O novom Focuse ST a jeho motorizácii sme už raz písali. Ford sa preriekol a do klasických benzínových Focusov dal nálepku, informujúcu o chladive do klimatizácie pre motor 2.3T. Už vtedy nám bolo jasné, že nové ST-čko dostane 2.3 litrový štvorvalcový motor s prívlastkom EcoBoost. Čakaniu je koniec a dnes sa nám to potvrdilo už oficiálne. Pod kapotou nového Focusu ST bude triezvych 280 koní vydolovaných z už dobre známeho motora, ktorý našiel svoje uplatnenie v predchádzajúcej generácii Focusu RS alebo v aktuálnej verzii Mustangu. Osobne som čakal výkon trošku väčší aj z toho dôvodu, že 2.3 EcoBoost sa doteraz najslabší robil s výkonom 291 koní v aktuálnom Mustangu, no aspoň si človek kupuje tento motor s vedomím, že má ešte obrovské rezervy. Predsa len, v minulej generácii Focusu RS mal až 350 koní.

Jeho parametre teda znejú tak, že 280 koní na prednú nápravu spolu s 420 Nm krútiaceho momentu. Tento výkon bude prenášaný výhradne na predné kolesa skrz manuálnu, ale aj automatickú prevodovku. V prípade benzínového ST-čka sa na 7-stupňový automat pozeráme úplne prvý-krát a je to pre nás prekvapením. Práve Focus ST bude jediný Ford, ktorý bude 7-stupňovú automatickú prevodovku používať. Jej výrobca zatiaľ ešte nie je pre nás známy. Druhým motorom v ponuke, bude agregát 2.0 TDCi EcoBlue. Áno, ST-čko dostane aj naftu a to práve z toho titulu, že sa bude ponúkať aj ako verzia Kombi a tým pádom sa Ford snaží vytvoriť priameho konkurenta Octavii RS. Vo Focuse bude mať nafťák výkon 190 koní a krútiaci moment 400 Nm. Podľa oficiálne dostupných informácii bude kombinovateľný len s manuálnou prevodovkou.

Noviniek v ST-čku je však hneď niekoľko. Čo sa dizajnu týka, majstri z Fordu sa s tým až tak „nesrali“. Vzali verziu ST-line, zmenili pár prvkov a majú hotové auto. Veľkú časť úsilia však venovali jazde a pohonu. 2.3 EcoBoost je vybavený úplne novým turbodúchadlom s technológiou TwinScroll lopatiek. Rovnako prebral technológiu z modelu GT a to v podobe antilag systému, ktorý necháva otvorenú škrtiacu klapku aj v momente radenia pre efektívnejšie nafúknutie turba. Toto by zároveň malo ST-čku priniesť aj veľmi zaujímavý zvukový prejav.

 

Samozrejmosťou už je samosvorný diferenciál pre benzínovú verziu. My sme očakávali niečo z dielne Quaife, ako má aj Fiesta ST, no nový Focus ST je vybavený technológiou eLSD od spoločnosti Borg Warner. V preklade, elektronicky riadený samosvorný diferenciál. Ten sľubuje oveľa rýchlejšie a presnejšie reakcie ako klasický mechanický samosvor. Zároveň bola predná náprava prepracovaná a jej uchytenie je oproti štandardnému Focusu pozmenené. Geometria dostala úplne nové parametre, vďaka ktorým by sme sa mali pozerať na jednu z najagilnejších predokoliek na trhu. Ruka v ruke s podvozkom je aj riadenie, ktoré je v novom ST-čku o 15% strmšie ako v klasickom Focuse. Jeho nastavenie spolu s prepracovaným posilňovačom EPAS zabezpečí presné reakcie zároveň s perfektným feedbackom.

Nový Focus ST už nepožíva prídavné budíky na tlak turba a tlak oleja na palubnej doske. Tieto analógové budíky plne nahradili digitálne ukazovatele na palubnom počítači. Tie budú ukazovať presne tie isté hodnoty, na aké sme boli zvyknutí z klasických analógových budíkov. Pri vývoji ľudia z Fordu čerpali bohaté skúsenosti z vývoja Fordu GT a mnoho z technológii použitých práve pri vývoji ich jediného superšportu pretavili aj do nového ST-čka. Okrem týchto vecí do auta pribudnú samozrejmosti, ako Launch Control, elektronické medziplyny, aktívnu klapku vo výfuku, alebo aj indikátor preradenia.

Sľubujú nám nezameniteľný jazdný zážitok a auto, ktoré bude rovnako dobre použiteľné na každý deň, ako aj na okruh. Predaj nového Fordu Focus ST započne v lete tohto roku a sami sme v tomto momente zvedaví, ako Ford nastaví cenu ich nového hot-hatchu. Mojou osobnou túžbou by bolo vidieť časom aj verziu Focus ST320 s výkonom 320 koní. Motor na to predpoklad má a verím, že nás ešte Ford niečím prekvapí.