatívne vysoko, nakláňa sa fakt len minimálne a určite z neho nemáme pocit, že by sa malo prekotiť. Ford sa jednoducho vie s tými podvozkami vyhrať.

 

 

 

Interiér

Interiér je ako deň a noc. Dve kontrastné veci, dva svety. Prvé čo Vás zaujme sú pohodlné sedačky s kombináciou syntetická látka/koža s prešitím WildTrak, následne palubná doska obšitá taktiež kožou a na druhej strane čo Vás možno sklame, je pocit pracovného auta. Na mnohých miestach tvrdé plasty, tak ako aj na dverách, tak aj pri nohách či už okolo páky automatickej prevodovky. Ford však myslel na ľudí a všade kde sa pravidelne dotýkate či si tam odkladáte ruku je už spomínaná koža. Samozrejmosťou pri najvyššom stupni výbavy je aj čierne čalúnenie stropu, ktoré pridáva akúsi prémiovosť do interiéru. Čo sa týka palubných systémov a ovládačov, tie sú tam kde majú byť. Klimatizáciu viete ovládať aj fyzicky tlačítkami pod systémom SYNC 3 a potom už všetky menej dôležité veci nájdete v samotnom systéme. SYNC 3-ke sme sa bližšie venovali v teste Kugy ST-line, tu je v princípe to isté.

 

 

Pred sebou potom máte dvojicu displejov obopínajúcich klasický analógový ukazovateľ rýchlosti. Na ľavej strane si viete navoliť, či Vám bude ukazovať spotrebu, otáčkomer, ukazovateľ paliva a aj teploty motora plus mnoho ďalšieho. Na tej pravej strane máte následne displej pre multimédia. Tu Vám bude ukazovať navigáciu (pokiaľ nemáte zadaný žiadny cieľ, zobrazuje kompas), mobil a audio. Cez aplikáciu mobilu viete prijímať aj rušiť hovory, vypínať funkciu handsfree a opakovať volania, čiže základné funkcie, ktoré môžete ovládať priamo z volantu. Adresár kontaktov môžete následne „listovať“ pomocou hlasového ovládania.

 

 

V prvom momente by ste vnútri čakali miesta možno o niečo viac, no po prvotnom sklamaní zistíte, že miesta je tam dostatočne veľa pre štyri dospelé osoby. Ja konkrétne meriam cez 190 cm a keď som si prednú sedačku nastavil podľa seba, vzadu sa mi sedelo stále relatívne pohodlne aj s miestom na nohy.

 

 

 

Epilóg

V závere sa vrátime k príbehu, ktorý sme rozpovedali na začiatku tohto testu. Pre chlapov je toto auto akýmsi splneným prianím z detstva kedy sme si chceli skracovať cesty cez polia či lesy. WildTrak Vám dovolí takéto túžby si plniť. Ako aj nadpis hovorí, tam kde nie je cesta tam si ju spraví. Je možné, že pokiaľ sa raz v takej zápche ocitnete s týmto autom, tak na dve hodiny skončíte v lese kam vedie z cesty odbočka. Po dvoch hodinách, aj keď budete meškať niekam, bude auto celé od blata a Vy šťastný, že ste unikli na chvíľu z reality. Ešte posledný technický parameter, za celý víkend v kombinovanej premávke aj v meste, mimo neho či na lúkach kúsok od Majdanu na západnom Slovensku sme skončili so spotrebou 10.4l/100km. Na 3.2 liter, ktorý navyše ešte nie je ani zabehnutý, celkom fajn, nie?!

 

Za zapožičanie Ford-u Ranger WildTrak ďakujeme autorizovanému dealerovi Auto J&J v Trnave.

 

One thought on “TEST: Ford Ranger WildTrak – kde nie je cesta, tam si ju spravím!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *