Píše nám marketingové oddelenie Ford Slovensko. „Dostanete na test ST-line, 180 koní, PowerShift.“ Pri čítaní tohto mailu som prežil zrejme všetky nálady, ktoré existujú a pred mojimi očami sa mihli všetky možné varianty športových áut Ford Performance, ktoré majú prívlastok ST. Prvé čo ma napadlo bol samozrejme Focus ST s agregátom 2.0 TDCi Duratorq, no potom prišlo v istom slova zmysle sklamanie. „Prvý test môžeme vyskúšať Ford Kuga ST-line.“ Píšem sklamanie hlavne z toho dôvodu, že som už tajne dúfal, že sa mi konečne splní môj chlapčenský sen a dostaneme do rúk práve ten zmieňovaný Focus ST aj keď len možno s naftovým motorom. No to som ešte nevedel aký akčný víkend nás s Kugou čaká. No poďme pekne po poriadku.

 

 

Prológ

Práve model Kuga bol pre Ford na začiatku jej existencie kľúčovým modelom pri vstupe do segmentu SUV na európskom trhu. Tá, keď sa v roku 2008 dostala na „pulty obchodov“, sa stala jedným z najpredávanejších SUV v jej triede na Slovensku a aj v celej Európe. Nikto však za takmer 10 rokov nezistil čo to vlastne slovo Kuga znamená. Niektorí sa domnievali, že sa jedná o „mor“ ako chorobu a neskôr prišli aj špekulácie, že Ford to pomenoval práve po mýtickej postave, ktorou mala byť žena v bielom závoji šíriaca chorobu mor a iné zákerné ochorenia. Takisto v slovinčine znamená práve slovo Kuga už zmieňovaný mor. Kuga každopádne začala míľovými krokmi napredovať a valcovať konkurenciu čiže svojim spôsobom význam slova Kuga je tým pádom na mieste. Ponuka motorov bola v tej dobe však obmedzená. Ponúkala sa len s dvomi motormi, a to 2.0 TDCi Duratorq s presne 105 kW (140 koní) a vrcholom ponuky bol benzínový agregát 2.5T s výkonom až 200 koní. Jednalo sa o 5 valec, ktorý sa nachádzal aj práve vo Focuse ST alebo RS. A to Kuge bohate stačilo. Predsa 8,2 sekundy z pokoja na stovku bolo na SUV krásne číslo. Dočkali sme sa rovnakej radosti aj pri novej Kuge ST-line?!

 

Prvý kontakt

V prvom rade si zhrňme čo o novej Kuge z cenníku vieme. Jedná sa o najvyššiu konfiguráciu s motorom 2.0 TDCi Duratorq s výkonom 132 kW/180 k s automatickou 6-stupňovou prevodovkou PowerShift a pohonom všetkých štyroch kolies ala Ford Intelligent AWD a teda vrcholová konfigurácia ST-line. Tá sa od klasickej líši  hlavne opti-paketom karosérie a všetkými plastovými dielmi lakovanými vo farbe karosérie, širšími blatníkmi, čiernymi lištami, v základe 18″ diskami kolies a napríklad aj čiernymi koncovkami výfukov. V interiéri nájdeme športové sedačky kombinované koža/semiš, perfektne vyzerajúci čierny strop, športový volant alebo pedále s hliníkovým povrchom. Tieto možno na prvý pohľad maličkosti spravia z Kugy ST-line úplne odlišné auto ako je klasická Kuga vo verzii Titanium. Čiže po dizajnovej stránke bol zámer autorov splnený na výbornú. Nami testovaná verzia bola navyše odetá v ostrej farbe Race Red, ktorá vzhľadu pridala na ešte väčšej drzosti.

 

 

Pri prvom stretnutí s týmto autom som ostal v rozpakoch. Auto sa mi páčilo aj napriek tomu, že nie som až taký zástanca športových SUV. Kuga mala v sebe niečo iné, niečo čo odkazovalo na súrodencov z rodiny ST. Prvotné sklamanie v tomto momente plne opadlo a už po prvých minútach spolu som sa tešil na čas, ktorý sme mali spolu stráviť. Vedel som, že nás čaká pekný víkend, počasie nám bolo tiež naklonené a tešil som sa na trochu iný test. Vopred upozorňujem, že v tomto nenájdete teréne schopnosti ako kríženie náprav alebo brodenie sa cez blato. Na to predsa Kuga ST-line ani určená primárne nie je. Či?

Pohon

Auto, ako sme už v úvode spomínali, je poháňané najsilnejším dieslovým motorom, ktorý je aktuálne pre Kugu k dispozícii. 2.0 Duratorq s výkonom 180 koní a s krútiacim momentom až 400Nm by sa mohol zdať ako naozaj perfektná voľba pri pomere spotreba/dynamická jazda. Parametre zrýchlenia Kugy s týmto motorom však nie sú nijako ohromujúce. 10 sekúnd z 0 na 100 km/h a maximálna rýchlosť rovných 200 kilometrov za hodinu je žiaľ parameter, ktorý prekonal aj o 30 koní slabší benzínový motor 1.5 EcoBoost. Čím to je? Ako najväčší problém vnímame dvoj-spojkovú prevodovku. Tá síce radí bez váhania a krásne hladko, ale jej sprevodovanie je oproti manuálnej o niečo horšie. Rovnaký motor s manuálnou prevodovkou dá stovku za už krajších 9,2 sekundy a tým sa aspoň trochu približuje k legendárnej 2.5T.

 

 

Týmto dvom jednotkám (motor, prevodovka) napomáha taktiež pohon všetkých štyroch kolies alebo ako ho nazýva značka, Ford Intelligent AWD. Samotný motor je už dobre známy „dvoj-liter“ z dielne PSA Peugeot Citroen. Neblaho známy aj ako veľmi uklepotaný motor čo sme si overili aj pri našom teste. Klepotavý „Peugeotový“ zvuk sa našťastie do interiéru takmer vôbec neprenáša a neruší tým posádku. Jediný moment kedy je motor trošku viac počuť než by sa nám páčilo je oblasť 1000 otáčok pri jazde v meste kedy auto len „plachtí“ na piatom prevodovom stupni a potrebujete mierne akcelerovať. Vtedy je cítiť ako by sa možno vznetový motor trápil pod otáčkami, kým prevodovka nedá impulz podradiť.

 

 

Jazda

 

Kuga nás prekvapila a bolo to hlavne v jazdných vlastnostiach. Klasickú Kugu dôverne poznám a najazdil som na nej už stovky kilometrov no ST-line je v zásade úplne iné auto. Oproti klasickej má o 10 mm nižšiu svetlú výšku, hrubšie stabilizačné torzné tyče a tuhšie riadenie s lepším feedback-om. Na jazdných vlastnostiach sa týchto pár úprav prejavilo len pozitívne. Tuhý podvozok dáva vodičovi pocit istoty na ceste, dokáže stále pekne filtrovať priečne nerovnosti na ceste i keď oproti štandardnej verzii dáva o nerovnostiach vedieť viac. Pocitu vyššej tuhosti pridávajú aj 18″ disky kolies s nižším profilom pneumatík. Tie sú v rozmere 235/50 R18 a na našom testovacom modeli boli obuté pneumatiky Continental ContiSportContact 5, ktoré boli podľa nás na tak veľké a ťažké auto až príliš mäkké a pri rýchlejšom prejazde zákrutou sa bočnica príliš skoro prevalila a auto stratilo adhéziu. Tomu však perfektne napomáhal pohon všetkých štyroch kolies, ktorý vedel stratu adhézie na predných kolesách dorovnať pripojením zadnej nápravy prípadne vektorovaním krútiaceho momentu na predných kolesách.

 

 

Stále sme verili, že s Kugou budeme môcť jazdiť ako s hocijakým hatchbackom, no žiaľ aj my aj Kuga sa snažila svoju váhu maskovať ale pri rýchlejších nájazdoch do zákruty sa jej to niekedy moc nedarilo a bola mierne nedotáčavá. To sa nám podarilo po čase eliminovať a Kugu sme si pekne pred zákrutami pribrzdili (brzdy sú kráľovsky dobré!) a o plynulý výjazd sa už potom postaral systém AWD. „Ach, ale tá prevodovka..“ Vzdychol som si keď už som mal naozaj plné zuby jej samovoľného preraďovania aj pri režime „S“. Sama preraďovala smerom nahor čo pri výjazde zo zákruty sa nám stalo nespočetne veľa-krát a akoby tajne dúfala, že nám bude stačiť na výjazd aj 1200 otáčok a piaty prevodový stupeň. Pripomínala mi trošku nezávislú emancipovanú študentku, ktorá nastúpila prvý rok na vysokú školu, býva na internáte a spolieha sa, že všetko spraví sama bez pomoci okolia. No, a moc jej to nejde. Nehovoríme však, že PowerShift je zlý, to nie! Na náš vkus, resp. na naše požiadavky je až priveľmi samostatný a pri preraďovaniach v režime „S“ by mohol byť zdržanlivejší. Ale úprimne, kto kedy bude s naftovou Kugou chcieť jazdiť kopce, prípadne sa ísť vyvetrať na okresky?! Teda okrem nás.

Druhá strana mince je jazda v meste a pokojným tempom mimo neho. Z tohto uhlu pohľadu nemôžeme prevodovke nič vytknúť. Každé jedno preradenie, podradenie bolo perfektne plynulé až sme miestami mali pocit, že jazdíme s CVT prevodovkou. Pri podradení a jazde konštantnou rýchlosťou nebolo cítiť ani najmenšie trhnutie autom. Pri ťuknutí do plynu prevodovka hekticky síce podradí, ale hneď ako zistí, že predbiehať nejdete, preradí znova na vyšší prevodový stupeň. Vnímame to skôr ako pozitívum keďže pri potrebe rýchlo predbehnúť je čas odozvy od prevodovky naozaj minimálny.

 

 

Keď sme už pri tom predbiehaní, čo sa týka zrýchlenia ako sme už pri pohonnej jednotke spomínali, zrýchlenie 10 sekúnd pri tomto motore nie je až taký zázrak, ale parametre dynamického zrýchlenia už sú o čosi lepšie. Sami sme merali zrýchlenie z 80 km/h na 120 km/h čo je väčšinou bežné zrýchlenie pri potrebe predbehnúť pomalšie auto a boli sme milo prekvapený. Veď presvedčte sa sami:

 

Interiér/Exteriér

Po dizajnovej stránke nemusíme Ford nijako predstavovať. Svojský dizajn ako interiéru, tak aj exteriéru, na ktorý si každý človek môže spraviť svoj vlastný názor. My sme tu skôr od toho aby sme Vám priblížili kvalitu spracovania a pocit za volantom.

Prvé čo Vás presne pri tejto Kuge zaujme je jednoznačne farba! Ostrá Race Red priťahovala veľa pohľadov a na ceste je toto auto určite neprehliadnuteľné. Kontrastne pôsobiace doplnky v čiernej farbe pridávajú vzhľadu akurátnu dávku športovosti. Osobne by som si pri výbave ST-line priplatil určite 19″ disky kolies vo farbe Black Machined aj keď na aute boli obuté 18″, no tie stále na tak veľkom aute pôsobili menším dojmom. Celú líniu pekne dotvárali predné LED svetlá denného svietenia. Im suplujú adaptívne Bi-xenonové svetlomety, ktoré sú pri tomto type výbavy za príplatok. Ale zase stoja za to.

 

 

Tie vedia pracovať v niekoľkých režimoch, prispôsobujú sa stavu vozovky, či prší, či je hmla a samozrejme vedia sa adaptovať aj na zákruty. Tu však pracujú len čiastočne. Pokiaľ sa pohybujete v meste a potrebujete širší rozptyl svetla, bi-xenonom pomôžu statické prisvetľovacie halogénky v hlavných svetlometoch. Ako sme už pri Kuge zvyknutý, smerovky sú umiestnené v spondej časti nárazníka spolu s hmlovkami.

 

 

Po zasadnutí do interiéru môže ostať milovníkom minimalizmu trošku nevoľno. Interiér nie je usporiadaný podľa Feng Šuej, ale oproti predošlej generácii je v novom interiéri násobne menej tlačidiel a aj tie čo tu ostali sú konečne upratané a majú svoje miesto. Potom samotné ovládanie je intuitívne a ten kto je zvyknutý na usporiadanie ovládačov v Nemeckom aute, ten nájde všetko tam kde to aj pozná. Rovnako aj spracovanie plastov a obloženia dverí či palubovky bude pre spotrebiteľa nad-štandard aký pozná práve z nemeckých značiek. Vnútorný priestor je takisto bohatý a pohodlne sa tu zvezú 4 dospelí ľudia na dovolenku. Tým vzadu sediacim môže trošku prekážať krátka dĺžka sedáku.

 

Priestor na hlavu je tu obohatený aj o panoramatickú strechu, ktorá sa dá dokonca aj úplne otvoriť čo v teplom počasí považujeme za perfektnú vec. Aj sklo a aj slnečná clona je plne elektrická a ovládateľná z pozície vodiča. 8″ displej s multimediálnym systémom SYNC 3 je mierne zasadený do prostredia palubnej dosky a je natočený skôr neutrálne na všetkých pasažierov ako na vodiča. Displej je umiestnený takmer vertikálne a skoro v pravom uhle k nemu je umiestnený ovládací panel s pár fyzickými tlačidlami. Tento panel môže zároveň slúžiť aj ako opora ruky pri narábaní s dotykovým displejom čo považujeme za naozaj praktickú vec. Celý panel systému SYNC spolu s výduchmi klimatizácie na nás pôsobí ako hlava Transformera a len čakáme kedy si začne robiť čo chce.

 

 

Dočkali sme sa. Hlasové ovládanie systému SYNC 3. To funguje v nám blízkom jazyku, češtine, ale počúva len na predvolené frázy a pokiaľ mu poviete niečo inak ako on pozná bude Vám opakovať „nerozumím“. Pokiaľ sa však s ním vžijete a predajca Vám dá zoznam príkazov, tak sa z Vás nakoniec stanú dobrý kamaráti. Rovnako je to s podporou Apple CarPlay alebo Android Auto. Tu si však treba dať pozor v prípade platformy Android aby ste použili originál kábel od výrobcu lebo sa pokojne môže stať, že s iným to komunikovať nebude. Problém je hlavne v počte pin-ov v samotnom konektore.

 

 

Technologicky žiaľ Kuga nie je až na takej vyspelej úrovni ako konkurencia. Systém vedenia v jazdnom pruhu nedokáže fungovať autonómne a väčšinou je tu až na to aby už predišiel katastrofe, ale nedokáže sám viesť v pruhu bez asistencie vodiča. Pokiaľ sa však už vozidlo dostane do krízovej situácie, reaguje bez váhania. Chválime však asistent dopravných značiek. Ten nám vždy promptne pripomenul aká bola posledná značka aby sme náhodou nezabudli na predpisy. Testovanej Kuge absentoval z asistenčných systémov už len adaptívny tempomat, ktorý sa však dá do vozidla doobjednať.

 

Epilóg

Po celom víkende s Kugou sme mali na duši niekoľko pocitov. Niektoré boli pozitívne iné negatívne, no v 90% prevažovali hlavne tie pozitívne. Za celý test, a to cca nejakých 800 km sme mali priemernú spotrebu 7.3l/100 km čo pri našom štýle jazdy vôbec nebolo zlé. Pokiaľ sme sa snažili a jazdili naozaj na spotrebu, tak sme sa dostali na cca 6l/100km. Je to síce trošku viac ako udáva výrobca, ale na 1,7 tony vážiace auto, pekná hodnota. Kugu ST-line sme skúšali tak ako by sa na športovú verziu patrilo. Jej športový talent však zabíjala prevodovka, s ktorou sa buď naučíte žiť, odpustíte je jej chyby alebo sa s ňou pohráte tak aby robila to čo chcete Vy. Držíme palce. Pokiaľ však nemáte športového ducha, jej charakter Vám bude plne vyhovovať a nikdy si nedovolíte povedať na ňu krivé slovo. A to isté platí aj o Kuge. Jej pozícia na trhu je však veľmi náročná keďže stále je tu veľa ľudí, ktorý uprednostňujú nemeckú konkurenciu. Ak presne Vy toto čítate, dajte Kuge šancu! Navštívte showroom Ford-u a prevezte sa na nej! My len veríme, že sa Vám bude páčiť…

Za nás Kuge udeľujeme 9.0/10 bodov a tých pár negatív sú naozaj len maličkosti.

 

Plusy:
  • + Neokukaný vzhľad
  • + Podvozok
  • + Rýchlosť systému SYNC 3
  • + Kvalita spracovania
  • + Tuhé riadenie
  • + Charakter motora 2.0 TDCi
  • + Radenie prevodovky pri bežnej jazde
  • + Vynikajúce sedačky
  • + Čierny strop! (redaktorova úchylka)
  • + Vnútorný priestor
  • + Opti-paket ST-line
  • + Adaptívne Bi-xenóny
Mínusy:
  • – Radenie prevodovky v režime S pri športovej jazde
  • – Krátke zadné sedáky
  • – Väčší vonkajší hluk motora z dielne PSA
  • – Horšie zrýchlenie z 0 na 100 km/h
  • – Asistent jazdných pruhov nie je moc sofistikovaný

 

Technické údaje:

Motor

Objem: 1997 ccm
Najväčší výkon: 132kw (180k) pri 3500 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 400Nm pri 2000-2500o ot./min

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: 10,0s
Maximálna rýchlosť: 200km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 5,5 l
Mimo mesta: 4,9 l
Kombinovaná: 5,2 l
Objem palivovej nádrže: 60 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4531 mm
Celková šírka: 2 086 mm
Celková výška: 1 703 mm
Rázvor: 2 690 mm
Objem batožinového priestoru: 406 l
Maximálny objem batožinového pristoru: 1 603 l

Schopnosti v teréne

Max. zjazdový uhol: 27,7°
Max. nájazdový uhol: 21,2°
Max. prejazdový uhol: 17,1°
Max stúpavosť: 33°
Predný previs: 924 mm
Zadný previs: 910 mm
Svetlá výška:
minimálne zaťaženie: 192,9 mm
maximálne zaťaženie: 150,8 mm
priemer otáčania 11,1 m

 

Hmotnosti a zaťaženia

Pohotovostná hmotnosť: 1716 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 2 230kg
Maximálna hmotnosť jazdnej súpravy: 4 330kg
Brzdeného príves: 2 100kg
Nebrzdený príves: 750 kg

 

Galéria:

[ngg_images source=“galleries“ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“240″ thumbnail_height=“160″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“30″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]