Už je to nejaký ten piatok, čo bola predstavená najnovšia generácia obľúbeného modelu Ford Focus. Ford je jedna z tých značiek, ktorej trvá nejaký čas, kým sa nový model po predstavení dostane do predaja. Inak tomu nie je ani v prípade Fordu Focus 4. generácie. Tá sa do Európy dostáva po ôsmich rokoch pôsobenia tej doterajšej a po nemalých predajných úspechoch. Poďme si trošku retrospektívne pripomenúť, čo priniesla jeho bývalka. V prípade značky Ford, bol práve Focus prvý model, kde sa objavil nový agregát 1.0 EcoBoost. Potom, čo ho v roku 2012 uviedli do predaja, vyhral 6 rokov po sebe cenu v prestížnej ankete Engine Of the Year. Až tento rok ho porazil nový agregát od spoločnosti VW 1.0 TSI. Focusu sa darilo v predajoch už od začiatku. Prvotné názory boli však na jeho dizajn rozpoltené, no nakoniec si našiel veľa obľúbencov a doteraz sa veľmi dobre predával. Bodaj by aj nie, keď ste Focus 3. generácie mohli mať vo „výpredaji“ za cenu 11 590€ s overeným benzínový motorom 1.6 Duratec.

Ako je to však s novou generáciou?! V prvom rade si ozrejmíme fakt, že nový Focus sa v prípade benzínových motorov bude predávať len s trojvalcovými motormi. Základom ponuky bude 1.0 EcoBoost s výkonom 74kW/100k a manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Opak cenníka a teda zároveň vrchol ponuky, bude rovnako benzínový troj-valec, ale s objemom 1.5 litra a výkonom 134kW/182k. V prípade naftových agregátov sa tu stretáme s novými motormi, ktoré už musia spĺňať prísne emisné limity, no stále to zvládajú bez použitia AdBlue. Nové benzínové motory už žiaľ budú mať filter pevných častíc. Zároveň z ponuky úplne vypadli atmosférické motory. Motoru 1.0 EcoBoost sa už síce báť nemusíme, keďže sa jedná o overený motor, no stále sa nájde veľa záujemcov, ktorí by radšej kúpili štvorvalcovú atmosféru. To už im Ford neponúkne.

 

 

Nový Ford Focus má byť to najlepšie, čo značka za svoje pôsobenie predstavila svetu. Technologicky dokonalé auto, ktoré má už v základnej výbave hromadu asistentov. Zároveň nám nový Focus narástol. Najviac sa to prejavilo na rázvore, ktorý je o celých 5 centimetrov väčší ako jeho predchodca a tým pádom sa stáva lídrom triedy s hodnotu presne 2.7 metra. To mu veľmi pomohlo hlavne čo sa týka priestoru na zadných sedadlách a celkovej vzdušnosti interiéru. Okrem toho však nový Focus ponúka hneď niekoľko vychytávok, čo v prípade Focusa vidíme prvý-krát. Napríklad prémiový audio-systém B&O Play s 10 reproduktormi + Subwoofer, ďalej Head-up displej, el. ručná brzda, ale aj adaptívne Full LED svetlá s prediktívnym správaním. To je všetko pekné a Ford sa tak chce dostať do povedomia aj vyššej triede ľudí, no neodzrkadlilo sa to negatívne na cene?!

V poslednom období sa stretávame s nárastom cien všetkých áut. Bohužiaľ, výrobcovia sú nútení zdražovať svoje autá hlavne kvôli príchodu novej emisnej normy, alebo spôsobu merania WLTP. Musia investovať nejaké peniaze navyše do nových technológií upravujúcich emisie CO2, a tým pádom budeme mať hlbšie do vačku my. Rovnako to je žiaľ aj v prípade nového Focusu.

 

 

 

Začínajúca cena Focusu v karosérii Hatchback, výbave Trend a s motorom 1.0 EcoBoost 100k je 14 990€. V tejto cene dostanete síce už všetkých asistentov, ako súbor systémov Pre-Collision Assist a LKA, LKW, ale len základnú manuálnu klímu, obmedzovač rýchlosti bez tempomatu, alebo základné rádio s 4.2″ displejom. Štandardne sa už kombinuje s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a pohonom výhradne prednej nápravy. Za karosériu Kombi si priplatíme rovnú tisícku v prípade každej výbavovej verzie.

Vyššia výbava Edition pridáva do vozidla hmlové svetlomety, el. ručnú brzdu, 6.5″ dotykový displej so systémom SYNC 3 a 16″ kolesá z ľahkých zliatin. Inak povedané, auto, ktoré vyzerá o čosi viac k svetu ako verzia Trend. Pokiaľ ho chcete s rovnakým 100 koňovým motorom, bude vás stáť 16 790€, so 125k 1.0 EcoBoost to bude 17 690€. Zároveň ponúka už výbava Edition aj výkonnejší 1.5 EcoBoost rovnako troj-valec, no za cenu 21 090€.

V prípade, že by ste však chceli 150 koňový 1.5 EcoBoost, tak sa vám viac oplatí investovať do športovej verzie ST-line, ktorá je drahšia len o 100€! To je slušný deal. Následne vrcholom je 1.5 EcoBoost s 134kW/182k, ktorý má cenovku 22 190€. Ale čo ponúkne najsilnejší troj-valec v ponuke?! Dynamiku z 0 na 100 km/h za 8.4 sekundy, čo na troj-valec naozaj nie je veľa. Tento istý motor so zopár úpravami je aktuálne ponúkaný aj vo Fieste ST. Podrobnejšie si môžeš cenník naštudovať na fotke nižšie a v najbližších dňoch bude dostupný aj na stránke ford.sk.

 

 

Nemyslíme si, že by ceny Focusu boli enormne vysoké. Trh sa prispôsobuje veľkému dopytu a viete ako to chodí. Pokiaľ je záujem o kúpu áut, prečo nezvýšiť ceny. Nie je to žiaľ len trend značky Ford, no aj mnohí iní výrobcovia zvyšujú ceny. Nám osobne sa nový Focus páči a určite by sme siahli skôr po športovej verzii ST-line. Časom sa môžeme tešiť aj na luxusné prevedenie Focus Vignale alebo odolnejšiu verziu v podobe Focus Active. Prvé autá sa na Slovensku objavia v Septembri, no objednať si ho môžete už teraz. Focusu prajeme veľa predajných úspechov.